Kauheen vaikee.. ei ne hintaerot mun mielestä siihen 7800x3d prossulle ole pahoja että jos sen prossun sinne pistää vai onko järkevämpää vaihtista
mut ... minkä emon ja muistit ja jäähyn ja kovon..no varmaan ihan joku kingston furu 1tb menis kovos. ei kai niis paljoo vaihtiksia ole, mahtuuko ne kaikki noiden emojen jäähysiilien alle ja saahan niitä sit tilatata toisen lisäksi.. eix noihi emoihin mene niitä noin 3kpl.. ja vanhat ssd:eet jää piuhan päähän.
mut mikä koppa? onko virtalähteissä paljoo eroo jos vaan jonkun esim 850W ottaa?
Ja pärjääkö radeon rx6750xt näyttiksellä vai onko tuo prossu tälle näyttikselle ihan liian tehokas( tehoton näyttis).. miten saadaan mahtuu kaikki noin 1500euroon?
Lähinnä kone on yleiskäytös ja poika lisääntyvässä määrin rupee pelailee muutakin kuin robloxsia.. näyttö 1440 kokoo. ite pelailen mitä kerkee ja jaksaa. battlefieldit ollu genre mitä hakattu.. .. ..tiedän olen ämpyilijä ja kauheen vaikee..
Itse olen aikuiselle kaverilleni päivittänyt koneen tänä vuonna, ja lähti melkein samoista, kuin sinä. Siellä oli (minulta ostettu) Xeon E3-1230v2 ja (minulta ostettu) GTX 1060 6GB. Kaverihintaan sai nämä joskus viime vuosikymmenellä.
Ihan ensimmäisenä sieltä tuli, että kone ei saa maksaa yli tonnia. Jätin hänet tutustumaan vaihtoehtoihin ja budjetti olikin 1200€.
Sitten piti saada Intel + Nvidia, koska ne olivat toimineet niin hyvin. Näitä ehdotin. Sitten loppusummaksi ei tullutkaan 1200€, vaan budjetti paukkui ja hän "osti vähän paremmat osat". Kuitenkin tärkein komponentti jäi RTX 4060.
Se on riittänyt hänelle hyvin, mutta tästä tarinasta voi oppia jotain. Ensinnäkin, tonnilla ei saa keskiluokan pelikonetta enää. Toisekseen, tietyn perustason jälkeen vain näytönohjaimella on merkitystä.
Tänään olisin koonnut hänelle tämmöisen:
Tästä voi varioida, mutta tämä on se tonnin minimi.
--
Verrattuna
@kajakkivajakki pakettiin, tässä on:
- puolet keskusmuistista, ja hitaampaa, vanhempaa muistia (ja tuosta 3200Mhz vs 3600MHz, joku taistelee juuri yhteensopivuusongelmista "parempien" muistien kanssa, niin otin turvallisemman vaihtoehdon)
- päivityspolku hyvin rajoitettu, tätä tuskin kannattaa päivittää
- 8-ydin prosessori, mutta kuitenkin ilman 3d-cachea, se maksaa +150€..
- emolevyssä ei ole wifiä, mutta se on peruslaadukas molemmissa
- näytönohjain on Nvidia, mutta se on tuota @kajakkivajakki näytönohjainta paljon, paljon huonompi
- kotelo on kauniimpi minun ehdotuksessani
- minulla on myös parempi ja nopeampi SSD, mutta ne rahat on selvästi toisessa ehdotuksessa laitettu keskusmuistiin
- @kajakkivajakki ehdotuksessa on parempi jäähy, hintaero luokkaa kympin tai pari..
- myös virtalähde on varmaan parempi ja isompi @kajakkivajakki ehdotuksessa ja sillä päivitetään myöhemmin näytönohjainta
- ehdottamani 550W on vain halvimmille malleille näytönohjaimia, eikä toimi nykyajan virtasyöppöjen kanssa, jos joskus on pistää 500€+ näytönohjaimeen
Tämä nyt päätöksenteon tueksi. Tärkeimmät elementit ovat:
Prosessori ->
@kajakkivajakki tarjoaa tämän hetken parhaan peliprosessorin. Se on parasta. Minulla on se itsellänäkin koneessa. Lisäksi sen voi päivittää parempaan, jos/kun sellainen joskus tulee.
Näytönohjain -> minulla on perus-rutku,
@kajakkivajakki pistää pöytään paremman , kuin mitä minulla on koneessani:
With the Radeon RX 7800 XT, AMD is going after the GeForce RTX 4070. Our review confirms that AMD has achieved performance parity in rasterization and is pretty close in ray tracing, at a much better price point, and they are giving you 16 GB VRAM, instead of just 12 GB.
www.techpowerup.com
Jos tykkää vihreästä, tosin, niin kannattaa katsella RTX 4070 samassa teholuokassa - mutta siitä voi joutua maksamaan enemmän, ns. "nvidia-lisää". Ja se kannattaa ostaa jostain tarjouksesta, vaikka tuolta:
Tuplasti tuulettimia. Tuplasti huvia. Dual RTX 4070 OC White Edition yhdistää dynaamisen jäähdytystehon laajaan yhteensopivuuteen. Edistynee
www.jimms.fi
(ja asentaa itse) (ja parempia tarjouksia voi tulla)
--
Ja vaikka kuinka haukutaan RTX 4060, se on yli 2x nopeampi kuin GTX 1060 . Lisäksi se nopeutuu myös siitä, että on alla uusinta teknologiaa, eli kykenevä peliprosessori.
Jos sille etsii AMD:n puolelta vaihtoehtoja, niin RX 7600 on suunnilleen yhtä nopea (paitsi RT) ja RX 6700 XT on peruspeleissä sitten nopeampi.