Miten muuttokuorma Unkariin helpoiten ja halvimmalla?

Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Kuten otsikko sanoo, pitäisi saada siirrettyä muuttokuorma Keski-Suomesta Unkariin. En omista autoa enkä ole pitkään aikaan ajanutkaan. En tunne ketään jolla on pakettiauto. Ei muutenkaan tekisi mieli lähteä pitkälle road tripille kuskaamaan kamoja vaan mieluummin jättäisin ne jonkun firman vietäväksi ja lentäisin itse perille.

Tavaraa olisi 120 cm jenkkisänky, kirjoituspöytä jonka saa osiin ja lisäksi 2-3 kuutiometriä tavaraa pahvilaatikoissa. Niistäkin voin osan heittää roskiin jos eivät mukaan mahtuisi.

Eli miten tämän saisi järjestettyä? Varmaan aika harva kuljetusfirma sattuu ajelemaan täältä Unkariin ja ottaisi kamani halvalla kyytiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Onko ne kalusteet tehty kullasta? Itse heittäisin tunkioon(/jättäisin olemaan riippuen tilanteesta) ja ostaisin paikan päältä jotain satasen Ikeaa tilalle. "Tavaraa pahvilaatikoissa" onkin jo helpompi rasti lähettää rahtina.

Päivän pelastus tuo "en tunne ketään jolla on pakettiauto". Kaikenlaista pakettiauton omistamisen hienouksista kerrotaan, mutta se on vielä kuulematta, että joltain tutulta olisi kysytty "et viitsis lähtee heittään muuttokuormaa Unkariin? Ihan parilla keikalla menee." :rofl:
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Päivän pelastus tuo "en tunne ketään jolla on pakettiauto". Kaikenlaista pakettiauton omistamisen hienouksista kerrotaan, mutta se on vielä kuulematta, että joltain tutulta olisi kysytty "et viitsis lähtee heittään muuttokuormaa Unkariin? Ihan parilla keikalla menee." :rofl:
Ajattelin vaan että onhan niitä tyyppejä jotka syystä tai toisesta tekee reissuja Keski-Eurooppaan pakettiautolla, esimerkiksi viinanhakuja, paljon useampikin lähtisi jos matkan kustannukset ei tekisi sitä kannattamattomaksi. Joten ajattelin sellaistakin skenaariota että tarpeeksi kun maksaisi niin joku pientä kesäseikkailua kaipaava heittäisi kamat Unkariin saakka ja ostaisi itselleen paluumatkalla juotavaa minun rahoillani. Sori vaan jos se oli niin kauhean tyhmä idea. Mutta eniwei, jonkun firman kyytiin laittaisin kamani jos se jotenkin järkevästi onnistuisi.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 271
Ajattelin vaan että onhan niitä tyyppejä jotka syystä tai toisesta tekee reissuja Keski-Eurooppaan pakettiautolla, esimerkiksi viinanhakuja, paljon useampikin lähtisi jos matkan kustannukset ei tekisi sitä kannattamattomaksi. Joten ajattelin sellaistakin skenaariota että tarpeeksi kun maksaisi niin joku pientä kesäseikkailua kaipaava heittäisi kamat Unkariin saakka ja ostaisi itselleen paluumatkalla juotavaa minun rahoillani. Sori vaan jos se oli niin kauhean tyhmä idea. Mutta eniwei, jonkun firman kyytiin laittaisin kamani jos se jotenkin järkevästi onnistuisi.
Noita muuttofirmojen ulkomaanmuuttoja tehdään yleensä kimppakuljetuksina eli samassa rekassa menee useamman ihmisen kamat. Tuttujen puheiden mukaan tarjotut hinnat Saksaan ovat olleet 2000-3500e välillä kun tavaraa on ollut noin 20 kuutiometriä. Varmaan aika samaa luokkaa ovat Unkariinkin. Todella hyvällä tuurilla voit myös löytää jotain Itä-Eurooppalaisia duunareita jotka suhaavat tuota väliä ja suostuvat kuskaamaan tavaroita samalla.

Tuntematta tarkemmin tavaroidesi arvoa, veikkaan uusien ostamisen tulevan halvemmaksi kuin nykyisten kuljettamisen.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 344
Muutat ilmeisesti "muuten vaan", koska jos on työn perässä niin kyllä firma saa maksaa muuton.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Ajattelin vaan että onhan niitä tyyppejä jotka syystä tai toisesta tekee reissuja Keski-Eurooppaan pakettiautolla, esimerkiksi viinanhakuja, paljon useampikin lähtisi jos matkan kustannukset ei tekisi sitä kannattamattomaksi. Joten ajattelin sellaistakin skenaariota että tarpeeksi kun maksaisi niin joku pientä kesäseikkailua kaipaava heittäisi kamat Unkariin saakka ja ostaisi itselleen paluumatkalla juotavaa minun rahoillani. Sori vaan jos se oli niin kauhean tyhmä idea. Mutta eniwei, jonkun firman kyytiin laittaisin kamani jos se jotenkin järkevästi onnistuisi.
Onhan tuo aivan mahdollista, joskin Unkari on vähän sivussa monelta reitiltä. Vähän sama kuin kysyisi Ruotsiin autolla lähtijältä, viitsiikö kipaista Hollannin kautta. Avainsana on kuitenkin, että maksaisi tarpeeksi. Harva viitsii itäisen Euroopan kesäseikkailuaan kovin monella päivällä pidentää ihan taskurahalla. Jossain pitää majoittuakin, kilometrikuluksi pitää jämämaissa laskea enemmän kuin kotimaissa, ja työ käy työstä.

Kuljetus todennäköisesti maksaa enemmän kuin on tavaroiden arvo, vähän riippuen edelleen siitä, minkä arvoista irtaimistoa sinulla on. Kysymyksenasettelun perusteella epäilen, ettei kovin arvokasta, rahamieshän olisi jo tilannut rahdin alan firmalta. Jos sitä laatikkoihin pakattavaa pientavaraa meinaat lähettää, pääset paljon halvemmalla, kuten sanottua. Itse miettisin kuitenkin tarkkaan, tarvitsenko määränpäässäni kahta kuutiometriä roipetta. Etenkin jos huonekaluja olisi 120cm vuode ja kirjoituspöytä.
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
199
Aloitat laskemalla paljonko muuttokuormaan mahtuvien kamojen ostaminen maksaa Unkarissa.
Ensimmaisessa ulkomaanmuutossa pistettiin 5 kuution kuormaan suht. uusi pesukone, kallis keittion poyta/tuolit ja sitten sen verran muuta kamaa kun mahtui.
Ilman tuota kalustoa olisi varmaan muutettu ihan matkatavaroiden kanssa, varsinkin kun silloin SIA salli 2 x 23kg / nena matkatavaroita.

Tuon jalkeen kaikki muutot on olleet konttimuuttoja, missa siirtyy koko talon sisalto, ml. ajoneuvot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 253
Ei noiden huonekalujen roudaamisessa ole mitään järkeä. Ennemmin nukkuisin vaikka pelkällä patjalla kuin roudaisin/maksaisin jotain sänkyä Unkariin. Sama pätee melko varmasti siihen kirjoituspöytäänkin. Tunge iso matkalaukku täyteen kamaa ja käsimatkatavarana joku keskikokoinen reppu/rinkka täynnä kamaa.

Mulla aikoinaan vanhemmat roudasi jotain vitun kirjalaatikoita maanosasta toiseen, ne oli 5 vuotta avaamatta :D
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Taisi nämä neuvot tullakin jo hajanaisesti mutta lyhyesti AP:lle:

-heitäppä roskiin ne mitä jo itse kerroit olevan roskiinheittokelpoista, turha niitä on Unkariin kuskata roskiinheitettäväksi

-heitä se lastulevynpaska ("sänky") roskiin ja muutkin huonekalut roskiin, IKEAsta, kirpparilta tms uudet sitten Unkarissa

-heitä vielä lisää roskiin siitä pahvilaatikkoläjästä

Mitä jäi jäljelle? Jos laatikossa, lähetä vaikka rahtina tai ota mukaasi lisämatkalaukkuna.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Asiaton käytös
Yksi vaihtoehto on, että vuokraat pakun ja mätät sen tavaraa täyteen ja etsit jostain kaverin, joka ajelee auton takaisinpäin. Saattaisi halukkaita löytyäkin, kun maksat vuokrauskulut. Vuokrapakun saanee viikoksi jollain viidelläsataa.

Mää ajamassa Euroopan halki ja luottamassa "kaveriin", joka ajaa mun nimellä vuokratun kärryn takaisin. Jos ajaa. Ja missä kunnossa.

Tulee varmaan halvaksi parin lastulevynretkun vuoksi.

Onkohan AP muuten trolli?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 428
Kyllä se helpointa on joko myydä/hävittää/varastoida tavarat Suomessa ja mennä sinne Unkariin pelkän matkalaukun kanssa. Ostaa sitten tavarat sieltä mitä nyt tuntee tarvitsevansa. Itse tein näin kun Irlantiin muutin ja hyvin meni, tavaraa oli just alle 20kg mitä nyt matkalaukkuun mahtui. Takaisin tulin sitten auton ja tavaramäärän kanssa ja se matka maksoikin noin tonnin.

Se Unkarin reissu ei autolla ole merkittävästi halvempi, joten en usko että kannattaa pakulla lähteä ajamaan, tuosta tulee ajamistakin jotain vajaa 4000km edestakaisin, pelkät polttoainekulut on aika isot.
 

Juhalius

Yhteistyökumppani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Itse kilpailutin noita kun oli aikoinaan ideana muuttaa Irlantiin, pihaan tuotu pitkä merikontti, sen vienti satamaan, laivamatka irlantiin ja irlannissa ovelle tuonti (+ pois vienti kun tyhjennetty) olisi maksanut noin 3500eur. Purku ja lastaus olisi hoidettu itse omalla vastuulla (eli jos pakataan huonosti ja kamat lentelee paskaksi niin se olisi ollut voivoi)

Joten kyllä tommosen pikkumäärän vienti unkariin onnistunee noin tonnilla kun kyselet ja kilpailutat.

Jos jenkkisänky on "mallia ikea" (lue halpa muutaman satasen) niin roskiin (jos uusi ja maksanut yli tonnin niin sit ehkä kannattaa kuljettaa). Sama pätee kaikkiin huonekaluihin ja tavaroihin.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
989
Aloitat laskemalla paljonko muuttokuormaan mahtuvien kamojen ostaminen maksaa Unkarissa.
Näinhän tuo kuuluu tehdä. Sitten tietää kannattaako roudata vai ei.
Mutta tosiaan pitää verrata vastaavan tuotteen hintoja, eikä katsoa jotain ikean paskalevypöytää, jos itsellä sattuu olemaan jokin vähän parempi laatuinen kalustus.

Sitten kaduttaa jos tyhmänä tietämättään vie arvokkaat huonekalunsa jonnekin kierrätyskeskukseen ja joku toinen pääsee tekemään sieltä elämänsä löydön, kun itse jatkaa elämäänsä jollain uudella satasen lastulevysängyllä.

Itse olin jo opiskeluaikana, ennen edes ekaa työpaikkaa, kerennyt haalia jo niin kattavasti "romua", että ei ihan parilla kuutiolla pahvilaatikoita selvinnyt muutosta. Mitään rahallista arvoa (jälleenmyynti) romulla ei tietty ollut, mutta käyttöarvoa sitäkin enemmän. Oikein hyviä tavaroita ja kodinkoneita, vanhoja, mutta laadukkaita. Esimerkiksi otetaan nyt vaikka isot, laadukkaat, ja ennen kaikkea ehjät 80-luvun hifi-kajarit. Ei niitä ihan jokaiselta kirpputorilta vastaan kävele, ja uudet vastaavan kuuloiset kaiuttimet olisikin jo tosi kallis paketti. Sitten samoin kaikki muu viihdetekniikka ja elektroniikka. Jos koko se satsi pitäisi mennä uutena hakemaan kaupasta, niin tuhatlappusia kuluisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Myyt / lahjoitat kalusteet ja mietit tarkasti mitä tavaroita tarvitset OIKEASTI mukaan. Tai jos asuu sukulaisia / kavereita jossain niin voit kysyä että olisiko heillä tarvetta kamoille.

Muutto on hyvä hetki päästä eroon ylimääräisestä tauhkasta. Irtotavarasta katsot OIKEASTI tarpeelliset kamat mukaan ja sitten mietit paljonko kamaa jäi. Jos enemmän kuin matkalaukullinen niin voit vaikka ostaa nettiautosta jonkun rämän millä uskaltaa lähteä ajamaan Unkariin asti ja kamat peräkonttiin.

Itse kävin opiskeluvaihdossa Australiassa reilun vuoden ja kamaa tuli mukaan puolikas matkalaukullinen, siitäkin lastista tarpeellista oli ehkä puolet. Tietysti erosi siinä mielessä että sain sukulaisille jätettyä kotoa isommat tavarat säilöön, mutta niitä nyt olisi voinut tarpeen tullen ostaa periltäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 887
Itse olen myynyt/hävittänyt suuren osan tavarasta jo ihan suomen sisälläkin muuttaessa. Kun ei hanki mitään liian arvokasta eikä turhaan kehitä tavaraan mitään kummempia tunnesiteitä niin pääsee paljon helpommalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Jos ei ole kyse mistään todella arvokkaista huonekaluista, niin myisin pois vaikka pilkkahinnalla, kuin maksaisin kaatopaikka hävitysmaksuja tai antaisin pois. Jos ei ole tarkoitus loppuelämää viettää Unkarissa, niin hakisin perus Ikean "lastulevyromut". Työpöydän, ruokapöydän, tuolit, tv-tason ym saa Suomesta jo muutamalla kympillä/kpl, Unkarissa varmasti vielä halvempaa.

lisäys: joillakin paikkakunnilla esimerkiksi sekajätteen kaatopaikkakustannukset voi olla useita kymppejä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 264
Itse olen myynyt/hävittänyt suuren osan tavarasta jo ihan suomen sisälläkin muuttaessa. Kun ei hanki mitään liian arvokasta eikä turhaan kehitä tavaraan mitään kummempia tunnesiteitä niin pääsee paljon helpommalla.
Itse heräsin kypsässä 21 vuoden iässä siihen, että eihän tässä tavarahelvetissä ole mitään tolkkua ja olen ihan tietoisesti hävittänyt joutavaa romua. Toki ennen sitäkään en materiasta ylenmäärin nauttinut, mutta kyllä välillä tuli ostettua tavaroita, joita ei oikein tarvinnut. Ympäristö kiittää kun ei vain kulutakulutakuluta kertakäyttöistä kiinankamaa oravana juoksupyörässä ja muuttaminen sekä siivous ovat vähän siedettävempiä, kun ei ole niin paljon tavaraa. Toki sitten naisen kanssa eläessä ei ihan hirveästi auta, vaikka itselläsi ei olisi yhtään esinettä... Herralle kuitenkin kiitos KonMarista. Sen avulla on nyt joku tolkku saatu ainakin meillä tavaroihin ja ihan omaehtoisesti.

Välillä iskee kyllä ATK-roinan hamstraus päälle, mutta sitten taas aikansa niitä nurkissa pyöriteltyään uutta SER-lootaa myyntipuolelle ja kyllä sen joku hullu käy parilla kympillä hakemassa...

Aloittaja: ainut tapaus missä ne kalusteet kannattaa raahata mukana on se, että olet saanut perintönä rankasti oman tulotason yläpuolelta superlaadukkaat kalusteet, kihvelit yms.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 400
Viestejä
4 216 650
Jäsenet
71 042
Uusin jäsen
JJVilzu

Hinta.fi

Ylös Bottom