Microsoft julkisti avoimen lähdekoodin Windows Terminal -sovelluksen

Viestiketju alueella 'Uutisia lyhyesti' , aloittaja Kaotik, 08.05.2019.

  1. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 030
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    [​IMG]

    Microsoft on julkistanut uuden Windows Terminal -sovelluksen. Windows Terminal tuo yhteen moderniin sovellukseen kaikki tuetut komentorivit välilehtituen kera. Tällä hetkellä tuettuja komentorivejä ovat cmd (Command Prompt), Powershell Core, Windows Powershell ja WSL:n kautta Ubuntun, openSUSEn ja Debianin komentorivit.
    Windows Terminal käyttää DirectX-rajapintoja renderöitiin, minkä luvataan tekevän paitsi fonteista selkeämpiä, myös itse renderöinnistä selvästi vanhoja GDI-pohjaisia komentorivejä nopeampaa.

    Windows Terminal tulee saataville Windows Storeen tulevan kesän aikana beetaversiona ja lopullisen version julkaisun uskotaan tapahtuvan loppuvuodesta. Windows Terminalin nykyinen kehitysversio on saatavilla kuitenkin myös avoimena lähdekoodina GitHubista jo nyt.

    Introducing Windows Terminal | Windows Command Line Tools For Developers

    microsoft/Terminal
     
  2. Nigel

    Nigel

    Viestejä:
    280
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    No niin. Tätä onkin jo odotettu. Kuinkahan kauan kestää, että tuosta on buildattu versio saatavilla?
     
  3. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 030
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Kuten uutisessa todetaan, MS:n oma ennakkoversio tulee Windows Storeen kesällä
     
  4. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    5 153
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näkeekö kukaan muu ironiaa tuossa että Tekstipohjainen komentorivi on 3D Vektrorigrafiika sovellus ;-P

    Meinaan kun komentorivipuristit vältää graafisiakäyttöliitymiä kuin ruttoa :):D:rofl:
     
  5. KVahlman

    KVahlman

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    11.02.2019
    Jos jätetään 3D osuus huomiotta niin fontit on ollut vektorigrafiikkaa kyllä viimeiset vuosikymmenet eli ei siinä nyt kovinkaan suurta ristiriitaa ole.

    Mielummin sitä katsoo suurella resoluutiolla renderöityä vektorifonttia fullscreen-terminaaliohjelmalla kuin aitoa tekstikonsolia 12x12 pikselin bittikarttafontteineen vaikka ikoneista ihottumaa saisikin :lol:
     
    Elvis Jagger, WanhaPatu ja dfizzle tykkäävät tästä.
  6. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 030
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    DirectX on tosiaan aika paljon muuta kuin Direct3D. Tässä tapauksessa käytetään siis DirectWriteä tekstin renderöintiin (ihan tähän tarkoitukseen tehty rajapinta), ikkunan renderöintiin käytetystä rajapinnasta ei ole mainintaa.