Microsoft julkisti Xbox Series S:n tekniset ominaisuudet ja uusien konsoleiden julkaisutiedot

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
microsoft-xbox-series-x-series-s-20200910.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft esitteli Xbox Series X -konsolin jo aiemmin, mutta netissä on pyörinyt pitkään huhuja erillisestä Series S -mallista. Nyt yhtiö on paitsi varmistanut huhut oikeiksi, kertonut myös Series S:n tekniset yksityiskohdat sekä julkaissut konsoleiden hinnat ja julkaisuaikataulun.

Xbox Series S perustuu isoveljensä tavoin AMD:n semi-custom APU-piiriin, jossa prosessorisuorituskykyä tarjoilevat kahdeksan Zen 2 -arkkitehtuurin ydintä. Series S -mallissa niiden kellotaajuus on tiputettu 3,6 GHz:iin ilman SMT:tä ja 3,4 GHz:iin SMT:n kanssa, kun Series X:ssä kellotaajuudet ovat 3,8 ja 3,6 GHz. APU-piiri valmistetaan samalla 7 nanometrin Enhanced -prosessilla, kuin Series X:n piiri. Sen kooksi on arvioitu videolta noin 190 mm2.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51853,51854"]

Graafisesta väännöstä on puolestaan vastuussa RDNA2-arkkitehtuuriin perustuva 20 Compute Unit -yksikön grafiikkaohjain, joka toimii maltillisella 1565 MHz:n kellotaajuudella ja tuottaa noin 4 TFLOPSia raakaa laskentatehoa. Prosessoriydinten ja grafiikkaohjainten tukena on yhteensä 10 Gt GDDR6-muistia, josta 8 Gt on nopeamman 224 Gt/s kaistan päässä ja 2 Gt hitaamman 56 Gt/s kaistan päässä. Tallennustilaa on tarjolla 512 Gt ja sille luvataan samat nopeudet, kuin Series X:n SSD:lle.

Microsoftin mukaan siinä missä Series X on suunniteltu 4K-pelaamiseen 60 FPS:n ja parhaimmillaan 120 FPS:n ruudunpäivitysnopeuksilla, on Series S suunniteltu 1440p-pelaamiseen samoilla nopeuksilla. Se pitää sisällään kuitenkin skaalaimen, jolla sisältö voidaan sovittaa helposti myös 4K-televisioihin. Näyttöulostulona toimii isoveljestä tuttu HDMI 2.1 -liitäntä. Series S ei sisällä optista asemaa.

Molemmat Microsoftin konsolit saapuvat myyntiin 10. marraskuuta ja niiden ennakkotilaukset aloitetaan 22. syyskuuta. Xbox Series S on hinnoiteltu Suomessa 309,99 euroon ja Series X 509,99 euroon.

Lähde: Microsoft

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Nyt on melkoisen agressiivinen paketti saatu Microsoftin puolelta ulos. Saas nähdä mitenkä Sony vastaa kilpailuun sitten hinnalla.
 
Nyt on melkoisen agressiivinen paketti saatu Microsoftin puolelta ulos. Saas nähdä mitenkä Sony vastaa kilpailuun sitten hinnalla.
Eikös ainakin Microsoftilla ole ollut aiemminkin ideana Xboxin kanssa, että konsolit myydään valmistushintaan tai tappiolla ja voitot tehdään palveluilla, kun eikös moninpelaaminen maksa vieläkin xboxilla?
 
Eikös ainakin Microsoftilla ole ollut aiemminkin ideana Xboxin kanssa, että konsolit myydään valmistushintaan tai tappiolla ja voitot tehdään palveluilla, kun eikös moninpelaaminen maksa vieläkin xboxilla?

Sama se noilla molemmilla on. Vaikka Sonylla taitaa olla ilmaismoninpelit rajattu plussan ulkopuolelle.
 
Komiasti hinnoitellut kamppeet. Odotan mielenkiinnolla vertailua X:n ja S:n välillä, vaikka kauppaan ei erityisesti kiirus olekaan varsinkin kun Microsoft exclut tulevat käytännössä kaikki myös PC:lle.
 
Series X on yllättävän edullinen siihen nähden mitä paketti sisältää. Vielä PS3 jaksaa ne pelit pyörittää mitä pelailee mutta tuo on sen verran edukas että voisi ihan mielenkiinnosta päivittää.
 
Eikös ainakin Microsoftilla ole ollut aiemminkin ideana Xboxin kanssa, että konsolit myydään valmistushintaan tai tappiolla ja voitot tehdään palveluilla, kun eikös moninpelaaminen maksa vieläkin xboxilla?

Jos isot massat tarttuvat tohon Xbox All Accessin konsolidiiliin niin Microsoft pääsee todella muhkeaan kassavirtaan käsiksi heti. Kahdessa vuodessa 600 dollaria / euroa on ihan mukava summa.
 
On kyllä hiukan yllättävää että noinkin huokea konsoli tulee ulos, mutta toisaalta onhan se aika lailla "tuhnumpi" laitos kanssa. 4TFlopsia nyky-navikorteissa on siellä vähän 5500XT:n alapuolella. Vähän epäilen että tässä laitoksessa ei välttämättä kannata laittaa RT-ominaisuuksia päälle vaikka näyttäisi tuettujen ominaisuuksien listalla olevankin.

Hauskasti Digital Foundry teki jo helmikuun lopussa erittäin oikeaan osuneiden spekulaatioden perusteella ajatusleikkivideon miltä S:n suorituskyky saattaisi näyttää:


Toki tuossa mietitään pelkkää GPU-puolta, uudessa konsolissahan tulee olemaan reilu etu esim. XBOX One X:ään verrattuna CPU:n ja tallenustilan suhteen joten reaalimaailman suorituskyky nykykonsoleihin verrattuna jää sitten nähtäväksi.
 
Xbox All Access subscriptio-malli on tulossa myös Suomeen. Hintaa ei ole vielä julkaistu, mutta ehkä tuo Series X olisi 35-39e/kk 2v ajalta joka sisältää konsolin + 2 vuotta Xbox Gamepass Ultimatea. Ei kuulosta minusta huonolta. Gamepassista on saanut noita halvempia diilejä kun on metsästänyt alennuksia, mutta ne jotka eivät jaksa jotain alennuskoodeja metsästää saavat tuosta helpon tavan hommata huippukonsolin ja pelejä.


Xbox All Access available in 12 countries this holiday;
  • ...
  • Finland at Gigantti
  • ...
 
Ihan järkevät hinnat sieltä tuli. Toistaiseksi saa kuitenkin One X riittää lapsille. Hanhi-peliä sun muita kevyempiä sillä muutenkin pääasiassa pelataan. Toisaalta jos hanhi-pelin jatko-osa tulee vain uusille konsoleille, niin ehkä sitten pitää tuo Series X hankkia :)

Enpä ollutkaan kuullut tuosta Xbox All accessista aiemmin. Riippuu toki paljon hinnasta, että onko tuo kannattava. X:n kohdalla ei saisi yli 34€/kk olla. Muuten on järkevämpää ostaa konsoli erikseen. Itsellä on muutenkin tuota Ultimatea pari vuotta jäljellä, joten ei kauheasti olisi toistaiseksi tarvetta.
 
Onkohan tässä sellainen riski, että pelit suunnitellaan ja toteutetaan hitaamman nimittäjän mukaan?
 
Onkohan tässä sellainen riski, että pelit suunnitellaan ja toteutetaan hitaamman nimittäjän mukaan?

Pelien ulkoasu skaalautuu erittäin helposti eri tehoisille näytönohjaimille, eli ei.
Ihan siis yksinkertaisesti jos toisessa koneessa on 1500 yksikköä nopea näytönohjain ja toisessa 1000 yksikköä nopea niin resoluution laskeminen 1440p --> 1080p saa hitaamman näyttiksen pyörittämään peliä korkeammalla frameratella (jos prosessori tai muisti ei ole pullonkaulana).
Toinen vaihtoehto on pitää resoluutio samana ja laskea tekstuurien laatua. Noiden konsoleiden näyttisten nopeus on siinä määrin samanlainen, että optimointi molemmille laitteille käy parhaimillaan täysin automaattisesti.

Prossut ovat käytännön tasolla identtiset varmaan osin toki tuotantoteknisistä syistä, mutta myös siksi että prosessorikuorman muokkaaminen asetuksia alentamalla ilman että pelin sisältö muuttuu (esim pienempi NPC määrä vähentää prosessorikuormaa; ja muokkaa samalta pelikokemuista, siinä missä pelin sisältö ei matalemmalla resoluutiolla muutu mihinkään).

Lyhyesti: ei ole riskiä
 
Pelien ulkoasu skaalautuu erittäin helposti eri tehoisille näytönohjaimille, eli ei.
Ihan siis yksinkertaisesti jos toisessa koneessa on 1500 yksikköä nopea näytönohjain ja toisessa 1000 yksikköä nopea niin resoluution laskeminen 1440p --> 1080p saa hitaamman näyttiksen pyörittämään peliä korkeammalla frameratella (jos prosessori tai muisti ei ole pullonkaulana).

Juuri näin. Ei pelintekijät varmasti lähde karsimaan pelejään tuon Series S:n ja mahdollisen PS5 ''S'' :n mukaan. Series S:ssä max. resoluutio 1440p (voi olla jossain peleissä jopa 1080p) ja FPS:ät raskaissa peleissä varmaan 30.

Ei kovin kummosia teraflopseja tarjoa Series S, mutta toki nuo teraflopsit on aina suuntaa-antavia. Voi olla että AMD on saanut puristettua enemmän pelitehoja tuosta kuin vaikka PS4 Pro:n GPU:sta. No joka tapauksessa tuo on aivan karvalakki pelihommiin, eli en pelaajille suosittelisi tuota parinsadan säästöä kyllä.

Edit: Riippuu toki paljon pelivalikoimasta. Tiedän paljon pelaajia jotka vääntää lähinnä EA Sportsin urheilupelejä konsolilla, ja sellaisiin tuo Series S varmasti menee.
 
Juuri näin. Ei pelintekijät varmasti lähde karsimaan pelejään tuon Series S:n ja mahdollisen PS5 ''S'' :n mukaan. Series S:ssä max. resoluutio 1440p (voi olla jossain peleissä jopa 1080p) ja FPS:ät raskaissa peleissä varmaan 30.

Ei kovin kummosia teraflopseja tarjoa Series S, mutta toki nuo teraflopsit on aina suuntaa-antavia. Voi olla että AMD on saanut puristettua enemmän pelitehoja tuosta kuin vaikka PS4 Pro:n GPU:sta. No joka tapauksessa tuo on aivan karvalakki pelihommiin, eli en pelaajille suosittelisi tuota parinsadan säästöä kyllä.
Kyllä tuo ihan ilman mitään RDNA2:n tuomia lisiäkin ihan RDNA:n pohjalta on nopeampi kuin XBX:n 6 GCN TFLOPSia
 
Tosiaan hyvän hintaisia ovat ainakin, jos ei muuta voi vielä sanoa. Playstationin hinnat varmasti asettuvat hyvin pitkälti samoihin näiden kanssa.

Johtuukohan kellotaajuuksien pudottaminen SMT:n kanssa konsoleiden vajavaisesta jäähdytysratkaisusta vai mistä?
 
Tosiaan hyvän hintaisia ovat ainakin, jos ei muuta voi vielä sanoa. Playstationin hinnat varmasti asettuvat hyvin pitkälti samoihin näiden kanssa.

Johtuukohan kellotaajuuksien pudottaminen SMT:n kanssa konsoleiden vajavaisesta jäähdytysratkaisusta vai mistä?
Eiköhän sillä vain tasata tehonkulutusta.
 
On kyllä hiukan yllättävää että noinkin huokea konsoli tulee ulos, mutta toisaalta onhan se aika lailla "tuhnumpi" laitos kanssa.
Joo, Microsoft varmasti joutunut pohtimaan koronakriisin vaikutusta kotitalouksien budjetteihin tänä vuonna.

Digital Foundry muuten jo tiesi Series S:n olemassaolosta maaliskuusta lähtien. DF:n poikien mielestä Series S on kyllä varustettu melko niukalla määrällä muistia, siis sekä keskusmuistin että varastotilan suhteen.

 
Ei se nyt ole varsinaisesti ihme jos ”SER-jätettä” tuomalla markkinalle saadaan hintaa poljettua alas.

Joka tapauksessa hyvä jos konsolimarkkinoilla syntyy hintakilpailua, mutta loppupeleissä kaikki mitä konsolin ostohetkellä säästetään kerätään kyllä myöhemmin pois. Konsolin ostossa kyse on ekosysteemiin lukkiutumisesta ja siitä maksamisesta. Nyt esim. huhuillaan 220 USD 1TB lisätallennustilasta mikkisoftalta joka tulee kyllä tarpeeseen kun tuon 512GB lätyn menee täyttämään.

Noita speksejä kun katsoo niin lievästi sanottuna aika kunnianhimoista mikkisoftalta puhua 2K pelaamisesta 120FPS. Veikkaisin enemmin että pelit tulevat tippumaan 1080p ja 1440p väliin ja FPS on varmaan parhaimmillaan 120FPS. AAA titteleiden kohdalla varmaan ollaan lähempänä 1080p@60 ja indiepelien yms kohdalla voidaan päästä markkinointilukemiin.

Ei sentään yhtä absurdeja juttuja kuin Sonyn 8K@120FPS puheet.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Ei pelintekijät varmasti lähde karsimaan pelejään tuon Series S:n ja mahdollisen PS5 ''S'' :n mukaan. Series S:ssä max. resoluutio 1440p (voi olla jossain peleissä jopa 1080p) ja FPS:ät raskaissa peleissä varmaan 30.

Ei kovin kummosia teraflopseja tarjoa Series S, mutta toki nuo teraflopsit on aina suuntaa-antavia. Voi olla että AMD on saanut puristettua enemmän pelitehoja tuosta kuin vaikka PS4 Pro:n GPU:sta. No joka tapauksessa tuo on aivan karvalakki pelihommiin, eli en pelaajille suosittelisi tuota parinsadan säästöä kyllä.

Edit: Riippuu toki paljon pelivalikoimasta. Tiedän paljon pelaajia jotka vääntää lähinnä EA Sportsin urheilupelejä konsolilla, ja sellaisiin tuo Series S varmasti menee.

Nimenomaan tämä mitä pelejä, eli jos vaikka pelailee graafisesti ei niin raskasta RTS peliä ei se vaadi älytöntä suorituskykyä GPU:lta, mutta vaatinee prossulta ja tuossa S mallissahan on käytännössä samantehoinen CPU kuin X mallissa.

Edit: Mitä taasen tulee 120 FPS en usko kyllä et mikään uusi konsoli pyörittää AAA pelejä 120 solid. Toisaalta sillä ei ole väliä, itse olen PC:llä huomannut et on parempi olla yksinpeleissä (ja miksei muissakin, pelailen vaan pääosin yksinpelejä) tuo tasan 60 kuin että se vaikka vaeltaisi 60-100 FPS. Tuo FPS heiluminen kuin lossimies lopputilillä on huomattavasti vakavampi ongelma oli kyse sitten 30 tai 120 ruutua sekunnissa...
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Mitä taasen tulee 120 FPS en usko kyllä et mikään uusi konsoli pyörittää AAA pelejä 120 solid.

Digital Foundryn viimeisimmässä S-videossa on ihan kuvamateriaalia CoD multiplayeristä @120fps, toki se on Microsoftilta peräisin eli cherry-pickattu ja siinäkin jo näkyy joku nykäsy (jonka yli sopivasti leikataan) mutta onhan se ainakin todiste että väite ei ole täysin tuulesta temmattu. Siitä tosiaan mitä tapahtuu sitten jos ruudulla räjähtelee tai tapahtuu muuta raisumpaa ei tietysti ole takeita tässä vaiheessa. Ja resoluutiohan on tuossa kohtaa jo sitten painettu varmaan melko alas.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 715
Viestejä
4 544 974
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom