Se joka tulee tähän säikeeseen kertomaan tienaavansa 5000e kuussa ei yksinkertaisesti ansaitse palkkaansa. Tätä porukkaa on paljon Suomessa ja he jos ketkä vievät kilpailukyvyn Suomesta. Ite tienaan karvan alle 2500e ja se on reilu 1000e vähemmän, mitä totuin ennen työttömyyttä tienaamaan. Elän mukavasti tuolla rahalla, kun käytän ne pelkästään ruokaan, seksiin ja päihteisiin. Veroakaan tuosta tarvi maksaa kuin 9% tälläerää, joten tuloistani menee verrattain vähän yhteiseen pussiin. Win.
Vastaan varmaan trolliin mutta:
Itse näen että se neurokirurgi joka on opiskellut sen 10+ vuotta ollakseen pätevä leikkaamaan kasvaimen potilaan hengen vaarantavan kasvaimen pois ansaitsee kyllä sen yli 5000€, ja vaikka 10 000€ tai ylikin.
On yksinkertaisesti tosiasia, että jotkut ihmiset ovat kyvykkäämpiä tai halukkaampia tekeän vaikeita töitä, tai ovat töissään erityisen hyviä. Tällöin osaamisesta palkitaan paremmalla palkalla. Olisihan se vähän tyhmää jos se kaupan kassa tienaisi yhtä paljon kuin se 10+v opiskellut neurokirurgi tai erityisen kyvykäs yritysjohtaja, joka pystyy päätöksillään tekemään firmalleen voittoa.
Ylipäätään on aika mielenkiintoinen ajattelutapa huudella että "minä pärjään palkalla X, joten kaikki jotka käyttävät enemmän tuhlaavat." Ihan yhtä hyvin voin sanoa että jossain Unkarissa elelisi herroiksi 1000€/kk palkalla, mikset sinä pärjää 1000€ palkalla?
Ihmisillä on eri elämäntilanteita, joten kulut vaihtelevat. Toiset haluavat tai joutuvat (töiden ym. takia) asumaan PK-seudulla, kun taas toiset asuvat pienessä mökissä maaseudulla. Toisilla on perhettä, toiset ovat sinkkuja tai lapsettomia pariskuntia.
Itse olen tällä hetkellä opiskelija, mutta pyöritän opiskeluiden ohessa omaa yritystä. Toistaiseksi menee ihan hyvin, kuukaudessa jää käteen bruttona noin 1900€. Asun kaverin kanssa kimppakämpässä, vuokraan ja muihin asumiskuluihin uppoaa kuukaudessa se noin 350€. Ruokaan ~200€ ja loput (lääkärikulut, vakuutukset, mitä nyt ikinä) menee miten menee. Auto (reilun tonnin pommi) on vielä toistaiseksi käytössä, mutta jäänyt ajelu aika vähälle joten voi olla että menee myyntiin niin saa juoksevat kulut poikki. Ylimääräiset rahat menee säästöön.
Itse pärjään tällä hetkellä siis todella hyvin alle 2500€/kk, mutta en silti ole huutelemassa perheellisille että mitäs tuhlailette.
Voisihan tuosta rahankäytöstä vielä karsia, mutta en näe ylenpalttista säästämistä minään itseisarvona. Rahalla pyrin hankkimaan varsinkin kokemuksia, matkailua ja festareita ym. Ne tekevät itseni onnellisiksi ja mielummin koen juttuja nyt nuorena kun vielä jaksaa ja voi, kuin että odottaisin niitä "eläkepäiviä" ja kituuttaisin minimirahamääräällä. Toisaalta säästän materiaalisissa asioissa - vaatteet saa alennusrekeistä ja huonekalut IKEAsta. Kahvia voi keittää kotona eikä tarvi litkiä sitä 8€ Starbucksia.
Mitään täältä ei saa mukaan ja ei sitä ikinä tiedä koska joku rattijuoppo ajaa ylitse. Parempi siis nauttia vielä kun voi, kunhan ei yli rajojensa elä. Voisihan sitä muuten elää makaronilla ja asua pahvilaatikossa, se on sitten kuolinvuoteella kiva katsoa montako euroa on säästänyt pankkitilille.