Microsoft kertoi DirectX 12:n uudistuksista ja julkaisi Agility SDK:n

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 483
microsoft-directx-12-ultimate-20200319.png


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft on kertonut Game Stack Live 2021 -tapahtumassa DirectX -rajapinnan uusista ominaisuuksista ja lähitulevaisuuden suunnitelmista. Kenties mielenkiintoisin tulevista uudistuksista on DirectStorage-rajapinta.

GSL 2021 -tapahtuman yhteydessä julkaistiin kaksi uutta teknologiaa: DirectX 12 Agility -ohjelmistokehityskitti (SDK) ja HLSL:n (High-Level Shading Language) Shader Model 6.6. Varjostinmallin uudistukset ovat kiinnostavia lähinnä kehittäjien näkökulmasta, eikä se sisällä kuluttajille markkinoitavia uudistuksia. Voit tutustua varjostinkielen uudistuksiin Microsoftin blogissa.

Tällä hetkellä DirectX 12:n käytössä olevat ominaisuudet ovat sidottuja ennen kaikkea käyttöjärjestelmäversioon. DirectX 12 Agility SDK mahdollistaa uusimpien ominaisuuksien hyödyntämisen myös vanhemmilla Windows 10 -versioilla liittämällä tarvittavan DLL-kirjaston pelin mukaan. Windows 10:n on kuitenkin oltava vähintään versiota 1909 (November 2019 Update).

Idea ei sinänsä ole uusi, vaan sitä on hyödynnetty esimerkiksi tietyn OpenGL-version käyttöön käyttöjärjestelmän vakioversiosta riippumatta ja useiden erilaisten ”wrappereiden” kuten suositun ENBSeriesin kanssa. Ensimmäinen Agility SDK:n versio tukee DirectX 12 Ultimatea ja siihen tänään julkaistuja päivityksiä.

Microsoft ilmoitti GSL 2021 -tapahtumassa lisäksi, että se tuo yhdessä AMD:n kanssa yhtiön FidelityFX-kirjaston myös Xbox Series -konsoleiden pelinkehityskittiin. Aluksi konsoleille tulee saataville FidelityFX:n Contrast Adaptive Sharpening-, Variable Shading- ja Shadow Denoiser -teknologiat, mutta tulevaisuudessa joukkoon tullee liittymään esimerkiksi FidelityFX SuperResolution -skaalain.

[embed]

Odotetuinta DirectX 12:n uudistusta eli DirectStoragea saadaan odotella vielä hamaan tulevaisuuteen. Huhujen mukaan ominaisuus tuotaisiin kehittäjien käyttöön kesän aikana ja kuluttajille mahdollisesti loppuvuodesta, mutta aikataulu on todennäköisesti vielä ainakin osittain avoin. DirectStoragen on tarkoitus mahdollistaa nopeiden SSD-asemien suorituskyvyn hyödyntäminen peleissä nykyistä paremmin. Voit tutustua ominaisuuteen helpoiten ylle upotetulta puolen tunnin videolta.

Lähde: Microsoft

Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed]
 
"Microsoft ilmoitti GSL 2021 -tapahtumassa lisäksi, että se tuo yhdessä AMD:n kanssa yhtiön FidelityFX-kirjaston myös Xbox Series -konsoleiden pelinkehityskittiin. Aluksi konsoleille tulee saataville FidelityFX:n Contrast Adaptive Sharpening-, Variable Shading- ja Shadow Denoiser -teknologiat, mutta tulevaisuudessa joukkoon tullee liittymään esimerkiksi FidelityFX SuperResolution -skaalain."

Saa nähdä miten AMD:n ohjaimet kypsyy ajan myötä kun noita ominaisuuksia lisäillään. SuperResolutionilla tulee ainakin olemaan vakuuttava pelikirjasto vrt. DLSS 2.0:n mutta toimivuudesta sitten voi ainakaan näin aikaisessa vaiheessa sanoa mitään. Itse veikkaan että SuperResolution:lle käy hieman kuin AMD:n RT -coreille, että kypsyvät ajan/optimoinnin myötä.
 
Aika pitkään menee enenkuin pelimoottorit ottavat nuo uudet rajapinnat käyttöön ja siitä sitten vielä useampi vuosi ennenkuin tulee pelejä, jotka käyttävät noita uusia pelimoottoreita. Mutta eiköhän neljän, viiden vuoden päästä nähdä jo ensimmäiset PC pelit, jotka tulee näitä. Demoja toki paljon ennen sitä. Konsoleissa saattaa näkyä jo paljon aikaisemmin.
Hyvä puoli on se, että intelin gpus pystyy kanssa käyttämään samoja. Ja siitä sitten aikaa eteenpäin NVIDIA saattaa laittaa tuen omiin ajureihinsa, jos viitsivät.
 
Aika pitkään menee enenkuin pelimoottorit ottavat nuo uudet rajapinnat käyttöön ja siitä sitten vielä useampi vuosi ennenkuin tulee pelejä, jotka käyttävät noita uusia pelimoottoreita. Mutta eiköhän neljän, viiden vuoden päästä nähdä jo ensimmäiset PC pelit, jotka tulee näitä. Demoja toki paljon ennen sitä. Konsoleissa saattaa näkyä jo paljon aikaisemmin.
Hyvä puoli on se, että intelin gpus pystyy kanssa käyttämään samoja. Ja siitä sitten aikaa eteenpäin NVIDIA saattaa laittaa tuen omiin ajureihinsa, jos viitsivät.
Eiköhän noita tule hyvinkin nopeasti. Agility SDK:n mukaanotolla peli saadaan toimimaan laajemmalla kattauksella Win10-versioita ilman että tarvii karsia DX12:n ominaisuuksista. SM6.6:n hyödyntäminen on sitten toinen juttu mutta ei se muutenkaan näy kuin kehittäjille
 
SuperResolutionilla tulee ainakin olemaan vakuuttava pelikirjasto vrt. DLSS 2.0:n mutta toimivuudesta sitten voi ainakaan näin aikaisessa vaiheessa sanoa mitään.

Varmaan vähän rohkea ajatusloikka tässä vaiheessa olettaa että SuperResolution olisi sen useammassa pelissä käytössä ulos tullessaan. Se toki on tavoite mutta toistaiseksi ei ole tiedossa millä tasolla FSR vaatii integrointia saati sitten miten paljon pelinkehittäjiä kiinnostaa sitä ottaa käyttöön.

Se että FidelityFX on alustalla tai edes integroituna peliin ei kerro oikeastaan mitään sen yksittäisten osien käytöstä.
 
Varmaan vähän rohkea ajatusloikka tässä vaiheessa olettaa että SuperResolution olisi sen useammassa pelissä käytössä ulos tullessaan. Se toki on tavoite mutta toistaiseksi ei ole tiedossa millä tasolla FSR vaatii integrointia saati sitten miten paljon pelinkehittäjiä kiinnostaa sitä ottaa käyttöön.

Se että FidelityFX on alustalla tai edes integroituna peliin ei kerro oikeastaan mitään sen yksittäisten osien käytöstä.

Jos se (SuperResolution) siis tulee kaikille konsoleille, niin yhtä moni pelihän sitä tukee PC:lle käännettynä ainakin oman käsityksen mukaan. Eri asia tietty kuinka nopeasti kykenevät implementoimaan tuon ominaisuuden, jos siis tarkoitus on sisällyttää SR -tuki kaikkiin konsolipeleihin. Joissain peleissä muistaakseni tuki löytyy jo raakileena, esim. Cp2077.
 
Jos se (SuperResolution) siis tulee kaikille konsoleille, niin yhtä moni pelihän sitä tukee PC:lle käännettynä ainakin oman käsityksen mukaan. Eri asia tietty kuinka nopeasti kykenevät implementoimaan tuon ominaisuuden, jos siis tarkoitus on sisällyttää SR -tuki kaikkiin konsolipeleihin. Joissain peleissä muistaakseni tuki löytyy jo raakileena, esim. Cp2077.
Mikä ihmeen "tuki raakileena"? Yhtään missään ei ole yhtään minkäänlaista tukea FidelityFX SuperResolutionille. Monissa peleissä on tuki jollekin tai joillekin skaalausmetodeille mutta se on täysin eri asia.
 
Eri asia tietty kuinka nopeasti kykenevät implementoimaan tuon ominaisuuden, jos siis tarkoitus on sisällyttää SR -tuki kaikkiin konsolipeleihin. Joissain peleissä muistaakseni tuki löytyy jo raakileena, esim. Cp2077.

Edes AMD:llä ei sen viimekertaisen ulostulon perusteella ole raakiletta valmiina. Ajattelet FidelityFX CASia joka on täysin oma plansa, aivan kuten muutkin osat. Devaaja ei vain linkkaa AMD:n kirjastoon ja hupsis tuki kaikelle on päällä vaan kyse on enemmän työkaluista joita devaajat voi halutessaan ottaa käyttöön.

AMD:n omakin kuvaus on
AMD FidelityFX is our open-source image quality toolkit comprising of eight different solutions available for developers to implement into their games

eli mitään ilmaista lounasta ei ole tarjolla.
 
Heh, tarkoittivat yllä että tuo tuki täytyy erikseen koodata ohjelmiin, eikä se ”ilmaiseksi aka ilman jonkun tekemää uutta kodia” ilmesty mihinkään olemassa olevaan ohjelmaan.
aika on rahaa, eli koska vaatii aikaa, ei ole ilmainen.
Mutta oletan että ylläoleva oli vain trolli, mutta vastasin silti varmuuden vuoksi :rofl2:
 
Heh, tarkoittivat yllä että tuo tuki täytyy erikseen koodata ohjelmiin, eikä se ”ilmaiseksi aka ilman jonkun tekemää uutta kodia” ilmesty mihinkään olemassa olevaan ohjelmaan.
aika on rahaa, eli koska vaatii aikaa, ei ole ilmainen.
Mutta oletan että ylläoleva oli vain trolli, mutta vastasin silti varmuuden vuoksi :rofl2:

Joo pelien tekeminen ei ole ilmaista, sehän nyt on ihan selvää, mutta suurempi kysymys olisi varmaan että miksi jättää konsolipeliltä tekemättä oleellinen optimointi, jos kerta rajapinta tukee noita ominaisuuksia ? En usko että niitä jätetään raskaissa AAA -peleissä käyttämättä. Samat optimoinnit melko varmasti kääntyy PC -versiolle yhtälailla.
 
Konsoleille tulee varmasti nopeammin kuin PC puolelle!
Aika usein eri tiimi tekee konsoliversion ja PC version, joten ei ne uudistukset välttämättä käänny PC:lle samaa tahtia. Ja konsolipuolellakin vielä pari vuotta menenee kun pelejä tehdään lähinnä edelliselle sukupolvelle ja uuden sukupolven ominaisuuksia aletaan kunnolla käyttää sen jälkeen. Mutta kyllä ne ennenpitkää valuvat kuluttajienkin hyödyksi! Varsinkin jos ja kun Intel pystyy hyödyntämään AMD:n puskemaa yleistä upscaling protokollaa. Siltähän tuo AMD:n tavoite näyttää olevan, että samalla työkalulla mahdollisimman monta alustaa. Ihan mielenkiintoistahan seuraavat pari vuotta tulee olemaan GPU puolella!
 
Konsoleille tulee varmasti nopeammin kuin PC puolelle!
Aika usein eri tiimi tekee konsoliversion ja PC version, joten ei ne uudistukset välttämättä käänny PC:lle samaa tahtia. Ja konsolipuolellakin vielä pari vuotta menenee kun pelejä tehdään lähinnä edelliselle sukupolvelle ja uuden sukupolven ominaisuuksia aletaan kunnolla käyttää sen jälkeen. Mutta kyllä ne ennenpitkää valuvat kuluttajienkin hyödyksi! Varsinkin jos ja kun Intel pystyy hyödyntämään AMD:n puskemaa yleistä upscaling protokollaa. Siltähän tuo AMD:n tavoite näyttää olevan, että samalla työkalulla mahdollisimman monta alustaa. Ihan mielenkiintoistahan seuraavat pari vuotta tulee olemaan GPU puolella!

Kokoajan siirrytään enemmän siihen suuntaan, että konsolien ja pc:n rauta lähenee toisiaan, kuten myös nyt rajapinnat. En usko näkeväni sitä päivää kun AMD:n rajapinnan optimoinnit jätettäisiin PC -versiosta pois, kun pelit kehitetään ja julkaistaan nykypäivänä lähes poikkeuksetta samaan aikaan, ellei kyse ole jostain yksinoikeus pelistä. Ei lokalisointiakaan tehdä eri aikaan eri alustoille nykypäivänä enään. En myöskään usko että tuo rajapinnan käyttöönotto on sen vaikeampaa PC -versiolle pelistä, kuin konsoleillekaan näissä AAA -peleissä nimenomaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom