Microsoft: Osa virustorjunnoista ei toimi yhdessä Meltdown ja Spectre -päivityksen kanssa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 608
Varoituksen sana. Mulla sekosi ai suite kun päivityksen jälkeen ja kun uudelleen asensin tuon niin pääse enää windowssiin asti eli uudelleen asenteluksi menee...kerkes ollakin jo windows kuukauden pystyssä kun viimeksi fcu sekoitti koneen... hyviä nykyyän nämä windowssin päivitykset. :hammer:

Edit. Eikä ollut kun windefender ja freedome käytössä
Eiköhän tuossa ole syypäänä AI-suite eikä Windowsin päivitys, nuo emovalmistajien ihmesoftat on pääosin sellaisia virityksiä että oksat pois
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Täällä virustorjuntana BitDefender. Olin otsikkoa lukiessa huolissani kunnes muistin käyttäväni AMD:n prosessoria.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Varoituksen sana. Mulla sekosi ai suite kun päivityksen jälkeen ja kun uudelleen asensin tuon niin pääse enää windowssiin asti eli uudelleen asenteluksi menee...kerkes ollakin jo windows kuukauden pystyssä kun viimeksi fcu sekoitti koneen... hyviä nykyyän nämä windowssin päivitykset. :hammer:

Edit. Eikä ollut kun windefender ja freedome käytössä
Hmm. kyllä, ei näköjään omassakaan ihmekoneessa ai suite 3 käynnisty.

ps. suosittelen käyttämään ilmaista macrium reflektiä windows pätsi tms. seikkailujen varalle. full ja diff kera
Näyttää siltä että joudun tässä itsekkin käynnistämään palautuksen tälle aamulle, 20min :kahvi:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 836
Otin Nortonin pois ja ei ole viel kuva hävinnyt. Nortonille on vasta myöhemmin korjaus mitä Googlettelin.
 

RageDaddy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
766
CPU-Z penkissä lähti e5-1650 Xeonista single thredtehoja pois -28%, 4k write AS SSD (ADATA SU800 6GB/S) -47% ja jotain ja jotain. Ei mitään tuon enempää ole tullut kokeiltua ja eihän noista nyt voi varmasti sanoa vittuakaan mutta miinusta kuitenkin....
 

Hammu

Rauchbegrenzungskennfeld
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
746
upload_2018-1-4_23-11-39.png


Semmosta kertoo hän. Mitäs nyt, joutuuko tässä biosin pävitykseen vai riittääkö Windowsin päivittäminen? Build 17063 atm.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Hmm. kyllä, ei näköjään omassakaan ihmekoneessa ai suite 3 käynnisty.

ps. suosittelen käyttämään ilmaista macrium reflektiä windows pätsi tms. seikkailujen varalle. full ja diff kera
Näyttää siltä että joudun tässä itsekkin käynnistämään palautuksen tälle aamulle, 20min :kahvi:
Joo oli hassua kun käynnistyi kirjautumisruutuun mutta mikään usb ei käynnistynyt ja ei toiminut näppis ja hiirikään. boottasin win tikulta ja sitä kautta sain palautuspisteen...onneks oli tehnyt sen tuossa päivityksessä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 052
Kannattaako tuo AiSuite suosiolla uninstalloida ennen Meltdown-pätchiä? Minulla on yhdessä wanhassa koneessa AiSuite asennettuna mutta en kyllä sitä ole mihinkään käyttänyt vuosikausiin. Varmaan jo Seiska-ajoilta lähtien ollut ja sama asennus päivitetty sittemmin Kasiin ja Kymppiin, ja hyvin porskuttaa.

edit: Sellainen hämärä mielikuva tuli AiSuitesta että joskus Windows 8.1:een päivittäessä tai jotain piti asentaa suite uusiksi että sain emon 3rd party usbi 3.0 -ohjaimen toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Kannattaako tuo AiSuite suosiolla uninstalloida ennen Meltdown-pätchiä? Minulla on yhdessä wanhassa koneessa AiSuite asennettuna mutta en kyllä sitä ole mihinkään käyttänyt vuosikausiin. Varmaan jo Seiska-ajoilta lähtien ollut ja sama asennus päivitetty sittemmin Kasiin ja Kymppiin, ja hyvin porskuttaa.

edit: Sellainen hämärä mielikuva tuli AiSuitesta että joskus Windows 8.1:een päivittäessä tai jotain piti asentaa suite uusiksi että sain emon 3rd party usbi 3.0 -ohjaimen toimimaan.
Kannattaa viimeistään nyt jos et kerran sitä tarvitsekkaan. Toivotan myöskin onnea asennuksen poiston onnistumiselle, itsellä ei käynyt AiSuite II:sen kanssa yhtä hyvin. :shifty:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 437
Eilen oli itselle ilmestynyt pätsi tarjolle (sis FSecure ha W10 v1607), mutten vielä asentanut kun taas oli tullut nvidian ajuri kummittelemaan sinne vaikka kuinka sillä hidetoolilla niitä piilottaa, todennäköisesti uudella käynnistyskerralla on taas piilossa niin voi tuon turvapätsin asentaa.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Kiitos tiedosta. Eipä siis tarvitse vielä asentaa päivitystä. Ei tuota AIsuitea muuten tartte, mutta kun vesijäähyn ohjaus sitä kautta.
Etkö muuta kautta saa ohjattua? Koko suite on hazardi ryzeneillä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Etkö muuta kautta saa ohjattua? Koko suite on hazardi ryzeneillä.
UEFIsta periaatteessa, mutta kun on erillinen T_sensor niin AI suitesta menee parhaiten. Ei sieltä sitten mitään muuta kannatakkaan säätää. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
UEFIsta periaatteessa, mutta kun on erillinen T_sensor niin AI suitesta menee parhaiten. Ei sieltä sitten mitään muuta kannatakkaan säätää. :)
Joo itse kans fan experttiä käyttänyt ja nyt laitoin uefista. monitor välilehdestä sai nuo sensoritkin valittua. ainut mitä en omalla emolla saanut tuota että tuulettimet sammuisi tietystä lämpötilasta.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Eipä ollut palautuspistettä ei :D
Unohtunut laittaa tässä asennuksessa nuo päälle...
No enpä tuota käyttänytkään kuin tuulettimien säätön ja usbit jne näyttäisi kaikki toimivan.
Tuulettimetkin näköjään säätyy asetusten mukaan mutta toi ai suite softa ei vaan aukea näkyviin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 076
En usko ja Linuxinkin puolella Linus on nyt siunannut ettei PTI:tä pakoteta AMD:n prossuille (jos oikein käsitin)
Itse käsitin että alkuun kaikille tulee suojaus. Sitten ajan kanssa availlaan ohituskaista kun homma varmistuu prosessori kohtaisesti. Tähän voi mennä kuukausia.


edit: näköjään on linux puolella rohkeasti poistettu suojaus kaikilta AMD prosessoreilta.
"Update: Linus Torvalds has now ended up pulling the latest PTI fixes that also include the change to disable page table isolation for now on all AMD CPUs. The commit is in mainline for Linux 4.15 along with a few basic fixes and ensuring PAGE_TABLE_ISOLATION is enabled by default"
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Itse käsitin että alkuun kaikille tulee suojaus. Sitten ajan kanssa availlaan ohituskaista kun homma varmistuu prosessori kohtaisesti. Tähän voi mennä kuukausia.
Alkuun pitikin tulla, mutta sitten muutettiin mieltä. AMD:lle ei pakoteta korjausta olemattomaan vikaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 052
Kannattaa viimeistään nyt jos et kerran sitä tarvitsekkaan. Toivotan myöskin onnea asennuksen poiston onnistumiselle, itsellä ei käynyt AiSuite II:sen kanssa yhtä hyvin. :shifty:
Kokeilin kepillä jäätä ja jätin esihistoriallisilta ajoilta periytyneen AI Suiteni uninstalloimatta. Kun Windows Updatesta ei tähän mennessä automaattisesti Meltdown-pätchiä pudonnut niin imaisin sen tuon saitin linkistä ja asensin käsipelillä:
Cumulative Update KB4056892 Windows 10 v1709 Build 16299.192 - Windows 10 Forums

Asennuksen jälkeen herjasi AI Suitesta ja jostain sen oheiskikkareesta:
Meltdown fixin jälkeen Asus AI Suite II ei toimi - Copy.png

EDIT: Kitisi muuten seuraavalla buutillakin noista. *huokaus*

Mutta onneksi usbikolmoseni toimivat ja kaikki hyvin sen suhteen. (Tuon AI Suiten siis aikoinaan jouduin asentamaan kun en muuten saanut usbikolmosia toimimaan jonkun Windowsin isomman updaten jälkeen)


Eipä ollut palautuspistettä ei :D
Unohtunut laittaa tässä asennuksessa nuo päälle...
Ainakin minulla on Windowsin isompien päivitysten (esim. Creators Update, Fall Creators Update) ohessa usein System Restore nollautunut, eli mennyt Off-asentoon ja kaikki aiemmat Restore Pointit hävinneet. Joten tuo kannattaa aina tarkistaa päivitysten jälkeen. Yleensä otan itse uuden Restore Pointin heti isompien updeittien jälkeen mikäli Windows ei niitä itse ota.

Ja tämänpäiväinen pätchi ei Windowsin mielestä aiheuttanut toimenpiteitä System protection -osastolla. Eli automaagista Restore Pointtia ei syntynyt ennen eikä jälkeen pätchäystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 052
Toivotan myöskin onnea asennuksen poiston onnistumiselle, itsellä ei käynyt AiSuite II:sen kanssa yhtä hyvin. :shifty:
Arvasit oikein.

Uninstalloin nyt AI Suiten paskeen, mutta nyt kitisee buutissa että "can not load asacpi.dll". Tuo liittyy AI Suiteen. Kone kyllä toimii ja usbikolmosetkin. Täytyy alkaa ihmetellä miten tuon kikkareen jämät saa siivottua kokonaan pois. Jotain triidejä löytyy googlella:
AI Suite unininstall question

VMP. :hammer:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Oli ongelmia AMD FX koneella kun laitoin "qualitykompakti" reg arvon 1. Ei alkanut lataamaan tai asentamaan päivitystä, uudelleenkäynnistin koneen ja käynnistä valikko ja ohjelmat eivät auenneet. Menin ctlaltdel suorita kautta regedittiin niin reg arvo oli muuttunut takaisin 0. Vasta viidennellä uudelleenkäynnistys kerralla, alkoi winukka toimimaan normaalisti. Pitänee kait odotella sitä 8 päivää.. edit: ei kun 9 päivähän se oli.
Sillä ei ole itse asiassa mitään merkitystä mikä sen rekisteriavaimen arvoksi on asetettu. Olennaista on, että se ylipäätään löytyy.

Tuolla asetuksella ei ole yhtään mitään tekemistä koneen muun toiminnan kanssa. Veikkaan että koneesi ongelmien takana ovat lähinnä muissa yhteyksissä mainitsemasi itse asennetut epäilyttävät 3rd party sovellukset. Kannattaa selvittää ja korjata tällaiset ensin.

Ja jos Windows-update ei tosiaan syystä tai toisesta tarjoa sitä päivitystä, niin toki voit ladata ja asentaa sen manuaalisesti.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 124
Selaimien tietoturhaa voi yrittää kiristää seuraavilla asetuksilla:

 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 743
Selaimien tietoturhaa voi yrittää kiristää seuraavilla asetuksilla:

Firefox:
Speculative execution side-channel attack ("Spectre")

"SharedArrayBuffer is already disabled in Firefox 52 ESR." :eek:

Ja kuten monet tuolla kertoneet, niin ei taida tuo First-Party Isolation auttaa tähän hätään, enkä hirveästi suosittele ainakaan ESR versiolla käyttämään kun puuttuu se toinen asetus jolla voidaan rajoittaa sitä tehokkuutta, rikkoo todella paljon sivuja ilman sitä.

Edit: Uusi postaus

 
Viimeksi muokattu:

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Onkos kellään sekoillut peleissä äänet ton päivityksen jälkeen?
Itellä sekoili mut aattelin et se johtu tosta ai suite betasta, mutta just kaveri laitto että sillä ja sen kaverilla rupes sekoileen äänet peleissä ton jälkeen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 836
Onkos kellään sekoillut peleissä äänet ton päivityksen jälkeen?
Itellä sekoili mut aattelin et se johtu tosta ai suite betasta, mutta just kaveri laitto että sillä ja sen kaverilla rupes sekoileen äänet peleissä ton jälkeen.
Kaverilla mikki ei toimi enään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Sillä ei ole itse asiassa mitään merkitystä mikä sen rekisteriavaimen arvoksi on asetettu. Olennaista on, että se ylipäätään löytyy.

Tuolla asetuksella ei ole yhtään mitään tekemistä koneen muun toiminnan kanssa. Veikkaan että koneesi ongelmien takana ovat lähinnä muissa yhteyksissä mainitsemasi itse asennetut epäilyttävät 3rd party sovellukset. Kannattaa selvittää ja korjata tällaiset ensin.

Ja jos Windows-update ei tosiaan syystä tai toisesta tarjoa sitä päivitystä, niin toki voit ladata ja asentaa sen manuaalisesti.
Olin väärässä ettei arvon muuttamisen jälkeen windows alkanut jotain lataamaan, siis alkoi taustalla "piilossa ilmeisesti lataamaan" kun hieman tutkin ja alkoi myös jotain puuhailemaan.
Ainoita 3party sovelluksia tuossa AMD koneessa on veracrypt ja uusimmat radeon ajurit niin ja steam, kone on juuri viikko sitten asennettu uudelleen puhtaana jossa on se uusi windows 10 buildi, eikä tässä oikein ole ehtinyt muuta tehdä. Pitänee unohtaa patsin asennukset kai sitten, ilman veracryptia ja steamia ei oikein pärjää. Kone toimii kunhan ei mene päivitystä laittamaan. Bios päivitystäkään ei ole ollut saatavilla koneeseen neljään vuoteen. Ainoat rekisterin puukotukset taisi olla valokuvien esikatselu toiminnon takaisin saaminen ja (ja voi vittu että tämä intel koneen crome selain välillä tökkii perkeleesti meltdown päivityksen jälkeen..) ettei windows salaa asenna niitä candykrus pelejä käynnistävalikkoon, en muista millä rekisteri avaimella asetuksella sen disabloin. Se oli SilentInstalledAppsEnabled0 .
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Onkos kellään sekoillut peleissä äänet ton päivityksen jälkeen?
Itellä sekoili mut aattelin et se johtu tosta ai suite betasta, mutta just kaveri laitto että sillä ja sen kaverilla rupes sekoileen äänet peleissä ton jälkeen.
Tuossa päivityksessä KB4056892 on mukana muitakin korjauksia kuten muissakin kumulatiivisissa päivityksissä. Vähän väliä olen nähnyt windowsin kumulatiivisten päivitysten jälkeen kommentteja että "äänet tai mikki ei toimi" yms. Paha itse sanoa suuttuvatko äänilaitteiden ajurit usein windowsin päivityksistä, kun en ole vuosikausiin käyttänyt emolevyn integroitua ääntä. Creativen ajurien laaduttomuus nyt ei tule kenellekkään yllätyksenä. :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Tuossa päivityksessä KB4056892 on mukana muitakin korjauksia kuten muissakin kumulatiivisissa päivityksissä. Vähän väliä olen nähnyt windowsin kumulatiivisten päivitysten jälkeen kommentteja että "äänet tai mikki ei toimi" yms. Paha itse sanoa suuttuvatko äänilaitteiden ajurit usein windowsin päivityksistä, kun en ole vuosikausiin käyttänyt emolevyn integroitua ääntä. Creativen ajurien laaduttomuus nyt ei tule kenellekkään yllätyksenä. :think:
Laadukkuus tai laaduttomuus... ei ainakaa SB X7 lla täällä mitään probleemia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Voisiko joku kertoa mitä pitää tehdä, (alkaa tässä savu nousemaan korvienvälistä)
win 10 pro, viimeisin päivitys 28,12,2017
Speculation control settings for CVE-2017-5715 [branch target injection]

Hardware support for branch target injection mitigation is present: False
Windows OS support for branch target injection mitigation is present: False
Windows OS support for branch target injection mitigation is enabled: False

Speculation control settings for CVE-2017-5754 [rogue data cache load]

Hardware requires kernel VA shadowing: False

Suggested actions

* Install BIOS/firmware update provided by your device OEM that enables hardware support for the branch target injection mitigation.
* Install the latest available updates for Windows with support for speculation control mitigations.


BTIHardwarePresent : False
BTIWindowsSupportPresent : False
BTIWindowsSupportEnabled : False
BTIDisabledBySystemPolicy : False
BTIDisabledByNoHardwareSupport : False
KVAShadowRequired : False
KVAShadowWindowsSupportPresent : False
KVAShadowWindowsSupportEnabled : False
KVAShadowPcidEnabled : False
vai odotteleeko sitä 9 päivää rauhassa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 052
Voisiko joku kertoa mitä pitää tehdä, (alkaa tässä savu nousemaan korvienvälistä)
win 10 pro, viimeisin päivitys 28,12,2017

vai odotteleeko sitä 9 päivää rauhassa?
Tuon sivun linkeistä imaiset päivityksen ja asennat käsin:
Cumulative Update KB4056892 Windows 10 v1709 Build 16299.192 - Windows 10 Forums

Katso regeditillä että mainittu reg key löytyy (ennen kuin päivität).

Siis polusta HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\QualityCompat

Value Name="cadca5fe-87d3-4b96-b7fb-a231484277cc"
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Tuon sivun linkeistä imaiset päivityksen ja asennat käsin:
Cumulative Update KB4056892 Windows 10 v1709 Build 16299.192 - Windows 10 Forums

Katso regeditillä että mainittu reg key löytyy (ennen kuin päivität).

Siis polusta HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\QualityCompat

Value Name="cadca5fe-87d3-4b96-b7fb-a231484277cc"
Oukeydokey, latasin ja päivitin ja uudelleenkäynnistin (Veni, vidi, vici what?)
tuntuu winukka toimivan normaalisti (toivottavasti)
nyt näyttää tältä
Speculation control settings for CVE-2017-5715 [branch target injection]

Hardware support for branch target injection mitigation is present: False
Windows OS support for branch target injection mitigation is present: True
Windows OS support for branch target injection mitigation is enabled: False
Windows OS support for branch target injection mitigation is disabled by system policy: False
Windows OS support for branch target injection mitigation is disabled by absence of hardware support: True

Speculation control settings for CVE-2017-5754 [rogue data cache load]

Hardware requires kernel VA shadowing: False

Suggested actions

* Install BIOS/firmware update provided by your device OEM that enables hardware support for the branch target injection mitigation.


BTIHardwarePresent : False
BTIWindowsSupportPresent : True
BTIWindowsSupportEnabled : False
BTIDisabledBySystemPolicy : False
BTIDisabledByNoHardwareSupport : True
KVAShadowRequired : False
KVAShadowWindowsSupportPresent : True
KVAShadowWindowsSupportEnabled : False
KVAShadowPcidEnabled : False
Emolevynä M5A99X EVO 1.x
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.11.2017
Viestejä
20
Ei vissii insider previewin uusimpaan versioon yhteensopivaa löydy
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Onko kukaan saanut bitdefenderillä suojattua konetta jo päivitettyä? Bitdefenderiin oli tullut päivitys, mutta tuon windows päivityksen asennus ei mene läpi. Ryzen mulla käytössä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 836
Onko kukaan saanut bitdefenderillä suojattua konetta jo päivitettyä? Bitdefenderiin oli tullut päivitys, mutta tuon windows päivityksen asennus ei mene läpi. Ryzen mulla käytössä.
Mä asensin Windowsin uudestaan ja menen Windowsin omalla turvalla hetken ennen ku Norton saa asiat kuntoon. Meni vähän juntturaan kone. Mulla kanssa Ryzen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 468
Itsekin sain päivityksen nyt vasta asennettua, kun ennen sitä poistin vanhan CCleanerin ja Adblockin koneelta. Mahdollisesti sitten jompikumpi noista häiritsi asennusta.
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Päivitys asentui heti kun poistin Avastin vaikka tuon olisi pitänyt olla täysin yhteensopiva.
Kaksi konetta uusimmalla ilmaisen Avastin versiolla. Päivitystä ei löydy Windows Updatesta.

Ilman Avastia olevalle koneelle se asentui heti julkaisuhetkellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Ei auttanut bitdefenderin poistokaan, ja win updaten antama virhekoodi viittasi johonkin isompaan ongelmaan, joten päädyin asentamaan windowsin uudestaan, tuon jälkeen päivitys asentui kiltisti.

Pojan intel koneeseen päivitys oli asentunu, vaikka oli myös bitdefender käytössä.
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Nyt oli päivitys asentunut automaattisesti myös Avastilla varustettuihin koneisiin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 813
Viestejä
4 204 704
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom