Mikä auto minulle?

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 474
Ranskalaisten viat onneksi näin 2020 kulminoituu lähinnä alustan niveliin/pusliin/tukivarsiin, joista sitten päästään katsastuksessa tilastoon, samoin kuin lopussa olevista jarrupaloista. Ihmiset omalla näppituntumalla tuppaa olemaan melko huolettomia auton omistajia ja ranskalaisia varmaankin moni ostaa näön ja tuntuman perusteella. (kiva ajaa) Tähän ensimmäinen katsastus Suomessa siviililiikenteessä... Mitä se nykyään on, oliko jopa 5v päähän?

Positiivisena asiana, että ne huomioimatta jätetyt kopinat, klotinat ja kolinat monttuihin ajettaessa, jarrujen kirskunta ja lopulta korjauskehotus katsastusasemalla eivät tosiaan maksa paljon mitään laittaa kuntoon; joko ennakoiden tai sen hylätty lapun kanssa, jälkimmäinen tosin menee kategoriaan "oppirahat." Trodo.fi tai hieman kalliimmalla normi autovaraosaliikkeestä saa koiranluita alkaen ~25€ pari ja jarrupalasarja eteen 40€ maisemia, jos näillä päästään taas nätisti Suomen sorateitä loskassa kyntäen (siviilinä) pari, kol vuotta eteenpäin niin...

No, jokainen saa halutessaan ostaa sen Corollan tai Camryn. Yhtään enemmän autolla ajavalle kyllä uskallan vinkata Meganea ja Talismania; hyviä tuotteita kategoriassaan molemmat. Onneksi on se vapaus valita, ettei kenenkään tarvitse vastoin tahtoaan ajaa sillä Meganella jos Corollaa mielii tai vice versa, mutta kun mennään sillä "toisesta mallivuodesta eteenpäin jos uutta ja käytetyssä aina mieluummin faceliftiä" säännöllä niin ranskalainen auto on mukava ja kohtuuhintainen kulkupeli.

Mielestäni. :og:
 

senefisti

Super Genius
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
216
Jaa... Itsellä on toisena työkaluna 160dci Talisman -17 enkä voi moittia, laitettiin 11kk takuun päätyttyä EGR venttiiliä, kahdesti... Takuuseen.

Koitapa VW:llä.
vw:llä olis takuuaikana ensimmäisenä saanut pyytää anteeksi, kun auto on rikki ja toisena maksaa egr venttiilistä itsensä kipeäksi. :poop:
Kyllä vw korjas mun ruotsintuonti passatin 2017vm dsg-vaihteiston mekatroniikan good willinä.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 474
Jos nyt suurennuslasilla niin VAG oli aikamoisessa maailmanlaajuisessa paskamyrskyssä noiden DSG laatikkojensa kanssa, samoin kuin ätTSIh jakopäiden. Oli pakko nöyrtyä kun tuli idästä ja lännestä ukaasia ettei ihan riitä kun totetaa "että takuuaika meni jo."

e: Renault toi samanlaisia pikkuturboja vähän myöhemmin, samoin kuin EDC vaihteistot eikä niistä vaadita päitä tolpan nokkaan.
e:2 Eivätkä ees syö öljyä.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Noita pikkuautoja nettiautosta selanneena olen kyllä miettinyt ihan just tuota samaa, että miten helvetin vaikeaa pikkuautojen muotoilun täytyy olla, kun 80% on aivan hirveän näköisiä. Vaikka tekniikka nyt onkin tärkein, niin kyllähän se harmittaa jos joka aamu autoon hypätessä sattuu silmiin ja hävettää. Toyotan tekniikka on vissiin hyvää, mutta voi helvetti tuo Toyotan pikkuautojen ulkonäkö. Ei tule ikinä tähän pihaan sellaista. Golffi on ikonisuudessaan kaikista miellyttävin, mutta nyt kun sattuneesta syystä tuo oma Golffi on ollut enemmän huollossa kuin ajossa niin kieltämättä mielikuva VAGista koko konsernina on murentunut. Renaultin uudet pikku-Cliot on kyllä ulkoisesti miellyttävän näköisiä, mutta Citroenin omistaneena jotenkin ei herätä innostusta noin etukäteen enää mikään ranskalainen auto. Viimeisimpänä ajatuksena oli laittaa rahaa vähän enemmän peliin ja ostatella jotain 2017 vuosimallin V40:iä.
Jos on V40 kiikarissa niin bongasin Bilialla olevan satsi 2018-19 vuosimallin vähän ajettuja sellaisia 30kk takuulla.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
@Kvarkki että meni sitten tunteisiin ihan kunnolla? Näemmä se ranskisrakkaus on samanlainen sairaus kuin saabismi tai mersu-uskovaisuus...

Turhaanpa minkään näiden kolmen kastin edustajan kanssa inttelee, tulee vaan pää kipeäksi terveellä ihmisellä.

Btw. Miksi ranskiksille on omat tunnetut vikafooruminsa mistä sinäkin voit niitä lukemattomia tyyppivikoja kuuklettaa? Ei monellakaan luotettavaksi mielletyllä merkillä ole yhtä laajoja (vika)foorumeita? Tämäkin johtuu vain ja ainoastaan erityisen vähävikaisista autoista, mutta erittäin aktiivisista harrastajista/omistajista? [/sarcasm]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 655
Btw. Miksi ranskiksille on omat tunnetut vikafooruminsa mistä sinäkin voit niitä lukemattomia tyyppivikoja kuuklettaa?
Onhan lähes jokaiselle automerkille joku tehnyt foorumisivun mistä voi katsella omistajien kokemuksia. Sinänsä jos miettii minkä auton ostaisi ja laittaa googleen "{automalli} tyyppiviat/ongelmat" niin eihän sitä tekisi mieli ostaa yhtään mitään autoa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Onhan lähes jokaiselle automerkille joku tehnyt foorumisivun mistä voi katsella omistajien kokemuksia. Sinänsä jos miettii minkä auton ostaisi ja laittaa googleen "{automalli} tyyppiviat/ongelmat" niin eihän sitä tekisi mieli ostaa yhtään mitään autoa :D
Facebookissakin on myös eri autopalstoja, tesla ym. Myös toyota on, mutta ei ole juuri tainnut vikoja olla tai kuulua. Corollassa ehkä rengasäänet pikku miinuksena.

Äkkiä sieltä "kuulee", jos jossain on tullut rikkoontuminen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 655
Facebookissakin on myös eri autopalstoja, tesla ym. Myös toyota on, mutta ei ole juuri tainnut vikoja olla tai kuulua. Corollassa ehkä rengasäänet pikku miinuksena.

Äkkiä sieltä "kuulee", jos jossain on tullut rikkoontuminen.
Löytyyhän tojotastakin jotain probleemeja, mutta jos tavisautoa on hommaamassa niin varmaan ihan hyvä valinta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Löytyyhän tojotastakin jotain probleemeja, mutta jos tavisautoa on hommaamassa niin varmaan ihan hyvä valinta
Uusi Yaris hybrid vaikutti ihan hyvältä, mutta en ole kyllä yhtään juttua tai testiä lukenut.

Itsellä on ollut kolme seat mii sähkistä. Parista sai ihan kivasti voittoa myydessä, joka taitaa olla hyvin poikkeuksellista uusissa autoissa.

Tuossa mii tekeleessäkin on ollut ainakin pari tapausta, jossa ilmeisesti akku on hajonnut (itse epäilen valmistusvikaa?). Siitä tulikin mieleen, että toyotan akut on olleet tosi kestäviä.

Yksi auto, joka saattaisi myös herättää ostohaluja voisi olla vw id3 joku halppis malli tai vastaava. Vag plussana takaveto. Toisaalta ei olisi kyllä oikeaa käyttöä id3 kokoiselle autolle, kun pienempikin on riittänyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
@Kvarkki että meni sitten tunteisiin ihan kunnolla? Näemmä se ranskisrakkaus on samanlainen sairaus kuin saabismi tai mersu-uskovaisuus...

Turhaanpa minkään näiden kolmen kastin edustajan kanssa inttelee, tulee vaan pää kipeäksi terveellä ihmisellä.
No varmaan tulee pää kipeäksi, kun soitat samaa essonbaari levyäs ilman sen suurempaa faktapohjaa. Ehkä noi jutut uppoo rasvanäppi tason yleisöön, mut ihan turha lähteä täällä keulimaan ”mä kato tiedän” tason ”faktoilla”. Jos sä asiallisesti haluat keskustella, niin kerro paljonko ja missä roolissa mitäkin automerkkiä näet. Liioittelut pois. Ei mulle ole mikään ongelma, jos joku haukkuu ranskiksia syystä. Tai mitä muuta tahansa merkkiä. Perusteeton paskanpuhuminen, jota olet tässä jo aika tovin harrastanut, saa näkemään punaista.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 688
Automiehenä on pakko kommentoida se perinteinen:
Sille on syynsä miksi ranskiksissa saa paljon autoa ja varusteita pikkurahalla.

Kyllä siinä ainakin osa totuuttakin on, kun perus ranskisten lisäksi myös monien japsiksi mieltämät huippusuositut Qashqait nauttii melkoisista ostajan markkinoista.

Katsastustilastoissakin tahtoo eurooppamerkit kahlata hännillä vuodesta toiseen...
Saa nähdä haukkaanko itse pa**aa? Tuossa parin kuukauden kuluttua vaihtuu Kia Renaultiin. Rima on kyllä korkealla. Kahden Kian ja hiukan yli 100 000 km ajoilla ei minkäänlaista ongelmaa. Ajot vielä pääkaupunkiseudulla niin ei auto turhan helpolla pääse.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
96
Btw. Miksi ranskiksille on omat tunnetut vikafooruminsa mistä sinäkin voit niitä lukemattomia tyyppivikoja kuuklettaa? Ei monellakaan luotettavaksi mielletyllä merkillä ole yhtä laajoja (vika)foorumeita? Tämäkin johtuu vain ja ainoastaan erityisen vähävikaisista autoista, mutta erittäin aktiivisista harrastajista/omistajista? [/sarcasm]
Olen omistanut Volvon, Citroënin, Volkswagenin, Renaultin, Alfa Romeon, Mercedes-Benzin (joitain näistä parikin kappaletta) ja ihan kaikista on löytynyt vianetsintään keskittynyt merkkifoorumi. Sellainen löytyy myös Toyotalta (1000+ viestiä osoitteessa Ylläpito).

Jos olet oikeasti autoalan ammattilainen, niin ihan hämmentävän stereotyyppiset mielipiteet sinulta autoista löytyy. Toki kaikki ovat taipuvaisia vahvistusharhaan. Aikoinaan Toyota Avensista tuttuni kuvaili "luotettavaksi peliksi" senkin jälkeen kun siihen oli vaihdettu kaksi kertaa(!) moottori, toinen takuuseen ja toinen omalla kustannuksella.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Niin kuin aikaisemmin sanoin että rahamiehet ei foorumeilla ole valittelemassa vaan laittavat kuntoon maksoi mitä maksoi tai siis uuden premiumin ostajat.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
No varmaan tulee pää kipeäksi, kun soitat samaa essonbaari levyäs ilman sen suurempaa faktapohjaa. Ehkä noi jutut uppoo rasvanäppi tason yleisöön, mut ihan turha lähteä täällä keulimaan ”mä kato tiedän” tason ”faktoilla”. Jos sä asiallisesti haluat keskustella, niin kerro paljonko ja missä roolissa mitäkin automerkkiä näet. Liioittelut pois. Ei mulle ole mikään ongelma, jos joku haukkuu ranskiksia syystä. Tai mitä muuta tahansa merkkiä. Perusteeton paskanpuhuminen, jota olet tässä jo aika TOVIN harrastanut, saa näkemään punaista.
No eipä tuolta sunkaan sontaluukusta tunnu tippuvan kuin tuota samaa essonbaari -ulinaa.
Missäs ne sun faktat on?

Luulen että ainakaan sulle ei riitä vaikka tulostaisin minkälaista käppyrää tai tilastoa duunista. Menemättä sen enempää henkilökohtaisuuksiin niin vaikutat viimeisen päälle rapean ranskalaisen asiakaskunnalta...

Alunperinhän sanoin vain että sille on syy miksi ne jotkin merkit ovat halvempia kuin vastaavat kilpailijat, ei ne hinnat ole hatusta repäistyjä vaan edelleenkin markkinoiden sanelemia.

Ja jos ihan oikeasti kysytään mun/jonkun muun autoammattilaisen mielipidettä, niin kaikki autot on nykyään enemmän ja vähemmän paskaa (ei välttämättä valmistaja syy lähtökohtaisesti).
Silti löytyy ne merkit joita kehtaa suositella tutuille ja ne joita en missään nimessä halua kenenkään tutun ostavan, koska tiedän keneltä se avunpyytäminen sitten alkaa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
No eipä tuolta sunkaan sontaluukusta tunnu tippuvan kuin tuota samaa essonbaari -ulinaa.
Missäs ne sun faktat on?

Luulen että ainakaan sulle ei riitä vaikka tulostaisin minkälaista käppyrää tai tilastoa duunista. Menemättä sen enempää henkilökohtaisuuksiin niin vaikutat viimeisen päälle rapean ranskalaisen asiakaskunnalta...

Alunperinhän sanoin vain että sille on syy miksi ne jotkin merkit ovat halvempia kuin vastaavat kilpailijat, ei ne hinnat ole hatusta repäistyjä vaan edelleenkin markkinoiden sanelemia.

Ja jos ihan oikeasti kysytään mun/jonkun muun autoammattilaisen mielipidettä, niin kaikki autot on nykyään enemmän ja vähemmän paskaa (ei välttämättä valmistaja syy lähtökohtaisesti).
Silti löytyy ne merkit joita kehtaa suositella tutuille ja ne joita en missään nimessä halua kenenkään tutun ostavan, koska tiedän keneltä se avunpyytäminen sitten alkaa...
No kerros nyt mikä se syy on? Eipä löydy ei, kunhan lässytät. Tilastot on aina kivoja, mut niitäkin pitää osata lukea. Siitä ollaan tasan samaa mieltä, että kaikki on nykyään tasalaatuista paskaa. Sen takia kannattaa ostaa mahdollisimman halvalla sellainen, jossa saa riittävän takuun ja asiakaspalvelun takuun jälkeenkin. Ominaisuudet täytyy tietysti olla kunnossa. Ranskikset on vahvoilla. Ei noi sun kieliposkessa argumentit ”kaikki rikki” vaadi mitään erityistä faktapohjaista kumoamista, kun selvästi perseestä repäistyjä väitteitä. En myöskääm todellakaan ole merkkiuskollinen, jos parempi diili tulee.

Menemättä henkilökohtaisuuksiin vaikutat yhdeltä turkulaiselta volvomyyjältä, joka kokovartalomulkun röyhkeydellä alkoi kertoa minulle mitä minä siihen autooni haluan ja tarvitsen. Ainoat perusteet vaikutti kaverilla olevan se, että ”myytävässä” kappaleessa ei ollut sitä mitä tarvitsin. Kenes lauluja sinä laulat? Volvomyyjä oli muutenkin koominen, kun vauhkoontui täysin, kun menin sanomaan että sama Aisinin lootamalli on tuossa kuin pösössä. ”Ei oo !!!! Ja vaikka oliskin, niin Volvon laatikko kestää paremmin”. Lähdin naureskellen pois. Olisin vasn halunnut sanoa, että ko. laatikkotyyppi on miellyttävä ajaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
@Kvarkki Siis mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? Syy on sama kuin, miksi kiinteistömaailmassa valesokkelitalot on halpoja/ei mene kaupaksi. Potentiaalisia pommeja, eikä missään luottomaineessa.

Mun puolesta lopetetaan tämä kehittämätön inttäminen nyt tähän.

Omat kokemukset jo vuosikausien ajalta, niin töiden kuin harrastusten puolelta, vaan tukee sitä että keskivertoa enemmän noita patonki ja viinimaiden kikkareita joutuu pajottamaan. En mä missään vaiheessa väittänytkään että ne kaikki täysiä romuja olisikaan, mutta mitä enemmän noita insinöörin silmin ihmettelee niin sitä enemmän luotto murenee...
Töiden puolesta mitta alkaa vaan olla aivan täys ranskiksia ja vaggeja (myönnettäköön että näen pääasiassa vain ne vialliset).

Onhan tuota omassakin omistuksessa ollut lähes kaikkia mahdollisia, jos ei ihan merkkejä niin ainakin joka konsernin vehkeitä, enkä koe olevani merkkiuskollinen. Osan olen ostanut ihan käyttiksiksi ja osa ollut projekteja milloin mistäkin. Ei silti ole poikkeavia kokemuksia ja ranuista on ollut aina vaikeampi päästä eroon.
Tälläkin hetkellä lähipiiristä löytyy yksi hytikka-alustainen C5 ja onhan se mukava kampe ajaa, mutta....jatkuvasti siitä on joku paikka levällään ja katsastuksesta ei ole vielä koskaan mennyt läpi ilman remonttia.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
338
@Kvarkki Siis mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? Syy on sama kuin, miksi kiinteistömaailmassa valesokkelitalot on halpoja/ei mene kaupaksi. Potentiaalisia pommeja, eikä missään luottomaineessa.

Mun puolesta lopetetaan tämä kehittämätön inttäminen nyt tähän.

Omat kokemukset jo vuosikausien ajalta, niin töiden kuin harrastusten puolelta, vaan tukee sitä että keskivertoa enemmän noita patonki ja viinimaiden kikkareita joutuu pajottamaan. En mä missään vaiheessa väittänytkään että ne kaikki täysiä romuja olisikaan, mutta mitä enemmän noita insinöörin silmin ihmettelee niin sitä enemmän luotto murenee...
Töiden puolesta mitta alkaa vaan olla aivan täys ranskiksia ja vaggeja (myönnettäköön että näen pääasiassa vain ne vialliset).

Onhan tuota omassakin omistuksessa ollut lähes kaikkia mahdollisia, jos ei ihan merkkejä niin ainakin joka konsernin vehkeitä, enkä koe olevani merkkiuskollinen. Osan olen ostanut ihan käyttiksiksi ja osa ollut projekteja milloin mistäkin. Ei silti ole poikkeavia kokemuksia ja ranuista on ollut aina vaikeampi päästä eroon.
Tälläkin hetkellä lähipiiristä löytyy yksi hytikka-alustainen C5 ja onhan se mukava kampe ajaa, mutta....jatkuvasti siitä on joku paikka levällään ja katsastuksesta ei ole vielä koskaan mennyt läpi ilman remonttia.
Kummasti C5 sisarmalli mennyt aina leimasta läpi ja on parempi ajaa ja hiljaisempi esim. kuin Avensis ja toinen syy miksen Avensista ostanut oli luotettavuus, kun näyttää nuo D4D koneet olevan takuuvaihettu kertaalleen, PSA Hdi koneet kestää. Ennemmin vaihan ranskalaiseen pari niveltä useammin kuin Toyotaan. Ja tiedän, että Avensis bensakoneella ihan luotettava peli, mutta se onkin erijuttu ja niissäkin koneissa on öljynsyöjämalleja. Ei se minua haittaa, että ihmiset ei arvosta ranskalaisia vaan ostaa esim. Volkkarin surullisen kuuluisilla yhdistelmillä, koska parhaat ranskalaiset ostetaan grilliltä, kun ite saa pikkurahalla paljon autoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
@Kvarkki Siis mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? Syy on sama kuin, miksi kiinteistömaailmassa valesokkelitalot on halpoja/ei mene kaupaksi. Potentiaalisia pommeja, eikä missään luottomaineessa.

Mun puolesta lopetetaan tämä kehittämätön inttäminen nyt tähän.

Omat kokemukset jo vuosikausien ajalta, niin töiden kuin harrastusten puolelta, vaan tukee sitä että keskivertoa enemmän noita patonki ja viinimaiden kikkareita joutuu pajottamaan. En mä missään vaiheessa väittänytkään että ne kaikki täysiä romuja olisikaan, mutta mitä enemmän noita insinöörin silmin ihmettelee niin sitä enemmän luotto murenee...
Töiden puolesta mitta alkaa vaan olla aivan täys ranskiksia ja vaggeja (myönnettäköön että näen pääasiassa vain ne vialliset).

Onhan tuota omassakin omistuksessa ollut lähes kaikkia mahdollisia, jos ei ihan merkkejä niin ainakin joka konsernin vehkeitä, enkä koe olevani merkkiuskollinen. Osan olen ostanut ihan käyttiksiksi ja osa ollut projekteja milloin mistäkin. Ei silti ole poikkeavia kokemuksia ja ranuista on ollut aina vaikeampi päästä eroon.
Tälläkin hetkellä lähipiiristä löytyy yksi hytikka-alustainen C5 ja onhan se mukava kampe ajaa, mutta....jatkuvasti siitä on joku paikka levällään ja katsastuksesta ei ole vielä koskaan mennyt läpi ilman remonttia.
Eli sulla ei oikeasti ole esson baaria parempaa näkemystä. Maineen perusteella syvällä rintaäänellä huutelit, että jokainen rikki. Vahvistusharhaa kun näet ne vialliset. Ei noissa uudemmissa ole yhtään mitään ihmeellisistä, samoista palikoista koottu kuin muutkin. Toista se oli ennen jolloin maine luotiin, aikamoisia ”teknisiä” ratkaisuja autot täynnä. Nykyisistä jotkut halpisrellun prässätyt alapallot ovat vähän vittumainen vaihtaa tee-se-itse, mutta senkin kustannusmielessä ymmärtää. Mitä niissä ranskiksissa yleensä on sitten rikki?

Lähipiiriis C5:sta kyllä ihmettelen, jotain kyllä tehdään aivan päin persettä huollossa, jos se joka kerta pomppaa. Keväällä meni oma remppa-auto neljännen kerran suoraan läpi. Alkurempan jälkeen kulutusosaa pääasiassa mennyt vaikka auto tuli minulle ilmaiseksi ”romuksi” ajettuna. 2002 bensa 270+ tkm piereskelty.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Itellä ja kaverilla ollut 4 eri mallin sitikkaa tässä 4 vuoden aikana ja kaikissa ollut kohtuullisen paljon laitettavaa suht pienillä (100-180tkm) kilometreillä. Vetarit, kuskin ja takaoven sähkölukko/mikrokytkin, takalasin nostin, kytkinpaketti, iskarin yläpään laakerit ja kupit, pohjaan niveliä etc. Varmaan yhden sitikan hinta laitettu noiden korjaamiseen ja kuitenkin kaikki olleet siistejä ja hyvällä huoltohistorialla. Jollain muulla voi taas olla aivan toisenlaisia kokemuksia. En silti sanoisi, että sitikka on huono auto, mutta selvästi eniten on joutunut laittamaan verrattuna muihin merkkeihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
575
Olen omistanut Volvon, Citroënin, Volkswagenin, Renaultin, Alfa Romeon, Mercedes-Benzin (joitain näistä parikin kappaletta) ja ihan kaikista on löytynyt vianetsintään keskittynyt merkkifoorumi. Sellainen löytyy myös Toyotalta (1000+ viestiä osoitteessa Ylläpito).

Jos olet oikeasti autoalan ammattilainen, niin ihan hämmentävän stereotyyppiset mielipiteet sinulta autoista löytyy. Toki kaikki ovat taipuvaisia vahvistusharhaan. Aikoinaan Toyota Avensista tuttuni kuvaili "luotettavaksi peliksi" senkin jälkeen kun siihen oli vaihdettu kaksi kertaa(!) moottori, toinen takuuseen ja toinen omalla kustannuksella.
Tuttavalla on kaksi Toyotaa, Avensis ja Corolla, ja kehui niitä oikein luotettaviksi ja hyviksi autoiksi sekä haukkui Pösöni. Pyysi kuitenkin Pösöäni lainaan, koska kumpikaan ei lähtenyt käyntiin. Kumpaankin vaihdettiin startti ja lukkopesä, mutta Corolla ei lähde vieläkään kuumalla säällä käyntiin. Ei kuulemma haittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Hakusessa olisi perheen kakkosautoksi pakettiauto tai jopa kevyt kuorma-auto. Hintaa ehkä max 6000e, mutta mitä vähemmän niin sitä parempi.

Kummosta peliähän tuohon rahaan nyt ei saa, mutta mikä mahtaisi olla luotettavin sekä edullisin/helpoin huoltaa. Ajomukavuudella ei ole niin suurta merkitystä. Saisi olla mieluiten etu- tai neliveto.

Transiteja olen katsellut. Ne tuppaavat ilmeisesti ruostumaan melko herkästi, mutta onko tekniikka muuten miten kestävää? Lisäksi joillain foorumeilla olen nähnyt suositeltavan tätä Ducato/Jumper/Boxer pakua. Niitä ainakin saisi halvalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Hakusessa olisi perheen kakkosautoksi pakettiauto tai jopa kevyt kuorma-auto. Hintaa ehkä max 6000e, mutta mitä vähemmän niin sitä parempi.

Kummosta peliähän tuohon rahaan nyt ei saa, mutta mikä mahtaisi olla luotettavin sekä edullisin/helpoin huoltaa. Ajomukavuudella ei ole niin suurta merkitystä. Saisi olla mieluiten etu- tai neliveto.

Transiteja olen katsellut. Ne tuppaavat ilmeisesti ruostumaan melko herkästi, mutta onko tekniikka muuten miten kestävää? Lisäksi joillain foorumeilla olen nähnyt suositeltavan tätä Ducato/Jumper/Boxer pakua. Niitä ainakin saisi halvalla.
Hiace olisi kestävyyden ja huollon helppouden kannalta aivan ykkönen, jos löytää sellaisen yksilön joka ei ole totaalisen mätä tai on jo kerran hitsattu.
Ajomukavuutta tuossa ei ole ja takavetona vaatii sen 500-700 kg kyytiin, että saa talvella kunnolla pitoja.
Nelikko Hiacekin irtoaisi kyllä tuolla budjetilla, kilometreillä kun ei näissä vehkeissä ole varsinaisesti väliä.

Miinusta tulee sitten korkeasta polttaineen kulutuksesta, tehottomuudesta ja tiheästä öljynvaihtovälistä, joskin suodatin ei maksa ulkomailta tilattuna mitään ja öljyksi kelpaa halpa kura.
Laturi- ja maadoitusvikoja esiintyy Hiacessakin, mutta ne harvoin haittaavat ajoa, lähinnä vilkuttelevat valoja mittaristossa ja ovat kohtuu helppoja korjata.
Omaan Hiaceenikin vaihdoin aikoinaan turhaan uuden laturin, kun poltti välillä latauksen merkkivaloa joka johtuikin syöpyneestä koneen ja rungon välisestä maapiuhasta eikä risasta laturista.

T4:nen Transportteri on sitten jo Hiaceen verrattuna aivan toista maata ajomukavuudeltaan, mutta huolto on vielä verrattain helppoa ja näilläkin ajaa sen reilut puoli miljoonaa, kunhan huolehtii perusasioista eli öljyistä, suodattimista ja jakohihnasta.
Pakoputkia, niveliä, vetareita, laakereita ja muuta kulutusosaa näihinkin uppoaa ja sen lisäksi anturit ja lukot kiukuttelevat välillä ja ruostekkin vaivaa.

T5:nen tuossa hintaluokassa ei paljoa eroa T4:sesta, joskin on vähän moderninpi ja ehkä joiltain osin vika-alttiimpi kuin T4:nen.

Edukas Ducato/Jumper/Boxer on ihan hyvä, kun valitsee 1.9TD tai 2.0 HDi koneen ja pysyy erossa 2.8 HDi:stä.
Ajomukavuus näissä on hyvä, tosin pitkälle miehelle pysty ajoasento ja lyhyt penkki käyvät pidemmällä reissulla selän päälle.
Tavaratila näissä on hyvän muotoinen ja sen pystyy täyttämään tehokkaasti.
Ainakin 1. koppaiset tuppaavat ruostumaan pahasti pohjasta, vaikka päältä auto näyttäisikin vielä ihan hyvältä.
Eli pitää löytää ruosteeton yksilö tai sellainen joka on jo hitsattu.

Transiteista jättäisin kyllä 4. ja 5. koppaiset rauhaan, sen verran mitä niitä on työmailla ollut, niin melkoisia pommeja ovat olleet vaikka kilometrejäkin on osassa ollut alle 300 000.
6. koppainen ( 2006 -> ) on sitten jo hyvä peli, eikä ruostukkaan niin pahasti, ainakaan jos ei ole pahoinpidelty.

2. koppainen Renault Master / Opel Movano / Nissan Interstar on ilmeisesti myöskin melko luotettava peli, joskin aliarvostettu eikä kovin yleinen liikenteessä.
Parilla tutulla yrittäjällä on tuollaiset vielä ajossa, eivätkä ole ainakaan kauheasti kironneet niitä ja näyttävät nuo ainakin viikoittain liikkuvan.
Itselläni on kokemusta ainoastaan 3. koppaisista ja niissä ei ollut mitään valittamista.

Jos tuolla 6 k€ haluaa kohtuullisen modernin ja mukavan pakun, pitää suunnata Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar puolelle, näissä 114 hv 2.0 DCi on luotettavin kone, mutta sitä löytyy valitettavasti vasta facelift malleista ja ne alkavat olla budjetin yläpäässä.
1.9 ja 2.5 DCi koneet eivät ole kaikkein luotettavimpia ja niissä on esiintynyt ihmeellisiä satunnaisvikoja, kuten hihnapyörien äkillisiä hajoamisia sekä ohjainlaitteen yhtäkkistä pimentymistä.
Ehjänä tuollainen 2.5 DCi Trafic on kyllä ihan soiva peli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Hiace olisi kestävyyden ja huollon helppouden kannalta aivan ykkönen, jos löytää sellaisen yksilön joka ei ole totaalisen mätä tai on jo kerran hitsattu.
Ajomukavuutta tuossa ei ole ja takavetona vaatii sen 500-700 kg kyytiin, että saa talvella kunnolla pitoja.
Nelikko Hiacekin irtoaisi kyllä tuolla budjetilla, kilometreillä kun ei näissä vehkeissä ole varsinaisesti väliä.

Miinusta tulee sitten korkeasta polttaineen kulutuksesta, tehottomuudesta ja tiheästä öljynvaihtovälistä, joskin suodatin ei maksa ulkomailta tilattuna mitään ja öljyksi kelpaa halpa kura.
Laturi- ja maadoitusvikoja esiintyy Hiacessakin, mutta ne harvoin haittaavat ajoa, lähinnä vilkuttelevat valoja mittaristossa ja ovat kohtuu helppoja korjata.
Omaan Hiaceenikin vaihdoin aikoinaan turhaan uuden laturin, kun poltti välillä latauksen merkkivaloa joka johtuikin syöpyneestä koneen ja rungon välisestä maapiuhasta eikä risasta laturista.

T4:nen Transportteri on sitten jo Hiaceen verrattuna aivan toista maata ajomukavuudeltaan, mutta huolto on vielä verrattain helppoa ja näilläkin ajaa sen reilut puoli miljoonaa, kunhan huolehtii perusasioista eli öljyistä, suodattimista ja jakohihnasta.
Pakoputkia, niveliä, vetareita, laakereita ja muuta kulutusosaa näihinkin uppoaa ja sen lisäksi anturit ja lukot kiukuttelevat välillä ja ruostekkin vaivaa.

T5:nen tuossa hintaluokassa ei paljoa eroa T4:sesta, joskin on vähän moderninpi ja ehkä joiltain osin vika-alttiimpi kuin T4:nen.

Edukas Ducato/Jumper/Boxer on ihan hyvä, kun valitsee 1.9TD tai 2.0 HDi koneen ja pysyy erossa 2.8 HDi:stä.
Ajomukavuus näissä on hyvä, tosin pitkälle miehelle pysty ajoasento ja lyhyt penkki käyvät pidemmällä reissulla selän päälle.
Tavaratila näissä on hyvän muotoinen ja sen pystyy täyttämään tehokkaasti.
Ainakin 1. koppaiset tuppaavat ruostumaan pahasti pohjasta, vaikka päältä auto näyttäisikin vielä ihan hyvältä.
Eli pitää löytää ruosteeton yksilö tai sellainen joka on jo hitsattu.

Transiteista jättäisin kyllä 4. ja 5. koppaiset rauhaan, sen verran mitä niitä on työmailla ollut, niin melkoisia pommeja ovat olleet vaikka kilometrejäkin on osassa ollut alle 300 000.
6. koppainen ( 2006 -> ) on sitten jo hyvä peli, eikä ruostukkaan niin pahasti, ainakaan jos ei ole pahoinpidelty.

2. koppainen Renault Master / Opel Movano / Nissan Interstar on ilmeisesti myöskin melko luotettava peli, joskin aliarvostettu eikä kovin yleinen liikenteessä.
Parilla tutulla yrittäjällä on tuollaiset vielä ajossa, eivätkä ole ainakaan kauheasti kironneet niitä ja näyttävät nuo ainakin viikoittain liikkuvan.
Itselläni on kokemusta ainoastaan 3. koppaisista ja niissä ei ollut mitään valittamista.

Jos tuolla 6 k€ haluaa kohtuullisen modernin ja mukavan pakun, pitää suunnata Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar puolelle, näissä 114 hv 2.0 DCi on luotettavin kone, mutta sitä löytyy valitettavasti vasta facelift malleista ja ne alkavat olla budjetin yläpäässä.
1.9 ja 2.5 DCi koneet eivät ole kaikkein luotettavimpia ja niissä on esiintynyt ihmeellisiä satunnaisvikoja, kuten hihnapyörien äkillisiä hajoamisia sekä ohjainlaitteen yhtäkkistä pimentymistä.
Ehjänä tuollainen 2.5 DCi Trafic on kyllä ihan soiva peli.
Kiitoksia kattavasta vastauksesta!

Hiacejakin olen katsellut, mutta tuntuvat olevan aika hyvissä hinnoissa. Ja pitäisi ehkä olla se neliveto sitten, jos Hiaceen kallistuisi.

Mites sitten noissa Ducato/Jumper/Boxereissa nuo 2.2 HDi ja 2.3 JTD/HDi koneet?
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
2. koppainen Renault Master / Opel Movano / Nissan Interstar on ilmeisesti myöskin melko luotettava peli, joskin aliarvostettu eikä kovin yleinen liikenteessä.
Parilla tutulla yrittäjällä on tuollaiset vielä ajossa, eivätkä ole ainakaan kauheasti kironneet niitä ja näyttävät nuo ainakin viikoittain liikkuvan.
Itselläni on kokemusta ainoastaan 3. koppaisista ja niissä ei ollut mitään valittamista.
Missä vuosimallissa tuo 2. koppa tulee?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Hakusessa olisi perheen kakkosautoksi pakettiauto tai jopa kevyt kuorma-auto. Hintaa ehkä max 6000e, mutta mitä vähemmän niin sitä parempi.

Kummosta peliähän tuohon rahaan nyt ei saa, mutta mikä mahtaisi olla luotettavin sekä edullisin/helpoin huoltaa. Ajomukavuudella ei ole niin suurta merkitystä. Saisi olla mieluiten etu- tai neliveto.
Ääni T4 portterille jos tosi halpaa/ siedettävää laatua haluaa. Ajomelu on jäätävä kaikilla renkailla ja kannattaa katella niitä isompia koneita (2.4/2.5) ettei jää ihan jalkoihin. Herkkiä ruostumaan, täytyy pestä tiheään. Varaosien saanti voi olla haastavaa kun ovat jo tuon ikäisiä, esim. kaasuvaijeria ei tuntunut löytyvän mistään ja lopulta saatiin Ruotsin kautta tilaamalla. Muuten aika vähillä huolloilla menty kohta 3v (akku ja apulaitehihna lähinnä). Eivät sisällä oikeastaan mitään erityisen herkästi hajoavaa tekniikkaa (tai ylipäätään mitään). Keskuslukot nyt tietysti aina rikki, puhutaan nyt kuitenkin volkkarista.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Varmaan rumin ja karuin mahdollinen kolhuinen raksamallin Movano (kakkoskoppaa) oli ajossa, kun olin tossa joku aika sitten muuttoapuna. Yllättävän miellyttävä ajettava oli ja 2,5 CDTI -moottorilla pysyi liikenteen tahdissa eikä ajomukavuudessa muutenkaan isommin vikaa ollut ainakaan vanhojen pakujen mittapuulla. Näiden Opel/Rellu/Nissan luotettavuudesta en tiedä mitään, mutta jos ovat kelvollisia, niin ei välttämättä läpisurkea ostos esim. tuo, jota on myynti-ilmon mukaan hyvin huollettu ja jopa korjattu ihan äskettäinkin. Tietysti nyt mennään jo yli budjetin, mutta ehkä tinkaamalla lähtisi ainakin lähelle kuutta tonnia.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Auto hakusessa. Kriteereinä lähinnä suhteellisen pieni kulutus, hiljaisuus ja ajomukavuus, kuin kaupungissa ja pitkillä matkoilla. Suurinosa ajosta kaupungissa mutta välillä pitkiä työreissuja ympäri Suomen. Vuodessa noin 15tkm. VAGilaisia vuosikausia harrastaneena, tekisi mieli kokeilla jotain uutta. Maksimihinta 15k. Muutamia potentiaalisia joita olen bongannut: Lexus IS300H, Kia Optima, Honda Accord, Mazda 3 & 6, Lexus CT200. Jännittää toki tuo hybridinkin ostos, mutta kulutusta ja veroja ajatellen se voi olla fiksu ratkaisu? Todennäköisesti näillä vuosikilsoilla ei ole järkeä dieseliä ostaa.

Tuleeko muita mieleen, missä olisi matalat NVH-tasot, suhteellisen halvat huoltokulut ja maltillinen kulutus? Autosta pitäisi tulla myös vuosien käyttöauto, jossa arvo säilyisi hyvin eikä pamahtaisi heti paskaksi kun tulee 200tkm mittariin.
Mikäs hybridissä jännittää?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
36
Auto hakusessa. Kriteereinä lähinnä suhteellisen pieni kulutus, hiljaisuus ja ajomukavuus, kuin kaupungissa ja pitkillä matkoilla. Suurinosa ajosta kaupungissa mutta välillä pitkiä työreissuja ympäri Suomen. Vuodessa noin 15tkm. VAGilaisia vuosikausia harrastaneena, tekisi mieli kokeilla jotain uutta. Maksimihinta 15k. Muutamia potentiaalisia joita olen bongannut: Lexus IS300H, Kia Optima, Honda Accord, Mazda 3 & 6, Lexus CT200. Jännittää toki tuo hybridinkin ostos, mutta kulutusta ja veroja ajatellen se voi olla fiksu ratkaisu? Todennäköisesti näillä vuosikilsoilla ei ole järkeä dieseliä ostaa.

Tuleeko muita mieleen, missä olisi matalat NVH-tasot, suhteellisen halvat huoltokulut ja maltillinen kulutus? Autosta pitäisi tulla myös vuosien käyttöauto, jossa arvo säilyisi hyvin eikä pamahtaisi heti paskaksi kun tulee 200tkm mittariin.
Joskus kattelin sitä 09 -> farkku accordia sillä silmällä. Ihan jämäkkä ajaa. 2 litran vapari bensa ei mikään raketti. Toimeen tulee. Ei nyt mikään erityisen meluisa, mutta ei omasta mielestä hiljainenkaan jonka myötä kiinnostuskin vähän lopahti. Kannattaa käydä kokeilemassa. Mazdat ei kaiketi myöskään kovin hiljaisia ole? Ehkä uudemmat.

Optiman kyydissä lähinnä istunut takseissa ja ne on olleet ihan asiallisen oloisia ainakin kyydissä olla. :p
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Hybrideissä verohyöty on aika mitätön kohtuukuluksella olevaan bensakoneiseen verrattuna. Muutamasta kympistä sataseen per vuosi. Kulutusetuja voi saavuttaa etenkin jos ajaminen on kaupunkiajopainotteista. Maantiellä tasoittuu tai jopa kääntyy päinvastaiseksi. Tuolla ajomäärällä kannattaa sitäkin laskea, kuinka paljon hybridillä edes säästää rahaa oikeasti. Lisäksi joissain hybrideissä on sitäkin vikaa, että joissain malleissa polttoainesäiliö on kutistettu akun ja moottorin vaatiman tilan takia, jolloin pitääkin olla vähän väliä tankkaamassa. Esim. just tuo Lexus CT200 jolla ei kovin ihmeellistä reissua pääse ilman että pitää jo käydä tankilla.

Muistelen että Optiman ajovaloja on haukuttu. Jos maantiellä ajelee pitkää reissua pimeän aikaan niin huonot ajovalot tekevät matkanteosta todella rasittavaa + jopa vaarallista. Tietysti sen asian voi ledipalkilla korjata kaukovalojen osalta.

Toyotan puolelta Auris olisi varmaankin fiksumpi valinta hybridinä kuin Prius. Sama voimalinja kuin CT200:ssa. Kaupungissa varmaankin näppärä ja perustoimiva, maantiemukavuudesta en tiedä, mutta veikkaan että Auriksessa saa lopulta kokonaisuutena jopa enemmän autoa kuin Lexuksessa. Minulle on jäänyt CT200h:sta sellainen mielikuva lukemistani testeistä, että premium-tason mukavuutta on turha odottaa vaan aika karu auto on kysymyksessä. CT200h:n kyllä suosittelen koeajamaan huolella ennen ostopäätöstä, niin kuin tietysti minkä tahansa muunkin.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Lähinnä kun ei ole kokemusta. Ja mietityttää tuo jos ostaa 100tkm jo ajetun hybridin, että minkä hintainen on tuo akkujärjestelmä vaihtaa. Prius hirvittää ulkonäöllisesti, siksi himottaisi tuo Lexus CT200H, vaikkakin siinä on kuulemma ilmoitettua isommat kulutukset.
Toyotan akkutakuu on 350tkm/10 vuotta, jos huoltaa merkkiliikeessä. En nyt muista/löydä Lexuksen takuusta tietoa, mutta Lexus oli sikäli parempi että tuontiautoilla oli yhtä hyvä takuu kuin Suomesta ostetuilla. Jos käy niin että pitää omalla kustannuksella vaihtaa niin maksaa n. tonnin itselataavaan : Toyota Prius hybridiakun vaihto
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
^^ Auriksessa tietysti nyt se huono puoli, että tarjontaa aiotussa hintaluokassa ei ole / on hyvin vähän eikä faceliftatuissa kenties ollenkaan.
Edit. Tai itse asiassa onkin, kun viilaa autotalli.comin hakuehdot max. 16000 euroon. Alkaa ollakin useampia siinä 15000-16000 e välillä, eli ehkä saisi 15000 euroon tingittyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 094
Hybrideissä verohyöty on aika mitätön kohtuukuluksella olevaan bensakoneiseen verrattuna. Muutamasta kympistä sataseen per vuosi. Kulutusetuja voi saavuttaa etenkin jos ajaminen on kaupunkiajopainotteista. Maantiellä tasoittuu tai jopa kääntyy päinvastaiseksi. Tuolla ajomäärällä kannattaa sitäkin laskea, kuinka paljon hybridillä edes säästää rahaa oikeasti. Lisäksi joissain hybrideissä on sitäkin vikaa, että joissain malleissa polttoainesäiliö on kutistettu akun ja moottorin vaatiman tilan takia, jolloin pitääkin olla vähän väliä tankkaamassa. Esim. just tuo Lexus CT200 jolla ei kovin ihmeellistä reissua pääse ilman että pitää jo käydä tankilla.
Miksi CT200:lla pitäisi käydä vähän väliä tankkaamassa? Tietääkseni tankki on 45 l, kuten omassa Auriksessakin. Ajoin talvella Espoosta Tahkolle ja takaisin tankkaamatta, eli 929 km. Bensaa meni 41,18 l. Kesällä voi ajaa vähän kovempaakin kyytiä 800 km.

Nettiautossa oli 60 kpl Auris hybridejä, kun maks. 16 k€, minkä voinee tinkiä 15 k€:oon. Vähiten ajettu oli 48 tkm ja uusin oli 2018, eli faceliftattuja on.

@nugnugug
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Miksi CT200:lla pitäisi käydä vähän väliä tankkaamassa? Tietääkseni tankki on 45 l, kuten omassa Auriksessakin. Ajoin talvella Espoosta Tahkolle ja takaisin tankkaamatta, eli 929 km. Bensaa meni 41,18 l. Kesällä voi ajaa vähän kovempaakin kyytiä 800 km.

Nettiautossa oli 60 kpl Auris hybridejä, kun maks. 16 k€, minkä voinee tinkiä 15 k€:oon. Vähiten ajettu oli 48 tkm ja uusin oli 2018, eli faceliftattuja on.

@nugnugug
Eipä sitten välttämättä tarviikkaan jatkuvasti tankkailla jos noin pienillä menee. Jäänyt mieleen joidenkin suurempikokoisten hybridien roimat maantiekulutukset mutta ilmeisesti pienemmässä kokoluokassa voikin päästä ja päästellä aika säästeliäästi.
 

Vami

Pemppu
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
246
Eipä sitten välttämättä tarviikkaan jatkuvasti tankkailla jos noin pienillä menee. Jäänyt mieleen joidenkin suurempikokoisten hybridien roimat maantiekulutukset mutta ilmeisesti pienemmässä kokoluokassa voikin päästä ja päästellä aika säästeliäästi.
Kyllä näkisin "itselataavien" hybridien laskeva kulutusta vrt. Ei hybridi tekniikkaa. Oma IS300H kulutus kesänopeuksien ajalta lähes pelkästään moottoritieajolla on 6,5L/100km tankilla laskettuna. Ajotietokone väittää 6,1l. Talvirajoituksilla kulutus noin 0,5l vähemmän.
Työmatka tippuu kuukauden päästä reilusta 100km -> 6km/pv, joten tekisi mieli vaihtaa halvempaan autoon. Toisaalta tämä on ollut niin varma ja mukava auto, niin ehkä tällä vielä ajelee, kunhan nyt korikorjaamolta saisi takaisin..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
IS300h on hyvä valinta. Ei se hybridi maantieajossa laske kulutusta juurikaan, se on aika plusmiinus nolla = kompensoi mäkiä ja ilmastointia talteenotetulla energialla, mutta akut painaa. Moottorilla on hyvä hyötysuhde ja siksi kulutus on melko alhainen maantiellä. Moottori voi pyöriä aina mahdollisimman pienellä kierrosluvulla, mitä voiman tuottaminen vaatii. Heti kun ollaan alle 60 nopeuksissa, alkaa moottori sammua ja pääsee rullaamaan pidempiä matkoja pelkällä sähköllä. Kaupunkiajoon helvetin hyvä ja mukava voimalinja.
CT ja IS on omaan makuun ahtaita sillipurkkeja mutta kyllä niillä etupenkkiläisiä kuljettaa vaivattomasti.
 

Vami

Pemppu
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
246
Tuo IS300H houkkaisi kaikista eniten. Lompakko tosin huutaa tuskissaan kun noita selailee. Varmasti on hiljainen auto ajossa eikä tarvi päivitellä itse enään audiojärjestelmiä, vaikkakin ihan tyydyttävät ne on melkein kaikissa nykyautoissa. Minkälaisia summia sulla uppoaa vuosihuoltoihin ja vakuutuksiin? Taidan käydä ekana koejamassa noita kahta, IS300H:sta ja CT200:sta. IS toki aikamoisesti paljon kalliimpi, nettiauton halvin IS300H tällä hetkellä 20,900€ jolla ajettu 185tkm. Hirveä ajatus lyödä 20 tonttua kiinni autoon, jolla ajettu jo kohta 200tkm. Ruotsista ja Saksasta olen myös paljon noita katsellut, varustetaso on melkoisen hyvä Suomeen vrt.
Täyskasko ja LV pohjolassa(autoliikkeen kautta saatu tarjous) ollut reilu 600€/v. Nyt se tietty nousee kun tuli töhöiltyä.. Ajoneuvovero noin 100€/v.
Huollot olen tehnyt itse, eli noin 100€/kerta. Jarruhilut vaihtelin eteen, noin 100€ ja takaiskarit noin 160€/pari.

Kaikenkaikkiaan voin lämpimästi suositella, kuten olenkin jo moneen kertaan täällä foorumilla tehnyt. :btooth:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kiitoksia kattavasta vastauksesta!

Hiacejakin olen katsellut, mutta tuntuvat olevan aika hyvissä hinnoissa. Ja pitäisi ehkä olla se neliveto sitten, jos Hiaceen kallistuisi.

Mites sitten noissa Ducato/Jumper/Boxereissa nuo 2.2 HDi ja 2.3 JTD/HDi koneet?
Hiacessa on se hyvä puoli, että sillä 6000 € autolla voi ajaa 100 tkm lisää ja siitä saa vielä omansa pois.
Itselläni oli aikoinaan 1996 2.4D pätkä takaveto Hiace, josta maksoin 295 tkm ajettuna työkaverille 3000 €, ajoin sillä itse työajoa vajaan 2 vuotta ja päälle 60 tkm, jonka jälkeen möin sen mustalle miehelle 3500 eurolla.
Ainoat varsinaiset remontit olivat toisen jarrusatulan uusinta jumittavan alemman liukutapin takia ja pienen paikan hitsaus apparin helmaan.
Vilkkuva laturin valo ärsytti sitten sen verran, että vaihdoin turhaan laturin, kun vika olikin moottorin ja rungon välisessä maakaapelissa, jonka uusin myös.

2.2 ja 2.3 JTD/HDi koneet ovat ilmeisesti niin luotettavia, kuin PSA-konsernin tuotteet yleensä voivat olla.

Missä vuosimallissa tuo 2. koppa tulee?
1997 alkaen, monesti tuosta puhutaan kyllä 1. koppana ja en ole hirveän montaa 1. koppaista nähnyt liikenteessä suomessa.

Ääni T4 portterille jos tosi halpaa/ siedettävää laatua haluaa. Ajomelu on jäätävä kaikilla renkailla ja kannattaa katella niitä isompia koneita (2.4/2.5) ettei jää ihan jalkoihin. Herkkiä ruostumaan, täytyy pestä tiheään. Varaosien saanti voi olla haastavaa kun ovat jo tuon ikäisiä, esim. kaasuvaijeria ei tuntunut löytyvän mistään ja lopulta saatiin Ruotsin kautta tilaamalla. Muuten aika vähillä huolloilla menty kohta 3v (akku ja apulaitehihna lähinnä). Eivät sisällä oikeastaan mitään erityisen herkästi hajoavaa tekniikkaa (tai ylipäätään mitään). Keskuslukot nyt tietysti aina rikki, puhutaan nyt kuitenkin volkkarista.
2.4D vapari on aivan kauhea, on siinä jonkinlainen voiman tuntu, mutta äkkiä se häviää kun painaa kaasun pohjaan.
Eikä tuo minulla nyt ajossa oleva 88 heppainen 2.5 TDI ole mikään raketti, 102 heppainen kestää jo laittaa vähän kuormaakin kyytiin hyytymättä.

Tekniikka on tosiaan melko varmaa ja luotettavaa, eikä tuo ole aikansa pakuista huonoin ajettava.

Keskuslukituksella on tuossa minunkin yksilössäni ihan oma sielunelämä, välillä kaikki ovet menevät lukkoon, välillä pelkkä kabiini ja välillä ei mikään.

Varmaan rumin ja karuin mahdollinen kolhuinen raksamallin Movano (kakkoskoppaa) oli ajossa, kun olin tossa joku aika sitten muuttoapuna. Yllättävän miellyttävä ajettava oli ja 2,5 CDTI -moottorilla pysyi liikenteen tahdissa eikä ajomukavuudessa muutenkaan isommin vikaa ollut ainakaan vanhojen pakujen mittapuulla. Näiden Opel/Rellu/Nissan luotettavuudesta en tiedä mitään, mutta jos ovat kelvollisia, niin ei välttämättä läpisurkea ostos esim. tuo, jota on myynti-ilmon mukaan hyvin huollettu ja jopa korjattu ihan äskettäinkin. Tietysti nyt mennään jo yli budjetin, mutta ehkä tinkaamalla lähtisi ainakin lähelle kuutta tonnia.
Tuollaisia pelejä on tosiaan vielä muutamalla yrittäjäkaverilla ajossa, eivätkä he ole suuremmin kironneet niitä.

Itse ajoin 3. koppaisella Movanolla 115 000 km ilman suurempia ongelmia, takalevyt ja palat piti vaihtaa 100 000 km kohdalla, kun ilmeisesti ESP käyttää niitä tiheään ja ahtoputken ala-arvoiset peltikiinnikkeet piti korvata paremmilla alle 50 000 km kohdalla, mutta muuten oli ongelmatonta menoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
2.4D vapari on aivan kauhea, on siinä jonkinlainen voiman tuntu, mutta äkkiä se häviää kun painaa kaasun pohjaan.
Eikä tuo minulla nyt ajossa oleva 88 heppainen 2.5 TDI ole mikään raketti, 102 heppainen kestää jo laittaa vähän kuormaakin kyytiin hyytymättä.
Joo, no töissä on 2. autona se 68hv TD, että siltä pohjalta...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
132
Vaimolle autoa. Vaatimukset: bensa, manuaali, alle 10v vanha, ajettu alle 200tkm, katsastettu kesällä/syksyllä 2020, siistikuntoinen, hinta alle 5000€. Nykyinen auto Skoda Fabia 1.4tdi vm. 2008, josta tykännyt kovasti, mutta nykyään vaimolle tulee ajoa alle 100km/viikko joten diesel ei ole enää vaihtoehto. Onko noi 12V vapari VW:n moottorit kestävämpiä kuin tsi koneet? Noissakin taitaa olla jakoketju, mutta ilmeisesti sen venymistä ei ole havaittu mitä briskodasta juttuja lueskellut. Yksi vaihtoehto olis ranskikset, niitä kanssa sais edullisesti pienillä kilometreillä, mutta itsellä ei kokemuksia. Auton ei ole pakko olla B-segmentistä, isompikin käy, mutta pitää olla luotettava ja edullinen huoltaa ja ylläpitää. VCDS löytyy, joten vikakoodeja olisi helpompi lueskella ja nollata VAGilaisista. Itse olen autoihini tehnyt käytännössä kaikki normaalit huollot pl. jakohihna. Joten plussaa helposta korjattavuudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Vaimolle autoa. Vaatimukset: bensa, manuaali, alle 10v vanha, ajettu alle 200tkm, katsastettu kesällä/syksyllä 2020, siistikuntoinen, hinta alle 5000€. Nykyinen auto Skoda Fabia 1.4tdi vm. 2008, josta tykännyt kovasti, mutta nykyään vaimolle tulee ajoa alle 100km/viikko joten diesel ei ole enää vaihtoehto. Onko noi 12V vapari VW:n moottorit kestävämpiä kuin tsi koneet? Noissakin taitaa olla jakoketju, mutta ilmeisesti sen venymistä ei ole havaittu mitä briskodasta juttuja lueskellut. Yksi vaihtoehto olis ranskikset, niitä kanssa sais edullisesti pienillä kilometreillä, mutta itsellä ei kokemuksia. Auton ei ole pakko olla B-segmentistä, isompikin käy, mutta pitää olla luotettava ja edullinen huoltaa ja ylläpitää. VCDS löytyy, joten vikakoodeja olisi helpompi lueskella ja nollata VAGilaisista. Itse olen autoihini tehnyt käytännössä kaikki normaalit huollot pl. jakohihna. Joten plussaa helposta korjattavuudesta.
Veroissa säästää vuodessa 300€ verrattuna bensaan, eli miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
801
Kakkosautoa: mielellään max 10v vanha, alle 200tkm, ~20ke, neliveto.
Jotenkin näissä paljon ajetuissa olen ajatellut kestävyyden kannalta dieseleitä. Esim. saksalaiset 3 litraiset ja ehkä mersun 2.1 litrainen ja miksei volvotkin.
Periaatteessa korimallilla ei väliä, kunhan 4-ovinen.
Nettiautoa tullut kyllä selailtua monta päivää, mutta sopivan kun löytää niin hinta tuppaa aina nousemaan yli tuon 20ke.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Kakkosautoa: mielellään max 10v vanha, alle 200tkm, ~20ke, neliveto.
Jotenkin näissä paljon ajetuissa olen ajatellut kestävyyden kannalta dieseleitä. Esim. saksalaiset 3 litraiset ja ehkä mersun 2.1 litrainen ja miksei volvotkin.
Periaatteessa korimallilla ei väliä, kunhan 4-ovinen.
Nettiautoa tullut kyllä selailtua monta päivää, mutta sopivan kun löytää niin hinta tuppaa aina nousemaan yli tuon 20ke.
Jos löydät noilla spekseillä Volvo S80/V70/XC70 AWD:n ja seuraavat kriteerit täyttyvät:
- Haldexin öljyt vaihdettu (suositusväli lienee jotain 90000 km - kilometreistä riippuen voi kaupan jälkeen syytä olla vaihtaa piakkoin, hinta n. 300 e)
- Automaattiaskin öljyt vaihdettu edes jotenkin järkevin välein (suositus taitaa olla 80000 km, paitsi takseissa tiheämpi)
- Ja tietenkin muuten huollettu hyvin
niin hyvin käyttövarma ja joka kelissä yleisen toimiva auto on mahdollisuus siitä saada. Kuluvien osien vaihtamiselta ei tietysti välty ja tietenkin jotain pientä vikaa voi tulla, mutta hyvä todennäköisyys on että mitään tonnin taikka useamman tonnin jättipotteja ei ole odotettavissa. Moottori kestää ja myös vaiheisto huollettuna vaikka minkälaisia kilometrejä. Turbon ahtoputkia on kyllä joissain moottorityypeissä joutunut uusimaan, korjauskustannus jotain 300 e.

Huono puoli on se, että noilla automalleilla on ilmeisesti melko hyvä maine käytettynä ja hinnat meinaavat olla tuossa max 10 v / alle 200tkm hintaluokassa nelivetoisissa vielä helposti yli 20000 e.

edit. Ite voisin kiinnostua vaikka tuon tyylisestä yksilöstä:
JOS huoltohistoria on kunnossa em. olennaisilta osiltaan. .
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
801
Jos löydät noilla spekseillä Volvo S80/V70/XC70 AWD:n ja seuraavat kriteerit täyttyvät:
- Haldexin öljyt vaihdettu (suositusväli lienee jotain 90000 km - kilometreistä riippuen voi kaupan jälkeen syytä olla vaihtaa piakkoin, hinta n. 300 e)
- Automaattiaskin öljyt vaihdettu edes jotenkin järkevin välein (suositus taitaa olla 80000 km, paitsi takseissa tiheämpi)
- Ja tietenkin muuten huollettu hyvin
niin hyvin käyttövarma ja joka kelissä yleisen toimiva auto on mahdollisuus siitä saada. Kuluvien osien vaihtamiselta ei tietysti välty ja tietenkin jotain pientä vikaa voi tulla, mutta hyvä todennäköisyys on että mitään tonnin taikka useamman tonnin jättipotteja ei ole odotettavissa. Moottori kestää ja myös vaiheisto huollettuna vaikka minkälaisia kilometrejä. Turbon ahtoputkia on kyllä joissain moottorityypeissä joutunut uusimaan, korjauskustannus jotain 300 e.

Huono puoli on se, että noilla automalleilla on ilmeisesti melko hyvä maine käytettynä ja hinnat meinaavat olla tuossa max 10 v / alle 200tkm hintaluokassa nelivetoisissa vielä helposti yli 20000 e.

edit. Ite voisin kiinnostua vaikka tuon tyylisestä yksilöstä:
JOS huoltohistoria on kunnossa em. olennaisilta osiltaan. .
Kiitoksia vastauksesta. Olin laittanut minimitehoihin 150kw niin ei näytä noita D4.
Noita hybrid D6 malleja kyllä löytyy aika paljon, mutta en tiedä oikein uskaltaako noita paljon ajettuina ostaa?
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Kiitoksia vastauksesta. Olin laittanut minimitehoihin 150kw niin ei näytä noita D4.
Noita hybrid D6 malleja kyllä löytyy aika paljon, mutta en tiedä oikein uskaltaako noita paljon ajettuina ostaa?
Kannattaa katsoa ne laiskemmmatkin versiot Volvolta. Samat koneet parhaimmillaan ilman tuplaturboa. Tarvittaessa softalla saa samat tehot tai enemmän ulos.

D6:n kans kannattaa muistaa että ne on etuvetoja ja takapäässä sähkömoottori omalla voimansiirrolla. Ns. Kevythybridejä myös eli sähköllä ei mahdottomia ajella ja jos sähkö loppu/vikatilassa niin auto on peräpainoinen etuveto...
Luotettavuudesta paha sanoa tarkemmin, ei noissa ainakaan suuria lapsuksia ole tullut vastaan. Latureita ja ilmastoinnin kompuroita mennyt enemmän, mutta nekin yleensä alkukilometreillä.
Jakopään osalta kannattaa huomata että maksaa D6:een hieman enemmän poikkeavan apulaitteiston vuoksi, eikä välttämättä onnistu joka pajalla. Suurjännitelinjat kulkee jakokopan edestä ja vaatii auton virrattomaksi tekemisen...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Kakkosautoa: mielellään max 10v vanha, alle 200tkm, ~20ke, neliveto.
Jotenkin näissä paljon ajetuissa olen ajatellut kestävyyden kannalta dieseleitä. Esim. saksalaiset 3 litraiset ja ehkä mersun 2.1 litrainen
Ton ikäsissä Mersun (OM651/OM642) R4 ja V6 dieseleissä on omat tyyppivikansa, jakoketju lähinnä molemmissa ja vaihtohinta 650-1400e vähän pajasta riippuen. Paljonhan noilla ajetaan, mutta ikäviä öljyvuotoja ja suutinhommia on kuitenkin luvassa jo 150tkm lähtien. Vanhemmat OM646 mallit on parempia ketjun suhteen, lähinnä suttimien pohjatiivisteitä saa vaihdella (halpaa), mutte ne alkaa olla jo mallinsakin puolesta aika vanhoja rasseja varsinkin 2. autoksi. Kannattaa ehkä miettiä sitä Volvoa vielä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
801
Nojoo kun itsellä on jo S60 T8 (vaihtuu V60 T8:iin).
Olisi vähän tylsää ja lisäksi noi vanhat volvot ovat ihan kauhean näköisiä sisältä uuteen verrattuna :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 263
Viestejä
4 192 679
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom