Tuli hommattua alle tonnin Pavilion Plus 14 vähävirtaisella prossulla (7840u, Zen4 8c/16t, 780M) ja erittäin herkullisella näytöllä (14", 2880 * 1800p, OLED, peilaava, 120 Hz, välkkymätön DC-himmennys).
Näppäimien erottuvuus ja liikeradan pituus sopivat näpeilleni paremmin kuin Envyn tai Spectren. Kansi, näppistaso ja pohja vaikuttavat olevan metallia. Muovia löytyy ainoastaan näytön kehyksistä. Akkukesto (68 Wh) on melko hyvä, kun levossa vie vain kuutisen wattia (HWInfo), ja kuormallakin aika pihi.
Näyttö on aivan upea, ja 200 %-skaalauksella kuva-ala on kuin 1440*900, mutta veitsenterävää. Kaiuttimista lähtee hyvin äänenpainetta, mutta alimmat taajuudet kuuluvat varmaan paremmin jollain parin tonnin läppärillä. USB4 puuttuu (löytyy 10 Gbps A ja C). Koneen pinnat eivät pahemmin lämpene. Youtubesta voi pyörittää yhtä 4320p60-videota tai neljää yhtaikaista 2160p60-videota.
Valmistaja on asettanut prossulle matalimman mahdollisen tehon, eli TDP on vain 15 W. Tämä luonnollisesti verottaa suorituskykyä.
Minulla olisi yksi kysymys, jolle en löytänyt sopivaa ketjua. Minua ihmetyttää piuhan erikoinen vaikutus CB R23 -pisteisiin.
Ilman piuhaa:
SC 1382 (* uudella yrityksellä 1713 pts)
MC 12681
Piuhalla:
SC 1706
MC 12698
Miten akkukäyttöisenä SC on noin matala, mutta kaikkia ytimiä akku kuitenkin jaksaa ruokkia yhtä hyvin kuin piuha? Onko normaalia Zen4:lle alle 1400 pts akulla? *Seuraavana päivänä tuli akulla 1713 pts.
Huomiseen asti Verkkiksen tarjous voimassa, jos välkkymätön lähes 3k OLED alle tonnilla kiinnostaa:
Päästä potentiaalisi valloilleen HP Pavilion Plus 14 tuuman kannettavalla
www.verkkokauppa.com
Notebookcheck antoi 88 % ja very good. Malli on muuten sama, mutta 1 Tt throttlaavalla WD:lla, kun Verkkiksen mallissa on hitaampi Hynix 512 Gt (Crystaldiskmark reilut 3000 Mt/s luku ja kirj.).
Edit. *
@teemz @yberkurko Yberkurkon innoittamana ajoin eilen uuden testin, ja sain hyvän tuloksen akulla. Pisteitä tuli SC 1713, ja ajo kesti noin 8 min. Selvennykseksi, olin aiemminkin ajanut ilman aikarajaa yhden kierroksen, eli ei ollut kyse eri kierrosmääristä. Ilmeisesti hitaus liittyi jotenkin virtaprofiileihin. Mielestäni olin alunperinkin ajanut suorituskykytilassa sekä piuhalla että ilman. Siis koskematta ajojen välissä asetuksiin. Olin vielä käsin korjannut sen tilan asetuksiin piuhalla ja ilman prossun minimi- ja maksiminopeudeksi täydet 100 % testiä varten. Jotain hämärää tuossa tapahtui, kun akulla SC vain 1380 ja piuhalla 1706. Eilen nimittäin tuli uusintayrityksessä suorituskykytilassa ilman piuhaa SC 1713, eli jopa hivenen enemmän kuin aiemmin piuhalla. Balanced antoi heti perään tutun SC 1380. En ihan pysy kärryillä, kun virranhallintaa säädetään Win 11:ssä kahdesta eri paikasta (joku nykyaikainen ulkoasu ja sitten perinteinen control panel). Kuvittelin, että niiden balanced ja performance ajavat aivan saman asian, mutta enää en ole varma. Pitää joskus selvitellä tarkemmin. HP:lla taitaa olla noiden lisäksi omat virranhallinnat, mutta niihin en ole kajonnut.