Mielipidettä uuden koneen osista?

Hei,

Olen pikkuhiljaa aloittamassa projektin uuden koneen rakentamisesta, ja haluaisin kuulla mielipiteitä osista, joita olen valinnut. Onko jotain parempaa, onko jotain mahdollisia ongelmia yhteensopivuuden kanssa jne. PCPartpicker mainitsi ainoastaan BIOS-version valitsemani CPU:n kanssa, mutta muuten ei pitäisi olla mitään.

Olen rakentanut kaksi edellistä konettani yksin, mutta olen miettinyt, josko ostaisin kasauspalvelun nyt, kun ei oikein nappaa rakentaa itse enkä tunne ketään, jonka kanssa koneen voisi yhdessä rakentaa. :) Ei ole budjettia, mutta haluan pysyä merkeissä, jotka ovat luotettavia. En välitä valoista, tai muusta extrasta. Haluan vain, että kone toimii sellaisenaan. Suunnitelmissa ei ole tehdä esim. videorenderöintiä, kellotusta jne, en ole tarpeeksi fiksu sellaisiin. Idea on vaan pelailla enkä halua huolehtia siitä, pystyykö jotain peliä pyörittämään.

Nykyinen PC:
  • CPU: Intel Core i7-9700K
  • CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 Evo
  • Emo: MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON ATX
  • GPU: MSI GTX 1070
  • Muisti: Kingston HyperX Fury 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200
  • Kovalevyt: Samsung 860 Evo, Western Digital Caviar Blue 1 TB
  • Kotelo: Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass ATX
  • PSU: Corsair RM650 (2019) 650 W

Suunniteltu PC:
  • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
  • CPU Cooler: Corsair NAUTILUS 360 (musta)
  • Emo: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI ATX
  • GPU: MSI GAMING TRIO OC GeForce RTX 5070 Ti 16 GB
  • Muisti: Corsair Vengeance 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000
  • Kovalevy: Samsung 990 Pro 2 TB M.2-2280 PCIe 4.0
  • Kotelo: Fractal Design North XL ATX Full Tower Case // Phanteks Enthoo Pro V2
  • PSU: Corsair RM850x (2024) 850 W Fully Modular ATX
  • WIN11
Hintaa uudella koneella on 2500-2700€.

Suunniteltu PC tuntuu kalliilta. Ja miksi siinä on vanha B650-emolevy? Tietenkin, minulla oli tuo ihan sama emolevy itsellä - mutta silti, se on vanha.

Lisäksi jäähy on hirveän kallis. Kuin myös muut osat, tuntuu, että on otettu niitä vähän kalliimpia vaihtoehtoja. Luulisin, että tuo prosessori selviää 37€ jäähyllä.

--

..ja tota noin, sotken asioita taas, mutta jos on ostamassa RTX-näytönohjainta 16GB muistilla, niin voipi olla, että niitä saa vuodenvaihteessa 24GB muistilla about samaan hintaan. Valitan, muutama olut on alla.

Mieluummin tuo alle.

Edit: hsalonen kerkesikin jo väliin. Osat tuossa paketissa ei ole kaikkein budjettiystävällisimpiä, mutta ilmeisesti sillä muutamalla satkulla jotka voisi nipistää pois ei ole niin väliäkään, kun valittu tuotemerkkien mukaan noita osasia.

Kiitos kommenteista, vaihdoin osalistaan tuon MSI:n B850, en huomannut että ko. emosta oli uudempi versio.

Ja myönnän, että olen aika brändiuskollinen. Kahdessa edellisessä koneessa on ollut GPU/emo MSI molemmat, jäähy Cooler Master/Corsair jne., eikä ole ollut mitään ongelmia. Tiedostan, että toisten brändien vastaavat vaihtoehdot voivat olla halvempia. :)

Ymmärrän, että voisin odottaa näyttiksen kanssa, mutta tuo muutos 1070 -> 5070 Ti on omasta mielestä sen verran iso tässä vaiheessa, että olen sen valmis maksamaan. Ja myönnän, että rupean olemaan hieman kärsimätön. :D

Minkälaisella näytöllä on tarkoitus pelailla?

Idea on vaan pelailla enkä halua huolehtia siitä, pystyykö jotain peliä pyörittämään.
No, pelit voivat olla niin surkeasti optimoituja että pelien pyörimisestä voi joutua huolehtimaan riippumatta sitä mitä hardwarea hankkii. Borderlands 4 hädin tuskin pyörii edes 80 fps 1080p resolla kun alla RTX 5090 ja 9800X3D. DLSS:ää käyttämällä (edelleen 1080p...) päästäänkin sitten yli 100 fps (wuhuu!). Mutta tietenkin Unreal Enginen vuoksi taustalla tapahtuu kaikenlaista mikä aiheuttaa jatkuvaa tökkimistä. Tämä nyt vain yksi ääriesimerkki toki.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 941
Jäsenet
79 271
Uusin jäsen
Kario

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom