Millä emolevyvalmistajalla on paras BIOS tuki/elinkaari?

Etsiskelen uutta emoleyä ja rupesin miettimään, että mikä valmistaja julkaisee pisimpään päivityksiä emolevyjensä BIOSeihin?

MSI on tämänhetkiseen emoleyyni jukaissut jo 7 vuoden ajan päivityksiä, joten MSI vaikuttaisi vahvalta kandidaatilta myös seuraavaksi emolevykseni. Jos tätä vertaa ASRock emlevyyni - joka sai päivityksiä vain noin vuoden ajan - on ero huomattava.

Miltä valmistajalta olette saaneet pitkäikäisimmät emolveyt BIOS tuen suhteen?

Etsiskelen uutta emoleyä ja rupesin miettimään, että mikä valmistaja julkaisee pisimpään päivityksiä emolevyjensä BIOSeihin?

MSI on tämänhetkiseen emoleyyni jukaissut jo 7 vuoden ajan päivityksiä, joten MSI vaikuttaisi vahvalta kandidaatilta myös seuraavaksi emolevykseni. Jos tätä vertaa ASRock emlevyyni - joka sai päivityksiä vain noin vuoden ajan - on ero huomattava.

Miltä valmistajalta olette saaneet pitkäikäisimmät emolveyt BIOS tuen suhteen?

Olikohan tämä mainittu ASRock emo mahd. Intelin piirisarjalla?

Tähän vaikuttaa kanta ja piirisarja. Intelillä on tyypillisesti vaihtunut molemmat prosessorigeneraation mukana niin eipä siinä kovin pitkää BIOS tukea tarvita silloin kun rauta ei tue kuin yhtä generaatiota.

Sitten taas AMD:n AM4 ja AM5 on pitkäikäisiä ja AM4 emotkin saa vielä päivityksiä niinkuin yllä esimerkki.

Olikohan tämä mainittu ASRock emo mahd. Intelin piirisarjalla?

Tähän vaikuttaa kanta ja piirisarja. Intelillä on tyypillisesti vaihtunut molemmat prosessorigeneraation mukana niin eipä siinä kovin pitkää BIOS tukea tarvita silloin kun rauta ei tue kuin yhtä generaatiota.

Sitten taas AMD:n AM4 ja AM5 on pitkäikäisiä ja AM4 emotkin saa vielä päivityksiä niinkuin yllä esimerkki.
Joo kyseessä oli ASRockilta Intel ja MSI:ltä AM4 AMD.

Joo kyseessä oli ASRockilta Intel ja MSI:ltä AM4 AMD.

Sepä selittää sitten :)

Itellä on ainakin ASRockin emoista positiiviset kokemukset. Jos MSI:n olet tyytyväinen ollut niin jatka vaikka merkkiuskollisena.
Gigabyte ei taida kovin luotettavassa maineessa olla, mutta eipä ole nykyisessä omassa lankussa ollut ongelmia.

Eli jotain valmistajakohtaisia eroja voi olla, mutta tuskin suuria.

Asusta käytiin pitkään ja onnistuneesti myös.

Uteliaisuuttani tätä ketjua lukiessa katoin että mun ASUS x370 croshair vi emolevylle on tullut viime kuussa BIOS päivitys viimeksi.
Oon ostanut tän emon 2017 kun ryzenit tuli

Uteliaisuuttani tätä ketjua lukiessa katoin että mun ASUS x370 croshair vi emolevylle on tullut viime kuussa BIOS päivitys viimeksi.
Oon ostanut tän emon 2017 kun ryzenit tuli
Kyse on am4 kannan pitkäikäisyydestä, josta amd yritti pakittaa. Lopulta taipui b450 emoille antaa tuen ja sitten kun intel pääsi tasoihin (tai vähän ohi) tolla 12gen core prossuilla, niin myynnin edistämiseksi myös 300 sai tuen zen 3 prossuille.

Eli homma riippuu pitkälti siitä prosessori kannasta ja valmistajan lupauksista sekä lupausten noudattamisesta.

Gigabyte ei taida kovin luotettavassa maineessa olla, mutta eipä ole nykyisessä omassa lankussa ollut ongelmia.
Juuri näin, eipä se maine kaikki kaikessa ole. Yleisesti ottaen internetissä ihmisillä on vain tapana toistaa kuulemiansa mielipiteitä objektiivisena totuutena, jos se palvelee heidän tarkoitusperiänsä tai mukailee heidän mielipiteitänsä. Omalla kohdallani Gigabyten Z97X-lankku toimii näin vuosikymmenenkin käytön jälkeen ongelmitta.

Vastatakseni otsikon kysymykseen, riippuu täysin emolevystä ja tähtien asennosta.

Jos MSI:stä on hyviä kokemuksia, ilman muuta kannattaa jatkaa samalla. Mä en osaa ottaa kantaa kuin AM4-setteihin, mutta MSI X570 Tomahawk Wifi on kyllä ollut parasta bestiä alusta pitäen.

Statistiikka

Viestiketjuista
257 508
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom