Millä korvata 4TB 5400 rpm Seagate Ironwolf tai WD Red?

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Eli mietiskelen edelleen tässä että millä korvaisin edellisen rikkoutuneen Seagate Ironwolf 4TB levyn? Nyt tilalla on varalevynä WD Red ja hyllyssä on muoveissa vielä yksi lisää, mutta mekaaninen rauta on aika turhaa.

Onko jengillä homelab / firmasta kokemuksia näistä levyistä korvaajana:
* Transcend SSD230s 4TB
* Crucial MX500 4TB
* Samsung 870 Evo 4TB

Nuo kaikki pyörisi n. 200€ hintaluokassa ja minun käytössä kirjoituskesto on n.10-30 vuotta (eli solut eivät pääse kuolemaan, koska pääasiassa kaikki operaatiot on lukua). Nopeusetua yksittäisellä asemalla en tule saamaan, mutta nykyinenkin pakka kirjoittaa sisäisesti poolin sisällä 300MB/s, mikä riittää saturoimaan 2.5gbe linkin jonka päässä levyt on.

Mekaaniset levyt näyttävät kestävän minun käytössä 5-7 vuotta ennen kuin hajoavat yksitellen, ja vanhimmat levyt alkaa olemaan lähellä 7 vuotta iältän, niin niitä alkaa kohta mennä enemmänkin...

Edit: Levyt ovat siis Silverstonen LSI pohjaisen HBA kortin päässä Silverstone DS380b kopan sisällä ja kyseessä on ZFS tiedostojärjestelmä.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 907
Kaikilla pääsisi väh. 500MB/s kirjoitusnopeuteen, mutta mikä tahansa noista SSD-levyistä painaa nopeudessa aika pahasti mekaanisesta levystä. Ja jos vaan osaa hyödyntää TRIM-ominaisuutta, niin kirjoistuskäytössä soluja käytetään tasaisesti.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
MX500 ei välttämättä toimi trim LSIn ohjaimen kanssa: How to get TRIM support on Crucial MX500 SSDs?

E: 870 EVO on tän foorumin (jossa luokaton SNR) mukaan epäluotettava: Samsung 870 EVO - Beware, certain batches prone to failure!
Juu, mulla on pari samsung ssd pakkaa ollut koemielessä z1 (3 kpl) ja sieltä tulee yllättävän paljon ejectejä jostain syystä (tämä oli vielä kun muistia oli minulla vain 16 gigaa). Kokeilin aikoinaan jollain 840 ja 850 sarjalaisilla pienillä koolla kun mietin cache datasettiä osta siirtelisin sitten mekaaniselle kun random write loppuisi. Mutta totesin että hyöty on aika nolla tuosta (koska mekaaninen pakka on randomwrite käytössä nopeampi 112GB ram kakulla :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 559
Viestejä
4 204 105
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom