Miten säilyttää henkilökohtaisia papereita?

Liittynyt
26.07.2019
Viestejä
1 215
Tekniikka kai tämäkin.

Löysin jo


ja


Mutta onko vielä syvempiä inputteja?

Eli onko ohjeita, missä sanotaan, mitä säilyttää ja kuinka kauan?
 
Viimeksi muokattu:
Heräsin itse siihen, että tosiaan verot ja monet sopimukset ovat sähköisinä.

Ainakin n. kaiken > 5 vuotta vanhan julkishallinnollisen voi dumpata.

Sähköisiä vastaavat paperiset voi dumpata.
 
Kannattaa olla tarkkana, varsinkin vanhemmissa papereissa paperiversio on ainoa virallinen ja tarvitset alkuperäistö kopioiden oikeaksi todistamiseen. Voi tulla hyvin kallis virhe.
Jonka takia pitäisikin tietää myös säilytysajoista tai siitä, että onko paperilla mitään käyttöä.

Onko esim. takarajoja, joiden jälkeen tiettyyn asiaan liittyvät paperit voi dumpata?

Itseasiassa keskeistä on juuri, että onko papereilla takaraja, jolloin mapit eivät kasva loputtomasti. Verotukseen liittyvällä se on 5 vuotta. Koska vaikeinta on sanoa tarvitseeko paperia vai ei ja milloin.
 
Viimeksi muokattu:
Jonka takia pitäisikin tietää myös säilytysajoista tai siitä, että onko paperilla mitään käyttöä.

Onko esim. takarajoja, joiden jälkeen tiettyyn asiaan liittyvät paperit voi dumpata?

Itseasiassa keskeistä on juuri, että onko papereilla takaraja, jolloin mapit eivät kasva loputtomasti. Verotukseen liittyvällä se on 5 vuotta. Koska vaikeinta on sanoa tarvitseeko paperia vai ei ja milloin.
No jo mainitsemani tutkintotodistukset ja testamentit nyt ainakin toistaiseksi. Kiinteistön papereita voi olla myös. Aika pieni se määrä paperia on, joka täytyy olla tallessa alkuperäisenä. Esim. verottaja tuskin hätkähtää skannatusta lapusta, sähköisesti ne taitaa muutenkin sinne mennä.
 
Ostin noin kymmenen vuotta sitten 1.5 tonnia painavan kassakaapin, joka nostettiin nosturilla katon läpi ja valettiin betoniin kiinni. Säilytän siellä papereita. En luottaisi mihinkään mappeihin tärkeiden asioiden kanssa.
 
Ostin noin kymmenen vuotta sitten 1.5 tonnia painavan kassakaapin, joka nostettiin nosturilla katon läpi ja valettiin betoniin kiinni. Säilytän siellä papereita. En luottaisi mihinkään mappeihin tärkeiden asioiden kanssa.
Ohhoh. No itsellä ei mitään noin tärkeitä papereita ole joten mapilla mennään edelleen.
 
Se määrä on mikä?

Se riippuu ihmisestä, paljon on kouluja käyty, mitä omistat vai omistatko yhtään mitään.

Kuten yllä todettu, moneen paikkaan kelpaa vain alkuperäinen tai alkuperäisen kopio, joka on virallisesti vahvistettu. Suomi on paperittomien palvelujen edelläkäviä, mutta lähdeppä töihin ulkomaille tai otat ulkomaisen vaimon, niin sitten mennään lähetystöön esittelemään alkupäräisiä syntymätodistuksia.

En suosittele heittämään pois mitään jossa viralliset leimat jne, koska ei sitä ikinä tiedä milloin joku niitä kysyy.
 
Nykyään käytännössä kaikki paperit ovat ainakin omalla kohdalla osakekirjoista lähtien sähköisenä, joten eipä noita säilytettäviä lippulappusia kovin paljoa ole meidän talouteen kertynyt. Tyypillisesti ne ovat omalla kohdalla lähinnä jotain vakuutusyhtiötä varten 1-2v säilytettäviä lääkärintodistuksia ja laskuja jne, jotka voi hyvin säilöä sen aikaa vaikka tavallisessa mapissa.

Sitten taas ne vähät mitkä on säilytettävä pidemmän aikaa (eli ehkä joku 1 mapillinen), ovat ainakin omalla kohdalla samalla sellaisia, että ne olisi hyvä säilyttää edes jonkin tason paloturvakaapissa tms. Ei niitä tosiaan paljon ole, mutta pienikokoiset, edulliset paloturvakaapit tuppaavat olemaan heikkotasoisia ja laadukkaat vastaavasti isoja, painavia ja julmetun kalliita.

Tarvittaisiin aloituspostauksenkaltaisia listoja.
Siis millaisia listauksia ja mihin? Jokaisella on omat tarpeensa, eikä kukaan ulkopuolinen voi sanella miten kukakin papereitaan säilyttää.
 
Mutta pitäisi välttää säilömästä turhia papereita.

Lista, jossa on paperityypit ja säilytysajat. Sitten vertaat omiasi siihen.
 
Mutta pitäisi välttää säilömästä turhia papereita.

Lista, jossa on paperityypit ja säilytysajat. Sitten vertaat omiasi siihen.
Kuten tuossa yllä, riippuu ihan mitä papereita juuri sinulla on. Tuossa hieman osviittaa.

- huvijahdin paperit, koko omistusaika
- television kuitti, koko omistusaika
- talomaalin kuitti, 3 vuotta
- diplomi shakkiturnauksen voitosta, 99 vuotta
- PhD paperit, koko elinikä
 
Viimeksi muokattu:
- huvijahdin paperit, koko omistusaika
- television kuitti, koko omistusaika
- talomaalin kuitti, 3 vuotta
- diplomi shakkiturnauksen voitosta, 99 vuotta
- PhD paperit, koko elinikä
Ja jos nämä kaikki ovat jo sähköisenä, kuten tosiaan nykyään tuppaavat hyvin kattavasti olemaan, niin ei tarvitse säilyttää paperiversioita lainkaan.

Mutta pitäisi välttää säilömästä turhia papereita.
Jos sinulla on sellainen vaatimus itsellesi, niin sitten vaan heität kaikki ylimääräiset paperit roskiin.

Lista, jossa on paperityypit ja säilytysajat. Sitten vertaat omiasi siihen.

Normaalisti ihmiset selviävät ilman, että jokaiselle yksinkertaisellekin asialle on olemassa jonkun toisen laatima valmis, seikkaperäinen ohjeistus. Tuossa sun aloituksessa oli yksi linkki, joka kyllä kattaa nämä tarpeet, vaikka olisi vähän avuttomampikin.
 
Ja jos nämä kaikki ovat jo sähköisenä, kuten tosiaan nykyään tuppaavat hyvin kattavasti olemaan, niin ei tarvitse säilyttää paperiversioita lainkaan.
Ei kai tutkintotodistus vieläkään ole sähköinen (virallinen versio). Ainakin Linkkari on täynnä postauksia, jossa hienolle paperille on tulosteltu se versio, mitä on pakko käyttää esim. ulkomailla.
 
Aikuiset ihmiset tulee kyselemään, että mitkä heidän papereistaan voi polttaa :facepalm:

Kun olet saanut ne maisterin/phd paperit yliopiston leimoilla, niin ei se skannattu versio ole enää alkuperäinen ja on ihan vastaanottajasta kiinni että kelpuuttaako nähdä mitään skannattua pdf tiedostoa niistä. Kaikki ei todellakaan ole sähköisenä ja omat skannaukset, tai ne tulostettuina uudestaan papereille, eivät ikinä ole virallisia.

Mutta jos nuo paperisi oikeasti aiheuttaa kestämätöntä stressiä, niin sitten vaan kaikki palamaan ja jos joku kysyy niitä phd tai syntymätodistuksia, niin usein rahalla selviää, eli sitten vaan ko. paikkaan vierailulle, tarpeeksi euroja tiskiin, todistellaan henkilöllisyyttä ja usein sieltä saat uuden pinkan leimattuja papereita.
 
Aikuiset ihmiset tulee kyselemään, että mitkä heidän papereistaan voi polttaa :facepalm:

Kun olet saanut ne maisterin/phd paperit yliopiston leimoilla, niin ei se skannattu versio ole enää alkuperäinen ja on ihan vastaanottajasta kiinni että kelpuuttaako nähdä mitään skannattua pdf tiedostoa niistä. Kaikki ei todellakaan ole sähköisenä ja omat skannaukset, tai ne tulostettuina uudestaan papereille, eivät ikinä ole virallisia.
Totta ja varsinkin vanhempien papereiden kohdalla tilanne vaihtelee. Jokaisella on varmaan jotain säilytettäviä lippusia, mutta koko ajan niitä on onneksi vähemmän.

Sähköisissä koulutodistuksissa on ollut aitouden vahvistava sertifikaatti jo pidemmän aikaa. Kaikki korkeakoulut eivät itse asiassa jaa paperisia todistuksia enää lainkaan.

 
Ihan hirveästi ei ainakaan itselläni ole mitään tärkeitä papereita, pitkäaikaissäilytettävät mahtuvat toimistolaatikoston yhteen vetolaatikkoon hienosti. Tuohon kasaan siis kuuluu koulu- ja työtodistukset, passi ja sotilaspassi, työsopimus sun muita vastaavia lappusia. Noistakin osa olisi sellaisia mitä varmaan olisi ja kelpaisi sähköisenä mutta kun nuo paperisena ovat niin eivät nuo niin paljoa tilaa vie etteikö voisi säilyttää. Toisessa laatikossa sitten on takuukuitteja sun muita lyhyemmän aikaa säilytettäviä lappusia.

Tuo, mitä kukin haluaa (ja tarvitsee) säilyttää on aikalailla henkilöstä itsestään kiinni, joku saattaa tarvita erilaisia papereita työ- tai elämäntilanteensa mukaan tai riippuen missä asuu. "Täydellistä", kaikenkattavaa listausta on oikeastaan aika mahdoton tehdä, esimerkiksi joissakin maissa saattaa olla syytä säilyttää kaiken maailman vesi / sähkö / kaasulaskuja tai jotain muita vastaavia. Suomessa alkaa aika suuri osa asioista löytymään digitaalisena ja ne digiversiot kelpaavat suureen osaan virastoja sun muita toimijoita joten nykyään ei tarvitse ihan kaikkea mahdollista paperisena säilyttää.
 
Itse uskon, että Suomessa voi olla lista, joka kattaa suurimman osan papereista. Onko se aloituspostauksessa? En ole varma.

Ehkä 10% tai 50 kpl sälää voi sietää. Toki sälän voi optimoida sitenkin, että jos säläpaperi on nopea läpikäydä käsin, niin haku on nopea järjestämättömänäkin.

Siten organisoinnin ei ole pakko olla täydellinen ollakseen hyödyllinen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse uskon, että Suomessa voi olla lista, joka kattaa suurimman osan papereista. Onko se aloituspostauksessa? En ole varma.

Ehkä 10% tai 50 kpl sälää voi sietää. Toki sälän voi optimoida sitenkin, että jos säläpaperi on nopea läpikäydä käsin, niin haku on nopea järjestämättömänäkin.

Siten organisoinnin ei ole pakko olla täydellinen ollakseen hyödyllinen.
Voi perseensuti taas mikä ketju samalta nimimerkiltä ja millaisia kommentteja. Ja siis mitä ihmeen "sälää" ja 10% mistä määrästä? Ja miksi uskot että voisi tai edes pitäisi olla joku kaikille sopiva valmis ohje tällaiseen pierunvarteen?

Trollitutka viheltää taas kuin palosireeni...
 
No miten ne paperit sitten järjestellään?
Tavaa uudelleen se aloitusviestissä oleva ohje, jos et ilman sellaista selviä.

Ja lukaise samalla myös tämän foorumin yleiset säännöt/toimintaohjeet. Jokaiselle pikkujutulle ei ole suotavaa luoda omaa ketjuaan. Ja jos aihe on sellainen, että sille on perusteltua luoda uusi ketju, kirjoita varsinkin aloituspostaus niin, että siitä selviää asia ilman arvailua. Näistä on sanottu sinulle moneen kertaan aiemminkin. Kiitos.
 
En tosiaan oikein tiedä mitä tässä on keskusteltavaa. Mapit on mainittu ja kaikki ihmiset jotka säilyttävät tärkeitä ja merkityksellisiä papereita, käyttää niitä ja sitten sellaisia muita jutuille joita ei halua rei'ittää.

Just muutama vuosi sitten sain ahaa-elämyksen, ja heitin pois vajaan 20 vuoden aikaiset matkapuhelinlaskut. Osassa oli puheluerittelyt. Näissä oli hauska kun noissa vanhoissa laskuissa oli jokaisessa henkilötunnus, niitä sai sitten leikata ja silputa. Muitakin vanhoja juttuja heitin pois, vakuutuspapereita sun muita. Ei tarvinnut hommata uutta mappia.
 
En tosiaan oikein tiedä mitä tässä on keskusteltavaa. Mapit on mainittu ja kaikki ihmiset jotka säilyttävät tärkeitä ja merkityksellisiä papereita, käyttää niitä ja sitten sellaisia muita jutuille joita ei halua rei'ittää.

Just muutama vuosi sitten sain ahaa-elämyksen, ja heitin pois vajaan 20 vuoden aikaiset matkapuhelinlaskut. Osassa oli puheluerittelyt. Näissä oli hauska kun noissa vanhoissa laskuissa oli jokaisessa henkilötunnus, niitä sai sitten leikata ja silputa. Muitakin vanhoja juttuja heitin pois, vakuutuspapereita sun muita. Ei tarvinnut hommata uutta mappia.
Joo, mutta kannattaako kaikkea paperia sitten säilyttää 20 vuotta?

Epäselvää on, että aloituspostin ohjeet eivät välttämättä ole oikein tai sisällä kaikkea.
 
Takka on hyvä kunhan polttelee säännöllisesti. Käyttää sytykkeenä. Joku 20 cm pinkka alkaa jo vituttaa tuhota kerralla.
 
Lisää haastetta saa kategorisoimalla paperit vaikkapa viiteen eri painoluokkaan aakkosjärjestyksessä :thumbsup:
 
30vuotta sitten kuolleen papan perinnönjakopapereita jahdattu maistraatista, pankista, kansallisarkistosta, kotipaikalta ja mummon jäämistöstä. Mistään ei löytynyt ja tämä aiheutti seuraavassa perinnönjaossa pieniä lisämutkia.

Että ainakin isovanhempien perinnönjakopapereita voi tarvia vielä yli 30 vuoden päästä.
 
Keskimäärin helpompi säilyttää ylimääräisiä kuin alkaa selvittämään jälkikäteen puuttuvia. Sit siinä kohtaa kun lasketaa hyllymetreissä dokumentaation määrä, kannattaa miettiä että onko kaikki tarpeellista.

Jokainen säilyttää oman harkintansa mukaan, itse pyrin digitoimaan about kaiken ja sit pieni osa paperina talteen. Ei tuohon mitään yleispätevää ohjetta ole, mutta aika harvassa asiassa Suomessa enää oikeasti sitä paperiversiota kysytään, vaan digitaalisesti toimitaan onneksi.
 
30vuotta sitten kuolleen papan perinnönjakopapereita jahdattu maistraatista, pankista, kansallisarkistosta, kotipaikalta ja mummon jäämistöstä. Mistään ei löytynyt ja tämä aiheutti seuraavassa perinnönjaossa pieniä lisämutkia.

Että ainakin isovanhempien perinnönjakopapereita voi tarvia vielä yli 30 vuoden päästä.

Vastaava tärkeä paperi on kaikkien eroon päättyneiden avioliittojen osituskirjat. Ilman niitä tulee mahdollisille perillisille ongelmia. Eli ne pitää säilyttää "kuoleman yli".
 
Joo, mutta kannattaako kaikkea paperia sitten säilyttää 20 vuotta?

Epäselvää on, että aloituspostin ohjeet eivät välttämättä ole oikein tai sisällä kaikkea.
Tuli mieleen, että jos sinulla on tilaa niin säilytä kaikki. Ei tarvitse stressailla kun heität kaikki sinne säilöön.
 
Tuli mieleen, että jos sinulla on tilaa niin säilytä kaikki. Ei tarvitse stressailla kun heität kaikki sinne säilöön.
Aloittajalla taisi olla suurempana ongelmana, kun ei ole viranomaisten puolesta olemassa valmista ohjetta, että miten mikäkin paperi säilytetään ja mihin huoneeseen se valittu säilytystapa sitten loppujen lopuksi sijoitetaan jne. Varmaan on myös syytä pohtia, että voiko mappeja säilyttää pystysuunnassa, vai aiheuttaako se vaaraa papereiden eheydelle.
 
En ihan ymmärrä miksi tämä ketju muuttui tällaiseksi dissaavan tyyliseksi. Olihan aloittajalla ihan hyvä tarkentava kysymys siellä aika alussa: kuinka kauan minkäkinlaisia papereita pitäisi säästää. Siihen ei ehkä kovin yksinkertaista vastausta ole olemassa, mutta senkin voi sanoa asiallisesti. En tiedä onko noita aikarajoja mihinkään sen virallisemmin koottu, mutta esim. joitain verotukseen liittyviä kuitteja pitää säilyttää 3 tai 6 vuoden ajan. Kaikkea ei tietenkään tarvitse säilyttää.

Jonka takia pitäisikin tietää myös säilytysajoista tai siitä, että onko paperilla mitään käyttöä.

Onko esim. takarajoja, joiden jälkeen tiettyyn asiaan liittyvät paperit voi dumpata?

Itseasiassa keskeistä on juuri, että onko papereilla takaraja, jolloin mapit eivät kasva loputtomasti. Verotukseen liittyvällä se on 5 vuotta. Koska vaikeinta on sanoa tarvitseeko paperia vai ei ja milloin.

 
En ihan ymmärrä miksi tämä ketju muuttui tällaiseksi dissaavan tyyliseksi. Olihan aloittajalla ihan hyvä tarkentava kysymys siellä aika alussa: kuinka kauan minkäkinlaisia papereita pitäisi säästää. Siihen ei ehkä kovin yksinkertaista vastausta ole olemassa, mutta senkin voi sanoa asiallisesti.
Koska kaikki sanottava on jo sanottu ihan asiallisestikin, eikä tähän ole olemassa mitään kaiken kattavaa ohjetta, kun jokaisella on niin erilaisia dokumentteja ja niille erilaisia vaatimuksia. Tavan kansalainen kyllä selviää tämän kysymyksen kanssa ihan pelkällä maalaisjärjellä viranomaisten tuottamien lajittelumallien/ohjeiden sijaan.

Lisäksi aloittaja tehtailee näitä "miten sidon kengännauhat eri tilaisuuksiin" -tasoisia ketjuja huomioimatta saamiaan vastauksia, niin ymmärrettävästi porukalla leikkaa kiinni trollitutkan piipatessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 062
Viestejä
4 574 006
Jäsenet
75 352
Uusin jäsen
jannu87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom