Suomessa kuluttajasuoja toimii kuitenkin jollainlailla eikä valmistaja voi suoraan evätä takuuta.itselleni ei ainakaan anna mitään lisäturvaa niin kauan kuin takuu raukeaa jos löytyy vesivahinko, tämähän taitaa tilanne olla kaikilla ip-luokituksen omaavilla kapuloilla vaikka kuin vesikestävyyttä mainostetaan. En ainakaan euroakaan enempää tuosta "vesitiiviydestä" maksaisi. Asia erikseen jos luvataan vesitiiviys 50m asti eikä takuu raukea jos vesivahinko niin sitten voisi jo harkitakin, sitten voisi olettaa että puheilla jotain katettakin
Tuon ip68-luokitukseen nyt käytännössä varmaan suurin osa luureista pääsisikin, se itse testin läpäisy ei vesitiiviydestä kerro yhtään mitään. Kapulaanhan esim saa vettä sisälle mennä kunhan se ei heti kuole (saa puhelun otettua jonkun minuuttimäärän sisään), se että onko puhelin enää hengissä esim vuorokauden jälkeen niin on asia erikseen mutta sitä ei luokitukseen vaadita. No kuolluthan se kapula on ja löytyy kosteusvaurio => takuu raukeaa vaikka kuin on ip69-luokituksen kapula.
Ihmettelin tuota aiemmin Mate 10:n julkistuksen yhteydessä ja kyselinkin asiaa Huawein asiakaspalvelusta. Periaatteessa eivät voi evätä takuuta ellei Huawei sitten kykene näyttämään toteen, että laitetta on käytetty IP67-suojauksen vastaisesti. IP67-suojaus ei kuitenkaan estä vesivahinkoja kaikissa tilanteissa. Todistustaakka pitäisi minun käsittääkseni olla Huaweilla.
Mielestäni tuo kohta rikkoo kuluttajansuojalakia siltä osin, että valmistajan myöntämä takuu ei voi rajoittaa lakiin perustuvaa virhevastuuta. Jos puhelin on suojattu IP67-suojauksella, niin sen tulee kestää hetkelliset pudotukset veteen. Näin ollen puhelin pitää myös korjata kosteusvaurioiden osalta, mikäli ne ovat aiheutuneet IP67-standardin mukaisesta käytöstä. Samsung hävisi vastaavan tapauksen Xcoverin osalta vuonna 2015:
EDIT: Pieni chatti asiakaspalvelijan kanssa.
Hankalaksihan nämä menevät kuluttajan kannalta, jos valmistaja ottaa kielteisen linjan kaikissa kosteusvaurioissa.
- Minä: Voidaanko kosteusvaurio siis korjata takuuhuollossa, jos sen katsotaan aiheutuneen IP67-standardin mukaisesta käytöstä?
- Satu: Kyllä, mikäli huolto tämän toteaa, tämän pitäisi olla takuunalainen.