- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 483
Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft on kertonut Game Stack Live 2021 -tapahtumassa DirectX -rajapinnan uusista ominaisuuksista ja lähitulevaisuuden suunnitelmista. Kenties mielenkiintoisin tulevista uudistuksista on DirectStorage-rajapinta.
GSL 2021 -tapahtuman yhteydessä julkaistiin kaksi uutta teknologiaa: DirectX 12 Agility -ohjelmistokehityskitti (SDK) ja HLSL:n (High-Level Shading Language) Shader Model 6.6. Varjostinmallin uudistukset ovat kiinnostavia lähinnä kehittäjien näkökulmasta, eikä se sisällä kuluttajille markkinoitavia uudistuksia. Voit tutustua varjostinkielen uudistuksiin Microsoftin blogissa.
Tällä hetkellä DirectX 12:n käytössä olevat ominaisuudet ovat sidottuja ennen kaikkea käyttöjärjestelmäversioon. DirectX 12 Agility SDK mahdollistaa uusimpien ominaisuuksien hyödyntämisen myös vanhemmilla Windows 10 -versioilla liittämällä tarvittavan DLL-kirjaston pelin mukaan. Windows 10:n on kuitenkin oltava vähintään versiota 1909 (November 2019 Update).
Idea ei sinänsä ole uusi, vaan sitä on hyödynnetty esimerkiksi tietyn OpenGL-version käyttöön käyttöjärjestelmän vakioversiosta riippumatta ja useiden erilaisten ”wrappereiden” kuten suositun ENBSeriesin kanssa. Ensimmäinen Agility SDK:n versio tukee DirectX 12 Ultimatea ja siihen tänään julkaistuja päivityksiä.
Microsoft ilmoitti GSL 2021 -tapahtumassa lisäksi, että se tuo yhdessä AMD:n kanssa yhtiön FidelityFX-kirjaston myös Xbox Series -konsoleiden pelinkehityskittiin. Aluksi konsoleille tulee saataville FidelityFX:n Contrast Adaptive Sharpening-, Variable Shading- ja Shadow Denoiser -teknologiat, mutta tulevaisuudessa joukkoon tullee liittymään esimerkiksi FidelityFX SuperResolution -skaalain.
[embed]
Odotetuinta DirectX 12:n uudistusta eli DirectStoragea saadaan odotella vielä hamaan tulevaisuuteen. Huhujen mukaan ominaisuus tuotaisiin kehittäjien käyttöön kesän aikana ja kuluttajille mahdollisesti loppuvuodesta, mutta aikataulu on todennäköisesti vielä ainakin osittain avoin. DirectStoragen on tarkoitus mahdollistaa nopeiden SSD-asemien suorituskyvyn hyödyntäminen peleissä nykyistä paremmin. Voit tutustua ominaisuuteen helpoiten ylle upotetulta puolen tunnin videolta.
Lähde: Microsoft
Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed]