mini-ITX htpc elokuviin

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
53
Heipä.

Ajatuksena on päivittää vanhaa htpc-konetta vastaamaan nykytarpeita. Pääasiallinen käyttö tulee olemaan KODIn kautta tallennettujen leffojen ja sarjojen katselu, selaimen käyttö ja suoratoistopalvelut (youtube, hbo, netfilix). Ei siis mitään raskasta. Vanhallakin pärjäisi muuten mutta haluaisin saada koneesta ulos 3840x2160@60hz ilman subsamplingia. Tällä hetkellä 4k-töllön ominaisuudet menee hukkaan. Muita vaatimuksia on mini-itx ja täydellinen hiljaisuus.

Nykyinen kokoonpano:
Intel Kaby Lake G4560 Pentium
Asrock H110M-ITX
HyperX Fury 2x4GB 2133Mhz DDR4 (khx2133c14d4/4g)
HDPLEX H1.S passiivijäähyinen ITX kotelo HDPLEX H1.S V2 Fanless Chassis

Mikä on mielestänne tällä hetkellä oikea päivityspolku? Kaikki uusiksi vai onko mahdollista ottaa jotain vanhasta koneesta mukaan? Vai voisiko vanhaan kokoonpanoon päivittää pelkästään emon, sillä emon 1.4hdmi taitaa olla ainut este, minkä takia nykyinen kokoonpano ei anna kuin 3840x2160@30hz. Mutta löytyykö kaupoista 1151-kantaisia lankkuja, jotka kaby lake -kivelle sopii ilman että tarvii taistella biosien kanssa?

Jos pelkästään emoa ei voi vaihtaa, niin tämmöistä ajattelin:
ASRock Fatal1ty X470 Gaming-ITX/ac, Mini-ITX -emolevy - 194,90€ Asrockin sivujen mukaan "Supports HDMI 2.0 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 60Hz"
AMD Ryzen 3 2200G, AM4, 3.5GHz, 4-Core, Boxed - 104,90€ tämä taitaa vastata tuota nykyistä kiveä suorituskyvyltä?
Muistit vanhasta kokoonpanosta. Tosin nuo muistit eivät ole valmistajan qvl-listalla. Mitenhän lie toimivatko?
Kotelo vanhasta kokoonpanosta.
Yhteensä 299,80€

Ajatuksia?
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
621
Kellotaajuden puolesta muistit toimisivat heittämällä mutta tuo kireä latenssi vähän mietityttää. Oma veikkaus on että toimii :tup:
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Mikä on mielestänne tällä hetkellä oikea päivityspolku? Kaikki uusiksi vai onko mahdollista ottaa jotain vanhasta koneesta mukaan? Vai voisiko vanhaan kokoonpanoon päivittää pelkästään emon, sillä emon 1.4hdmi taitaa olla ainut este, minkä takia nykyinen kokoonpano ei anna kuin 3840x2160@30hz
Nykyisissä PC:ssä on näyttispuoli prosessorissa ja kaby lake ei tainut tukea 1.4 parempaa HDMI-versiota :confused: Siltä pohjalta emon vaihtaminen haaskausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 224
Kannattaa selvittää, onko tuossa suojaukset (HDCP) kunnossa ja pyörittääkö Netflix 4K-purkua. En päivittäisi, jos ei toimi.

Niinkuin minimi on näyttispuolella GTX 1050 Ti 4GB ja RX 550 4GB (muistin määrä ainakin Geforcella merkityksellinen), niin selvittäisin, miten tuo toimii siinä käytössä. Esim. GTX 750 toimii 4K (viimeistään adapterilla), mutta jotenkin tuon purun vaatimukset ovat kovempitasoisia.

Täällä juuri joku katsoi kuukauden sisään "liian vaikeaa, ostan shieldtv:n", kun yritettiin neuvoa. Eli kannattaa varautua säätämiseen ja ominaisuuksien tarkasteluun.

TL;DR: Netflix 4K on raskas.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
53
Kiitos kaikille kommenteista. Kulutin tämän päivän tietoa etsiessäni ja on kyllä melkoinen suo 4k:n saaminen PC puolelle. Vielä jos vaatimuksena olisi HDR niin itku tulisi.

Nykyisissä PC:ssä on näyttispuoli prosessorissa ja kaby lake ei tainut tukea 1.4 parempaa HDMI-versiota :confused: Siltä pohjalta emon vaihtaminen haaskausta.
Koitin Intelin sivuilta tutkia, että mitä signaalia prosessorit lupaavat antaa. Siellä seiso että "Intel Graphics controllers (4th Generation and newer) support 4K resolutions (4096x2160 or 3840x2160) with refresh rates of up to 60hz." https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000023945/graphics-drivers.html Tämän perusteella kaby lake, ollen 7th gen prossu, pitäisi toimia? Vaan eipä ainakaan minulla toimi, joten vähän liian optinen tuo Intelin lause. Joo... kallistun sen vaihtoehdon puoleen, että ostan uudemman sukupolven prossun. Ryzen 3 2200g varmaan jos raati täällä antaa sille siunauksen.

Kannattaa selvittää, onko tuossa suojaukset (HDCP) kunnossa ja pyörittääkö Netflix 4K-purkua. En päivittäisi, jos ei toimi.

Niinkuin minimi on näyttispuolella GTX 1050 Ti 4GB ja RX 550 4GB (muistin määrä ainakin Geforcella merkityksellinen), niin selvittäisin, miten tuo toimii siinä käytössä. Esim. GTX 750 toimii 4K (viimeistään adapterilla), mutta jotenkin tuon purun vaatimukset ovat kovempitasoisia.
Hmm.. no siinä tapauksessa netflixin 4k ei ole vaatimuksena. Etenkään silloin, jos se vaatii erillisen näytönohjaimen hommaamista. En lämpene ajatukselle, että ilmajäähytteinen näytönohjain hurisisi vieressä. Hiljaisuus on tärkeämpi ominaisuus kuin 4k. Minähän voin käyttää töllön omaa sisäänrakennettua applikaatiota 4k netflixiin joten netflixin voi ottaa pois laskuista.

Av-vahvistimessani (Marantz nr1508) on 2.2 dhcp tuki ja 4k/60hz-läpivienti. Samoin töllössä (sony oled a1 65") löytyy 2.2dhcp-tuki. Sieltä suunnalta ei pitäisi tulla ongelmaa.

Etsin äsken tietoa ryzen 3 2200g prossun videotoistosta. Tämän sivuston (REVIEW: AMD Ryzen 5 2400G and Ryzen 3 2200G APU with integrated Vega GPU | AndroidPCtv) mukaan "In these APU [Ryzen 5 2400G, Ryzen 3 2200G] we have HDMI 2.0 video output with the maximum resolution of 4K @ 60fps, the performance results in the video decoding are excellent and as we can see how CPU is not used at all even with H.265 4K files more modern, a long-term solution in this regard." Sama sivusto testasi myös suoratoistopalveluita. Netflix ei toiminut kuin fullHD. Syynä olivat ajurit, jotka eivät sisällä DRM Playready 3.0-tukea. En tiedä, onko ajurit tulleet tähän päivään mennessä. Mutta minulle käy se, että netflix ei pyöri 4k:na htpc:ssä, sillä voin tehdä sen töllön applikaatiolla.

Toisella forumilla (Raven Ridge HDMI 2.0 Compatibility — 1st Gen AM4 Motherboard Test Request Megathread) joku oli kysellyt asrockilta heidän emojensa toimivuutta ja asrock oli vastannut, että prossu määrittää sen, toimiiko 4k@60hz.
Tässähän tapauksessa tuo ehdottamani 200€ asrock fatal1ity olisi aivan overkill. Jos emossa ei tarvitse olla hdmi 2.0 tukea, niin halvempia noin 120€ emojakin löytyy. esim tämä https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/132508/ab350-gaming-itx-ac/asrock-fatal1ty-ab350-gaming-itx-ac-mitx-emolevy Kuitenkin asrockin sivuilla tämän emon kohdalla lukee "Supports 2 x HDMI 1.4 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 24Hz / (3840x2160) @ 30Hz" Hyvin sekavaa. Emolevyn valinta askarruttaa nyt eniten.

EDIT: tsönärin ehdottomana tottakai mieluummin tämä emo edellisen sijaan ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac, Mini-ITX -emolevy - 129,00€

Täällä juuri joku katsoi kuukauden sisään "liian vaikeaa, ostan shieldtv:n", kun yritettiin neuvoa. Eli kannattaa varautua säätämiseen ja ominaisuuksien tarkasteluun.
Onko heittää linkkiä keskusteluun? Sieltä saattaisi löytyä minua kiinnostavaa asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 224
Aika lyhyt ketju se oli:
HTPC kone

Itse ostaisin kuitenkin B450-emolevyn:
ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac, Mini-ITX -emolevy - 129,00€

Dual graphics output: Support HDMI and DisplayPort 1.2 by independent display controllers
- Supports HDMI 2.0 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 60Hz
- Supports DisplayPort 1.2 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 60Hz

Molemmista porteista tulee se 4K @ 60Hz. Ja maksaakin samanverran.

edit: olin hidas, kun kaivoin speksejä, niin @tsönäri oli jo laittanut..
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
915
Itse päädyin odottelemaan samassa tilanteessa uusia (toivottavasti) tänä vuonna tulevia AMD:n 3000 sarjan apuja, joissa (toivottavasti) olisi jo Play Ready 3.0 tuki. Ikävä ettei mitään varmuutta ole että nuo olisi tulossa tänä vuonna mutta eipä minulla kiire ole. Muuten olisin hankkinut 2400G:n.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 649
millä toimii MediaCenter kaukosäädin.
Se pieni ongelma jäi mainitsematta että mikäli NUCin kanssa samassa tilassa on Vu+ digiboksi niin vaikka MediaCenter kake laittaa vain NUCin päälle niin Vu+:n kake käynnistää molemmat laitteet. Muuten NUC+Kodi käyttö on sujunut kakella ongelmitta (jos unohtaa Windows 10:n ilmoitukset joiden piilottamiseen tarvinut hiirtä).
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
53
Osta NUC, ainakin siinä minkä minä ostin oli irda-portti millä toimii MediaCenter kaukosäädin. Intelillä on ainakin vinkkejä miten sellaisella toistetaan 4k:ta joten eiköhän se onnistu mutta en tiedä kuinka kalliin purkin vaatii.
Tips for Playing 4K or HDR Content on Intel® NUC
NUC toimisi varmastikin kaikissa käyttötarkoituksissani mutta mieluummin rakentelen itse, sillä osien valinta ja rakentaminen on hauskaa ja mukavaa. Itse rakentamalla saan vähän enempi ulostuloja, päivitettävyys on olemassa ja mikä tärkeintä saan kotelon silmää miellyttäväksi. Kotelo kylläkin on piilossa mutta jos joskus muutan sen paikkaa niin että se on esillä niin haluan kotelon olevan tietynlainen.
Se pieni ongelma jäi mainitsematta että mikäli NUCin kanssa samassa tilassa on Vu+ digiboksi niin vaikka MediaCenter kake laittaa vain NUCin päälle niin Vu+:n kake käynnistää molemmat laitteet. Muuten NUC+Kodi käyttö on sujunut kakella ongelmitta (jos unohtaa Windows 10:n ilmoitukset joiden piilottamiseen tarvinut hiirtä).
Itse muokkasin rekisteristä niin, että explorer.exe ei ole shell vaan korvasin sen omalla shellillä niin että boottaa suoraan Kodiin. Ei näy käyttäjälle että on windows. Eventghostia käytän että saa tarvittaessa resurssienhallinnan ja ohjelmia päälle.

Itse päädyin odottelemaan samassa tilanteessa uusia (toivottavasti) tänä vuonna tulevia AMD:n 3000 sarjan apuja, joissa (toivottavasti) olisi jo Play Ready 3.0 tuki. Ikävä ettei mitään varmuutta ole että nuo olisi tulossa tänä vuonna mutta eipä minulla kiire ole. Muuten olisin hankkinut 2400G:n.
Tässä on kyllä pointtia. 3000-sarjan tullessa nykyiset ryzenit tullee hinnassa alas, emojen hinnoissakin voi jotain tapahtua jne. Järkevää ois odotella. Ostohousut on kyllä jalassa ja tiukasti mutta ehkä otan ne vielä vklopun ajaksi pois ja pohdin, että onko minun välttämätöntä tilata nyt ja heti uutta vai pärjäisinkö nykyisellä setillä. Jos päädyn tilaamaan, niin tulen tänne huutelemaan vielä ennen tilauksen lähettämistä. Kiitokset kaikille erittäin hyvistä vinkeistä.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Mitä itse tutkiskelin tota play ready 3.0 asiaa ryzen APUissa, niin sain käsityksen, että tuki jumittaisi ajureista ja jotkin lähteet väittää tuen olevan jo olemassa kuukausia sitten. Mitä tässä nyt sitten uskoisi, vähän heikosti mitään varmaa informaatiota olemassa, vaikka rautapohjaisen ominaisuuden kanssa pitäisi löytyä selkeä kyllä/ei vastaus :speak:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 112
Jos haluaa MadVR:n erittäin hyvälaatuista UHD -skaalausta (NGU low / medium) käyttää esim. mkv -pätkille niin low profile gtx 1050 Ti 4gb on minimi. (ja kyllä, päihittää lentäen TV:n omat skaalaimet) Toki jos ei ole tarvetta ja katseluetäisyys on niin suuri että hälläväliä niin voinee unohtaa. Itselleni tykittäjänä tuo on ehdoton. Itse en ikinä menisi integroidulla niin kauan kun low profile malleja saa suht edukkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 092
Viestejä
4 226 612
Jäsenet
71 167
Uusin jäsen
ebelii

Hinta.fi

Ylös Bottom