Miten varmistaa lähetettäessä, että tuote toimi lähetettäessä, ja posti ei rikkonut sitä?

Miten varmistaa lähetettäessä, että tuote toimi lähetettäessä, ja posti ei rikkonut sitä?

Eli toisin sanoen, miten varmistaa, ettei ostaja väitä, että laite on rikki, ja vaadi rahoja takaisin ja oikeasti toimivan tuotteen pitämistä tms.

Aikaleimallinen video siitä, kun kone tms. buutataan, ja sillä tehdään jotain?

Luulisin, että on hyvin vaikea sitä paitsi todeta, että missä esim. emolevy on hajonnut, jos vika ei ole kosmeettisesti havaittavissa. Jos se on katki, niin on todennäköistä, että se hajosi postissa. Toisaalta, mikään ei sinänsä takaa, että se oli ehjä lähetettäessäkään.

Viimeksi muokattu:
Itse olen ajatellut että tuollaisessa tapauksessa maksaisin vastapuolelle tuotteen postittamisen takaisin itselle, sekä palauttaisin kauppasumman kun olen saanut tuotteen takaisin + todennut rikkoutumisen.

En antaisi pitää "rikkinäistä" tuotetta.

Ei kai tuollaisen todistaminen ole lähtökohtaisesti mahdollista. Kuitenkin ostaja jos väittää tuotteen olevan rikki, niin tottakai vaadit häntä lähettämään tuotteen takaisinpäin myyjälle. Silloin ostaja ei voi pitää rahoja ja (toimivaa tai ei toimivaa) tuotetta, ja samalla saa testattua onko tuote oikeasti rikki. Jos tuote on oikeasti rikki niin kai täällä foorumilla yleensä ollaan johonkin kompromisseihin päästy.

Joo tuo on selvää, mutta tuossa tapauksessa taas ostaja voisi huijata, että on rikki, vaikka tosiasiassa muutti mieltään, ja sitten rikkoa laitteen, koska haluaa rahat takaisin.

Tällöin myyjä häviää, ellei myyjä todista, että ostaja rikkoi laitteen, joka oli ehjä.

Jotenkin tietokoneiden tapauksessa minusta olisi kätevää, jos voisi saada jonkin timestampatun testin, joka on riittävän laaja, jotta voi vedota, että vaikka laite olisikin rikki ostajan päässä, niin vika ei ole sellainen, jota myyjän päässä on todettu. Eli pitäisi ajaa jonkinlainen hardware test tms.?

Viimeksi muokattu:
Jos se timestampattu testi ei ole ajettu juuri sillä minuutilla, jolla minä esimerkiksi sen ostajana avaisin paketista, niin en pitäisi sitä minään todisteena. (Tämä tietysti henkilökohtaisesti)

Luin netistä, että jossain Ebay:ssa vaaditaan, että todiste on kerätty kuriiripalvelun noutohetkellä eli tavallaan, että kuriiri on ollut varmistamassa "testiä".

Tällöin kuriiripalvelu voi myös todentaa, mikäli laite on rikkoutunut heidän käsittelyssä.

Ehkä summa summarum, helpointa olisi ostaa ja myydä elektroniikka aina kasvotusten. Tämä ei vain ole käytännöllistä, jollain Oulu-Helsinki -akselilla.

Ilmoitukseen kuva laitteesta selkeästi käynnissä ja teksti "en vastaa postin vahingoittamista lähetyksistä".

Ota puhelimella video kun laite toimii ja esim päivän iltalehti näkymään videossa.

Ilmoitukseen kuva laitteesta selkeästi käynnissä ja teksti "en vastaa postin vahingoittamista lähetyksistä".

Joo tää se kai on, koska tällöin molemmat tiesivät laitteen olleen ehjä. Jos ostaja saa rikkinäisen laitteen, niin hän oli kuitenkin ostanut ehjän. Erityisesti, myyjän ei kannata hajottaa laitetta itse, koska tällöin hän menettää sen arvon, ja hän ottaa riskin, että ostaja reklamoi. -> Laite oli pakosti ehjä myyjältä lähtiessä.

Tällöin ainoa kysymys on todistaa, että kuljetusyhtiö rikkoi laitteen, mikäli ostaja yrittää saada kuljetusyhtiön maksajaksi.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 423
Jäsenet
74 796
Uusin jäsen
Kummila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom