Microsoft rekisteröi DirectPhysics-tavaramerkin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615
Niin, Havok ei siis skaalaudu näytönohjaimen suorituskyvyn mukaan, koska Havokista ei ole (vielä) julkisessa jaossa GPU-kiihdytettyä versiota. Kehitetty ja esitelty niitä on kuitenkin jo yli 10 vuotta sitten ensimmäistä kertaa, kauan ennen PhysX-kiihdytyksiä. CPU:n osalta Havok säikeistyy ja skaalaa jopa paremmin kuin PhysX ainakin sebbbin kokemusten mukaan.

On myös harhaanjohtavaa puhua "AMD and Intel solutionsista" Havokina, koska kummankin prosessorit voivat ajaa myös sitä PhysXiä, samoin kuin Bulletia josta on myös se GPU-kiihdytetty versio olemassa ja kaikkia muitakin fysiikkakirjastoja.

Ja tuo ei muuta mitenkään sitä, että tällä hetkellä GPU:lla (PhysX) ajetaan harvoin varsinaisesti pelimekaniikkaan vaikuttavia fysiikkatehtäviä.

En unohtanut Intelliä:

Lähde: Steam Hardware & Software Survey

Ainakin mun silmään vihreä alue on vaan laajenemassa (Steam, maailman suurin peliyhteisöpalvelu).
Tämä menee taas offtopickiksi pahasti, väittelyketjussa vastaus.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Ja tuo ei muuta mitenkään sitä, että tällä hetkellä GPU:lla (PhysX) ajetaan harvoin varsinaisesti pelimekaniikkaan vaikuttavia fysiikkatehtäviä.
Tuo on käsittääkseni täysin pelin tekijöiden halusta kiinni. Kuten monet muutkin pelin toimivuus asiat.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615
Tuo on käsittääkseni täysin pelin tekijöiden halusta kiinni. Kuten monet muutkin pelin toimivuus asiat.
Esimerkiksi GPU-kiihdytetyt rigid body -simulaatiot tulivat PhysXiin vasta ~vuosi sitten ja ainakin silloin ne olivat vielä kokeellisessa versiossa, ei PhysX:n päähaarassa mitä tavataan käyttää pelinkehityksessä. Ei se ihan vain kehittäjistä ole kiinni.
Lisäksi huomionarvoista on että niin kauan kuin käytössä on fysiikkamoottori jonka kiihdyttäminen onnistuu vain yhden valmistajan tuotteilla, pitää ne pelimekaniikkoihin vaikuttavat fysiikat suunnitella siten että niiden ajo onnistuu ongelmitta prosessorillakin.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 990
@Kaotik Tuossa artikkelissa ei mainita mitään DirectPhysics: in skaalautuvuudesta? Meinasit että on (suht) valmista, ja tulee jo seuraavassa isossa päivyksessä MS: n leimalla varustettuna ulos.
Ainakaan Havok ei skaalaudu yhtään.

Kun taas PhysX on skaalautuvaa (jonka monisäikeistämiseen ja modulaariseksi kääntämiseen meni Nvidialta yli kolme vuotta).
GPU on aina nopeampi. PhysX: n GPU kiihdytetyissä peleissä (kun Nvidian näyttis) käytetään myös molempia (CPU & GPU) apuna, GPU hoitaa raskaimmat asiat, CPU helpommat. Paras setti on siis sellainen missä on vahvat prossu ja näyttis.

Kannattaa huomoida myös, Nvidian näyttiksiä (Nvidia vs AMD) on puolet enemmän.
Se että niitä Nvidian näyttiksiä olisi puolet enemmän ei vielä tee riittävän suurta kriittistä massaa kun nistä kumminkin alle puolet on tarpeeksi tehokkaita tosiasiassa hoitamaan sekä grafiikan että fysiikan (sillon kun puhutaan muustakin kuin hiustenpäistä), eli kyllä ne AMD:n jo käytössäolevat tehokaammanpään näyttikset tarvitaisiin samaan pooliin että saataisiin aikaan rititävän suuri käytössäoleva massa niin että pelinkehittäjät voisi tosiasiassa luottaa riittävään GPU fysiikka tehoon pelinkehityksen pohjana.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 990
Tuo on käsittääkseni täysin pelin tekijöiden halusta kiinni. Kuten monet muutkin pelin toimivuus asiat.
Ja pelkinkehittäjät tekee ratkaisun tuonsuhteen silläperusteella onko potentiaalisilla pelinostajilla yhteensä riittävästi GPU laskentatehoa käytettävissä fysiikatehtävien hoitoon vai ei, niin kaun kun sen käytettävissä oleva fysiikalaskentateho on poteroitu erillisiin nurkkakuntiin ei voi olla käytettävissä riittävää yhtenäistä GPU tehoa niiden fysiikatehtävien hoitoon, eli niin kaun kun Nvidia pitäytyy PhysX poterossaan pelejen fysiikalaskenta ei siirry GPU:den hoidetavaksi vaan se pysyy CPU:n tehtävänä kun CPU valmistajilla ei ole tällaistä nurkkakuntaisuus tautia vaan sen fysiikkalaskennan pystyy tekemään riipumatta CPU:n valmistajasta.

...
En unohtanut Intelliä:

Lähde: Steam Hardware & Software Survey

Ainakin mun silmään vihreä alue on vaan laajenemassa (Steam, maailman suurin peliyhteisöpalvelu).
Kaksi seikkaa

1. Vain osa tuossakuvaajassa näkyvistä Nvidia näyttiksistä on tarpeeksi tehokaita hoitaakseen myös fysiikan sen grafiikan ohella.

2. Yksikään pelinkehittäjä ei voi heittää yli 38% potentiaalisita asiakaista menemään ennenkuin on edes mahdolistanut sitä että ne voisivat teoriassa ostaa heidän valmistaman pelin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 116
Viestejä
4 212 543
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom