Itse hommasin S10 Ultran kovalla tohinalla BF aikoihin sillä idealla, että nyt minusta tulee tablet-käyttäjä. No, ei tullut. En vaan keksi tuolle mitään käyttöä. Läppäri hakeutuu joka kerta käteen, kun en ole pöytäkoneella. Vessassa pärjää puhelimella. Tabletissa itsessään ei ole mitään vikaa. Nopea, hyvä näyttö...Kaikin puolin OK, mutta läppäri pieksee tuon käytettävyydessä 10-0 joka kerta. Lopputuloksen ollisi toki melkein voinut arvata etukäteen, sen verran suurta ollut tuo kosketusnäyttöviha. Piti silti yrittää, mutta ei niin ei.
Vähän samoja fiiliksiä pääpiirteitäin noin niin kuin arjessa. Sarjat sun muutkin katson ennemmin sen läppärin ruudulta - sen saa aina väännettyä hyvään asentoon istuit sitten sängyssä tai nojatuolissa, tosin kuin sen lätyskän jota joudut joko kannattelemaan tai pitää jossain suojakuoritelineen kiinteässä kulmassa. Ei jaksa.
Ts. Omaan arjen näkökulmasta tuli todettua että tabletti on pääsääntöisesti siitä huono että se ei ole taskuun menevä kuten puhelin, mutta toisaalta ei myös riittävän monipuolinen/ergonominen kuten kunnollinen läppäri. Ja jos laitetta pitää erikseen "ottaa esiin"/raahata ylimmääräisenä reissukuormana , niin miksi ei saman tien ottaa läppäriä? Varsinkin kun nykyään nuo koot eivät samalla tasolla eroa toisiataan toison kuin 15v sitten.
Tämän sanottua olen kuitenkin yhden nichen tabletille omassa elämässä löytänyt, jossa suorastaan olen iloinen että mulla on tuollainen läpyskä olemassa; reissulätty road-tripeille, joka käytännössä asuu auton kojelaudalla sen matkan ajan.
Isolta ruudulta on kivempaa plärätä google mapsia tai muuta navigointisoftaa ja tehdä satunnaisia pikagoogletuksia isommalta ruudulta puhelimen sijaan. Gpx trackeri asuu myös lätyskässä. Suurempi ruutu on myös kiva kun karttaa tihrustelee tuntemattomilla seuduilla tai -maissa ajaessa.
Jos tätä käyttöä katsoo, niin siinä mitigoituu itselle juuri tabletin suurin ongelma; ei tartte ottaa erikseen mukaan, ja toisaalta läppärin laukusta kaivaminen + avaus vs. tabletin nappaaminen kojelaudan pidikkeestä on pienempi kynnys "nopeita" käyttötarpeita varten, ja tarjoaa se myös jotain mitä läppäri ei, eli gps-toiminallisuuden ja liudan ajokäyttöön sopivia softia. Myös adhoc saman päivän matkavaraukset menee sutjakkaasti.
Illalla toisin kun pitäisi seuraavien päivien valintoja pohtia pidempään kaivelen kuitenkin usein silti sen läppärin esiin; pitkä sessio tiedossa ja moniajokäytössä ja suurempia määriä tekstiä näpytellessä se nännykkäläppäri oikealla näppiksellä nyt vain on kaikin puolin mukavampaa käyttää.
Käyttötarpeesta johtuen en oikein yhtään perusta näistä XL-kokoisista lätyistä tai 16:10/16:9 formaateista. Harmillisesti kunnolliset 4:3 android-lätyt taitavat olla historiaa tässä vaiheessa. Joku sopiva Galaxy Fold tmv. Voisi ehkä tämän joku päivä kattaa koon/kuvasuhteen osalta, mutta tällä niche-käytöllä ei oikein huvita maksella premium-puhelimen hintaluolkapreemiota laitteesta joka näkee muutamat viikot aktiivikäyttöä vuodessa ...