Tällainen bear with me / eli5-tyyppinen ketju kun alkoi tuossa taas ärsyttämään kun tuulettimet lähti huutamaan ja oivalsin taas jättäneeni jonkun pelin alt-tabilla taustalle tunneksi kun en muka jaksanut latausruutua tuijotella.
Lyhyesti, mitä tapahtuu kun peli tai sovellus latautuu tai Windows vaikka käynnistyy, missä menee kymmeniä sekunteja tai jopa minuutteja? Miksi jopa nykyisillä M.2 levyillä, nopeilla muisteilla, prosessoreilla ja väylillä saa katsella ruutua aikoja, joissa koko pelin datan olisi suunnilleen jo kopioinut toiselle asemalle? Tietysti nykypelit huhuilee palvelimiaan ja tarkistelee päivityksiä mutta tuskin se nyt kaikkea selittää.
Onko ohjelmisto jotenkin kompressoituna kiintolevyllä ja sitä joudutaan prosessorilla purkamaan? Vaikuttaako se, että luetaan paljon pieniä tiedostoja? Miksei pelit ja käyttikset hyödynnä jotain suspend to HDD -tyyppistä tapaa sulkeutua enemmän, josta aloitustila voitaisiin lukea yhdestä isosta tiedostosta?
Lyhyesti, mitä tapahtuu kun peli tai sovellus latautuu tai Windows vaikka käynnistyy, missä menee kymmeniä sekunteja tai jopa minuutteja? Miksi jopa nykyisillä M.2 levyillä, nopeilla muisteilla, prosessoreilla ja väylillä saa katsella ruutua aikoja, joissa koko pelin datan olisi suunnilleen jo kopioinut toiselle asemalle? Tietysti nykypelit huhuilee palvelimiaan ja tarkistelee päivityksiä mutta tuskin se nyt kaikkea selittää.
Onko ohjelmisto jotenkin kompressoituna kiintolevyllä ja sitä joudutaan prosessorilla purkamaan? Vaikuttaako se, että luetaan paljon pieniä tiedostoja? Miksei pelit ja käyttikset hyödynnä jotain suspend to HDD -tyyppistä tapaa sulkeutua enemmän, josta aloitustila voitaisiin lukea yhdestä isosta tiedostosta?