- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 705
Mielestäni liikennevalvonta Suomessa on mennyt liian pitkälle. Liikennettä valvotaan passiivisesti kameratolpilla, joille on vaikeaa nähdä muuta funktiota kuin rahastus. Myös liikennelääketieteen professori kritisoi kameratolppavalvontaa (lähde: Liikennelääketieteen professori Timo Tervo hyökkää kameratolppia vastaan ja syyttää poliisia vääristelystä: ”On poliittinen totuus ja oikea totuus”). Sakkoja on tämän lisäksi tuplattu ja jopa mediassa on kyseenalaistettu tämä. Oikeusvaltion periaatteiden mukaan sakkotuloja ei voida kerätä valtion toimien rahoittamiseksi vaan rangaistuksen vakavuuden pitäisi määräytyä rikoksen vakavuuden mukaan.
Tämän lisäksi nopeusrajoitukset ovat jämähtäneet 80-luvulle. Autojen turvallisuutta lisäävät ominaisuudet ovat kehittyneet huimasti. Monessa uudessa automallissa on automaattisen hätäjarrutuksen tekevä järjestelmä, kolariturvallisuus on aivan toista kuin 80-luvulla puhumattakaan jo aivan vakiovarusteena olevista abs-jarruista sekä parantuneesta rengasteknologiasta.
Nyt tieliikennelakiin kaavaillaan muutoksia, että sakon sijaan liikennerikkeistä määrättäisiin virhemaksu. Tätä virhemaksua olisi tarkoitus soveltaa heti 1km/h ylinopeudesta lähtien, joka on aivan tolkuton ajatus. Nopeusrajoituksen mukaan tavanomaisella autolla ilman vakionopeudensäädintä ajavan on mahdotonta pitää ajonopeutensa noin tarkasti sallitussa. Esimerkiksi kehä1 kaltaisilla miinoitetuilla väylillä tuo on selvä liikenneturvallisuutta vaarantava seikka. Sen lisäksi, että rahaa aletaan kerätä pienimmistäkin ylinopeuksista virhemaksu on oikeusvaltion perusperiaatteiden vastainen. Liikennevirhemaksussa ajoneuvon haltija on syyllinen kunnes toisin todistetaan. Nykyäänhän kameratolppasakon voi kiistää ja mikäli kuskina on joku toinen, kuin ajoneuvon omistaja jää asian selvittäminen poliisin vastuulle. Uudessa tilanteessa näin ei ole ja autoa lainaava henkilö voi jättää ajoneuvon omistajan täysin vastuuseen sakoistaan, mikäli ajoneuvon lainaajan naamaa ei voida tolpan kuvasta todistaa.
Kokonaisuudessaan tilanne on autoilijan kannalta niin paha ja vastenmielinen, että aion tuon uuden lain astuttua voimaan ajaa varmuuden vuoksi aina ja kaikkialla (suomessa) -30% nopeusrajoituksesta, etten vahingossakaan ole sakkonopeuksissa. Tämän lisäksi aion hidastella liikkeellelähdöissä ja ajaa muutenkin epäsujuvasti, mutta lain kirjainta noudattaen. Kannustan samaan kaikkia tekkiläisiä ja kaikkia tuttuja ja tutuntuttuja joita tämä valtion toiminta risoo. Ehkäpä sitten kuljetusalan kustannusten noustessa, toimitusten viivästymisessä ja karmeissa pääväylien ruuhkien vanavedessä voivat poliitikot arpoa uudelleen minkälaista henkistä kaltoinkohtelua kansalaiset ansaitsevat.
Tämän lisäksi nopeusrajoitukset ovat jämähtäneet 80-luvulle. Autojen turvallisuutta lisäävät ominaisuudet ovat kehittyneet huimasti. Monessa uudessa automallissa on automaattisen hätäjarrutuksen tekevä järjestelmä, kolariturvallisuus on aivan toista kuin 80-luvulla puhumattakaan jo aivan vakiovarusteena olevista abs-jarruista sekä parantuneesta rengasteknologiasta.
Nyt tieliikennelakiin kaavaillaan muutoksia, että sakon sijaan liikennerikkeistä määrättäisiin virhemaksu. Tätä virhemaksua olisi tarkoitus soveltaa heti 1km/h ylinopeudesta lähtien, joka on aivan tolkuton ajatus. Nopeusrajoituksen mukaan tavanomaisella autolla ilman vakionopeudensäädintä ajavan on mahdotonta pitää ajonopeutensa noin tarkasti sallitussa. Esimerkiksi kehä1 kaltaisilla miinoitetuilla väylillä tuo on selvä liikenneturvallisuutta vaarantava seikka. Sen lisäksi, että rahaa aletaan kerätä pienimmistäkin ylinopeuksista virhemaksu on oikeusvaltion perusperiaatteiden vastainen. Liikennevirhemaksussa ajoneuvon haltija on syyllinen kunnes toisin todistetaan. Nykyäänhän kameratolppasakon voi kiistää ja mikäli kuskina on joku toinen, kuin ajoneuvon omistaja jää asian selvittäminen poliisin vastuulle. Uudessa tilanteessa näin ei ole ja autoa lainaava henkilö voi jättää ajoneuvon omistajan täysin vastuuseen sakoistaan, mikäli ajoneuvon lainaajan naamaa ei voida tolpan kuvasta todistaa.
Kokonaisuudessaan tilanne on autoilijan kannalta niin paha ja vastenmielinen, että aion tuon uuden lain astuttua voimaan ajaa varmuuden vuoksi aina ja kaikkialla (suomessa) -30% nopeusrajoituksesta, etten vahingossakaan ole sakkonopeuksissa. Tämän lisäksi aion hidastella liikkeellelähdöissä ja ajaa muutenkin epäsujuvasti, mutta lain kirjainta noudattaen. Kannustan samaan kaikkia tekkiläisiä ja kaikkia tuttuja ja tutuntuttuja joita tämä valtion toiminta risoo. Ehkäpä sitten kuljetusalan kustannusten noustessa, toimitusten viivästymisessä ja karmeissa pääväylien ruuhkien vanavedessä voivat poliitikot arpoa uudelleen minkälaista henkistä kaltoinkohtelua kansalaiset ansaitsevat.