Microsoft kertoi GDC:ssä lisää Windows 10:n Game Moden toiminnasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
microsoft-windows-10-creators-update-game-mode-20170127.jpg


Microsoft kertoi alkuvuodesta Windows 10:n tulevasta Game Mode -tilasta. Tietokoneen resursseja pelikäyttöön optimoivan Game Mode -tilan luvataan parantavan pelin suorituskykyä aluksi parhaimmillaan viitisen prosentia. Microsoftin Xbox Advanced Technology Groupin Eric Walston kertoi Game Developers Conferencen yhteydessä lisää yksityiskohtia Game Moden toimintatavoista.

Paikalla olleen Ars Technican mukaan Game Mode ei tyydy esimerkiksi priorisoimaan pelin käyttämää prosessia muiden ylitse, vaan se kykenee varaamaan tietyt prosessoriytimet yksin peliprosessin käyttöön ja ohjaamaan taustaprosessit muille ytimille. Microsoftin esimerkissä 8-ytimisestä prosessorista 6 ydintä pyhitettäisiin peliprosessille ja 2 jätettäisiin taustaprosessien käyttöön.

Game Moden kerrotaan optimoivan myös näytönohjaimen resursseja aiempaa paremmin. Nykyisin Windows priorisoi tietyn osan näytönohjaimen laskentakyvyistä automaattisesti aktiiviselle ikkunalle. Game Moden kerrotaan nostavan tuota osuutta entisestään sitä tukevien pelien kohdalla, jonka lisäksi pelin käyttämät resurssit, kuten tekstuurit, saavat prioriteetin muiden ohjelmien ohi näytönohjaimen omaan muistiin mahtumisessa.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Ehkö se sittenkin on parempi kuin razerin game booster :) Varsinkin jos on ytimiä enemmän käytössä.
 
Kuulostaa kovasti siltä, että Windowsiin olisi tulossa uusi scheduler tai ainakin vanhaa säädetään rankasti. Mitenkähän tuo vaikuttaa Ryzenin kanssa? Itse asiassa voiko olla niin, että Ryzen optimointi tuodaan tuossa samassa paketissa?
 
Kuulostaa kovasti siltä, että Windowsiin olisi tulossa uusi scheduler tai ainakin vanhaa säädetään rankasti. Mitenkähän tuo vaikuttaa Ryzenin kanssa? Itse asiassa voiko olla niin, että Ryzen optimointi tuodaan tuossa samassa paketissa?
Siltä se vähän näyttää ett Mikkisoftalla on paremmat sävelet nykyään AMD:n kanssa kui Intelin kaa mutta toi ois kauan kaivattu hyvä ominaisuus. Tukeekohan se ainoastaan winkun omasta kaupasta ostetut pelit vai kaikki "ikkuna" moodit mitä tuo kymppi nyt tukeekaan...?!?!?!
 
Siltä se vähän näyttää ett Mikkisoftalla on paremmat sävelet nykyään AMD:n kanssa kui Intelin kaa mutta toi ois kauan kaivattu hyvä ominaisuus. Tukeekohan se ainoastaan winkun omasta kaupasta ostetut pelit vai kaikki "ikkuna" moodit mitä tuo kymppi nyt tukeekaan...?!?!?!
Muistelen, että olisi ollut väitteitä, että tukisi myös muita kuin Microsoftin kaupasta ostettuja, mutta että ne saattavat vaatia sen manuaalista päällelaittoa.
 
Joopa joo. Mitähän uutta tämä käytännössä tuo pelikehittäjille mitä nykyisillä rajapinnoilla ei ole voinut tehdä? Toki prosessien automaattinen priorisointi/grouppaus voi jonkun pienen vaikutuksen tehdä, sitähän kaiken maailman gameboosterit yms. on tehneet jo pitkään.
 
Joopa joo. Mitähän uutta tämä käytännössä tuo pelikehittäjille mitä nykyisillä rajapinnoilla ei ole voinut tehdä? Toki prosessien automaattinen priorisointi/grouppaus voi jonkun pienen vaikutuksen tehdä, sitähän kaiken maailman gameboosterit yms. on tehneet jo pitkään.
Ihan sen mitä uutisessa sanotaan, eli priorisoidaan suurempi osa GPU:n muistista ja laskutehosta sille pelille, ja voidaan kirjaimellisesti pyhittää ytimiä vain pelin käyttöön. Gameboosterit sun muut korkeintaan priorisoivat prosessien tärkeyttä.

Siltä se vähän näyttää ett Mikkisoftalla on paremmat sävelet nykyään AMD:n kanssa kui Intelin kaa mutta toi ois kauan kaivattu hyvä ominaisuus. Tukeekohan se ainoastaan winkun omasta kaupasta ostetut pelit vai kaikki "ikkuna" moodit mitä tuo kymppi nyt tukeekaan...?!?!?!
Tukee sekä Win32- että UWP-pelejä, mutta Win32-peleissä toimivuus ei välttämättä ole samalla tasolla koska ne voivat käyttää useampiakin prosesseja, ja tuo on suunniteltu ajatellen UWP:ta joka pyörii aina yhden prosessin sisällä.
 
Gameboosterit sun muut korkeintaan priorisoivat prosessien tärkeyttä.
Kai nyt joku niistä osaa koskea muiden prosessien affinityynkin? Sori vaan mutta jotenkin pakko olla kyyninen että löytyisi skedulointirintamalta jotain matalalla roikkuvia hedelmiä pelisuorituskyvyn parantamiseen merkittävästi ellei jotain ole ennestään suorastaan rikki tai joillain pelaajilla oikeasti merkittävästi kuormittavia taustaprosesseja ajossa paljon (streamaajilla ehkä?).

Tuskin game modesta haittaakaan on silti.
 
Kai nyt joku niistä osaa koskea muiden prosessien affinityynkin? Sori vaan mutta jotenkin pakko olla kyyninen että löytyisi skedulointirintamalta jotain matalalla roikkuvia hedelmiä pelisuorituskyvyn parantamiseen merkittävästi ellei jotain ole ennestään suorastaan rikki tai joillain pelaajilla oikeasti merkittävästi kuormittavia taustaprosesseja ajossa paljon (streamaajilla ehkä?).

Tuskin game modesta haittaakaan on silti.
Aika varmalla väitän ettei yksikään gamebooster osaa säätää affinityjä kaikille prosesseille, voisin myös kuvitella että niiden massasäätäminen lennosta tietämättä tarkalleen mistä prosesseista on kyse ja miten ne suhteutuvat asiaan voi olla huono idea
 
Paras game mode olis ku sais kaiken turhan karsittua pois Win10:sta jos haluais. Kaikki tausta vakoilut ja ylimääräset softat (XBOX jutut yms...).
 
Gameboosterit sun muut korkeintaan priorisoivat prosessien tärkeyttä.
Kai nyt joku niistä osaa koskea muiden prosessien affinityynkin? Sori vaan mutta jotenkin pakko olla kyyninen että löytyisi skedulointirintamalta jotain matalalla roikkuvia hedelmiä pelisuorituskyvyn parantamiseen merkittävästi ellei jotain ole ennestään suorastaan rikki tai joillain pelaajilla oikeasti merkittävästi kuormittavia taustaprosesseja ajossa paljon (streamaajilla ehkä?).

Tuskin game modesta haittaakaan on silti.
Ja oliko niin ett se UWP ei tuekkaan useampaa näyttistä? Eli tuo Game mode ei ookkaan HC pelaajan unelma moodi :///....
 
Gameboosterit sun muut korkeintaan priorisoivat prosessien tärkeyttä.
Kai nyt joku niistä osaa koskea muiden prosessien affinityynkin? Sori vaan mutta jotenkin pakko olla kyyninen että löytyisi skedulointirintamalta jotain matalalla roikkuvia hedelmiä pelisuorituskyvyn parantamiseen merkittävästi ellei jotain ole ennestään suorastaan rikki tai joillain pelaajilla oikeasti merkittävästi kuormittavia taustaprosesseja ajossa paljon (streamaajilla ehkä?).

Tuskin game modesta haittaakaan on silti.
Ja oliko niin ett se UWP ei tuekkaan useampaa näyttistä? Eli tuo Game mode ei ookkaan HC pelaajan unelma moodi :///....
Väärään slottiin meni :) tarkoitukseni oli vastata Kaotikin viestiin (7.3.2017, 21:25)
 
Ja oliko niin ett se UWP ei tuekkaan useampaa näyttistä? Eli tuo Game mode ei ookkaan HC pelaajan unelma moodi :///....
Tukee, esim Rise of the Tomb Raiderin DX12 versio tukee multiGPU-konfiguraatioita sekä UWP:llä että Win32:lla. Alussa ei tainnut tukea mutta lisättiin myöhemmin, samoin kuin freesync/g-sync tuet jne
 
Ja oliko niin ett se UWP ei tuekkaan useampaa näyttistä? Eli tuo Game mode ei ookkaan HC pelaajan unelma moodi :///....
Tukee, esim Rise of the Tomb Raiderin DX12 versio tukee multiGPU-konfiguraatioita sekä UWP:llä että Win32:lla. Alussa ei tainnut tukea mutta lisättiin myöhemmin, samoin kuin freesync/g-sync tuet jne
Loistavaa!!! Täytynee nyt sitten ostaa tuon Rise of Tombraiderin kun se kerrankin alkoi tukemaan mun peli-tarpeita :)
 
Ja oliko niin ett se UWP ei tuekkaan useampaa näyttistä? Eli tuo Game mode ei ookkaan HC pelaajan unelma moodi :///....
Tukee, esim Rise of the Tomb Raiderin DX12 versio tukee multiGPU-konfiguraatioita sekä UWP:llä että Win32:lla. Alussa ei tainnut tukea mutta lisättiin myöhemmin, samoin kuin freesync/g-sync tuet jne
Mut sillein kun miettii niin mikkisofta pakottaa asiakkaita käyttämään oman kaupan sovelluksia, sillä UWP:n kautta saa SLI:n ja esim Steamin versio Rise of Tomb Riderista ei tuekkaan SLI:tä virallisesti... reilu kaveri tuo mikkisofta :(
 
Mut sillein kun miettii niin mikkisofta pakottaa asiakkaita käyttämään oman kaupan sovelluksia, sillä UWP:n kautta saa SLI:n ja esim Steamin versio Rise of Tomb Riderista ei tuekkaan SLI:tä virallisesti... reilu kaveri tuo mikkisofta :(
Tuo on ihan vain ja ainoastaan pelintekijästä kiinni, ei Microsoftista.
Microsoft ei myöskään pakota käyttämään kauppaansa UWP-softien jakamiseen, kyllä niitä muitakin teitä saa jakaa ja myydä jos haluaa.
 
Voisi auttaa myös yhtä prosessoriydintä / säiettä käyttäviin peleihin (kuten Arma3), joka vetää yhden ytimen 100% käytölle ja loput jää todella vajaakäytölle.

Siinä FPS saattaa pomppia entistä enemmän, jos samalla ytimellä on muutakin työkuormaa.

Mutta odotellaan lopullisia testejä.. Alustavat testit insider preview versiosta ei vakuuttanut missään pelissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom