Kuinka moni _yhdistys_ oikeasti tarvitsee asiakkaan tarpeiden pohjalta erikseen tehdyn teeman? Jep, ei moni. Suurimpaan osaan riittää kustomoitu valmisteema. Minusta on paljon typerämpää lähteä pakolla myymään asiakkaalle kustomoitua kilkettä ylihintaan, jos se ei oikeasti sitä tarvitse. Sitten kun tarvitsee, niin hinta on toki nelinumeroinen.
Varmaan ihan mahdoton arvioida. Suomessa on jotain
~150 000 yhdistystä ja kun sieltä karsitaan epäaktiiviset sekä muutaman kymmenen jäsenen yhdistykset, niin luku on varmasti pienempi. Yhdistysten kirjo on aika laaja, löytyy tuhansien jäsenten urheiluseuroja ja parin hengen kyläyhdistyksiä. Pienet yhdistykset pärjäävät sillä veljenpojan asentamalla valmisteemalla, mutta kun jäsenmäärät alkavat olla sadoissa niin sitä sivustoa voidaan haluta käyttää muuhunkin kuin tiedottamiseen ja kaikki ominaisuudet eivät onnistukaan sillä valmisteemalla tai edes Wordpressillä. Ei noissa valmisteemoissa itsessään ole mitään vikaa ja minun mielestäni ovat ihan käteviä jollekin mikroyritykselle eli saitille jossa on lähinnä pari sivua ja yhteydenottolomake.
Itsekin olen käyttänyt muutamaa ainejärjestöjen projektisivustoissa, joihin en ole halunnut tuhlata aikaani viikonloppua enempää ja kun sivuston osalta kaikki päätösvalta on ollut minulla. Parissa tunnissa saa WP:n pyörimään, teeman kustomoitua omannäköiseksi ja tämä kaikki onnistuu monesti ilman koodiin koskemista. Aloittajan tapauksessa puhutaan harrastelijateatterista jolla on vuositasolla 10 000 kävijää ja minusta sellaisella yhdistyksellä pitäisi olla ihan "kunnolliset sivut".
Monilla isommilla yhdistyksillä vuosibudjetti on melkoinen ja on oikeasti aika typerää säästellä jonkun verkkosivuston kustannuksissa. Pitkällä tähtäimellä on ihan sama maksaako saitista tonnin, kolme vai viisi ja pahimmillaan se halpa saitti pitää laittaa uusiksi parin vuoden kuluttua. Hyvin tehty sivusto tienaa itsensä ajallaan takaisin, kun taas luotaantyöntävästä tai epäkäytännöllisestä sivustosta tulee helposti takkiin.
Nettisivujen hintoja on melkeinpä mahdoton verrata. Jos halutaa ottaa kuvia ja niihin menee vaikka 3 päivää. Siitäkin tulee jo 2000e helposti.
Tämä on ihan totta. Perussivut voi olla simppelit esittelysivut tai yhden sivun laskeutumissivusto, joilla olisi yrityksen tiedot ja yhteydenotto. Toiselle se tarkoittaa montaa kieliversiota, useata sivupohjaa ja extranettiä. Mike Monteiro selittää asian aika hyvin videolla "
What Clients Don’t Know (and Why It’s Your Fault)" , videolla hän vertaa verkkopalvelun ostamista polkupyöräkaupassa käymiseen.
Eniten kuitenkin ihmetyttää ihmisten hinta-arviot noista sivustoista. Olen minäkin nuoruudessani tehnyt noita alle tonnin sivustoja osuuskunnille, yhdistyksille ja pienille yrityksille. Jostain viidensadan sivustosta ei saa kannattavaa ellei laske omalle ajalleen mitään arvoa. Vaikka käyttäisi valmista teemaa niin siinäkin on yleensä korjailtavaa, puutteellista tai liikaa tavaraa, asennettavaa ja ylläpidettävää. Vaikka sivuston saisi kuinka nopeasti ja helposti pystyyn, tunteja kuluu helposti palavereihin ja asiakkaan pieniin "kehitysehdotuksiin". Siitä viidestäsadasta nettopalkka on yksityisyrittäjälle alvin, työnantajakulujen ja muiden vähennysten jälkeen alle 250 euroa. Saa olla aika kova myyntivolyymi että tuolla elää.
Näihin kirjoituksiin on aika hyvin pilkottu noita hintaluokkia ja kommentit kannattaa lukea läpi. Itse artikkelit kannattaa lukea vähän kriittisesti, sillä näissä mainostetaan aika läpinäkyvästi paria toimistoa:
http://vierityspalkki.fi/2014/06/17/halvat-nettisivut-ja-nopeasti-miten-irtoaa/
http://vierityspalkki.fi/2015/09/07/parin-tonnin-saittiprojekti-wordpressilla-kuka-tekisi/
http://vierityspalkki.fi/2015/09/11/ala-osta-parin-tonnin-wordpress-saittia/