Microsoft paljasti seuraavan sukupolven Xbox Series X -konsolin teknisiä ominaisuuksia

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
microsoft-xbox-series-x-20200224.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft on ehtinyt jo esittelemään seuraavan sukupolven konsolinsa virallisesti, mutta sen teknisistä ominaisuuksista on puhuttu lähinnä suuntaa antavasti. Nyt yhtiö on kertonut tarkemmin Xbox Series X -konsolin ominaisuuksista.

Microsoftin tuoreet paljastukset eivät sinänsä ole yllättäviä vaan lähinnä aiempia huhuja varmistavia. Konsolin sydämenä sykkii Zen 2- ja RDNA2 -arkkitehtuureita hyödyntävä semi-custom APU-piiri. RDNA2 tukee ensimmäisen sukupolven RDNA:sta uupuneita Variable Rate Shading -teknologiaa ja DirectX Raytracing -kiihdytystä. Konsolille, tai käytännössä sen grafiikkaohjaimelle, luvataan 12 teraFLOPSin edestä laskentavoimaa. Säteenseurantaa tullaan hyödyntämään grafiikan lisäksi äänentoistossa, mutta toistaiseksi ei ole varmuutta onko tämä toteutettu varaamalla tietty määrä Compute Unit -yksikköjä äänentoistolle TrueAudio Nextin tapaan, vai jollain erillisellä ratkaisulla.

Uusi Xbox tukee maksimissaan 120 FPS:n ruudupäivitysnopeutta sekä HDMI 2.1 -ulostuloa, mikä tuo samalla tuen Auto Low Latency Modelle, mikä asettaa television automaattisesti matalan latenssin pelitilaan mikäli sellaista tuetaan, sekä HDMI Variable Refresh Rate -teknologialle, mikä mahdollistaa virkistystaajuuden synkronoinnin ruudunpäivitysnopeuteen. Konsoli on varustettu ”seuraavan sukupolven SSD-asemalla”, mikä valitettavasti ei vielä paljasta tarkemmin mistä on kyse. Spekulaatioissa on puhuttu pääosin PCIe 4.0 -väyläisestä NVMe-asemasta, mutta tästä ei ole vielä varmuutta, mutta yhtiön twiiteissä mainitaan erikseen ”custom built”, mikä on omiaan herättämään kysymyksiä sen toteutuksesta.

Quick Resume -ominaisuus, eli peliin palaaminen ilman normaaleja lataustaukoja, on päivitetty tukemaan nyt useampaa peliä samanaikaisesti. Pelien tuntumaa on parannettu puolestaan Dynamic Latency Input -tekniikalla, jonka luvataan synkronoivan liikkeet välittömästi pelitilanteeseen aiempaa pienemmin viivein.

Microsoft lupaa konsolin tukevan luonnollisesti omien peliensä lisäksi Xbox Onen pelejä sekä kaikkia Onen tukemia Xbox 360- ja Xbox-pelejä. Yhtiön oman Xbox Game Studiosin pelit tullaan julkaisemaan Smart Delivery -tekniikalla, jossa peli ostetaan kerran ja pääset pelaamaan sitä sekä Xbox One-, One S-, One X- että Series X -konsoleilla aina parhaimpana saatavilla olevana versiona. Teknologia on tarjolla myös ulkopuolisille kehittäjille, mikäli he haluavat sitä hyödyntää esimerkiksi peleissä, jotka julkaistaan ensin Xbox Onelle ja myöhemmin Series X:lle. Tähän mennessä CD Projekt Red on ehtinyt jo ilmoittaa, että Cyberpunk 2077 -pelin Xbox One -version ostajat tulevat saamaan Series X -version pelistä ilmaisena päivityksenä.

Lähde: Microsoft

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tuo monoliittinen APU vai käyttävätköhän chiplettejä?
 
Olihan tuolla jo infoa, kun viitsi googlailla:

Elikkä yksi aika iso siru (suurin TSMC 7nm prosessilla tähän mennessä tehty?).
Ei sitä aina voi kaikkea muistaa, ei edes kaikkea mitä on itse kirjoittanut :beye:
 
Se mitä siitä custom ssd:stä "tiedetään" ennestään, että siinä ei olisi ram muistia hinnan tiputtamiseksi, mutta koska kyse on pääasiassa lukemiseen tarkoitetusta tallennustilasta, se tuskin aiheittaa ongelmia.
Mutta jos käyttää custom liitäntää, niin vaihtaminen isompaan menee hankalaksi... No saas nähdä mitä tuo custom tuolla tarkoittaa.

5700XT omaa 10 tetaflopin laskentatehon, eli ei ole niin nopea laskutoimituksissa. Mutta toisaalta tämä on rdna2:sta joten saattaa olla nopeampi laskemaan ja hitaanpi piirtämään grafiikkaa. Jotain tilaa siellä ne raytasing raudat tarvitsevat. Eivät toki välttämättä yhtäpaljoa, kuin Nvidialla, mutta kuitenkin jotain ja ne antanevat lisää laskentatehoon siinä samalla.

Mielenkiintoistahan tässä on seurata että mitä sieltä oikein tulee! Kertoo jo jotain seuraavan sukupolven graffakorteistakin. Voi hyvin olla 6600(xt)/6400(xt) vastaavaa rautaa sisällä!
 
Menee ostoon. Ps5 pelit kuitenkin maksaa saman verran kuin tämän mutta tämä tarjoaa gamepassin ja parannellut vanhatkin pelit siinä samalla. Bloodborne 2 tulee vasta 2023 aikaisintaan nii ei mitään kiirettä ostaa ps5 :). Kiva kun pääsee hakkaamaan 500 miljoonan budjetin haloa tämän vuoden lopulla vähintään 4k:na + tuo design on 5/5 jäähdytyksen kannalta. Jos muistatte vielä ps4 :D jos ps5 tekee saman niin ei hyvää päivää... eihän se kestäkkää ku sen 2 v takuuajan loppuu ja sit hajoaa :D.

Tosiaan en ole varsinaisesti kummankaan leirin puolella mutta en tykkää sonyn laiskuudesta ja riistosta pelien suhteen tosin nintendo reilusti pahempi.
 
Kuulostaa aika hurjalta tuo 12 TFLOPS jos 5700xt on 10... Joko uusi arkkitehtuuri parantaa TFLOP/mm2 aika reilusti tai tuo on laskettu jollain markkinointikikalla päin persettä (prossu mukana?).
 
Microsoft ei ole kusettanut xbox one tai xbox one x kohdalla ainakaan niin pitää täysin kutiansa että tästä löytyy rtx 2080 ti tehonen näyttis sisältä. Saas nähdä mites ensi vuonna suu pannaan kun tulee rtx 3060 siihen 500 e, että kuinka moni rakentaa koneen konsolin tilalta :D.
 
Tähän mennessä ovat ilmoittaneet gpun tehon mukaan lukemat. One X on 6 TFLOP, joten miksei tuplaisi uuteen sukupolveen?
 
5700XT omaa 10 tetaflopin laskentatehon, eli ei ole niin nopea laskutoimituksissa. Mutta toisaalta tämä on rdna2:sta joten saattaa olla nopeampi laskemaan ja hitaanpi piirtämään grafiikkaa. Jotain tilaa siellä ne raytasing raudat tarvitsevat. Eivät toki välttämättä yhtäpaljoa, kuin Nvidialla, mutta kuitenkin jotain ja ne antanevat lisää laskentatehoon siinä samalla.
RT-kiihdytys ei tuo yhtään mitään lisää kun FLOPSeista puhutaan (eikä vähennä sen puoleen)
Tilaa ne toki sirulta vaativat, mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä 5700:n kanssa.

Kuulostaa aika hurjalta tuo 12 TFLOPS jos 5700xt on 10... Joko uusi arkkitehtuuri parantaa TFLOP/mm2 aika reilusti tai tuo on laskettu jollain markkinointikikalla päin persettä (prossu mukana?).
Tuossa on 8-core Zen 2, esimerkiksi Ryzen 7 3700X pääsee vain vähän yli 0,5 TFLOPSiin (SGEMM) ja konsolissa se toiminee selvästi matalammilla kelloilla. Mutta ei Microsoft ole sitä tuohon mukaan laskenut, eikä sen RDNA2:n tarvitse parantaa suorituskykyä per mm^2 että sillä voi tehdä tuollaisia siruja.
Xboxin uusi APU on arviolta 380-400mm^2, Navi 10 251mm^2. Jos nyt liian rajusti yksinkertaistavaa naiivia laskentaa käyttäisi, siinä jäisi Navi 10:n kokoisen GPU:n (mukaanlukien uncore) ja 8 ytimen (+32 Mt L3) jälkeen vielä noin 66mm^2 eli ~16-18% piirin kokonaisalasta "tyhjää", kyllä siinä on varaa lisätä vaikka ja mitä.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelisin, että jossain sukupolvessa laskettiin että GPU + CPU Flopsit yhteen kun hehkuteltiin niitä maksimitehoja. Vai olenko tämän osalta väärässä? Jostain tuo yhteenlasku tulee mieleen kuitenkin.

En nyt äkkiseltään muista, että miten AVX2 suorituskyky lasketaan, mutta 8 core / 16 threadia täyden leveyden AVX2:silla 3.0GHz taajudella on joku nollasta poikkeava määrä flopseja.
 
Tuossa on 8-core Zen 2, esimerkiksi Ryzen 7 3700X pääsee vain vähän yli 0,5 TFLOPSiin (SGEMM) ja konsolissa se toiminee selvästi matalammilla kelloilla. Mutta ei Microsoft ole sitä tuohon mukaan laskenut, eikä sen RDNA2:n tarvitse parantaa suorituskykyä per mm^2 että sillä voi tehdä tuollaisia siruja.
Xboxin uusi APU on arviolta 380-400mm^2, Navi 10 251mm^2. Jos nyt liian rajusti yksinkertaistavaa naiivia laskentaa käyttäisi, siinä jäisi Navi 10:n kokoisen GPU:n (mukaanlukien uncore) ja 8 ytimen (+32 Mt L3) jälkeen vielä noin 66mm^2 eli ~16-18% piirin kokonaisalasta "tyhjää", kyllä siinä on varaa lisätä vaikka ja mitä.
~400mm2 tarkoittaisi selvästi isompaa sirua kuin esim one x, joka on tehty halvemmalla prosessilla, ja on konsolin premium malli, siinä missä tämä on perusmalli. Ei minusta kuulosta uskottavalta, tai sitten on tulossa aika hinnakas konsoli.
 
~400mm2 tarkoittaisi selvästi isompaa sirua kuin esim one x, joka on tehty halvemmalla prosessilla, ja on konsolin premium malli, siinä missä tämä on perusmalli. Ei minusta kuulosta uskottavalta, tai sitten on tulossa aika hinnakas konsoli.
MS haluaa varmistaa, että ei ole käymässä kuten Xbox One vs. PS4 tapauksessa.
 
~400mm2 tarkoittaisi selvästi isompaa sirua kuin esim one x, joka on tehty halvemmalla prosessilla, ja on konsolin premium malli, siinä missä tämä on perusmalli. Ei minusta kuulosta uskottavalta, tai sitten on tulossa aika hinnakas konsoli.
Siitä vaan laskemaan, tuo 380-400mm^2 on lähes kaikissa ellei kaikissa tuosta eri tavoin tehdyissä laskelmissa toistuva luku (tuo on käsittääkseni paras kuva mitä siitä on julkaistu)
1582577172051.png
 
...on konsolin premium malli, siinä missä tämä on perusmalli....
Voisin veikkailla, että series X tulee olemaan (ainakin aluksi) premiummalli, joka saa rinnalleen series S konsolin ilman levykelkkoja, joka tulee olemaan sit se köykäisempi 60hz fullhd-malli. Saas nähdä kuinka väärässä olen veikkaukseni kanssa :D
 
Kiitä onneasi jos tulee edes 2060 tehoinen näyttis.
Teraflopit eivät kerro näytönohjaimen oikeasta pelitehosta yhtikäs mitään.
Muutenkin, Xbox one X:sässä on RX 470 tehoinen näyttis joka on 6 teraflopia, jos se tulee olemaan tuplasti tehokkaampi, eli 12 teraflopia se tarkoittaa vain alle 2060 tehoa peleissä.
Ja edelleenkin korostan että teraflopit eivät kerro oikeasta peli suoritus kyvystä mitään.

Yksi asia on kuitenkin varma: Siihen ei ole tulossa RTX 2080, ei SUPER eikä TI mallin tehoista näytönohjaita. Se on fakta.
 
Kiitä onneasi jos tulee edes 2060 tehoinen näyttis.
Teraflopit eivät kerro näytönohjaimen oikeasta pelitehosta yhtikäs mitään.
Muutenkin, Xbox one X:sässä on RX 470 tehoinen näyttis joka on 6 teraflopia, jos se tulee olemaan tuplasti tehokkaampi, eli 12 teraflopia se tarkoittaa vain alle 2060 tehoa peleissä.
Ja edelleenkin korostan että teraflopit eivät kerro oikeasta peli suoritus kyvystä mitään.

Yksi asia on kuitenkin varma: Siihen ei ole tulossa RTX 2080, ei SUPER eikä TI mallin tehoista näytönohjaita. Se on fakta.
FLOPSeja ei kannata vertailla suoraan eri arkkitehtuurien välillä juuri sen vuoksi mitä sanoit, ja sitten kuitenkin teet heti perään niin itse. RDNA ei ole GCN vaikka se läheistä sukua onkin.

RDNA2 on taatusti vähintään yhtä nopea samoilla FLOPSeilla kuin RDNA1. Tässä pitää tietenkin nyt vähän oikoa mutkia ettei mene liian monimutkaisiksi laskut, joten oletetaan että muistikaistaa tulee olemaan suhteessa saman verran kuin Navi 10:llä ja että suorituskyky skaalautuu suurinpiirtein lineaarisesti FLOPSien mukaan. Näillä oletuksilla 12 TFLOPSin RDNA2 olisi vähimmillään nopeampi kuin RTX 2080 Super, mutta hitaampi kuin 2080 Ti ja jos RDNA2 parantaa realisoituvaa suorituskykyä per FLOPS RDNA1:een verrattuna niin se suoriutuisi vielä paremmin. (tämä siis ekstrapoloituna Navi 10 / 5700 XT:stä)

edit:
Ja Xbox One X:n GPU on selvästi RX 470:aa tehokkaampi, siinä on laskentavoimaa enemmän kuin RX 480:ssa, vasta RX 580 Boost-kellotaajuuksillaan menee ohi.
 
Samaa teholuokkaa kuin vuosien 2000–2001 maailman tehokkain supertietokone ASCI White, joka maksoi nykyrahassa 163 miljoonaa dollaria, painoi 106 tonnia, söi sähköä 3 megawattia, ja jonka jäähdytykseen tarvittiin toiset 3 megawattia. Teoreettinen huipputeho oli 12,3 teraFLOPSia, mutta ei saavuttanut sitä käytännön testeissä.
 
Microsoft ei ole kusettanut xbox one tai xbox one x kohdalla ainakaan niin pitää täysin kutiansa että tästä löytyy rtx 2080 ti tehonen näyttis sisältä. Saas nähdä mites ensi vuonna suu pannaan kun tulee rtx 3060 siihen 500 e, että kuinka moni rakentaa koneen konsolin tilalta :D.
Saahan sitä aina unelmoida... Voi vain tulla pieni pettymys vastaan.
 
Olisi kyllä hienoa jos äänimaailman mallintamiseen liikenisi lisää laskentatehoa. Itse en oikeastaan kaipaa lisää tarkkuutta mutta immersiota parantaisi hurjasti ympäröivän tilan akustinen mallintaminen. New Vegasia hiipparoidessa miettii miltä oikeasti kuulostaa kun tehdas hallissa vahingossa tönäisee alas peltiämpärin portaikkoon
 
Mielenkiintoista nähdä, mikä on lopullinen hinta ja miten tämä vertautuu PS5 konsoliin. Jommankumman olen aatellut julkaisusta ostaa, mutta en vielä tiedä että kumman. Nyt on Ps4, mutta aikaisemmin oli Xbox 360.
 
FLOPSeja ei kannata vertailla suoraan eri arkkitehtuurien välillä juuri sen vuoksi mitä sanoit, ja sitten kuitenkin teet heti perään niin itse. RDNA ei ole GCN vaikka se läheistä sukua onkin.

Eikä varsinkaan suoraan konsolista PC näyttiksiin ja PC pelikokemuksiin. Siinä missä se pelin PC versio ajelee jotain melko geneeristä GFX koodia, niin konsoli versiossa yleensä grafiikka koodit on tunattu sille piirille ja mahdollisesti jollain matalamman tason rajapinnalla.
 
Konsoli on konsoli. PC on ultimaattinen pelikone joka ei koskaan tule häviämään näille vaikka kuinka tehoja tulee niin PC menee aina edellä. Hienoa että nämä kehittyvät koko ajan ja toiminallisuus paranee, mutta niin pitkään kun näihin ei saa ilman kikkailua hiirtä ja näppistä kiinni ei itsellä ole mitään hinkua pelailla muuta kun NHL:ää ja FIFA:a konsolilla. Joskus yrittänyt ihan mielenkiinnosta kokeilla jotain räiskintäpeliä PS4:llä mutta perseestähän se on hiiren ja näppäimeen tottuneelle:)
 
Konsoli on konsoli. PC on ultimaattinen pelikone joka ei koskaan tule häviämään näille vaikka kuinka tehoja tulee niin PC menee aina edellä. Hienoa että nämä kehittyvät koko ajan ja toiminallisuus paranee, mutta niin pitkään kun näihin ei saa ilman kikkailua hiirtä ja näppistä kiinni ei itsellä ole mitään hinkua pelailla muuta kun NHL:ää ja FIFA:a konsolilla. Joskus yrittänyt ihan mielenkiinnosta kokeilla jotain räiskintäpeliä PS4:llä mutta perseestähän se on hiiren ja näppäimeen tottuneelle:)
Nykyään on pelejä joissa on suora tuki hiirelle ja näppikselle konsoleilla. Esimerkkeinä CoD:MW, Minecraft, Fortnite ja The Sims4. Hiiri ja näppis kiinni ja pelaamaan.
 
Tätä kanssa odottelen. Realistiset äänet toisi todella paljon lisää immersiota peleihin.
 
Faktoja. Jäähdytys ei ole Sonyn vahvuuksia, mutta ei ole mikään muukaan, joten Xbox on se ratkaisu. Hyvältähän tämä vaikuttaa harmi vain Playstation voi vielä parantaa(tuskin). Itse olen laatikon puolella koska Microsoft kilpailee Sonyn kanssa, mutta Sony ei Microsoftin kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa että Sony ei yritä PS:än kanssa, koska luottaa 7 vuoden takaiseen menestykseen. Game Pass, alennukset, backwards compatibility, tehot ja tuuletus. Vain hyviä puolia... En tiedä mistä valittaa. Tämä lähtee ostoon.
 
Olisi kyllä hienoa jos äänimaailman mallintamiseen liikenisi lisää laskentatehoa. Itse en oikeastaan kaipaa lisää tarkkuutta mutta immersiota parantaisi hurjasti ympäröivän tilan akustinen mallintaminen. New Vegasia hiipparoidessa miettii miltä oikeasti kuulostaa kun tehdas hallissa vahingossa tönäisee alas peltiämpärin portaikkoon
Unohdit suoraan tuosta pelin alkuperäisestä äänidatasta tehtävän kuuntelijan pään muodolle kustoimoitavan HRTF-laskennan, että saataisiin todelliset 3D-äänet korkeussijainteineen kaikkineen. (+ etäisyystuntu)

Microsoft vei peliäänten kehitystä hitosti taaksepäin DirectSoundin ja käytännössä äänten rautalaskennan tapollaan.
 
Tuleekohan osa peleistä 30fps kikkareina edelleen.
4k/60fps voi varmaan unohtaa mutta 1080p/60fps pitäisi olla kuitenkin minimi joka pelille ilman droppeja.

Tosin eipä boxilla ole pahemmin hyviä pelejä mitä PC.llä ei voisi pelata.
PS on ne mielenkiintoisimmat yksinoikeudet joten pakko hankinta pleikkari sen vuoksi.
 
Kyllä ne pelit siellä 4k 60-120 fps jokainen pyörii, codit kaikki ja muut fps 120hz mutta jotkin erittäin raskaat saattaa jäädä 60 fpssään tai vrmaan välimallejakin buildataan raskaasti ray tracatuille peleille joissa 90 fps tippuu siihen 60.
Cpu kuitenkin ainakin 4x nopeampi "paperilla" puhtaasti niin voidaan olettaa yli 10 kertaista nopeutta korkeilla resoluutioilla. Ryzenit tykkää skaalautua hyvin.
 
Uskon lisäksi että voi valita tietyissä peleissä että meneekö kuvanlaatu edellä vai 120hz tilassa, jossa karsitaan ns pc pelaajien näkökulmasta "turhaa" pois. Tosiaan kaikki konsolit toimii hiirellä ja näppiksellä, pitää vain hankkia erillinen adapteri esim. prismasta hori 50 e adapteri tai kallis xim adapteri. Tai voit suoraan ostaan kalliin razerin yhteensopivan setin suoraan konsoliin :). Tämän setin hinta taisi olla vaivaiset 250e :D, mutta se on jo varmaa että nämä tarjoavat paljon parempaa suorituskykyä rahalle kuin mitä ikinä koska microsoftista ja sonysta on kasvanut niin isoja yrityksiä niin he voivat kehittää parempaa mitä ennen ja myös tekniikka millä he sen tekevät on vihdoin parempaa amd:n kasvamisen ansiosta.
 
Uskon lisäksi että voi valita tietyissä peleissä että meneekö kuvanlaatu edellä vai 120hz tilassa, jossa karsitaan ns pc pelaajien näkökulmasta "turhaa" pois.

Tämä on jo nykyaikaa.

Tosiaan kaikki konsolit toimii hiirellä ja näppiksellä, pitää vain hankkia erillinen adapteri esim. prismasta hori 50 e adapteri tai kallis xim adapteri. Tai voit suoraan ostaan kalliin razerin yhteensopivan setin suoraan konsoliin :). Tämän setin hinta taisi olla vaivaiset 250e :D,

Jos peleistä puhutaan, niin hiiri ja näppis toimii kait ainaki xboxilla ihan ilman virityksiä, jos peli sitä tukee. Esim. cod; hiirellä+näppiksellä pelaa muita hiiri+näppis tyyppejä vastaan ja pädi-pelaajat pelaa toisia pädi-pelaajia vastaan. edit: https://beta.support.xbox.com/help/Hardware-Network/accessories/mouse-keyboard
 
Mitähän toi meinaa, että nykyisen kaltaisia "xbox one enhanced" päivityksiä ei tarvittaisi? entä toi takaisinpäin -yhteensopivuus? Tarkoitetaanko sillä nykyistä systeemiä vai, että KAIKKI pelit toimisi?

Kirsikkana kakun päälle Spencer muistutteli konsolin taaksepäinyhteensopivuudesta, jonka kerrotaan tukevan niin alkuperäisen Xboxin, Xbox 360:n kuin Xbox Onen pelejä. Lisäksi pelien on mainittu ottavan nyt myös täyden hyödyn Xbox Series X:n lisätehoista ilman erillisiä kehittäjiltä vaadittavia – ja Xbox One X:ltä tuttuja – Enhanced-päivittelyjä.

 
Ehkä kun päivitykset tehtiin x:älle, tehtiin rautakiihdytykset skaalautuvasti uusille laitteille. Siis välttämättä grafiikka ei 4k:sta tule nousemaan.
 
Kuulostaa aika kovilta spekseiltä, mutta olisikohan Microsoftilla pieni pakko saada voitettua kilpailija, jotta DirectX rajapinta pysyisi pelinkehittäjien ykkösenä. Voittamalla kuluttajat puolelleen, voittaisi kehittäjät puolelleen ja sitä kautta vahvistaisi asemiaan pelialustana.
 
Kuulostaa aika kovilta spekseiltä, mutta olisikohan Microsoftilla pieni pakko saada voitettua kilpailija, jotta DirectX rajapinta pysyisi pelinkehittäjien ykkösenä. Voittamalla kuluttajat puolelleen, voittaisi kehittäjät puolelleen ja sitä kautta vahvistaisi asemiaan pelialustana.

Hyvinhän Microsoft on hommat hoitanut sen jälkeen, ku toipuivat xbox onen julkaisusta. Sen jälkee menty pelkästään ylöspäin. Kosiskellaan sekä kehittäjiä (pc+xbox) ja kuluttajia (game pass, yhteensopivuus jne jne), unohtamatta xbox one x:ää, joka oli ja on todella onnistunut tuote. Series X:llä mentäneen samalla linjalla + pikkuisen enemmän. samalla kilpaillaan amazonin&googlen kans ja project xcloudia tulollaan.

edit: Lisäksi tällä hetkellähän voin androidilla pelata xboxin ohjaimella kotiboksilla olevia pelejä mistäpäin vaan, josta hyvä nettiyhteys löytyy. Toimii erinomaisesti peleissä, jotka ei vaadi pientä latenssia ja suurta fps:ää. 4G/LTE:n yli ei kyl esim. dirt rallya pystynyt ajamaan, vaan latenssia oli liikaa siihen. Lisäksi kuva puuroutu helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvinhän Microsoft on hommat hoitanut sen jälkeen, ku toipuivat xbox onen julkaisusta. Sen jälkee menty pelkästään ylöspäin. Kosiskellaan sekä kehittäjiä (pc+xbox) ja kuluttajia (game pass, yhteensopivuus jne jne), unohtamatta xbox one x:ää, joka oli ja on todella onnistunut tuote. Series X:llä mentäneen samalla linjalla + pikkuisen enemmän. samalla kilpaillaan amazonin&googlen kans ja project xcloudia tulollaan.

edit: Lisäksi tällä hetkellähän voin androidilla pelata xboxin ohjaimella kotiboksilla olevia pelejä mistäpäin vaan, josta hyvä nettiyhteys löytyy. Toimii erinomaisesti peleissä, jotka ei vaadi pientä latenssia ja suurta fps:ää. 4G/LTE:n yli ei kyl esim. dirt rallya pystynyt ajamaan.
Ja unohtamatta sitä, että MS on haalinut kiitettävästi studioita omaan talliin.
Toki aina voidaan keskustella siitä, että onko studion omistaminen edellytys hyvälle pelille.
Sonyllahan ollut viime aikoina muutama kovinkin onnistunut oman studion peli, mutta eipä niitä siltikään taida 2-3 enempää mahtua top20 listalla.
 
Toivottavasti eivät toteuta vieläkään FPS mittaria ruudun kulmaan ettei tule liian surullisia näistä 120Hz haaveilijoista ;)

Faktaa on että suuri osa peleistä ei pääse vakaasti edes siihen 30fps nykykonsoleilla saati sitten 60fps targettiin. Uudella revisiolla hypätään toki ylöspäin performanssissa mutta vähän luulen että vaihdetaan vain 30->60 ja 60->120 ja edelleen ollaan tilanteessa jossa enemmän tai vähemmän jää targetti saavuttamatta, varsinkin kun sekaan heitetään vielä uusia tekniikoita kuten säteenseuranta.

Siitä huolimatta toki pelikokemus tulee olemaan parempi, ja pelistä riippuen kokemus voi olla erinomainen kun fps-targetti on realistisesti asetettu (kuten esim nykykonsoleilla HZD, varsinkin Pro:lla oikein hyvä kokemus 30 fps targetista huolimatta).
 
Faktaa on että suuri osa peleistä ei pääse vakaasti edes siihen 30fps
Nyt on sellainen väite, että vaatisi lisää tietoa. Nykykonsoleihin lasketaan og-laitteet + "sukupolven välijulkaisu"-laitteet (X ja pro)

edit: mut kyllähän tuo joissain peleissä ongelma on toki. Esim. cities skylines tökki iha pirusti og-onella, mut X:lla on sulava.
 
Viimeksi muokattu:
Faktoja. Jäähdytys ei ole Sonyn vahvuuksia, mutta ei ole mikään muukaan, joten Xbox on se ratkaisu. Hyvältähän tämä vaikuttaa harmi vain Playstation voi vielä parantaa(tuskin). Itse olen laatikon puolella koska Microsoft kilpailee Sonyn kanssa, mutta Sony ei Microsoftin kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa että Sony ei yritä PS:än kanssa, koska luottaa 7 vuoden takaiseen menestykseen. Game Pass, alennukset, backwards compatibility, tehot ja tuuletus. Vain hyviä puolia... En tiedä mistä valittaa. Tämä lähtee ostoon.
Olipahan erikoinen näkemys, kyllähän Sony nimenomaan kilpailee Microsoftin kanssa ja toisin päin. Ei Sonylla oikeasti on pahemmin varaa lepäillä laakereillaan koska sen verran megaluokan jätti sillä on vastassa. Sonyn metodit ovat erilaiset kuin Microsoftilla ja niin pitää ollakin koska kummankin rauta on aika lähellä toisiaan eli jotain muuta erilaistumista pitää keksiä. Sony on satsannut paljon (vieläpä erinomaisiin) yksinoikeuspeleihin, joka on osasyy siihen minkä takia pleikka on niin suosittu tällä hetkellä.

Toisekseen on hieman hullunkurista suosia Microsoftia koska se kilpailee jotenkin rehellisemmin...tuo kommentti menisi läpi ehkä jonkun toisen firman kanssa mutta ei Microsoftin. Itse pidän Microsoftia kaiken sen historian jälkeen (ja kuinka paljon sen temppuilut ovat töissä ja siviilissä aiheuttaneet päänvaivaa) sen verran pahana piruna että jos joku järkevä vaihtoehto sille löytyy niin sen valitsen. Mutta se siitä, on minulla jotain vanhoja ääsbokseja itsellänikin nurkissa kun executionereitten ja muiden dvd-asemahackien kanssa halusin aikanaan leikkiä, mutta kaikista konsoleista itse valitsen Nintendon. Sen pelitarjonta on omanlaistaan ja oikeuttaa konsolin olemassaolon. Ainoa konsoli jolla voi myös järkevästi pelata perheen sisällä kaikenikäisten ja tasoisten kanssa. Muut normipelit tulee pelattua PC:llä.

Ei siinä kilpailu on hyvästä ja toivottavasti MS saa nyt jotain pleikkaria vastaan, mutta mieluummin näin kuin toisinpäin. Sonyn suurin tulovirta tulee peli- ja konsolipuolesta eli se on hyvin tärkeä osa-alue Sonylle. Microsoftille taas Xbox on vain yksi pieni siivu kaikesta muusta.
 
Faktoja. Jäähdytys ei ole Sonyn vahvuuksia, mutta ei ole mikään muukaan, joten Xbox on se ratkaisu.
Tämä nyt lienee trolli/provo, mutta mitä jäähdytykseen tulee niin juuri viime viikkoina on ollut huhuja siitä kuinka PS5 on tulossa viimeisen päälle kärkiluokan jäähdytysjärjestelmä. Toiseksi pleikkareilla ei ole ollut historiallisesti koskaan mitään suurempia jäähdytysongelmia kun taas esim. MS kusi Xbox 360:n kohdalla jäähdytyksen kokonaan ja koko alkusukupuolen tuotaneristä 100% oli viallisia laitteita jotka levisivät ennemmin tai myöhemmin. Tämä on koko konsolihistorian suurin palautus/huoltofarssi.

Vain hyviä puolia... En tiedä mistä valittaa. Tämä lähtee ostoon.
Esimerkiksi siitä että MS juuri ilmoitti että Xbox:lle ei ole tulossa konsoliyksinoikeuksia ainakaan ensimmäiseen pariin vuoteen => laite on "Dead on arrival" käytännössä kaikille jotka omistavat pelikelpoisen PC:n ja muidenkin kannattaa harkita PS5 kun saa sekä samat multiplättärit että PS5 yksinoikeudet.

Unohtamatta toki sitä että Sonylla on historiallisesti aina ollut vahva focus globaalille pelaajayleisölle kun taas MS on yrittänyt käyttää Xboxia alustana jenkkiyleisökeskeisten roskapalvelujen (NFL, tietovisoja yms "TV TV TV"-streamingpaskaa) tyrkyttämiseen.

Suurimmalle osalle pelaajista näillä näkymin alkavassa sukupolvessa ei ole oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kuin PS5 mikä on toki hyvin huono asia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne pelit siellä 4k 60-120 fps jokainen pyörii, codit kaikki ja muut fps 120hz mutta jotkin erittäin raskaat saattaa jäädä 60 fpssään tai vrmaan välimallejakin buildataan raskaasti ray tracatuille peleille joissa 90 fps tippuu siihen 60.
Cpu kuitenkin ainakin 4x nopeampi "paperilla" puhtaasti niin voidaan olettaa yli 10 kertaista nopeutta korkeilla resoluutioilla. Ryzenit tykkää skaalautua hyvin.
Juu ei todellakaan tule tapahtumaan että tuolla pyöriteltäisiin Natiivia 4K 120fps,valmistaudu siis pettymään. :rofl2::rofl2:
Enkä usko että välttämättä jaksaa edes Natiivia 4K sulavasti 60fps jokaisessa pelissä vieläkään.

Ja mistä lähtien CPU on vaikuttanut korkeilla resoluutioilla? GPU ne paukut loppuu korkealla resoluutiolla eikä CPU
ja RT päällä se on sitä 30fps pelailua sitten varmaankin.

MS juuri ilmoitti että Xbox:lle ei ole tulossa konsoliyksinoikeuksia ainakaan ensimmäiseen pariin vuoteen => laite on "Dead on arrival" käytännössä kaikille jotka omistavat pelikelpoisen PC:n ja muidenkin kannattaa harkita PS5 kun saa sekä samat multiplättärit että PS5 yksinoikeudet.
Tämä on juuri se syy miksi Xboxi on täysin turhista turhin laite PC pelaajalle.

Eli ne jotka täällä tai muualla odottaa Xboxin saapumista omistaa jonkun perunaPC ja nyt pääsis budjetti investoinnilla hieman nykyaikaisempaan pelaamisen kiinni.

Mielenkiinnolla odotan pleikan yksinoikeuksia,koska sieltä löytyy ne todelliset helmet mitä ei valitettavasti pääse PC.llä kokemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Enkä usko että välttämättä jaksaa edes Natiivia 4K sulavasti 60fps jokaisessa pelissä vieläkään.
4K@120 FPS on huono vitsi ja 4K@60 FPS on myös aikamoista haaveilua ellei sitten todellakin tuota lähdetä "jahtaamaan" hinnalla millä hyvänsä eli kaikki textuurit, modellit, AA:t revitään niin alas kuin vain tarve että saadaan nuo maagiset numerot pöytään.

Jokainen voi sitten taas miettiä että onko se todella sen arvoista. N64 grafiikat, mutta 4K@60 FPS. :cigar2:
 
Tuskimpa tuon resoluution suhteen mitään ihmeempiä muutoksia tulee vakiokäytäntöihin, eli karkkia lisätään, joten AAA pelit todennäköisesti pyörivät jollain n. 1440p resoluutiolla skaalattuna 4k, 30fps targetilla. Joissain saattaa sitten tekijöiden kiinnostuksen mukaan olla joku fullHD 60fps moodi.
 
Suuri yllätys kun ~500€ konsoli ei kykene 4k@120 FPS kun tuohon ei päästä kunnolla edes +1000€ GPU:lla... Ja voitte uskoa, että peleistä ei mitään visuaalisia juttuja tulla karsimaan, koska valtaosa joka konsolin tulee ostamaan on kiinnostunut enemmän grafiikoista, kuin mistään FPS:stä. Tod.näk. ei edes tiedä mitä se tarkoittaa...
 
Tämä nyt lienee trolli/provo, mutta mitä jäähdytykseen tulee niin juuri viime viikkoina on ollut huhuja siitä kuinka PS5 on tulossa viimeisen päälle kärkiluokan jäähdytysjärjestelmä. Toiseksi pleikkareilla ei ole ollut historiallisesti koskaan mitään suurempia jäähdytysongelmia kun taas esim. MS kusi Xbox 360:n kohdalla jäähdytyksen kokonaan ja koko alkusukupuolen tuotaneristä 100% oli viallisia laitteita jotka levisivät ennemmin tai myöhemmin. Tämä on koko konsolihistorian suurin palautus/huoltofarssi.


Esimerkiksi siitä että MS juuri ilmoitti että Xbox:lle ei ole tulossa konsoliyksinoikeuksia ainakaan ensimmäiseen pariin vuoteen => laite on "Dead on arrival" käytännössä kaikille jotka omistavat pelikelpoisen PC:n ja muidenkin kannattaa harkita PS5 kun saa sekä samat multiplättärit että PS5 yksinoikeudet.

Unohtamatta toki sitä että Sonylla on historiallisesti aina ollut vahva focus globaalille pelaajayleisölle kun taas MS on yrittänyt käyttää Xboxia alustana jenkkiyleisökeskeisten roskapalvelujen (NFL, tietovisoja yms "TV TV TV"-streamingpaskaa) tyrkyttämiseen.

Suurimmalle osalle pelaajista näillä näkymin alkavassa sukupolvessa ei ole oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kuin PS5 mikä on toki hyvin huono asia.
Itse taas näen että PS5:n hankintaan ei ole mitään syytä koska ei kiinnostavia pelejä, varsin varmasti edelleen umpikamala dualshock ohjain ja surkea käyttis :) Yksinoikeuspelit on peliteollisuuden syöpä joka saisi kuolla pois.
Juu ei todellakaan tule tapahtumaan että tuolla pyöriteltäisiin Natiivia 4K 120fps,valmistaudu siis pettymään. :rofl2::rofl2:
Enkä usko että välttämättä jaksaa edes Natiivia 4K sulavasti 60fps jokaisessa pelissä vieläkään.

Ja mistä lähtien CPU on vaikuttanut korkeilla resoluutioilla? GPU ne paukut loppuu korkealla resoluutiolla eikä CPU
ja RT päällä se on sitä 30fps pelailua sitten varmaankin.


Tämä on juuri se syy miksi Xboxi on täysin turhista turhin laite PC pelaajalle.

Eli ne jotka täällä tai muualla odottaa Xboxin saapumista omistaa jonkun perunaPC ja nyt pääsis budjetti investoinnilla hieman nykyaikaisempaan pelaamisen kiinni.

Mielenkiinnolla odotan pleikan yksinoikeuksia,koska sieltä löytyy ne todelliset helmet mitä ei valitettavasti pääse PC.llä kokemaan.
Itse omistan konsolin koska jotkut pelit vain on mukavampi pelata sohvalta käsin isosta 4K HDR telkkarista eikä kaikkia pelejä vieläkään ole saatavilla PC:lle.
4K@120 FPS on huono vitsi ja 4K@60 FPS on myös aikamoista haaveilua ellei sitten todellakin tuota lähdetä "jahtaamaan" hinnalla millä hyvänsä eli kaikki textuurit, modellit, AA:t revitään niin alas kuin vain tarve että saadaan nuo maagiset numerot pöytään.

Jokainen voi sitten taas miettiä että onko se todella sen arvoista. N64 grafiikat, mutta 4K@60 FPS. :cigar2:
Esimerkkinä Forza 7 pyörii 4K 60fps Xbox One X:llä joten kyllä tuo on jo nykysukupolvessa saavutettu. Toki valtaosa peleistä tuohon ei pääse.
 
Hyvinhän Microsoft on hommat hoitanut sen jälkeen, ku toipuivat xbox onen julkaisusta. Sen jälkee menty pelkästään ylöspäin. Kosiskellaan sekä kehittäjiä (pc+xbox) ja kuluttajia (game pass, yhteensopivuus jne jne), ...

Jos meinaat yhteensopivuudella, sitä että voit ostaa wintendo storesta pelin ja pelata sitä poksilla ja PC:llä niin varoituksen sana tähän.

Tein silleen tyhmästi ja ostin alesta Forza Motorsport 7 ja asensin PClle (ei o ku xbox360 jossai nurkassa pölyttymässä). FM7 sitten vuotaa muistia niin, että 16GB rammia kerkee hätäseen ajaa yhden radan, mutta ei tunata autoa koska valikoissa vuotaa rammia ja kops ympäri. No refund. Jos ostan jonkun konsolin niin en ainakaan poksia, m$ pitäkööt tunkkinsa jos eivät edes validoi että nuo pelit toimii PC:llä. :(
 
Itse taas näen että PS5:n hankintaan ei ole mitään syytä koska ei kiinnostavia pelejä, varsin varmasti edelleen umpikamala dualshock ohjain ja surkea käyttis :) Yksinoikeuspelit on peliteollisuuden syöpä joka saisi kuolla pois.
En ota uskonnollisiin syihin kantaa, mutta yksinoikeuspelit ovat käytännössä konsoleiden pointti ja ainoa syy niiden olemassaololle. PS2-sukupolvessa elettiin ns. kulta-aikaa jolloin lähes kaikki huippupelit olivat yksinoikeuksia, mutta nyt konsolit ovat entistä enemmän vain walled garden PC:tä missä se että asioita ei rajoiteta tai synteettisesti poisteta myydään "ominaisuutena", missä nettipelaaminen on erillinen kunnia josta saa maksaa kuukausimaksua ja missä peleistä, ohjaimista yms. pääsee pulittamaan tuntuvan katteen. Nintendon ja Playstationin peleistä suurin osa ja Xbox:n peleistä käytännössä kaikki ovat täysin samat mitä PC:lle saa, mutta PC:lle saa vielä sitäkin enemmän pelejä ja taaksepäin yhteensopivuus on aina voimassa.

Esimerkkinä Forza 7 pyörii 4K 60fps Xbox One X:llä joten kyllä tuo on jo nykysukupolvessa saavutettu. Toki valtaosa peleistä tuohon ei pääse.
Loppusukupolven high end maxed out versio pyörittää 4K 60 FPS peliä joka on suunniteltu 2013 julkaistulle laitteelle. Eipä ihme. Jos Microsoft tai Sony julkaiseen 2024 tai 2025 uuden version tulevista konsoleistaan joissa on samanlainen jättiharppaus raudassa niin eiköhän sekin pyöritä 4K 60 FPS joitain alunperäisen laitteen pelejä.
 
Jos meinaat yhteensopivuudella, sitä että voit ostaa wintendo storesta pelin ja pelata sitä poksilla ja PC:llä niin varoituksen sana tähän.

Tein silleen tyhmästi ja ostin alesta Forza Motorsport 7 ja asensin PClle (ei o ku xbox360 jossai nurkassa pölyttymässä). FM7 sitten vuotaa muistia niin, että 16GB rammia kerkee hätäseen ajaa yhden radan, mutta ei tunata autoa koska valikoissa vuotaa rammia ja kops ympäri. No refund. Jos ostan jonkun konsolin niin en ainakaan poksia, m$ pitäkööt tunkkinsa jos eivät edes validoi että nuo pelit toimii PC:llä. :(

Tarkoitin takaisinpäinyhteensopivuutta.
 
On tuo kyllä helkkarin hyvän näköinen laitteena. Uuttuu sellaista "vakavaa" seksikkyyttä, no frills kuten sanotaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 626
Viestejä
4 494 013
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom