Kirjoitetaanpa nyt miten se eilinen kuuntelusessio meni. Kuunteluun meni 8010, 8020 ja 8030 kaikki monona. 8010 oli käytännössä vain testi. Sen jälkeen keskityin pelkästään 8020D:hen ja 8030C:hen. Huomioita:
1. Pelkkä yksikin kaiutin kuulosti korvaan hyvältä myyntitilan suuressa tilassa ilman mitään korjailuja. Se kertoo jo paljon siitä, mikä on se riittävä taso itselleni...
2. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että jopa minun ei-hifi-korva huomasi 8020D ja 8030C:n välillä jonkinlaisen eron. En oikein tiedä miten sen kirjoittaisin mutta 8030C kuulosti kuitenkin jotenkin aavistuksen vaivattomammalta ja helpommalta.
3. Fakta on kuitenkin se, että vastaavaa vertailua en pysty kotona tai muuallakaan tekemään livenä. Ääneen siinä pohdinkin, että nyt jos menisin 8020D:n kanssa kotiin ja laittaisin sen kotona soimaan niin en varmasti huomaisi äänessä enää samoja asioita, kun sitä ei pystyisi mihinkään vertaamaan.
4. Ymmärrän miksi täälläkin puhutaan subbarin tärkeydestä mutta huomasin, että itselleni sen puute ei ole ongelma. Kaiuttimet soittivat omaan korvaan oikein hyvin kaiken mitä pistin soimaan (varmaan siitä syystä kun paremmasta en tiedä...
) St. pauls soundin heppukin totesi, että ensin kannattaa hankkia kaiuttimet ja sitten jossain vaiheessa myöhemmin hankkia subbari, jos tarve kasvaa ja alkaa siltä tuntua.
5. Kaiuttimilla äänenpaineet riittivät ihan hyvin vaikka äänilähteenä toimi puhelin ja lähdön jännite oli kaiuttimen toivomaa alempi.
6. Huonekorjaukselle ei ole minun tasollani tarvetta, koska tunnuin olevan tyytyväinen tuohonkin äänimaailmaan sellaisenaan. Heppukin totesi, että on hyvin tila, -materiaali, -ja sijoitusriippuvaista huomaako huonekorjauksella muutoksia. Käytännössä ei pitänyt sitä tärkeänä minun tarpeelleni vaan kaiuttimen omat säädöt riittävät.
7. Esivahvistimesta totesi, että hyöty äänenlaadunsuhteen ei ole merkittävä jos edes mitenkään huomattava (ainakaan WXC-50 hintaluokassa). Totesi, että jos saan kaiuttimet liitettyä haluamallani tavalla ilman esivahvistinta, niin sillä ei ole tarvetta. Paitsi jos haluan päästä valitsemaan äänilähdettä taikka lisätä muita ominaisuuksia.
8. 8030C oli kyllä huomattavasti isompi kuin 8020D. Jos äänenlaatu edellä menee, niin 8030 jäi kyllä vähän kutkuttelemaan mieltä mutta katso kohta 3.
Kun lähdin liikkeestä, niin olin alkanut ajatella, että josko kuitenkin 8030C. Askartelin kotona A4:sta vastaavan kokoiset laput ja sijoittelin niitä telkkarin molemmin puolin. Onhan ne isot, ei siitä pääse mihinkään. Ja vaimokin sitten totesi, että noin isoja ei kyllä halua olohuoneeseen. Ja itsekin siinä vaiheessa olin taipuvainen samoihin ajatuksiin vaikka vielä samalla jotenkin mietin, että muuttuisivatko ne jotenkin maagisesti kuitenkin edes vähän pienemmiksi. Mutta ei. Ja onhan ne 8020D halvemmat ja valkoisesta väristä joutuu niissäkin maksamaan extraa. Eli eiköhän tässä niihin nyt päädytä.
Ajattelen tämän myös niin, että joskus tulevaisuudessa jos siltä näyttää, niin nuo 8020D:t siirtyvät vaivattomasti takakaiuttimiksi, kun eteen tulee pykälää isommat.