Mikä lisävaruste on sinulle "ehdoton"?

Liittynyt
13.11.2023
Viestejä
220
Heti alkuun täytyy myöntää, että minulla on päivittäisessä käytössä olena (kakkos)auto, jossa ainoat nykyajan mukavuudet ovat sähköiset etuikkunat :D
Ja silti hyvin pärjää. No, kesällä on joskus lämmin, ilmastointia kun ei ole. Mutta silloin ikkunat auki ja luu ulos :P

Mutta, asiaan. Edellisessä ykkösautossa ei ollut sadetunnistinta eikä automaattisesti himmentyvää taustapeiliä. Näiden puute kyllä aiheutti pientä harmitusta ja päänvaivaa.

Toisaalta, nykyisessä autossa oleva kaistavahti on luokkaa "ihan kiva, mutta", Se tuleekin usein laitettua pois päältä. Toisaalta, pitkillä matkoilla, varsinkin pimeällä, se tulee kyllä varmuuden vuoksi laitettua päälle. Rengaspaineen valvontajärjestelmä kuuluu samaan kategoriaan. Ilman sitä pärjää aivan hyvin.


Omat "ehdottomat" lisävarusteet ovat:

-Adaptiivinen vakionopeudensäädin
-Sadetunnistin
-Himmenevä taustapeili
-Liikennemerkkien tunnistus
-Bluetooth puhelut+ puhelimen integrointi autoon (musiikki yms)
-Peruutuskamera

Turvavarusteet, kuten luistonesto, abs, turvatyynyt jne eivät ehkäpä kuulu tähän, ne kun ovat olleet autojen vakiovarusteita jo parikymmentä vuotta.

Mitkä ovat sinulle ehdottomia lisävarusteita jotka ruksit, kun olet lähdössä auto-ostoksille?
 
No, meillä ainakin pakollinen varuste on sähkökäyttöiset penkit muistilla. Kuskit niin eri mittaisia että muuten lähes joka ajokerralla pitäisi penkit säätää uudelleen.
 
Aivan pakollisia:

- vetokoukku (mielellään alkuperäinen ja piiloon taittuva)
- nahkasisusta (eikä mielellään mitään vegaaninahkaa, eli vinyyliä)
- kattoikkuna

Muut varusteet on paha yksilöidä, mutta en siis ole koskaan ostanut autoa, joka ei varusteiltaan olisi sieltä kattavimmasta päästä. Edellä mainittuja ilman tosin homma ei etene ollenkaan, joistakin muista voi tinkiä, jos alkuperäinen ostaja ei ole ihan joka ruutuun ruksia laittanut.
 
Se on kyllä jännä, miten nälkä kasvaa syödessä ja miten jotkut aiemmin turhakkeina pitämänsä asiat muuttuvatkin sitten "pakollisiksi"

1. Adaptiivinen vakkari

Olen aina tykännyt ajaa vakkari päällä suunnilleen 95% ajasta, joten mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin holtittomasti +-10 km/h välillä "jalkavakkarilla" edessä pumppaavat suuhengittäjät, koska sitten saat itsekin koko ajan olla runkuttamassa sitä vakkarin nopeutta. Adaptiivisella vakkarilla laitat vaan maksimiseuraamisetäisyyden ja sopivan tavoitenopeuden ja annat auton rullailla menojaan. Adaptiivinen vakkari tulee hyvin todennäköisesti lisämään elinvuosiani vuosikymmenillä, kun en kuole johonkin aivoverenvuotoon noiden vammaisten seilaajien aiheuttaman verenpaineen nousun takia. Nykyisessä autossa (Volvo XC40 täyssähkö) on paras adaptiivinen vakkari mistään omistamastani autosta. Pisin seuraamisetäisyys on oikeasti turvaväliltään tarpeeksi pitkä, auto pitää sen hyvin tarkasti ja pikanttina lisämausteena vakkari vieläpä näyttää edellä ajavan kuskin nopeuden, joka on myös yllättävän hyödyllinen ominaisuus.

2. Muistipenkit + sivupeilit

Aiemmin yhdentekevät, nykyään kun ajetaan vaimon kanssa samaa autoa ja ajoasennot on täysin erilaiset, tämä on ihan ehdoton olla olemassa. Nykyinen auto tunnistaa onneksi suoraan avaimesta kumpi kuski hyppää kyytiin ja penkki ja sivupeilit säätyy oikein ennen kuin edes istuu alas. Ainoastaan taustapeili pitää vielä jaksaa käsin säätää.

3. Parkkitutkat + vähintään peruutuskamera

Parkkeerasin ensimmäiset 15 vuotta autoilu-urastani ilman mitään muita avustimia kuin peilit ja perstuntuma, mutta hyvät parkkitutkat yhdistettynä perutuuskameraan (tai toki mieluiten 360-kameraan) tekee hommasta vaan niin paljon vaivattomampaa, että en voisi kuvitellakaan enää hommaavani autoa ilman näitä.

4. Ratinlämmitin

Ennen pidin täysin turhakkeena, mutta sitten kun ensimmäisen rattilämmitetyn auton hommasin, tästä tulikin aika pakollinen. Toki webasto/sähköautoissa ei ole ihan niin musta kun kabiinin saa muutenkin lämpimäksi, mutta aina ei pysty/muista/ehdi esilämmittämään, joten ratinlämmitin on edelleen kiva olla. Vanhemmissa autoissa ratinlämmitin oli monesti on/off - mallinen ja meni helposti turhan lämpimäksi, mutta nykyisessä autossa kun lämpötilaa voi säätää, pidän ratinlämmitintä päällä alhaisimmalla asetuksella käytännössä aina paitsi kesällä.

5. Koukku

Trailerilla asuva vene löytyy ja aika säännöllisesti tarvitsee peräkärryäkin vetää.
 
Hieman tylsä ja ilmiselvä vastaus, mutta ilmastointihan se. Ja kun automaattiseen on tottunut niin ei enää tekisi mieli palata manuaaliseenkaan.

Toinen juttu on bluetooth/carplay. Tässä pari kuukautta kun tuli ajettua uudella kesäautolla niin kerkesi tottumaan siihen, että pystyy soittamaan aina sitä haluamaansa musiikkia ilman mainoksia, niin nyt talviauton kanssa on ikävää kun ei ole kuin radio ja cd soitin. Ärsyttävästi tuo talviauto on kuitenkin sen verran moderni ettei soittimen vaihto ole ihan niin helppoa että hakisi vaan Biltemasta halvimman, missä on bluetooth.
 
Adaptiivisesta vakkarista täytyy todeta, että tietyllä tavalla en siitä tykkää, vaikka sinänsä ilmankaan en mielelläni olisi. Ainakin volkkarin toteutus on mielestäni vähän huono. Sillä suurimmallakin etäisyydellä auto menee omasta mielestäni vähän turhan lähellä edellä ajavaa ja varsinkin näin syys kurakeleillä saisi tyhjentää lasinpesunestesäiliön joka reissun jälkeen tuulilasiin. Lisäksi vaikka ei nyt adaptiivisuuteen vaikuta, mutta nykyvakkarien tapa pitää se nopeus absolut siinä tietyssä nopeudessa tarkoittaa omaan makuun liikaa kiihdyttelyä ja jarruttelua vähänkään mäkisellä tiellä.

Omistin aikanaan E38 Bemarin ja onhan se koomista, että 90-luvulla autoissa oli varusteita, joita on alkanut vasta muutamien viime vuosien aikana näkymään ns. kansanautoissakin. Niistä ajoista opin myös sen, että kojelaudassa ei saa olla liikaa tyhjiä peitelevyjä. :lol:

Edit: Tuli vielä mieleeni pakollinen varuste: automaattivaihteet. Vaikka ehkä tänä päivänä jo aika normijuttu, niin manuaaliin ei ole paluuta. Ja oikeastaan myös nämä volkkarin DSG:t on myös nähty. Tykkäisin varmaan eniten ihan perinteisestä automaatista, jossa on omasta mielestäni paras matkustusmukavuus. Varmaan on olemassa, mutta ei ole vielä osunut omalle kohdalle tuplakytkinvaihteistoa, josta olisin erityisesti pitänyt automaatin yli.
 
Omassa autossa penkinlämmitin on sellainen, jota käytän ihan naurettavuuksiin asti. Se vaan on mukava. Se on varmaan sellainen, joka saattaisi ratkaista ostopäätöksen. Myös se, että voi kuunnella puhelimelta musiikkia, mutta näitähän saa asennettua itsekin. Peruutuskamera on sellainen luksusvaruste, johon on jäänyt koukkuun ja ilman sitä tuntuu yhtäkkiä aika sokolta.

Ratinlämmitin oli kiva, kun ajoi työkseen ja autot oli sellaisia, joihin ei siviilissä olisi varaa, mutta ei se omassa käytössä ole ostopäätökseen vaikuttanut. Hanskat löytyy. Varsinaisia lisävarusteita enemmän kiinnostaa, miten ja mistä mikäkin toiminto ja nappi löytyy. Nykyisessä autossa luistoneston hallinta täytyy aina kaivaa valikoiden takaa, mikä harmittaa. Tällaiset on aina kiva, jos löytyy ihan siitä hollilta.

Muutama vuosi sitten olisin ollut ehdottomampi perinteisen vakionopeudensäätimen suhteen, sillä adaptiivisen viehätys on aina ollut vähän epäselvää, mutta onpahan senkin kanssa oppinut elämään.
 
Sillä suurimmallakin etäisyydellä auto menee omasta mielestäni vähän turhan lähellä edellä ajavaa ja varsinkin näin syys kurakeleillä saisi tyhjentää lasinpesunestesäiliön joka reissun jälkeen tuulilasiin
Lieneekö jotain tutkien rajoitteita, mutta tämä tuntuu olevan tyypillinen ongelma. Jossain ruuhka-ajossa noita todella pitkiä välejä ei nyt edes voi pitää, mutta ei-ruuhka-aikaan ajellessa kaipaisi kyllä sellaista turbo-ominaisuutta joka heittää sen välin satojen metrien pituiseksi. Ehkä tässä sitten kasvaisi todennäköisyys siihen, että mutkien, mäkien ym. seurauksena tutka kadottaa kohteen ja alkaisi turha kiihdyttely.

Lisäksi vaikka ei nyt adaptiivisuuteen vaikuta, mutta nykyvakkarien tapa pitää se nopeus absolut siinä tietyssä nopeudessa tarkoittaa omaan makuun liikaa kiihdyttelyä ja jarruttelua vähänkään mäkisellä tiellä.
Sähköautolla ajaessa tämä ei haittaa haittaa yhtään kun auto tosiaankin pystyy pitämään nopeuden tilanteesta riippumatta hyvin tasaisesti halutussa nopeudessa. Ei tule mitään kiihdyttely- tai jarruttelutuntemuksia. Polttiksella tuossa taas ei ole mitään järkeä, kun mäen alkaessa ensin auto hyytyy, sitten nopeuden vähän laskettua automaattilaatikko lyö pienempää silmään ja kiihdytetään takaisin tavoitenopeuteen. Alamäessä sitten ex-polttis teki sitä että eka moottorijarruteltiin ja kun mentiin 5 km/h yli niin sitten hypättiin äkkiä jarrulle niin että nykäisy oli äärimmäisen häiritsevä.
 
Ilmastointi, jonkinlainen vakkari, jonkinlainen esilämmitysmahdollisuus* ja vetokoukku. Siinä varmaan tärkeimmät.

E:*moottorin esilämmitys. Ohjaamolla ei niin väliä
 
Penkinlämmitin, ilmastointi, vakkari, stereoissa AUX tai Bluetooth, lohko- ja sisätilanlämmitin.
Siinäkai te taitaa olla ne, joita ilman tulis 100-varmasti paha mieli aika pian. Kaikkea muuta toki on kiva olla, mutta käytettyjä autoja katellessa yleensä pitää jostain joustaa.
 
Muistipenkki, peruutuskamera, kunnolliset ajovalot. Kamerasta voi tosin tinkiä jos autossa on luonnostaan hyvä takanäkyvyys, mutta harvassa nykyään on. Muistipenkistäkin voisi tinkiä jos perheessä joka käyttäjällä olisi oma auto. Ajovalojen suhteen on vaan omituista, että ostajat jättävät ne niin usein pois. Maksavathan ne joo, mutta mikä varuste voisi olla sen tärkeämpi?

Adaptiivinen vakkari on kiva, jos toimii oikein; lämmitettävä ratti on myös oikein mukava. Mutta ilmankin pärjää hyvin.

Kaikkein tärkein "lisävaruste" on kuitenkin oikeasti nautinnollinen ajettavuus. No, todellisuudessahan sitä ei lisävarusteena saa. Mutta se on harvinainen herkku, joka ohjaa autohankinnat erittäin kapeaan haarukkaan.
 
Eiköhän se vetokoukku itselle ole se "aivan pakollinen".

Nyt on automaatti vaihteet, mutta kyllä sitä on ennenkin osannut kytkinpoljinta käyttää.
Nyt on automaatti ilmastointi, mutta kyllä sitä on Suomen kesässä aiemminkin tarennut ilman kylmiötä.
Nyt on vakkari, mutta on sitä ennenkin pystynyt pitämään jalan kaasupolkimella ilman kramppia.
Nyt on pysäköintitutkat, mutta en ole ennekään tuupannut takapuskurille ketään.
Nyt on +3-litrainen V6, mutta on sitä aikaisemminkin selvinnyt yli 10s 0-100 autolla normiliikenteen mukana.
jne.... mutta kärry ei oikein mahdu mukaan ilman vetokoukkua.
 
Kakkkosautossa ei löydy edes keskuslukitusta saati ilmastointia mutta ainoa mitä oikeasti kaipaan varusteeksi on vakkari.
Keskuslukitus olisi kyllä tarpeellinen jos asuisi jossain kaupungissa mutta pikkukylällä ei tarvitse ovia lukkoon laittaa edes kaupan pihassa.
Ilmastointi olisi toki hyvä olla mutta tarpeellisuus rajoittuu muutamaan kuukauteen niin en tuota nosta kakkosautossa hyvin korkealle varusteena eikä nuo kyllä tahdo tonninpommeissa oikein pelatakkaan.
 
Aikaisemmassa autossa ei ollut kuin vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi ja bluetooth auxin kautta. Niin ja toki lohkolämppäri ja sisätilanlämmitin mutta niistä ei ole iloa kun auto seisoo pääasiassa sähköttömällä parkkipaikalla. Päätin että uusi auto kun tulee niin siinä on oltava:

- Adaptiivinen vakkari, menee hermo kanssa-autoilijoihin muuten
- Kaukosäätöinen matkustamon lämmitys
- Hyvät ajovalot ja ajovaloautomatiikka. Vanhassa autossa alkoi olla jo turvallisuuskysymys kun lyhyillä ei oikeasti nähnyt yhtään mitään syksyisellä säällä (alunperinkin surkeat halogeenit + kuluneet umpiot).
- Automaattivaihteet (hyvin toimivat), kepin hämmentäminen alkoi olla rasittavaa ja vanhanaikaista
- Bluetooth ja hyvät kajarit. Tuo auxin kautta räpellys oli vähän hankalaa ja kaiuttimetkaan ei hurraahuutoja antaneet.

Nämä kaikki ja aika paljon muutakin täyttyi sitten kun hommasin Tesla Model 3 2026. Adaptiivinen vakkari ei ole parhaimmistoa mutta eiköhän sen kanssa toimeen tule.
 
Viimeksi muokattu:
Vakkari, BT musat ja siinä onkin ne oikeasti pakolliset. Jos auto on muuten eeppinen, noistakin voi karsia.

Jos kyseessä full on käyttis, vakkari, lämmitettävä ratti, korkeintaan puolinahat, Android auto/Carplay lämmitettävä tuulilasi.
 
Pakollinen käytännössä vain hyvät kaiuttimet.
Webasto ja neliveto iso plussa.

Toki sitten autokohtaisena on osassa merkeistä pakollisena sportti paketit.
 
- Kattoluukku
- Tupakointipaketti
- Näyttö mistä voi kattoa streameja/tubea/podeja/leffoja ajon aikana
 
Vuosi sitten autoa vaihtaessa oli tärkeimpinä listalla Webasto ja navigaattori. Tosin tarjonnasta päätellen taitavat kuitenkin olla jo lähes vakiovarusteita.

Yksi varuste mitä on jäänyt edellisestä autosta kaipaamaan on lämmitettävä tuulilasi, jota täytyy kysyä jos tuulilasin joutuu jossakin vaiheessa uusimaan. Helpottaa kosteina aamuina lähtöä kun tuulilasi pysyy auki heti lähdöstä eikä vasta ajan kanssa.
 
Monelle tuntuu olevan musavehkeet tärkeät, eikä siinä mitään väärää ole. Itse mietin tuossa yksi päivä ajellessa, että suostuisinko ostamaan auton vailla minkäänlaisia äänentoistovälineitä, ja tulin siihen lopputulokseen että en, vaikka en niitä juurikaan käytä. Ihan jo jälleenmyynnin takia. Radio voi olla pienellään taustalla, mutta aika usein jää sekin pois, myös pidemmillä matkoilla. Pidän tätä nykyä pitkää ajomatkaa hiljaisuudessa aika terapeuttisena kokemuksena.
 
Tavallaan kyllä hyvä että ensimmäiset autot mitä omistanu on ollu just mallia ratti ja polkimet, ei muuta. Ei oo vielä tottunu liian hyvälle :cigar:

Ekassa autossa ei ollut kirjaimellisesti mitään lisävarusteita. Tokassa oli vetokoukku ja ilmastointi. Kolmannessa (nykyisessä) on tyhmä vakkari, ilmastointi ja vetokoukku. Koukku vain siksi, että vaimo sanoi että se täytyy olla. Kolmessa vuodessa tainnu kerran vetää kärryä ku haettiin anopilta huonekaluja 20km päästä.

Mitä nyt muita autoja päässy ajamaan, niin vähän joku Android Auto tms. jolla voi omaa musiikkia soitella vois olla seuraavassa autossa, ehkä automaattinen perseessäroikkumisavustin myös. Sen verran on kokoeroa taloudessa, että muistipaikat penkkien asetuksille kiinnostaa myös. Nyt on aina moni asia säädetty päin persettä kun kuski vaihtuu parhaillaan pari kertaa päivässä eikä aina jaksa hieroa sivupeilejä ym. kohdalleen ku kyllä niistä sen verran näkee että ruutuun osuu.
 
-Penkin pitkä reisituki
-Fyysiset isot säätönapit ja rullat
-Vakionopeudensäädin, adaptiivinen ei välttämätön (kunhan saa pois häiritsemästä jos ei halua juuri käyttää)
-Toimiva audiosysteemi pitkiin vetoihin yönselkään niin jaksaa keskittyä ajeluun
-Toimiva sadetunnistin
-Esilämmitys talveksi olkoot käyttövoima mikä lystää
-Kunnollinen ja vaivaton näkymä taakse olkoot sitten automaattisesti himmennetty taustapeili tai joku muu systeemi
-Handsfree luuriyhteys (no jee mahtaa olla jo nykyaikaa eikä lisälaite)

Navigaattorista en ny tiä. Riittää että saa luurin hollille johonkin jos ei isompaa näyttöä ole tarjolla. Jotain varmaa unohtui mutta sitten unohtui :O
 
Ai niin, ominaisuus, jota ennen en osannut kaivata, mutta nykyään on ihan must. Eli automaattipitkät. Ei tarvi enää räplätä viiksestå lyhyitä ja pitkiä :tup:
 
Tämän hetken autoa kun ostin 6 vuotta sitten, niin:

- Kaksivyöhykkeinen automaattinen ilmastointi
- Kunnon stereot

Tämän vaatimuksen mukana tuli kaikkea muuta herkkua, kuten vakionopeuden säädin, automaattisesti himmenevä taustapeili, napista taittuvat peilit ja sun vaikka mitä joihin on aika mukavasti tottunut.

Uusi auto tulossa ihan kohta ja tässä vaatimuksena oli (edellisten lisäksi) seuraavat:
- Automaatti

Ja näköjään näiden vaatimuksien mukana tulee sitten pyytämättä automaattista vakionopeudensäädintä, peruutuskameraa, tutkia eteen ja taakse, kuolleenkulman varoitinta ja sun vaikka mitä ihmeellistä joiden opettelussa meneekin varmaan hetki tai toinen.

Reisituki puuttuu, niin ehkäpä se sitten seuraavaan 5 vuoden päästä. Ja voin kuvitella, että on todella vaikea tinkiä yhdestäkään edellä mainitusta ominaisuudesta.

Mutta jos jotain ihan täydellisen ehdotonta joka on välttämättömän pakko olla, niin ilmastointi. Ilman sitä autot nyt vaan tuntuu traktoreilta.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaankin ilmastointi, käytännön takia vetokoukku, vakionopeudensäädin ja nykyisestä tullut avaimeton käynnistys/käyttö. Ehkä peruutustutka/kameran tuohon voi vielä lisätä. Mutta siinä ne aika lailla ovat. Automaattivaihteilla mennään, mutta en tuota pakollisena pitäisi, eli kyllä sillä manuaalillakin menisi kunhan siinä joku auto-holdin tapainen olisi. Keylessiin on niin tottunut että tuntuisi nihkeältä peuutella avaimen kaivamisen.
 
Ilmastointi ,vetokoukku ja ei nahkapenkit riittää minulle,muutkin käy jos ne on sellaisia että ne voi halutessaan poistaa käytöstä ilman että käytettävyys muuten huononee eikä niistä tarvitse maksaa ylimääräistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 763
Viestejä
4 974 956
Jäsenet
79 846
Uusin jäsen
Mainosmoton toimari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom