Läppärin osto on jo pidempään ollut mielessä, mutta tuntuu että on tullut seinä vastaan vaihtoehtojen kanssa. Koneen pitäisi taipua aika moneen, eli omassa käytössä järkevin on Windows-masiina.
Mihin läppärin pitäisi taipua:
* Harrasteludevaukseen, pitäen sisällään sulautetun devausta (esim. Linux/RPi), pelidevausta (unity) ja satunnaista python-skriptien räpeltämistä
* Tekstieditointiin / office räpläykseen -> hyvä, looginen ja hiljainen näppäimistö
* hyvä integroitu hiiri olisi myöskin tarpeen
* Satunnaiseen pelaamiseen, vaikka pääpaino pelaamisella on nykyään konsolipuolella. Siltikin vanhaan kirjastoon olisi kiva päästä reissuilla käsiksi, jos/kun koneen ottaa mukaan. Overwatch (2), Mass Effectit, Skyrim ja Cyberpunk 2077 edustavat vaativinta päätä (joskin CP:n pelaaminen voi olla aika vähäistä).
* Mahdollisimman hiljainen masiina ylipäätään
* Akun kesto nettiä selatessa / office hommissa useamman tunnin luokkaa, devauksessakin jos pariin tuntiin pääsee niin ois loistavaa. Pelien suhteen ei niin väliä, niiden kanssa ollaan johdon päässä kiinni
* Plussaa jos löytyy webcam. Tarve vähäinen tällä hetkellä, mutta toisinaan sille voi olla tarvetta.
* Kompakti ja kevyt/kevyehkö runko, maks. näytön koko 15”.
* Resoluutiona QHD ois kiva
* Fiksu ulkoasu - ei mitään turhia RGB:itä mielellään
* Hintahaitari: 1500€ ois ideaali, 2000€ vähän irvistyttää ja 2500€ alkaa jo oksettaa. 3k€ luokkaa ei uskalla edes ajatella
Mulla oli testissä (kun halvalla sain) Asusin Strix Scar Advantage Edition, mutta se meni palautukseen. Hyvä paneeli ja näppis, mutta pikkaisen liian muhkea, onneton akun kesto (osaltaan johtui varmaan siitä että oli outlet/demokone) ja työpöydälläkin lämmöt meinasi koko ajan kiivetä 70C pintaan jolloin tuulettimet lähti hyrräämään. Jaksanut tapella sen kanssa, joten palautukseen kun oli aikaa jäljellä.
Noihin reunaehtoihin itsestä parhaiten sopisi Asus Zephyrus G14/G15 ja 2022 mallia, mutta mitäs raati on mieltä?
Oliko tuo Advantage edition se R9 5900HX + Radeon 6800M malli ? Olen tuota itsekin katsellut, lähinnä Gigantin outletista. Tuossa piti kyllä olla testien perusteella hyvä akkukesto, jonka perässä itse olen. Mulla kävi Espoon Gigantista testissä ROG Zephyrus G15, R7 6800HS + GTX 3060, mutta päädyin palauttamaan, koska tuossa vaikuttaisi olevan huonompi akkukesto kuin 5000 -sarjalaisissa. Lisäksi tuo RTX 3060 on vähän välimalli, joten päädyn varmaan hankkimaan joko ilman erillistä näytönohjainta, tai sitten RTX 3070 tai 6800M tms. näytönohjaimella.
Viimeksi muokattu: