Tup3x
ツ
- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 334
Noi voi selittää sitten auki omalla sivullaan johon sitten artikkeleista linkitetään. Itse suosin oikeita suomenkielisiä termejä.
Tämä onkin melko visainen kysymys, johon ei ole oikeastaan mitään hyvää vastausta. Ongelmana on, että piirtoaikojen 99. persentiili ei ole ruudunpäivitysnopeuden 1. persentiili, eikä oikeastaan aivan mittaa sitä mitä halutaan mitata. Toki paremmin se mittaa kuin aito minimi, tai ei mitään.
io-techin näytönohjain- ja prosessoritestien kaavioissa on käytetty termiä 99. persentiili kuvaamaan minimi ruudunpäivitysnopeutta, josta on jätetty huomioimatta 1 % huonoimmin renderöityjä ruutuja.
Virallista tietoa:
Persentiili | Käsitteet | Tilastokeskus
Ongelma muodustuu siinä, että 99. persentiili on oikea termi, kun puhutaan paremmuusjärjestykseen järjestetyistä ruutujen renderöintiajoista (frametime), jolloin pienempi tulos on parempi.
Mutta kun ruutujen renderöintiajat käännetään selkeyden vuoksi kaavioissa FPS-nopeudeksi niin silloin suurempi tulos on parempi ja kun ruudunpäivitysnopeudet järjestetään paremmuusjärjestykseen, suurempi tulos on parempi ja 99. persentiili tarkoittaisi ja ottaisi huomioon vain 1 % FPS-nopeuksista.
Toisin sanoen, jokainen varmaan ymmärtää mitä tarkoitamme tuolla 99. persentiilillä, mutta terminä se on väärä, joten on parempi vaihtaa käyttämään oikeaa termiä. Joka olisi, mikä?
Englanniksi käytetään 1 % low mutta suomeksi?
1. persentiili
1 % minimi
1 % min
1 % renderöityjä ruutuja jätetty huomioimatta
Kiitos
Kärjistetty kyllä mutta pointti on selvä. Luotan kuitenkin siihen että Sampsa & kumppanit raportoisi tälläisen tai yleensäkin erikoisen normaalista poikkeavan käyttäytymisen ja tutkisi syyn siihen.Tämä onkin melko visainen kysymys, johon ei ole oikeastaan mitään hyvää vastausta. Ongelmana on, että piirtoaikojen 99. persentiili ei ole ruudunpäivitysnopeuden 1. persentiili, eikä oikeastaan aivan mittaa sitä mitä halutaan mitata. Toki paremmin se mittaa kuin aito minimi, tai ei mitään.
Ruudunpäivitysnopeuden alin persentiili pitäisi mitata ajan, ei piirrettyjen ruutujen, funktiona.
Esimerkki, kärjistetty jotta ero tulee ilmi: Piirrettiin 101 ruutua. 100 ruutua piirrettiin 10 millisekunnissa, viimeiseen käytettiin kokonainen sekunti. Nyt piirtoaikojen 99. persentiili on 10 ms, mutta 50 % ajasta ruudunpäivitysnopeus oli 1 FPS. Nollannesta viidenteenkymmenenteen ruudunpäivitysnopeuden persentiiliin se ruudunpäivitysnopeus oli 1 FPS.
Käytössä toki ero ei ole koskaan läheskään näin suuri. Huomattava se voi silti monesti olla (ruudunpäivitysnopeuden 1. persentiili putoaa hieman muun muassa jos niiden hitaimpien ruutujen piirtoajat kasvavat, piirtoaikojen 99. persentiili ei kasva – eikä siitä laskettu käänteisluku toki muutu).
Siksipä myös tuo englanninkielisten sivustojen ja videoiden käyttämä ”1% low” on harhaanjohtava, kun se ei oikeasti mittaa sitä mitä pitäisi mitata (tai ainakin minulla on melko vahva oletus siitä, että se lasketaan järjestään väärin).
Hitain prosentti jätetty huomioimatta ...ja mitä sitten? HPFPS? Jees.Hitain prosentti tuloksista jätetty huomiomatta.
HPFps
Yksi turha prosentti jätetty huomioimatta FpsHitain prosentti jätetty huomioimatta ...ja mitä sitten? HPFPS? Jees.
LinusTechTips on näköjään kiertänyt tuon käyttämällä termiä 99th %ile min. Eli jos sen kääntäisi vaan 99. minimi persentiili? Siinä olisi sitten se min termi mukana.Ongelma muodustuu siinä, että 99. persentiili on oikea termi, kun puhutaan paremmuusjärjestykseen järjestetyistä ruutujen renderöintiajoista (frametime), jolloin pienempi tulos on parempi.
Mutta kun ruutujen renderöintiajat käännetään selkeyden vuoksi kaavioissa FPS-nopeudeksi niin silloin suurempi tulos on parempi ja kun ruudunpäivitysnopeudet järjestetään paremmuusjärjestykseen, suurempi tulos on parempi ja 99. persentiili tarkoittaisi ja ottaisi huomioon vain 1 % FPS-nopeuksista.
Toisin sanoen, jokainen varmaan ymmärtää mitä tarkoitamme tuolla 99. persentiilillä, mutta terminä se on väärä, joten on parempi vaihtaa käyttämään oikeaa termiä. Joka olisi, mikä
Veit sanat suustani.Jos tarkoitetaan todella 1. persentiiliä, niin ei ole mitään järkeä lähteä käyttämään tästä jotain muuta vielä enemmän harhaanjohtavaa termiä, jonka googlettaminen EI auta ymmärtämään, mitä oikein tarkoitetaan. Jos sana "persentiili" ei ole ennestään tuttu, menee googlettamiseen noin 5s, jonka jälkeen se on tuttu. Samalla kansa oppii tilastotermejä.
Niin, siis se ”klassinen minimi” näkee juurikin sen kertaalleen tapahtuvan ”peli lataa hetken”... Ja tuo muutaman huonoimman ruudun poisto korjaa tämän ja kertoo mikä on tyypillinen alin ruudunpäivitysnopeus.Itse tykkään klassisesta minimistä, IMO aivan turhaa miettiä jotain pienintä millisekunnin pätkäisyä pelin ladatessa dataa. En koskaan ole katsonut noita 1%/0.1% loweja enkä katso jatkossakaan.
Niin no nuo 0.1/1% lowit nimenomaan näyttää sen "pelatessa minimin", eli ainakaan minä en kyllä nyt tajua mitä meinaat jos et niitä katsele etkä katso mutta juuri niiden näyttämät luvut kiinnostaaTiedän, mutta en tuota tarkoittanut kuten varmaan tajuat Itse pelatessa minimiä siis meinaan