Mitä tehdä windowsin asennuksen jälkeen?

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Hei, en löytänyt mitään yleisketjua pikkukysymyksille, niiin laitan uuvattina ketjun sitten tänne. :kippis:

Eli, mitä pitäisi tehdä koneen asentamisen jälkeen? Itse Windowsin asennus tapahtui todella nopeasti USB-tikun avulla. Missään vaiheessa asennusta kone ei avannut BIOS:ia, mutta ehkä minun olisi itse se pitänyt tehdä painamalla delete-näppäintä? Windows on aktivoitu myös. Ajureille en ole tehnyt mitään. Voinko testata lämmöt heti, mikä olisi suositeltavin keino? Onko jotain mitä kannattaa tietää, esim. ajurit tarkastaa että onko ne kunnossa? Pitääkö minun BIOS:ista mennä laittamaan xmp päälle? Mistä tiedän, onko ajurini nyt ajan tasalla? Yleensä ainakin näyttiksen ajurit pitää päivittää? Onko suositeltavaa ladata Nvidian Geforce Experience -ohjelma koneelle? Vai onko se turhaa bloatwarea. Kannattaako minun käynnistää nyt kone uudelleen ja avata BIOS ja säätää sieltä jotan asioita?

En nyt tiedä, onko mitään merkitystä näillä tiedoilla, mutta laitetaan varmuudeksi: Näytönohjain: MSI GeForce RTX 4070 Ti Ventus 3X E OC, emolevy: ASRock B650M Pro RS Wifi, prosessori: AMD Ryzen 5 7600.
Kiitos

Edit. tällaisen löysin, mutta käsitin, että tuo alue missä tuo threadi on, on enemmän joku "DIY"-alue osaavammille tyypeille, jotka tykkää näperrellä koneiden jne kanssa. Pienten kysymysten ketju
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 361
  • Lataa BIOS-päivitys netistä usb-tikulle
  • Asenna BIOS-päivitys
  • Mene AMD.com/support ja lataa chipset-ajurit
  • Asenna ne
  • Mene Geforce.com ja lataa näytönohjainajurit
  • Asenna ne
  • Mene Ninite.com ja ota ne sovellukset, jotka haluat asentaa
  • Asenna ne
Kone on käyttövalmis.

(Itse tykkään Geforce Experiencestä, se ei kuitenkaan kaada konetta ja muistuttelee nuo ajuripäivitykset)
 

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Jaylla on yleensä hyviä vinkkejä.

Harmi kun en täydellisesti ymmärrä etenkään suullista englantia, niin monet lauseet jäi minulla videolla ymmärtämättä. Lisäksi aika nopeasti tuo mies etenee videolla eri kohdat läpi, ja kamera turhan kaukana ruudusta..Onko missään suomalaista videota aiheesta?

22.51 kohta missä toi mies on BIOS:issa, ja säätää jonkun "Intel(R) Adaptive Boost technology asetuksen, laittaa siihen "enabled" ja sanoo että siksi valitsi enablen, koska koneessa on riittävä tuuletus ja emolevy on täysikokoinen jne. Mitä minun pitäisi tossa valita, jos minulla on AMD prosessori ja emolevy on mATX? Tuulettimia on tosin minun koneessa paljon. Onko AMD koneella edes omaa versiota tuohon asetukseen? Huh huh.. Muutenkin näytti aika sekavalta tuo BIOS:issa seikkailu tuossa videolla. Usko tai älä, mutta tämä on minulle melkein rakettitiedettä.

En edelleenkään siis ymmärrä, pitääkö minun laittaa se XMP päälle? Toki tuossa videossa laitettiin, niin varmaan sitten minunkin pitänee laittaa.
22.37 "Asus Multicore Enchanement" ja siinä mies valitsee "Auto Lets BIOS optimize" pitääkö tehdä samoin?

  • Lataa BIOS-päivitys netistä usb-tikulle
  • Asenna BIOS-päivitys
  • Mene AMD.com/support ja lataa chipset-ajurit
  • Asenna ne
  • Mene Geforce.com ja lataa näytönohjainajurit
  • Asenna ne
  • Mene Ninite.com ja ota ne sovellukset, jotka haluat asentaa
  • Asenna ne
Kone on käyttövalmis.

(Itse tykkään Geforce Experiencestä, se ei kuitenkaan kaada konetta ja muistuttelee nuo ajuripäivitykset)
Mistä se BIOS pitää ladata netistä, mikä osoite? Onko toi minun USB-tikkuni nyt tyhjä, kun asensin usb-tikulla windowsin koneelle? (siis tyhjenikö se tikku samalla, ja voinko laittaa tikun vapaasti koneeseen uudelleen?)
Eikö pidä siis emolevyn ajureita asentaa? Eikö tarvi testata koneen lämpöjä? Olin ajatellut ladata HWinfo64 + 3dmark testiä varten + Nvidia geforce experience + emolevyn joku softa, en vaan tiedä mikä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 361
Mistä se BIOS pitää ladata netistä, mikä osoite? Onko toi minun USB-tikkuni nyt tyhjä, kun asensin usb-tikulla windowsin koneelle? (siis tyhjenikö se tikku samalla, ja voinko laittaa tikun vapaasti koneeseen uudelleen?)
Eikö pidä siis emolevyn ajureita asentaa? Eikö tarvi testata koneen lämpöjä? Olin ajatellut ladata HWinfo64 + 3dmark testiä varten + Nvidia geforce experience + emolevyn joku softa, en vaan tiedä mikä.
Uusimman BIOS:in saa emolevyvalmistajan sivuilta:
(ota 2.02)

Tikku ei ole tyhjentynyt asennuksen yhteydessä, mutta voit hyvin käyttää sitä samaa tikkua, tuo BIOS-tiedosto ei paljoa vie.

--

Muita emolevyn ajureita ei tarvitse asentaa, jos wifi toimii ja äänet toimivat. Chipset-ajurit tulee asentaa AMD:n sivuilta, ei Asrockin.

Mikä jäähy sinulla on? Ei tässä tarvetta ole lämpöjä testata, varsinkaan, jos hankit oikean aftermarket-jäähyn. Jos menet stockilla, niin ei se siitä ja ei ne lämmöt parane testaamalla --> testaaminen on aika turhaa..

Jos jotain haluat testata, niin userbenchmark vaan läpi ja luet sitä liikennevaloina: punainen tarkoittaa, että joku on pielessä ja vihreä tarkoittaa ok. Luvuilla ei tee mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: WDo

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Uusimman BIOS:in saa emolevyvalmistajan sivuilta:
(ota 2.02)

Tikku ei ole tyhjentynyt asennuksen yhteydessä, mutta voit hyvin käyttää sitä samaa tikkua, tuo BIOS-tiedosto ei paljoa vie.

--

Muita emolevyn ajureita ei tarvitse asentaa, jos wifi toimii ja äänet toimivat. Chipset-ajurit tulee asentaa AMD:n sivuilta, ei Asrockin.

Mikä jäähy sinulla on? Ei tässä tarvetta ole lämpöjä testata, varsinkaan, jos hankit oikean aftermarket-jäähyn. Jos menet stockilla, niin ei se siitä ja ei ne lämmöt parane testaamalla --> testaaminen on aika turhaa..

Jos jotain haluat testata, niin userbenchmark vaan läpi ja luet sitä liikennevaloina: punainen tarkoittaa, että joku on pielessä ja vihreä tarkoittaa ok. Luvuilla ei tee mitään.
Alkaa jo selkeytymään asiat :comp2: Jäähynä on DeepCool LS520 SE WH, 240 mm AIO-nestejäähy. tuulettimia on lian li uni fan SL 120 monta kappaletta mini kokoisessa kotelossa. Menenpä lataamaan tuon BIOSIN tuosta, varmaan klikkaan sitä "global" linkkiä siinä 2.02 kohdalla? Sitten kun se on tikulla, pitääkö minun käynnistää kone uudelleen, painaa deleteä kunnes BIOS aukeaa, sitten valita sieltä 1. käynnistystavaksi USB-tikun, sitten käynnistää kone uudelleen ja sitten se ajaa sen BIOSIN päivityksen vai?

ADM:n ajureista, menenkö tänne https://www.amd.com/en/support ja sieltä kohdasta: "or select your product from the list " klikkaan ensiksi "chipset" ja sitten AMD socket AM5? (ainakin prosessorini on AM5-kantainen)
 

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Uusimman BIOS:in saa emolevyvalmistajan sivuilta:
(ota 2.02)

Tikku ei ole tyhjentynyt asennuksen yhteydessä, mutta voit hyvin käyttää sitä samaa tikkua, tuo BIOS-tiedosto ei paljoa vie.

--

Muita emolevyn ajureita ei tarvitse asentaa, jos wifi toimii ja äänet toimivat. Chipset-ajurit tulee asentaa AMD:n sivuilta, ei Asrockin.

Mikä jäähy sinulla on? Ei tässä tarvetta ole lämpöjä testata, varsinkaan, jos hankit oikean aftermarket-jäähyn. Jos menet stockilla, niin ei se siitä ja ei ne lämmöt parane testaamalla --> testaaminen on aika turhaa..

Jos jotain haluat testata, niin userbenchmark vaan läpi ja luet sitä liikennevaloina: punainen tarkoittaa, että joku on pielessä ja vihreä tarkoittaa ok. Luvuilla ei tee mitään.
Alkaa jo selkeytymään asiat :comp2: Jäähynä on DeepCool LS520 SE WH, 240 mm AIO-nestejäähy. tuulettimia on lian li uni fan SL 120 monta kappaletta mini kokoisessa kotelossa. Menenpä lataamaan tuon BIOSIN tuosta, varmaan klikkaan sitä "global" linkkiä siinä 2.02 kohdalla? Sitten kun se on tikulla, pitääkö minun käynnistää kone uudelleen, painaa deleteä kunnes BIOS aukeaa, sitten valita sieltä 1. käynnistystavaksi USB-tikun, sitten käynnistää kone uudelleen ja sitten se ajaa sen BIOSIN päivityksen vai? Vai yrittääkö se sitten ajaa uudelleen Windowsia?

ADM:n ajureista, menenkö tänne https://www.amd.com/en/support ja sieltä kohdasta: "or select your product from the list " klikkaan ensiksi "chipset" ja sitten AMD socket AM5? (ainakin prosessorini on AM5-kantainen)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 361
Alkaa jo selkeytymään asiat :comp2: Jäähynä on DeepCool LS520 SE WH, 240 mm AIO-nestejäähy. tuulettimia on lian li uni fan SL 120 monta kappaletta mini kokoisessa kotelossa. Menenpä lataamaan tuon BIOSIN tuosta, varmaan klikkaan sitä "global" linkkiä siinä 2.02 kohdalla? Sitten kun se on tikulla, pitääkö minun käynnistää kone uudelleen, painaa deleteä kunnes BIOS aukeaa, sitten valita sieltä 1. käynnistystavaksi USB-tikun, sitten käynnistää kone uudelleen ja sitten se ajaa sen BIOSIN päivityksen vai? Vai yrittääkö se sitten ajaa uudelleen Windowsia?

ADM:n ajureista, menenkö tänne https://www.amd.com/en/support ja sieltä kohdasta: "or select your product from the list " klikkaan ensiksi "chipset" ja sitten AMD socket AM5? (ainakin prosessorini on AM5-kantainen)
Juu, "global" ja 2.02 ok. Sitten vaan purat tiedoston tikulle.
BIOS:issa on joku valinta, jolla bios-päivitys tehdään. Varmaan jotain tällaista:
1702751980541.png


--

Ja myös kyllä, chipset -> AM5 -> B650 . Sieltä tulee ajurit emolevylle.
 
  • Tykkää
Reactions: WDo

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Juu, "global" ja 2.02 ok. Sitten vaan purat tiedoston tikulle.
BIOS:issa on joku valinta, jolla bios-päivitys tehdään. Varmaan jotain tällaista:

Ja myös kyllä, chipset -> AM5 -> B650 . Sieltä tulee ajurit emolevylle.
Onko muuten niin, että tuo BIOS päivitys ei ole välttämätöntä tehdä heti, ainakaan jos ongelmia ei ole? Koska se on kuulemma riskialtis toimenpide, niin en ehkä mielellään heti tekisi sitä, jos se ei ole aivan välttämätön aluksi. Niin ja aloin miettimään tuota toimenpidettä siksikin, että olen niin kädetön näissä asioissa, että en taida osata edes purkaa zip-tiedostoa koneelle (en tiedä onko se BIOS-päivitys zip-tiedosto).

Mutta Nvidian ja AMD:n ajurit ainakin voisin heti ajaa, ja käydä laittamassa sen XMP:n päälle BIOS:issa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 361
Onko muuten niin, että tuo BIOS päivitys ei ole välttämätöntä tehdä heti, ainakaan jos ongelmia ei ole? Koska se on kuulemma riskialtis toimenpide, niin en ehkä mielellään heti tekisi sitä, jos se ei ole aivan välttämätön aluksi. Niin ja aloin miettimään tuota toimenpidettä siksikin, että olen niin kädetön näissä asioissa, että en taida osata edes purkaa zip-tiedostoa koneelle (en tiedä onko se BIOS-päivitys zip-tiedosto).
No jotkut Asus-emolevyt menivät rikki ja tappoivat prosessorin samalla tässä ½ vuotta sitten, kun BIOS:issa oli virhe. Korjattiin BIOS-päivityksellä.

Käy sitten BIOSista katsomassa, olisiko Internet-päivitys -mahdollisuus (Internet Flash). Kyllä se BIOS-päivitys kannattaa tehdä.

Mutta Nvidian ja AMD:n ajurit ainakin voisin heti ajaa, ja käydä laittamassa sen XMP:n päälle BIOS:issa?
EXPO. AMD:lla on EXPO, ei XMP.
 
  • Tykkää
Reactions: WDo

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
No jotkut Asus-emolevyt menivät rikki ja tappoivat prosessorin samalla tässä ½ vuotta sitten, kun BIOS:issa oli virhe. Korjattiin BIOS-päivityksellä.

Käy sitten BIOSista katsomassa, olisiko Internet-päivitys -mahdollisuus (Internet Flash). Kyllä se BIOS-päivitys kannattaa tehdä.



EXPO. AMD:lla on EXPO, ei XMP.
Hmm ok, menen nyt avaamaan BIOS:in, katson sieltä ensiksi sen EXPO:n. Sitten katson lukeeko siellä jossain mahdollisuudesta internet-päivitykseen? Sitten jos siellä on suositus siihen, teen sen toimenpiteen mitä neuvoit, paitsi en ole vielä varma miten se toimenpide sitten tehtäisiin sen tikun kanssa. Pitääkö siinä avata zip-tiedostoa, ja pitääkö sen usb-tikun laittaa sitten laittaa biosissa käynnistymään ensisijaisena tietokoneessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 361
Katso ensiksi se BIOS-päivitys.

Etsi jostain (Tools-alavalikko - UEFI Update Utility?) kohta "Internet Flash" ja etene sen ohjeiden mukaan.

Pitääkö siinä avata zip-tiedostoa, ja pitääkö sen usb-tikun laittaa sitten laittaa biosissa käynnistymään ensisijaisena tietokoneessa?
Ei pidä. Eikä ikinä ole pitänyt pistää BIOS:ista tikkua käynnistymään ensisijaisena tietokoneessa BIOS-päivitystä varten. Pidät kiinni nyt omista ideoistasi, se ei ole hyvä. Näin ei ole neuvottu.
 

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Katso ensiksi se BIOS-päivitys.

Etsi jostain (Tools-alavalikko - UEFI Update Utility?) kohta "Internet Flash" ja etene sen ohjeiden mukaan.



Ei pidä. Eikä ikinä ole pitänyt pistää BIOS:ista tikkua käynnistymään ensisijaisena tietokoneessa BIOS-päivitystä varten. Pidät kiinni nyt omista ideoistasi, se ei ole hyvä. Näin ei ole neuvottu.
Miksi se BIOS pitää ladata tikulle? Mitä siis sen jälkeen tehdään, kun se on tikulla? Annan tikun olla koneessa, sitten käynnistän koneen uusiksiksi, menen BIOSiin ja painan instant flashista niin kuin kuvassa?

Redditissä joku sanoi, että "Jos tietokoneesi toimii hyvin ilman ongelmia, ei ole välttämätöntä päivittää BIOS:ia. Kuitenkin BIOS-päivityksen suorittaminen ei ole kovin vaikeaa, kunhan lataat oikean tiedoston ja noudatat ohjeita.
Useimmat ihmiset "brickaavat" emolevynsä eli aiheuttavat sen käyttökelvottomaksi, koska he lataavat beta-version tai väärän emolevyn BIOS-version. He ovat myös yrittäneet päivittää BIOS:ia ja käynnistäneet tietokoneen uudelleen väärin tai eivät ole antaneet päivitysprosessin loppuunsaattamiselle tarpeeksi aikaa tai eivät ole noudattaneet ohjeita."

Miksi siis olisi tärkeää päivittää se BIOS nyt?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 361
Miksi se BIOS pitää ladata tikulle? Mitä siis sen jälkeen tehdään, kun se on tikulla? Annan tikun olla koneessa, sitten käynnistän koneen uusiksiksi, menen BIOSiin ja painan instant flashista niin kuin kuvassa?

Redditissä joku sanoi, että "Jos tietokoneesi toimii hyvin ilman ongelmia, ei ole välttämätöntä päivittää BIOS:ia. Kuitenkin BIOS-päivityksen suorittaminen ei ole kovin vaikeaa, kunhan lataat oikean tiedoston ja noudatat ohjeita.
Useimmat ihmiset "brickaavat" emolevynsä eli aiheuttavat sen käyttökelvottomaksi, koska he lataavat beta-version tai väärän emolevyn BIOS-version. He ovat myös yrittäneet päivittää BIOS:ia ja käynnistäneet tietokoneen uudelleen väärin tai eivät ole antaneet päivitysprosessin loppuunsaattamiselle tarpeeksi aikaa tai eivät ole noudattaneet ohjeita."

Miksi siis olisi tärkeää päivittää se BIOS nyt?
Juu, en jaksa enää. Tee mitä redditissä sanotaan, ei ole minulta pois.
 

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Juu, en jaksa enää. Tee mitä redditissä sanotaan, ei ole minulta pois.
Et missään vaiheessa edes kertonut yhtään sen tarkemmin miten se päivitys tehdään, ja sitten kun kysyn lisäinfoa, (koska onhan tuo bios monimutkainen asia ja riskialtiskin), niin et halua enää neuvoa. Selvä. Täällä ei saa olla vain täysi noviisi?
 

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Ei sitä ole pakko päivittää. Kuten ei mitään ajureitakaan ole pakko asennella erikseen vaan käyttää niitä, mitä Windows update sattuu tarjoamaan.
No jätän biosin päivittämättä nyt toistaiseksi, kun en saa "kädestä pitäen ohjeita" mistään. Päivitän ne Amdin ajurit kuitenkin, kiitos sentään niistä neuvoista.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 778
Jos BIOS-päivityksessä ei ole mitään mitä tarvitsisi, niin ei ole mitään syytä päivittää. Se ei lisää nopeutta tai muutenkaan paranna mitään. Silloin pitää päivittää etukläteen jos tulee esim. tuki jollekin prosessorille jonka aikoo ostaa.

Kannattaa muuten muistaa että sitten joskus kun päivittää BIOS:n, niin PC voi buuttailla lukuisia kertoja. Siinä panikoidessa voi tuntua että nyt meni koko kone rikki kun se siinä 5 minuuttia värkkää eikä mitään tapahdu. Ei saa mennä painelemaan mitään virtoja pois, vaan antaa sen siinä häärätä ja buuttailla. Itsehän olen harrastanu PC:tä 90-luvulta, mutta nykyaikaista BIOS:ia (vai onko se UEFI?) en ollut päivittänyt pitkään aikaan ja täytyy myöntää että oli pitkiä ne minuutit kun kone buuttaili, enkä ollut etukäteen tutustunut miten homma käytännössä pelittää.
 
  • Tykkää
Reactions: WDo

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
No niin kiitos vastauksista, päätän jätttää biosin toistaiseksi päivittämättä. Menen vaan tekemään sen EXPA:n laittamassa päälle biosiin, ja sitten lataan ne AMD:in ajurit ja myös Nvidian sen softan. :swhew:Katselen ehkä biosissa samalla, jos siellä näkyy olevan jotain erikoista/vaihdettavaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
737
No jätän biosin päivittämättä nyt toistaiseksi, kun en saa "kädestä pitäen ohjeita" mistään. Päivitän ne Amdin ajurit kuitenkin, kiitos sentään niistä neuvoista.
Kädestä pitäen -ohjeet tuli jo yllä.

Kannattaa päivittää bios. AMD:llä AGESA-päivityksissä tulee suorituskykyä tai bugifixejä aika tiuhaan tahtiin, myös tietoturva-aukkoja korjattu.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 522
Bios versiot
1702798798012.png

Asrock ohjeet jotka löytyy myös tuota pientä (i) palluraa painamalla.
Vaikka jotain menisi pieleen niin emossa on bios flashback eli voit asentaa biosin uudelleen ilman pääsyä itse biosiin.
 
  • Tykkää
Reactions: WDo

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Kädestä pitäen -ohjeet tuli jo yllä.

Kannattaa päivittää bios. AMD:llä AGESA-päivityksissä tulee suorituskykyä tai bugifixejä aika tiuhaan tahtiin, myös tietoturva-aukkoja korjattu.
Bios versiot
Asrock ohjeet jotka löytyy myös tuota pientä (i) palluraa painamalla.
Vaikka jotain menisi pieleen niin emossa on bios flashback eli voit asentaa biosin uudelleen ilman pääsyä itse biosiin.
En taida osata purkaa zip-tiedostoa, ainakin viimeksi kun yritin tällä vanhalla koneella. Toki se saattoi johtua siitäkin, että kun avasin minkä tahansa zip-tiedoston, tuli ponnahdusikkuna jossa teksti: "Please purchase WinRAR license. No joo ehkä olisi pitänyt poistaa se maksullinen winrar ja ladata joku ilmainen zipin purkusofta? En siis ole varma, miten kävisi zipin purussa sitten. Pitäisi varmaan ladata uudelle koneelle joku zipin purkuohjelma, ja sitten harjoitella sen käyttöä ensiksi jollain randomilla tiedostolla?

Sain nyt tietää, että minulla on 1.28 Bios-versio, eli onkohan se niin välttämätöntä edes päivittää bios nyt? Saanko laittaa EXPO:n päälle vaikka en päivittäisi tuohon 2.02 bios-versioon? Kävin uuden koneeni biosissa, ja siellä etusivulla ei lukenut missään Expoa tai XMP:tä.

Main-lehdellä biosissa lukee näin muistien osalta:
Total memory: 32GB
DDR5_A1: Not present
DDR5_A2: DDR5-4800-16GB @6000Mhz
DDR5_B1: No present
DDR5_B2: DDR5-4800-16GB @6000Mhz

Sitten toisella välilehdellä, jonka nimi on "OC Tweaker" lukee näin:
Performance Preset Auto
Platform Therma1 Throttle Limit(TjMax) Auto
GPU Overclocking Auto
GFX Overclocking Auto
DRAM Frequency DDR5-6000 DDR5-6000
Memory Context Restore Enabled
DRAM Profile Configuration
DRAM Timing Configuration
VDD10 Voltage (VDD10_MEM_S3) 1.400V 1.400V
DRAM VDD Voltage 1.400V 1.400V
DRAM VPP Voltage 1.800V 1.800V
Infinity Fabric Frequency 2000 Mhz
UCLK DIV1 MODE UCLK=MEMCLK
SoC/Uncore OC Voltage (VDD_SOC) 1.250
VDD Misc Voltage 1.100
(lista jatkuu vielä alemmas...)

Loput välilehdet Biosissa on "Tool". Sitten seuraava on "H/W Monitor", seuraava on "Security", seuraava on "Boot", ja sitten "Exit".
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 522
En taida osata purkaa zip-tiedostoa, ainakin viimeksi kun yritin tällä vanhalla koneella. Toki se saattoi johtua siitäkin, että kun avasin minkä tahansa zip-tiedoston, tuli ponnahdusikkuna jossa teksti: "Please purchase WinRAR license. No joo ehkä olisi pitänyt poistaa se maksullinen winrar ja ladata joku ilmainen zipin purkusofta? En siis ole varma, miten kävisi zipin purussa sitten. Pitäisi varmaan ladata uudelle koneelle joku zipin purkuohjelma, ja sitten harjoitella sen käyttöä ensiksi jollain randomilla tiedostolla?

Sain nyt tietää, että minulla on 1.28 Bios-versio, eli onkohan se niin välttämätöntä edes päivittää bios nyt? Saanko laittaa EXPO:n päälle vaikka en päivittäisi tuohon 2.02 bios-versioon? Kävin uuden koneeni biosissa, ja siellä etusivulla ei lukenut missään Expoa tai XMP:tä.

Main-lehdellä biosissa lukee näin muistien osalta:
Total memory: 32GB
DDR5_A1: Not present
DDR5_A2: DDR5-4800-16GB @6000Mhz
DDR5_B1: No present
DDR5_B2: DDR5-4800-16GB @6000Mhz

Sitten toisella välilehdellä, jonka nimi on "OC Tweaker" lukee näin:
Performance Preset Auto
Platform Therma1 Throttle Limit(TjMax) Auto
GPU Overclocking Auto
GFX Overclocking Auto
DRAM Frequency DDR5-6000 DDR5-6000
Memory Context Restore Enabled
DRAM Profile Configuration
DRAM Timing Configuration
VDD10 Voltage (VDD10_MEM_S3) 1.400V 1.400V
DRAM VDD Voltage 1.400V 1.400V
DRAM VPP Voltage 1.800V 1.800V
Infinity Fabric Frequency 2000 Mhz
UCLK DIV1 MODE UCLK=MEMCLK
SoC/Uncore OC Voltage (VDD_SOC) 1.250
VDD Misc Voltage 1.100
(lista jatkuu vielä alemmas...)

Loput välilehdet Biosissa on "Tool". Sitten seuraava on "H/W Monitor", seuraava on "Security", seuraava on "Boot", ja sitten "Exit".
Vaikuttaisi siltä että muistit jo toimii oikealla nopeudella.
7-zip on hyvä asentaa, vaikka winukka taitaa osata itsekin nuo zipit purkaa.
 

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Windowssi osaa purkaa zippejä (jo vuosia ollut näin) ja uusin versio jo .rarritkin.

Tuossa on expo jo päällä :)
Helpottava uutinen, kiitoksia kaikille lankaan vastanneille! Taidan sitten jättää vielä toistaiseksi biosin päivityksen tekemättä, jollei esim. jonkin pelin asennuksen aikana ilmene ongelmia. Menen lataamaan AMD:n ja Nvidian ajurit (jos se on ok jos lataan ne vaikka on vielä 1.28 bios-versio?) Ehkä olisi silti hyvä aika kokeilla silti uuden windowsin kanssa jonkin random zip-tiedoston purkua näin "lämmittelyksi".

Minulla on vain 64GB muistitikku, olisiko se muutenkin liian iso bios-päivitystä varten? Ainakin siinä on se fat32-tiedostojärjestelmä. Siinä on edelleen windows myös siinä tikulla, tuskin sekään haittaisi? Meinasin jo formatoida sen tikun, mutta en ollut varma, valitsenko siinä alustamisessa tiedostojärjestelmäksi NTFS vai se oletus, eli FAT32. (Biosia varten pitännee valita FAT32?)

Niin, ja onko väliä minne usb-paikkaan laitan sen usb-tikun? Ei kai väliä, mikä vaan usb-paikka tässä?
1702817918747.png
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 522
Mikä vaan paikka jos biosin kautta päivität. Flashback vaatii määrätyn paikan.
 
  • Tykkää
Reactions: WDo

WDo

Liittynyt
28.09.2023
Viestejä
53
Mikä vaan paikka jos biosin kautta päivität. Flashback vaatii määrätyn paikan.
Nyt latasin AMD:n chipset ajurit sekä Nvidian ajurit. Asensin CPU-Z:n ja Hwinfo64:n ja laitoin ne päälle. Tuli tällaista, mitä olette mieltä? Onko tosiaan muistit nyt täydessä "EXPO"-kapasiteetissa vaiko? Maksimi pitäisi olla se 6000Mhz.

1702827492694.png
 

Liitteet

Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 173
Mulla tuo sama emo. Laitoin tulille ja siinä oli 1.28 bios.. Usb tikulle olin hakenut uusimman ja se kii. sit instant flasch löysi sen ja asensin sen.
Laitoin Expon päälle kun ei tunnistanut muisteja kuin 4800nop. nyt ne on 6000.
tarviiko biossin muihin asetuksiin koskea? 7800x3d prossu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 617
Viestejä
4 248 933
Jäsenet
71 370
Uusin jäsen
janiselin

Hinta.fi

Ylös Bottom