Kaareva näytönreunus voi tietysti koitua ongelmaksi, itse en ostaisi sellaisen omaavaa laitetta. Se kyllä näyttää hienolle kaupassa, mutta valitettavasti se huonontaa laitteeen käyttökokemusta. Kyseessä on potentiaalinen ongelma, jota ei välttämättä tule ajatelleeksi kaupassa.
Joku voi silti tykätä, ainakin jos ulkonäkö painaa vaakakupissa enemmän kuin käytettävyys. Suojakuoret auttavat ongelmiin jonkun verran.
- Eleohjaus ei toimi kunnolla
- Taaksepäin pyyhkäisyele, jota ei tosin muutoinkaan tueta kaikissa puhelimissa, mutta joka helpottaa silti erityisesti yhden käden käyttöä.
- Näyttö ottaa helpommin virhekosketuksia
- Mistä pidät kiinni, jos koko laite on yhtä kosketusnäyttöä?
- Tekstiä on tympeä lukea, jos se rivittyy väärin ja kaartuu reunoille
Tähän haluan sen verran tarttua että noissakin kaarevissa reunoissa tapahtunut todella paljon kehitystä joka vuosi. En itse voi tuohon yhtyä että ainakaan automaattisesti huonontaisi käyttökokemusta.
Esim. ensimmäiset galaxy edge:t vuosia sitten olivat tietääkseni herkkiä virhepainalluksille ja varmaan edelleen osa laitteista on. Itse olen kaarevareunaista Huawein P40 Pro:ta käyttänyt muutaman kuukauden "tavallisen" Oneplus 7T:n rinnalla, enkä muista että olisi yhtään kertaa tullut tilannetta jossa tuo Huawein reunus olisi vahingossa reagoinut ja puhelin sen vuoksi jotain tarkoituksetonta tehnyt. Ja ihan normaalisti sitä voi kyllä kädessä pitää. Itse käytän molemmissa luureissa Android 10:n eleohjausta, toimii täysin ongelmitta kummassakin. En ole myöskään huomannut että teksti menisi mitenkään merkillisesti.
Lisäksi taloudessani on yksi kaarevareunainen Xiaomi Mi Note 10, enkä ole senkään käyttäjältä mitään urputusta reunojen virheherkkyydestä kuullut.
Sanoisin että nykyluurien tehoilla sähköaivot ehtivät analysoida tuotakin dataa niin paljon että laite pääsääntöisesti tietää mitä käyttäjän nakit milloinkin puuhaavat ja missä tarkoituksessa. Ja kehitys vaan on kehittynyt aiemmista malleista harppauksin eteenpäin.
Suojakuoret ja varsinkin panssarilasit voivat olla sitten isompi ongelma noissa kaarevissa, tai lähinnä niiden valinnassa voi joutua turvautumaan ensisijaisesti valmistajan omiin tuotteisiin.
Edit. Ja jos on tapana tiputella luuria, niin onhan tuo kaareva reunus taatusti paljon herkempi menemään rikki kuin tavallinen.