Mikä määrää mihin bluetooth-laite yhdistyy ja miksi BT tuntuu olevan niin epäluotettava?

Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
900
Mulla on bluetoothkuulokkeet, jotka on yhdistetty läppäriin, puhelimeen ja televisioon. Tämä tuntuu sen verran hankalalta ajoittain, että olen alkanut miettimään erillisiä kuulokkeita eri laitteille. Välillä ne tuntuu yhdistyvän itsestään kun haluaa, välillä väkisin kun ei haluaisi ja välillä ei ollenkaan, vaikka haluaisi.

Käytännössä televisio vaatii aina yhteyden muodostamisen, mutta läppäri ja puhelin haluavat yhdistää automaattisesti kuulokkeisiin. Tämäkään ei tosin aina pidä paikkaansa, vaan välillä sen joutuu tekemään itse. Välillä puhelin osaa nuuskia kuulokkeiden päälle laittamisen jopa ilman, että bluetooth on päällä (samsungin puhelin ja napit), mutta sekään ei aina toimi. Välillä kuulokkeet yhdistyy itse puhelimeen, välillä läppäriin. Muutama skenaario alla:

-laitan kuulokkeet päälle, haluan pistää kiinni ne läppäriin. Ne yhdistyy suoraan puhelimeen, ja joudun ensin irrottamaan ne puhelimesta.
-Laitan kuulokkeet päälle, haluan yhdistää ne puhelimeen, mutta koska oon jo aiemmin yhdistänyt ne saman päivän aikana läppäriin, niin se ottaa yhteyden automaattisesti.
-Kuulokkeet on kiinni puhelimessa, avaan läppärin lepotilasta. Se katkaisee yhteyden puhelimen ja kuulokkeiden välillä ja kaappaa kuulokkeet.
-Laitan kuulokkeet päälle, haluan yhdistää puhelimeen. En voi, koska heti kun avasin kotelon on kuulokkeet yhdistyneet lepotilassa olevaan läppäriin.
-Kuulokkeet on illalla kiinni puhelimessa, katkaisen yhteyden ja lasken kuulokkeet ilman koteloa yöpöydälle. Yön aikana kuulokkeet on itsestään yhdistänyt taas puhelimeen.

Telkkariin yhdistäminen tuntuu olevan kaikkein vaikeinta. Ei välillä onnistu, vaikka kuulokkeet ei olisi missään kiinni. Käytännössä kuulokkeet pitää sammuttaa, telkkari laittaa yhdistämään niihin ja sitten vasta laittaa kuulokkeet päälle. Eniten kuitenkin ihmetyttää tuo, että läppäri voi kaapata toisessa laitteessa kiinni olevat kuulokkeet, mutta puhelimella en voi tehdä samaa, kun ne on kiinni läppärissä? Muodostaako kuulokkeet automaattisesti jotain prioriteettilistoja laitteiden välillä, vai mistä tämmöinen johtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa on varmasti valmistajakohtaisia eroja ja tietty yhdistettävien laitteiden asetuksetkin vaikuttavat. Jotkut BT-kuulokkeethan eivät "muista" kuin 2-3 paritettua laitetta joten tuokin vaikuttaa tuon toimintaan. Ja tietty osassa laitteita on käytössä myös BLE joka voi olla päällä vaikka tavallinen BT onkin sammutettu.

Omat Jabran työ-kuulokkeet tuntuvat toimivan varsin loogisesti. Jos työpuhelin on päällä ja BT siinä päällä sekä työläppäri päällä ja siinä BT päällä niin luurit yhdistyvät automaattisesti molempiin. Ensisijaisesti läppärin äänet tulevat läpi mutta jos puhelin soi niin luurit vaihtavat automaattisesti puhelimeen. Läppärillä olisi mahdollisuus valita otetaanko automaattisesti yhteyttä vai pitääkö käsin yhdistää ja puhelimesta jos laitan BT:n pois päältä niin kuulokkeet eivät yritä ollenkaan yhdistää puhelimeen.

Aiemmin omat vapaa-ajan kuulokkeet (halpis-Maxell) olivat ihan vihoviimeiset, oman puhelimen kanssa eivät yhdistyneet juuri koskaan automaattisesti, liki aina piti puhelimesta tökkiä erikseen yhdistämistä, varsinkin jos kyseisiä kuulokkeita oli käyttänyt minkä tahansa muun laitteen kanssa välissä. Noiden kanssa siis tuntui että yhdistyivät automaattisesti vain viimeisimpään laitepariin, paitsi joskus satunnaisesti.

Nykyiset vapaa-ajan luurit (muistaakseni jotkut JBL) pysyvät siinä laitteessa yhdistyneenä mitä olen viimeksi käyttänyt mutta preferoivat puhelinta, eli jos laitan kuulokkeet päälle ja puhelin on lähistöllä BT päällä niin ensisijaisesti tarraavat siihen.

Sekä Jabran kuulokkeissa että noissa JBL:ssä on oma sovellus josta tuota käytöstä voi ainakin jonkun verran muokata, tosin noita ei ole ihan hirveeästi joutunut ihmettelemään kun nuo kuulokkeet ovat toimineet pääsääntöisesti juuri niinkuin itse haluankin.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 379
Viestejä
4 422 464
Jäsenet
73 348
Uusin jäsen
Wikuw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom