Mistä paineILMA purkki?

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
166
Olisko tekkiläisillä suositella paikkaa josta saisi ostettua paineilmaa purkkista? Saiturinpörssistä tuli semmoinen purkki ostettua tietsikan puhdistusta varten mutta tämä purkki prkl.sylkäisi ilman lisäksi märkää. Elektroniikapiirien puhdistukseen ehkä hyvä mutta pölyn poistoon se ei mielestäni sovellu.
 
Classolson, biltema, motonet ja isommissa marketeissakin taitaa olla yms. Rautakaupat. Samaa kuraahan nuo kaikki.
 
Ainakaan meikä ei ole vielä törmännyt sellaseen tuhupulloon josta ei tule sitä ponneainetta mukana jos vähänkin kallellaan tuhuuttaa. Etenkin täytenä. Sehän kyllä haihtuu ihan sekunnissa, eikä ainakaan itselle ole aiheuttanut ongelmia.
 
Tuo Bilteman Paineilmaspray - Puhtaaksipuhallusspray - Biltema
sisältää ponneaineena propaania/butaania. Ei ole nyt täyttä purkkia jolla kokeilisin, mutta muistaakseni siitä ei tullut nestettä purkki vinossa (eikä se toisaalta toiminut kylmäsprayna väärinpäin). Hajuahan tuosta vähän lähtee enkä avotulta/kipinälähteitä kovin lähellä pitäisi...

Ilmapurkit toki ovat leluja oikeaan kompuraan verrattuna vähänkin pinttyneemmän suuremman pölymäärän poistossa. Oikea kompura siis sellainen vähintään 25l säiliöllä varustettu, minikompuroilla ei tee mitään.
 
Olisko tekkiläisillä suositella paikkaa josta saisi ostettua paineilmaa purkkista? Saiturinpörssistä tuli semmoinen purkki ostettua tietsikan puhdistusta varten mutta tämä purkki prkl.sylkäisi ilman lisäksi märkää. Elektroniikapiirien puhdistukseen ehkä hyvä mutta pölyn poistoon se ei mielestäni sovellu.

Tuskin tuosta kosteudesta pahasti haittaa on. Jos se on pullon sisältöä, se haihtuu erittäin nopeasti, eikä ilmasta tiivistynyt vesikään kauaa pinnoilla pysy. Mutta jos epäilyttää, hanki kompressori. Ympäristönkin kannalta parempi vaihtoehto.

Osta Biltemasta pienoiskompressori, niin ei tartte enää pullojen kanssa leikkiä : Pienoiskompressori MC 90 - Airbrush Kompressori - Biltema

Airbrush-kompressoreista on hädin tuskin puhaltamiseen, paine ja tuotto eivät riitä kunnolla. Joku hiukan isompi on parempi valinta.
 
Ainakaan meikä ei ole vielä törmännyt sellaseen tuhupulloon josta ei tule sitä ponneainetta mukana jos vähänkin kallellaan tuhuuttaa. Etenkin täytenä. Sehän kyllä haihtuu ihan sekunnissa, eikä ainakaan itselle ole aiheuttanut ongelmia.
On niitä vastaan tullut, mutta ovat aika hyvissä hinnoissa noihin tavallisiin verrattuna. Kieltämättä helpotti asiaa kun pullo toimi missä asennossa tahansa.
 
Ite olen suhkutellut Verkkokauppa.com:in painepullolla.... :vihellys:
-Ostin kun jossain kehuivat, jotain nestettä kyllä tulee ja pullo kylmenee....:btooth:
 
Ei niissä purkeissa ole ilmaa yhdessäkään. R134a kylmäainetta tai butaani/propaani seosta.
 
Töissä on AT:n palamatonta paineilmaa, kotona joskus käytin jotain toista merkkiä ja kaikista niistä tulee ponneaineet pihalle nesteenä jos tarpeeksi kovaa tai ylösalaisin sumuttaa. Siltä tuskin voi välttyä minkään merkin tai pullon kohdalla.
Itse asiassa kyllä voi. Olen nähnyt ja käyttänytkin sellaisia, mutta en enää muista merkkiä. Olivat tosi hyviä ja toimivat vaikka ylösalaisin. Niitä vaan ei ostettu firmaan sitä yhtä kertaa enempää kun maksoivat 1.5 - 2 kertaa normaalin hinnan.
 
R134a kylmäainetta tai butaani/propaani seosta.

Olisiko noin oikeasti muka, lähdettä? En ole yhtään perehtynyt ponne- / kylmäaineisiin, mutta jos paineilmana näitä myydään niin...

Kylmäaineiden täyttö autoonkin on aika hintavaa, tyyliin 65€ / 600-800g, vaikka siinä ei asentaja mitään tee, joten mistä hinta muodostuisi jos noita "huvin vuoksi" halvalla paineina näistä pihalle ruiskittaisiin?

butaani/propaani -seos ilman varoitustarroja? (no, en tiedä onko näissä varoitustarrat kun itse puhallan sitä mitä kompura tuottaa -> ilmaa) :think:
 
Olisiko noin oikeasti muka, lähdettä? En ole yhtään perehtynyt ponne- / kylmäaineisiin, mutta jos paineilmana näitä myydään niin...

Kylmäaineiden täyttö autoonkin on aika hintavaa, tyyliin 65€ / 600-800g, vaikka siinä ei asentaja mitään tee, joten mistä hinta muodostuisi jos noita "huvin vuoksi" halvalla paineina näistä pihalle ruiskittaisiin?

butaani/propaani -seos ilman varoitustarroja? (no, en tiedä onko näissä varoitustarrat kun itse puhallan sitä mitä kompura tuottaa -> ilmaa) :think:
Fakta on, että normaalia paineilmaa niissä pulloissa ei ole. Useimmissä niistä on myös varoitukset siitä, että aine palaa erittäin herkästi. Jos palamatonta haluaa se on huomattavasti kalliimpaa.

Gas duster - Wikipedia

En suosittele hengittämään purkin sisältöä ja itse käyttäisin niitä mahdollisuuksien mukaan vain hyvällä ilmanvaihdolla varustetuissa tiloissa.
 
Fakta on, että normaalia paineilmaa niissä pulloissa ei ole. Useimmissä niistä on myös varoitukset siitä, että aine palaa erittäin herkästi. Jos palamatonta haluaa se on huomattavasti kalliimpaa.

Gas duster - Wikipedia

Ei varmasti olekaan, uskomatonta mutta totta niissä saattaa tosiaan olla kylmäaineita
Many gas dusters contain HFC-134a (tetrafluoroethane), which is widely used as a propellant and refrigerant.

Lain mukaan auto ei saa vuotaa kylmäaineita ja niitä ei saa päästää ilmoille, vaan ilmastoinnin osatkin on vaihdettava niin että aine saadaan talteen.

Sitten niitä on luvallista suihkia suoraan "paineilmana" :facepalm:

En suosittele hengittämään purkin sisältöä ja itse käyttäisin niitä mahdollisuuksien mukaan vain hyvällä ilmanvaihdolla varustetuissa tiloissa.

Jeps, itse kyllä painun jatkossa pihalle kun joku noilla sisällä läträä :D Ei ole kovin terveellisiä aineita :vihellys:
 
Olisiko noin oikeasti muka, lähdettä? En ole yhtään perehtynyt ponne- / kylmäaineisiin, mutta jos paineilmana näitä myydään niin...

Kylmäaineiden täyttö autoonkin on aika hintavaa, tyyliin 65€ / 600-800g, vaikka siinä ei asentaja mitään tee, joten mistä hinta muodostuisi jos noita "huvin vuoksi" halvalla paineina näistä pihalle ruiskittaisiin?

butaani/propaani -seos ilman varoitustarroja? (no, en tiedä onko näissä varoitustarrat kun itse puhallan sitä mitä kompura tuottaa -> ilmaa) :think:

Fluoratut hiilivedyt lienevät yleisimpiä. Jossain pullossa, olisiko ollut CRC:n, oli muistaakseni palavan aineen varoitus, olisiko se sitten sisältänyt butaania.

Ilmaa tuollaisissa kertakäyttöpulloissa ei oikein voi ollakaan, koska sitä ei mahtuisi spray-pulloon alkuunkaan riittävästi. Noiden idea on, että aine on pullossa nesteenä, josta se höyrystyy käytettäessä. Näin tavaraa saadaan mahtumaan ihan eri tavalla kuin kaasuna. Vastaavan ilmamäärän säilöntä vaatisi kymmenien...satojen baarien paineen, pullon pitäisi olla sen mukainen ja pulloon tarvittaisiin paineenalennin.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa CRC Dust Off:eissa on muuten paineet vähentynyt viime aikoina, onkohan joku EU:n säädös.
Sisällöstä 7 p-% on palavia aineita. Sisältää fluorattuja kasvihuonekaasuja: HFC-134a.
 
:rofl::rofl::rofl:

EDIT: no mutta mitä sitä ei nielis pelastaakseen maapallon.

Kunnon kompura öljyn/vedenerottimella, sanon minä!
 
Tässä kans yksi varteenotettava vaihtoehto eli adapteri hiilidioksidi pulloon.

Amazon.com: Co2 Compressed Air Blow Off Duster Refillable Tank Adapter Computer Hobby: Office Products

Edit. Tämä vielä väliin jos haluaa sodastream pulloa käytellä.

http://m.ebay.co.uk/itm/SodaStream-Cylinder-Adapter-For-CO2-Regulators-/291501990451?nav=SEARCH

Myös tälläinen kompuralla täytettävä paine pullo eli jos ei itsellä kompuraa niin voi käydä vaikka huoltsikalla täyttämässä.

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00J..._3?ie=UTF8&psc=1&refRID=V2MRPXEP8QE8SFZKM45K#
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei kompuraan 50-200€ ole laittaa, niin hankkii mieluummin vaikka tällaisen jalkapumpun. tuommoisellakin puhaltelee pölyjä vallan mainiosti.

37331

:srofl: No tämä. Itselläkin kompura mutta siinä ainut ongelma kylmällä kelillä pihalla puhallellessa meinaa tulla kondessi vettä. Tietysti eri sillon jos kompura on lämpöisessä tilassa.
 
Itellä on tuollanen nilfiskin remppaimuri missä puhallus. Tekee vielä vaikka jostain bensaletkusta sopivan pään siihen niin on kätevä puhallella. Ja imurointikin luonnistuu imurilta niin kuin voi jo nokkellimmat päätellä.

Ite käytän kompuraa kun omakotitalossa asustelen mutta kerrostalokämppään tuo on parempi vaikka ei nyt äänitasolta voi normi imuriin verrata.
N. 50€ taitaa nuo halvimmat märkä/kuivaimurit maksella. En tiiä sit onko kaikissa tuo puhallus.
 
Koitin etsiä sitä "minikompuraa" mikä minulla oli aikoinaan tietokoneen puhdistukseen, mutta löysin vain tämän:

Minikompressori

Pienellä adaptoinnilla ei varmaan huono jos toimii, tosin vieläkin suosittelen oikeaa, isompaa ja kunnolllista kompressoria.

Saahan sitä toki läträtä millä myrkyillä tykkää, mutta oman rajani olen jo vetänyt (jonnekkin liian lähelle)? :D
 
Koitin etsiä sitä "minikompuraa" mikä minulla oli aikoinaan tietokoneen puhdistukseen, mutta löysin vain tämän:

Minikompressori

Pienellä adaptoinnilla ei varmaan huono jos toimii, tosin vieläkin suosittelen oikeaa, isompaa ja kunnolllista kompressoria.

Tuosta lelusta on tuskin edes renkaiden täyttöön. Puhallukseen ei taatusti.

Airbrush-kompressorit ovat siinä rajoilla. Ei niilläkään oikein hyvin pysty puhaltamaan.

Alle satasella saa jo pienen säiliöllisen tai säiliöttömän kompressorin, jonka kanssa ei tarvitse tuskailla yksinkertaisimmissa töissä.
 
Tuosta lelusta on tuskin edes renkaiden täyttöön. Puhallukseen ei taatusti.

Airbrush-kompressorit ovat siinä rajoilla. Ei niilläkään oikein hyvin pysty puhaltamaan.

No ei varmasti renkaiden täyttöön :D Meinaatko siis ettei "paineilma"purkkia voita puhalluksessa, hinta/käyttöikä oikeanlaisella suuttimella (mainitsemani adaptointi)? Vai millä paineella on porukalla tarvetta niitä laitteitaan puhallella?

Alle satasella saa jo pienen säiliöllisen tai säiliöttömän kompressorin, jonka kanssa ei tarvitse tuskailla yksinkertaisimmissa töissä.

Olet asian ytimessä :tup: Etsinkin vaihtoehtoa jos pitää selvitä noiden paineilmapurkkien hinnalla :)

Sanottakoon vielä että meillä kompuroiden tehot lasketaan kuutioina, ei litroina joten en kovin hyvin tiedä näistä pikkuisista tai markettimalleista :D

Jokaiselle suosittelisin kuitenkin tietokoneen puhdistukseen suhteellisen edullista ja pientä kompressoria, mielellään säiliöllistä jos budjetti antaa myöden. Isompi tarve sitten erikseen, renkaan täyttö, pulttipyssyt jne. (jatkamatta raskaampaan käyttöön) :tup:
 
Kyllä tommosella öljyttömällä 100l/min ja 8 litran säiliöisellä tietsikasta pölyt puhaltelee ja hätätapauksessa vähän leikkuulastuja ja muitakin, sekä täyttää auton ja moottoripyörän rengasta. Viimeistelynaulainkin pelaa ihan mallikkaasti.
 
Töissä on AT:n palamatonta paineilmaa, kotona joskus käytin jotain toista merkkiä ja kaikista niistä tulee ponneaineet pihalle nesteenä jos tarpeeksi kovaa tai ylösalaisin sumuttaa. Siltä tuskin voi välttyä minkään merkin tai pullon kohdalla.

Asiaan tavallaan liittyen; oikeastaan harmittaa tölkit, joita ei voi asennon mukaan käyttää kylmäsprayna, tai paine"ilmana", yksi esimerkki on würthin kylmäspray; jonkinlainen mekanismi lienee pullossa ja se päästää vain nestettä ulos, vaikka mitenpäin pitää.

Sitä tässä mietin, että eikös ne ympäristölle haitalliset kylmäaineet ole aika tarkkaan kielletty? Joku tuolla ylempänä vaan mainitsi, että olisivat jotain säännöstelyn alaisia/ympäristölle haitallisia eväitä... Jos jotenkin vaikuttavat ilmakehään/otsoniin/tms., niin luulisi niiden olevan myös myrkyllisiä hengitettynä. Myrkyn merkkiä ei kuitenkaan ole...
 
Jos jotenkin vaikuttavat ilmakehään/otsoniin/tms., niin luulisi niiden olevan myös myrkyllisiä hengitettynä. Myrkyn merkkiä ei kuitenkaan ole...

Tuossa on se linkki aineeseen, siellä oli myös haittavaikutukset (kai englanti taittuu?) 1,1,1,2-Tetrafluoroethane - Wikipedia

Ja siis onhan ne haitallisia, vaikka ei pääkallonkuvaa ole kyljessä niin todennäköisesti lukee jotain "vältettävä höyryjen/sumun hengittämistä, huolehdittava hyvästä ilmanvaihdosta, ei saa käyttää sisätiloissa" jne.jne.
 
Jep, no ainakaan kylmäspray ei ole tuota, kun kiehumispiste on jotain -50 asteen luokkaa.

Käsitykseni siitä, että kylmäspray ja paine"ilma" olisivat yksi ja sama aine ei tosin ole varma.
 
Jep, no ainakaan kylmäspray ei ole tuota, kun kiehumispiste on jotain -50 asteen luokkaa.

Käsitykseni siitä, että kylmäspray ja paine"ilma" olisivat yksi ja sama aine ei tosin ole varma.

Meinaatko siis "paineilmana" pelkästään esim. kylmäspray purkin ponneainetta? :think:

wikipedia sanoi:
Ennen aerosolipulloissa käytettiin ponnekaasuna CFC-yhdisteitä, joiden todettiin aiheuttavan otsonikatoa. Tämän takia CFC-yhdisteiden käyttö ponnekaasuna kiellettiin useimmissa maissa. Nykyisin yleinen ponnekaasu on propaanin ja butaanin seos, joka ei tuhoa ilmakehää.

"Spraypulloon" pakattu paineilma, joka siis ei ole paineilmaa = monesti yllämainittuja kylmäaineita = haitallista. Ponnekaasu todennäköisesti sitten tuota prop. but. seosta :)
 
ehdottomasti parasta on ollut fellowesin air duster turbo, kallista mutta hyvää. saatavuudesta paha sanoa, yks pikkupaikka turussa ainakin ennen myynyt ko tavaraa.

ja joo, tulee kylmää ponneainetta ellei purkki suorassa.

jos vähänkin enemmän käyttöä niin kompura vaan, ne pienet ei pidä ees hirveen pahaa ääntä.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten iso pullo ja täyttää sen huoltiksella paineeseen, jonka vaan saa. Kai sillä hetken tuhauttelee, mutta pullo toki painaa. Ehkä pikkukompura plus iso pullo olisi optimiratkaisu...

Sitä mieltä kyllä olen, että painekaasutölkin käyttö muuhun kuin ylösalaisin ollessaan kylmäsprayna kayttöön on järjenvastaista.
 
Klopaali lämpeäminen taitaa olla niitä tonalt von duck turunneronäinpäinvittua merkkisten vajukeiden keksintöjä/käsityksiä...

Kaataa mettää tarpeeks, tai myrkyttää levää, ni saa sitä hiilidioksiitiä tarpeeks sisäkasveille. Merilevillä merkitys, metsillä käytönnössä ei.

Kukahan pellemiljonääri siellä on käynyt kattelemassa otsonikerrosta, että tämä ja tämä ja niin ja niin hirveesti... Vai onko menty köyhästi ja leikitty labrassa???

Tietysti hiilitivoksiittimen kielloksi ainakin lännen ja idän ryssät kylymiksi, joutaavat olemaan tuottamatta kasvishuuhaakaasuja... Joutaisi siinä lähes kaikki muukin kansa poies. Lopuu se kloppaali lämpenys, prkl.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko tekkiläisillä suositella paikkaa josta saisi ostettua paineilmaa purkkista? Saiturinpörssistä tuli semmoinen purkki ostettua tietsikan puhdistusta varten mutta tämä purkki prkl.sylkäisi ilman lisäksi märkää. Elektroniikapiirien puhdistukseen ehkä hyvä mutta pölyn poistoon se ei mielestäni sovellu.


Oikea vastaus on: Kysy paikallisesta sukelluskerhosta. Heillä siellä on 200 ja 300 barin pulloja, joissa on aitoa paineilmaa.

Kompuran tankissakin on toki paineilmaa, mutta koska max. paine yleensä n. 8-10 bar, niin tankin koosta riippuen sillä ei kauaa suhistella.

Niissä kauppojen purkeissa ei ole KOSKAAN oikeasti paineILMAa sisällä. Syy: ilman sisältämät kaasut, typpi, happi, argon ja sen sellaiset eivät +20 C lämpötiloissa nesteydy. Niinpä niitä ei oikein pikkupurkeissa kuljetella isompia määriä.

Niissä kauppojen "paineilma" purkeissa on usein kylmäainetta sisällä, esim. R-134a:ta. Teet siis ympäristörikoksen niitä suihkiessasi.

Edit. En huomannutkaan että kylmäaineasiaa oli jo sivuttu.


Hiilidioksidin, ammoniakin, butaanin ja propaanin lisäksi kaikki käytössä olevat kylmäaineet on haitallisia ja niistä on hankala luopua, kun ei kaikiiin kohteisiin ole järkevää vaihtoehtoa.

R134a:n GWP (Global Warming Potential) arvo on 1300, kun CO2:lla se on 1.

Tuolla hieman eri aineista: http://www.skll.fi/yhdistys/www/att.php?type=2&id=37

Butaani ja propaani ovat kyllä käytännössä harmittomia. Niitä pitäisikin suosia AINA kuin mahdollista! GWP muistaakseni luokkaa 3 ja säilyvyys luonnossa tunteja, max. päiviä. Pienkylmälaitteissa onkin menty täysin takaisin isobutaaniin ja tulokset ovat erinomaisia. Laitteet ovat ympäristölle vaarattomia, vievät vähemmän sähköä ja toimivat tehokkaasti R-600a:lla. Miksi tehtiin 80 vuoden harharetki freoneihin? Isobutaani oli nimittäin alunperin käytössä jääkaapeissa viime vuosisadan alkupuolella. Sitten Dupont keksi freonit ja lobbasi alan teollisuuden puolelleen ilmastoa pilaamaan (toki freonien vaaroja ei tunnettu silloin mutta silti)

Nestekaasut ovat myös erinomaisia kylmäaineita luontoystävällisyytensä lisäksi. Jostain syystä kylmäalan teollisuus vastustaa noita erinomaisia kylmäaineita, joiden ainoa negatiivinen asia on tulenarkuus. Toisaalta sitten ollaan innolla tuomassa palavia fluorattuja halogeenejä kylmäaineiksi kuten R1234yf autoihin ja R32 split-laitteisiin. Molemmat palavia.

R32 muodostaa palaessaan vetyfluoridia, joka on helvetin tympeää ainetta.

The Dangers of R32 Refrigerant
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on se linkki aineeseen, siellä oli myös haittavaikutukset (kai englanti taittuu?) 1,1,1,2-Tetrafluoroethane - Wikipedia

Ja siis onhan ne haitallisia, vaikka ei pääkallonkuvaa ole kyljessä niin todennäköisesti lukee jotain "vältettävä höyryjen/sumun hengittämistä, huolehdittava hyvästä ilmanvaihdosta, ei saa käyttää sisätiloissa" jne.jne.

R-134a on tuon aineen ASHRAE kylmäainetunnus. Sillä voi haeskella tietoa terveysvaikutuksista. Suht turvallinen kylmäaine, ei pahimmasta päästä. Mutta eihän noita miksikään terveyskaasuiksi ole tarkoitettu. Suht turvallinen tulessakin koska ei sisällä klooria eikä tuota fosgeeniä. Hajoamistuotteet tulipalossa ilmeisesti suht harmittomia?

Isommissa määrissä vaikuttaa keskushermostoon ja voi jopa tappaa, käsittääkseni muutenkin kuin vain hapen syrjäyttäjänä.

R-134a on ollut mm. autoissa käytössä laajalti. Nyt EU viisaudessaan kielsi sen ja se korvautunee R-1234yf:llä, joka on palava kylmäaine. Lisäksi R-1234yf hajoaa tulipalossa tappaviksi yhdisteiksi kun lämpötila ylittää 500 C. Tyypillinen kylmäaineannos autoissa lienee 500-600 grammaa R-1234yf:ää, mikä tuottaa 200 grammaa vetyfluoridia. 1 gramma vetyfluoridia riittää tappamaan ihmisen. Toinen hajoamistuote on karbonyylifluoridi, joka on fosgeenin tapainen molekyyli mutta kloorin tilalla on fluori. karbonyylifluoridin toinen harvinaisempi nimi onkin fluorofosgeeni. Myrkyllisyys on ppm tasoa eli montaa henkäystä ei tarvita ja se on kanttu vei.

Daimler Loses A Round With EU Over R134a Refrigerant, Full EU Commission Meets
 
Viimeksi muokattu:
Vuonna miekka ja kivi oli töissä alkuunsa muistaakseni joku minikompura. Sittemmin oli joku pullo, olisiko sitten ollut hiilidioksidille aikanaan tarkoitettu. Pomo sen kämpillään täytti sitten kun ei ollunna enää montaa baaria jäljellä. Minikompura toki oli vielä elossa ja muistaakseni sillä täytetiin pulloa, jos sattui tulemaan monta todella paskaista konetta saman päivän sisään.

Oisko pullo ollu jtn 10 litrainen, kyllä sillä puhalteli, kun oli täytetty johonkin 10-15 baariin. Tosin puhalluskahvaa oli hivenen tuunattu säästäväisempään suuntaan...
 
Vuonna miekka ja kivi oli töissä alkuunsa muistaakseni joku minikompura. Sittemmin oli joku pullo, olisiko sitten ollut hiilidioksidille aikanaan tarkoitettu. Pomo sen kämpillään täytti sitten kun ei ollunna enää montaa baaria jäljellä. Minikompura toki oli vielä elossa ja muistaakseni sillä täytetiin pulloa, jos sattui tulemaan monta todella paskaista konetta saman päivän sisään.

Oisko pullo ollu jtn 10 litrainen, kyllä sillä puhalteli, kun oli täytetty johonkin 10-15 baariin. Tosin puhalluskahvaa oli hivenen tuunattu säästäväisempään suuntaan...

Ei tuo mitään rakettitiedettä ole laskea, kauanko "sillä puhaltelee".

10 litran säiliö, täytetty 15 barin ylipaineeseen = sulla on 150 litraa paineilmaa. Suhuutat sitä vaikka 2 l/s vauhdilla, niin 75 sekuntia on peliaikaa. Sitten suhina loppuu (hiipuu toki loppua kohden jo reilusti koska paine-ero käy mitättömäksi)
 
R134a on luonnollinen kylmäaine ja tämä uudempi on mitä mersu vastustaa on yhdiste. Yhdisteissä on aina sitovana aineena butaani, propaani tai isobutanoli, eli palavia aineita.
Pullo väärinpäin tai oikeinpäin kun kylmälaitosta täytetään.
Ammoniakista kaikki kylmähommat lähti toistasataa vuotta sitten.

Aika outo viestiketju kun haetaan paineilmapurkkia ja päädytään kylmäaineisiin.
 
R134a on luonnollinen kylmäaine ja tämä uudempi on mitä mersu vastustaa on yhdiste. Yhdisteissä on aina sitovana aineena butaani, propaani tai isobutanoli, eli palavia aineita.
Pullo väärinpäin tai oikeinpäin kun kylmälaitosta täytetään.
Ammoniakista kaikki kylmähommat lähti toistasataa vuotta sitten.

R-134a ei ole luonnollinen kylmäaine vaan "man-made", ns. HFC kylmäaine. HFC tulee sanoista "hydro fluoro carbon" eli vety-fluori-hiili. Noiden atomeista R-134a molekyyli koostuukin.

R-134a:ta lisättäessä voit pitää pulloa "oikeinpäin", koska se on yksikomponenttinen kylmäaine. Kylmäaineen tunnuksesta muuten näkee, onko se luonnollinen. Luonnolliset kylmäaineet ovat kaikki R-7xx sarjaa eli alkavat seiskalla. Esim mainitsemasi ammoniakki on R-717.

Autojen kylmäaineena toimisi mainiosti vaikkapa propaanin ja butaanin seos, mutta kun "hui sehän voi palaa eikä siitä voi kiskoa rojalteja" niin se ei teollisuudelle käy. Liian yksinkertainen ratkaisu. Tosin jotkut käyttävät sitä eli ovat ominpäin vaihtaneet auton R134a mömmöt nestekaasuksi. Koska nestekaasu on tehokkaampi kylmäaine, sitä tarvitaan vähemmän eli täytöstä voi vähentää.

Yhtään onnettomuutta nestekaasutäyttöisen kylmälaitoksen kanssa ei ole sattunut, jossa tuo nestekaasun liioiteltu palovaara olisi edes realisoitunut mutta jotainhan sitä pitää keksiä jeesustelua, jottei jengi rupea täytelemään autojaan halvalla nestekaasulla.

Sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä, että tulipalotilanteessa muutaman sadan gramman nestekaasupanos olisi täysin mitätön palokuormalisäys sen kymmenien litrojen bensan, öljyn ja muovimateriaalin ohella autossa - eikä nestekaasu palaessaan tuottaisi mitään ihmisille hengenvaarallista (muutenhan jokainen kesägrillailija olisi vähintään teholla).

Nämä vaihtoehtomömmöt sen sijaan näyttävät tuottavan tulipalotilanteessa taistelukaasuihin verrattavia yhdisteitä, joten vaarassa ovat sekä autoon mahdollisesti jääneet onnettomuuden uhrit että pelastamista yrittävät palomiehet.

Aika outo viestiketju kun haetaan paineilmapurkkia ja päädytään kylmäaineisiin.

Näin se on, mutta asialle on kyllä looginen selityksensä miksi tähän päädyttiin ja olen sen aiemmassani viesteissäni seikkaperäisesti selittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Butaani ja propaanikaan ei kolaritilanteessa merkittävästi ongelmia aiheuta, mutta nähdäkseni suurin vaara syntyy siitä, jos autoon sitä vuotaisi seisoessaan ja se sitten kipinästä voisi räjäyttää auton pommin lailla.

Olen nähnyt nestekaasuräjähdyksen veneessä ja hengissä sieltä vaan ulos tultiin. Suuresti liioiteltua tuokin juttu. Bensiini lienee vaarallisempaa?

Palovaarallisuuden takia sitä ei käytetä, kuin aivan pienissä laitoksissa, joissa täytös on vain satoja grammoja. Freoni oli halpa, erittäin tehokas ja hyvä kylmäaine ja R22 olisi edelleen järkevää pitää käytössä, kun ei korvaavat ole tehokkuudessa samaan päässeet.

No henkilöautoissa täytös on satoja grammoja, joten miksei käytetä?

R22 on suorituskyvyssä ohitettu ajat sitten. Siihen ei ole syytä palata. Se on otsonille erittäin vahingollinen.
 
eikös nestekaasun haista helpommin kuin nykyiset kylmäaineet ilmastoinneissa? jos siis vuotaisi sisätiloihin.
 
eikös nestekaasun haista helpommin kuin nykyiset kylmäaineet ilmastoinneissa? jos siis vuotaisi sisätiloihin.

Kyllä ja laitteisiin voisi asentaa nestekaasusta varoittavan elektroniikankin. Ei maksa juuri mitään, koska nestekaasun aistivia sensoreita on ja ne ovat massatuotteita.

Aika keksityn oloinen ongelma tuo nestekaasun välttely ainakin pienkylmälaitteissa on. Olisivat erinomaisia kylmäaineita. Ilmasto oikeasti säästyisi jo senkin vuoksi, että nestekaasujen erinomaisten kylmäominaisuuksien vuoksi kylmää syntyisi vähäisemmällä ostoenergialla eli sähköä tarvittaisiin vähemmän.

Alan teollisuushan palasi kotitalouskylmälaitteissa isobutaanin (R600a) käyttöön pitkin hampain ja maalailtiin kamalia onnettomuusskenaarioita kuinka nyt sitten talot suurin piirtein lentää ilmaan ja blah blah. No nyt on yli 10 vuotta asiasta jo kokemusta eikä ainuttakaan nestekaasuista johtuvaa onnettomuutta kotitalouksissa.
 
Ne hälyttimet on helvetin kalliita ja vikaherkkiä ja aiheuttaa turhia hälytyksiä, eikä ne kaikissa sovelluksissa toimi luotettavasti tai niitä pitäisi olla aivan helvetisti.

Onneksi olemme elektroniikka-alueella niin päästään nyt vänkäämään vähän aiheestakin ja elektroniikan tietäjätkin voivat osallistua.

Väitän, että eivät ole "helvetin kalliita" (se että ne sinulle tukussa ovat, ei merkkaa mitään).

Tämän foorumin tietäjät osannevat laskea komponenttien hinnan. Oma nopea stetson arvioni on että muutama dollari max. suurissa määrin tuotettuna. Kylmälaitteen muun elektroniikan lisänä hinta olisi siis merkityksetön.

Itse en ole kyllä nestekaasuvaroittimien kanssa suuremmin ongelmia havainnut. Nuohan ovat muuten yleisesti käytössä campereiden eli camping-autojen harrastajien ja veneilijöiden keskuudessa. Jos ja kun kylmäteollisuuden tapainen iso toimija kiinnostuisi asiasta, niin varmasti luotettavuutta voidaan jopa parantaa kun rahaakin tulee tarjolle tuotekehitykseen.

Ei niitä tarvitse olla "aivan helvetisti", mihin tuollainekin käsitys perustuu? Nestekaasut menevät lattianrajaan. Kylmäpiirissähän niitä on, ei muualla. Asiallisella kylmälaitesuunnittelulla riittää varmasti yksi sensori kunhan vain katsotaan että mahdollisen vuodon kaasu "valuu" sopivasti haistelijaan.
 
Tiedän, että oikeat ilmaisimet ei kuluttajaritukset maksavat 200-500€ ja niitä käytetään kylmäteollisuudessa aivan helvetisti jo nyt. Ilmaisimien toiminta riippuu aivan siitä minkälaisessa tilassa on ja onko vetoa johonkin suuntaan. Sitten jos putket menee toiseen tilaan, niin siellä pitää ilmaisimet olla joka tilassa. Ei nestekaasuja ole järkevää käyttää, kuin pienissä paikallisissa laitoksissa, joissa sitä jo käytetäänkin.

Jep, mutta niistä ilmaisimista ei voi oikein mitään johtopäätöksiä vetää, koska on hieman eri asia havaita nestekaasu kuin HFC molekyyli ilmasta. Teknologia vaihtuu ja toisaalta ammattikäyttöön myydyissä sensoreissa on aina sitä teollisuuslisää ihan kiitettävästi.

Pienkylmälaitteen sisällä tuskin on mitään "vetoa" varsinaisesti mihinkään suuntaan ja toisaalta aivan mitätöntä vuotoa ei tarvise havaitakkaan koska eihän nestekaasu ole samalla tavalla haitallista kuin HFC:t. Tuossa tuleekin vastaus jo samalla tuohon herkkyysongelmaasi. Voidaan virittää sensitiivisyys karkeaksi, joten vääriä hälytyksiä vähän.

Nestekaasuja voi kylmäteknisesti käyttää vaikka kuinka isoissa laitoksissa. Ei siihen mitään estettä ole (pl. jos joku pelkää palokuormaa, se on ainoa syy).

Toisaalta, saahan sitä olla sisätiloissa vaikka 11 kg sitä "kylmäainetta" kun ostaa nestekaasupullon jököttämään köksännurkkaan. Jostain syystä asiaa ei tuolloin enempää jeesustella ja käytetäänhän kaupunkikaasuakin.

11 kg kylmäainetta rupeaa riittämään jo jalkapallohallin kokoisen pakastevaraston kylmäaineeksi...

Ei tässä asiassa ole mitään logiikkaa taustalla ja häviät väännön tästä asiasta varmasti. Olen about 1,5 vuotta selvitellyt asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän moisen valmistaminen maksa varmasti kuin joitain kymppejä, mutta erikoistuotteella on erikoinen hinta, eikä sitä ole alan olematon kilpailu miksikään muuttanut nyt, eikä varmasti tulevaisuudessakaan.

Ei se maksaisi luultavasti kuin dollarin pari kun sarjat ja valmistus pannaan kuntoon.

Tottakai homma muuttuisi täysin jos autoteollisuuskin rupeaisi noiden perään vinkumaan.

Tyyliin joku ilmanpainesensori maksoi 20 vuotta sitten 100 dollaria ja oli epätarkka kuin mikä. No autoteollisuus rupes tarttemaan niitä, nyt Bosch tekee niitä MEMSeinä, hinta senttejä ja tarkkuus riittää kalibroituna vaikka tieteelliseen käyttöön.

Ei kannata liikaa jämähtää miettimään miten asioita on aina ennenkin tehty. Ei maailma ole valmis.

Kuten olet varmaan jo arvannutkin teksteistäni, seuraan kylmäalaa sattuneesta syystä, ei tämän tason ymmärrystä hankita mistään googlesta. Muistan vielä oikein hyvin sen ulinan, kun R600a pakotettiin ottamaan takas käyttöön kodin kylmälinjastoihin.

Tuntui että koko maailma oli alaspalamassa ja voi voi kun se oli hankalaa kylmäalan mielestä. Varsinainen konservatiivien ja kehityksen jarruttajien pesäke koko kylmäala.

Edit. Tosin keskustelun otsikko on "paineilmapurkki" ja meillä on mennyt aika lailla jo tämä keskustelu sivuun. Toisaalta onhan tässä tämä elektroniikkakoukkukin eli alalla olisi tarvetta panostaa automaattiseen vuodontunnistukseen enemmänkin. Oma ketju voisi olla paikallaan perustaa tälle jos tulee enempikin keskustelua asiasta. En tiedä oikein mikä olisi sen ketjun oikea koti?

Muuten, kiinalaisilla, oliko Midealla (ei jaksa muistaa) on yksi kotitalouskäyttöön tarkoitettu ILP, jossa on ulkoyksikössä vuotosensori. Kyllä ne sieltä pikku hiljaa tulevat, toki tuossa vehkeessä taisi kylmäaineena olla R410a eli HFC sarjan mömmöt. Ei se HFC kylmäaineen tunnistinsensorikaan voi siten "satoja euroja maksaa" jos se kerran on varaa laittaa ILPpiin, jonka tehdashinta on alle 100 dollaria.
 
Viimeksi muokattu:
Olin missannut tämän viestisi (palstan toiminta...), no vastaan nyt.

Satoja grammoja auton sisätiloihin, niin auto muuttuu pommksi. Tubesta löytyy videoita, kuinka paljon voimaa nestekaasussa on, kun se sulkjetussa tilassa räjähtää. Sehän tuhoaa kokonaisia talojakin.

Satoja grammoja nestekaasua auton sisätiloihin = ei räjähdä olleskaan.

Et selvästikään ole perillä koko aiheesta ja harrastat pelkkää pelottelutaktiikkaa. Nestekaasullakin on tietty alueensa, jolla se on syttyvää ilmaseoksena. Se ei syty mielivaltaisilla suhteilla.

Saman pelotteluvirren saa muuten aikaiseksi vaikkapa bensiinistä. Kahvikupillinen bensiiniä kaasutettuna ja ilmaan sopivasti blandattuna vastaa räjähdysvoimaltaan puolikasta dynamiittipötköä. Montakos kahvikuppia bensaa autossa onkaan ja miksei siitä jeesustella?

Kuten jo aiemmin sanoinkin, autoihin voidaan asentaa lattianrajaan nestekaasusta varoittava sensori sen äärimmäisen epätodennäköisen skenaarion varalta, että kylmäaineet vuotaisivat sen sisätiloihin. Ongelma ratkaistu.


Kyllä R22 on kova aine vielä tänäkin päivänä. Ei onnistu muutokset ilman tehohäviötä.

R290 eli propaani eli grillikaasu hakkaa R22:n mennen tulleen kylmäaineena. Eikä ole ympäristölle vaarallista. R290 vs. R22


Ei sitä välttämätä haista ja ongelmahan syntyy silloin, kun auto seisoo paikallaan, ja täytyy kaasusta ja sitten menee avaamaan ovet, niin räjähtää.

Tuohonpa olisi se ratkaisu varustaa sisätila sensorilla. Mutta sehän ei sinulle jostain syystä käynyt vaikka auton sisätiloista se nestekaasu on harvinaisen helppo ennustaa mistä sen ekana havaitsee.


Asetyleenillä lähtee auto tuolleen, eikä butaani sen huonommaksi jää.


Bensalla saa ihan samanlaisen pelotteluvideon aikaiseksi, jos haluaa asiaa hysterisoida järkevän keskustelun sijasta. Toivon järkevää keskustelua.
 
eikös nestekaasun haista helpommin kuin nykyiset kylmäaineet ilmastoinneissa? jos siis vuotaisi sisätiloihin.

Ei sitä välttämätä haista ja ongelmahan syntyy silloin, kun auto seisoo paikallaan, ja täytyy kaasusta ja sitten menee avaamaan ovet, niin räjähtää.

Ihan mielenkiinnosta, miten voi olla haistamatta jos esim. 600-800g nestekaasua vuotaisi auton sisätiloihin?

Tiedostan kyllä että nestekaasu on ilmaa raskaampaa eli painuu alaspäin mutta tähänkin asti olen aika herkästi nestekaasut haistanut, vaikka ne tulisivat lähes maan tasosta ja oma nenä on paljon ylempänä?
 
Tarkennatko hieman tai olisiko lähdettä tarkemmaksi viitteeksi? :think:

Yhdessä dynaamiittipötkössä vapautuu lämpöenergiaa n. 1 MJ edestä ja kahvikupillinen hyvää bensiiniä puolestaan sisältää energiaa 8 MJ. Joten arvio, että kahvikupilla saa puolikkaan dynamiitin edestä efektiä on erittäin konservatiivinen mutta annoin dynylle tasoitusta palonopeuden vuoksi. FAE-pommien suunnitteludokumenteista löydät lisää infoa, jos kiinnostaa, siellä noita on enemmänkin testailtu.
 
Sinulla ei selvästi ole miutään hajua paljon parisataa grammaa nestekaasua autossa on. Varmasti räjähtää, eikä tarvita niinkään paljoa.

No paljonko on auton sisätilan volyymi. Kerro se minulle, niin lasketaan. Eikä ruveta määriä rukkailemaan. Et selvästi käsitä koko asiaa, sen näkee noista kommenteistasi. Enempi ei tässä asiassa välttämättä ole "parempi".


Bensa harvemmassa autossa kulkee matkustamossa, ja kyllä autoja palaa jatkuvasti polttoainevuotojen takia.

Vielä harvemmassa autossa on asetyleeniä matkustamossa kuten esimerkkivideossasi.

Ja ihmiset on valmiita maksamaan satoja euroja kaasuhälyttimestä, jota saa kaikenlisäksi olla vaihtamassa kerran vuodessa ja katsastustarkastukset päälle?

Käsittääkseni tuo hinta-asia käsiteltiin jo. Mutta näemmä asian käsittelyllä ei ollut vaikutusta ja en ala ....... kanssa vänkäämään uudestaan kertaalleen jo käsitellystä. :facepalm:

Panepa johonkin myymälään parisataa kiloa propaania kiertämään putkissa, niin varmasti ennenpitkää tapahtuu katastrofi.

Ei ole Suomessa niin isoa kauppaa missään, että siellä olisi 200 kg kylmäainetta yhdessä piirissä. En tiedä onko koko maailmassakaan. Keskustelu alkaa mennä sinun puoleltasi sen verta levottomaksi heittelyksi, että tulkitsen sen päättyneeksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 436
Viestejä
4 488 620
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom