Riippuu hirveästi mitä pelaa. korkean resoluution vr maskeille jopa tuo 4080super on aika surkea näyttis. Surullisintahan tässä tilanteessa on että nvidia on niin hienosti hinnoitellut nuo että tuntuu että aina saat huonon diilin mutta halvempi oli vielä huonompi diili.
Mutta tosiaan joo riippuu hirveästi omista tarpeista. mutta kyllä tuo muistien järkyttävä hinnan nousu esim tulee vaikuttaan kaikeen. Todennäköisesti emme näe esim steam masiinaa ensi kesällä. Jos on 1080p monitori on 1080p ihan hyvä resoluution. Tämän päivän digiitalista näyttöä tulisi aina ajaa natiivi resolutiolla. Muuten se näyttää aika jöötiltä. Sillä pystyy vaikuttamaan jo aika paljon. 1440p on aika hyvä sweet spotti. 1440p riittää ihan hyvin jopa isompaan projektori kuvaan.
Jos pelaat pelkästään 3dnä käytännössä se tarkoittaa tupla teho vaatimusta saman reson 2d kuvaan nähden. Vr pelaamiseen samalla resoluutiolla vielä enemmän.
Se että on pelataan muutaman satasen näyttiksillä ei ratkaise pc pelaamisen tulevaisuutta. Totta kai voidaan aina pelata pelkästään vanhoja pelejä, itsekkin pelaan pääsääntöisesti vanhoja tiettyjä pelejä uudestaan. Mutta varmaan jokainen ymmärtää että jos oon vaan niitä muutaman satasen näyttiksillä vuosia pelaavia ei se pidä pc puolta hengissä. Komponentit kuolee ja osat hajoaa. Kyllä se että PC pelaaminen pysyy voimissaan tarvii kaiken tasoista laitteiden ostajaa ja jos yläpään näyttikset nousee kokoajan enemmän kuluttajan ylettämättömiin niin kyllä ne muutaman satasenkin näyttikset. Kai jengi ymmärtää että jos esim muisti on 4 kertaa kalliimpaa niin se 200 näyttis on äkkiä 800 euroa.
näin microsoftin tavotteet on aika yhdentekevät. Jengi varmaan asentais samantien jonkun steamOs jos semmone olis virallisesti julkastu pelaamisen pcllä.
ps.
@aop Mun tän vuoden tulot ei laskenut kovasta yrityksestä huolimatta mutta ei sillä ei ole mitään tekemistä velkapohjaisen rahajärjestelmän tai komponenttien hintojen kanssa. se että joku ostaa 3-5k näytönohjaimen ei kerro ostajan tulotasosta yhtään mitään. Enkä muutenkaan ymmärrä miten tämän laisten kommenttien heitteleminen liittyy mihinkään keskusteluun.
Mun mielestä on enemmän kyse siitä, mistä on valmis tinkimään. Esim. olishan se säteenseuranta ihan kiva, mutta kyllä ne näyttää ihan tarpeeksi hyviltä ilmankin. Ja 5700 XT on kyllä pyörittänyt valtaosaa ihan uusistakin peleistä oikein mukavasti 1080p:llä, ja uusimmat Cod:it ja BF:t on jääneet itseltäni pelaamatta, kun en ole aikoihin jaksanut verkossa mitään pelailla (lähinnä vain tarinavetoiset pelit kiinnostaa, ehkä joku FIFA joskus, mutta siitäkään viitsi joka hiton vuosi maksaa 80 €). Ei tietenkään ultra-tasolla pelailla, mutta ei ne erityisen rumilta näytä vähän alemmillakaan tasoilla. Ei sillä läheskään kaikkia pelejä täysille herkuilla ajeltu edes silloin, kun se markkinoille tuli, eikä kaikki uudetkaan pelit itse asiassa näytä edes tääysillä asetuksilla erityisesti muutaman vuoden takaisia paremmalta. On myös yllättävän kyvykäs kortti verrattuna jopa tämänkin hetken edullisimpiin pelikortteihin, edellisten sukupolvista puhumattakaan. Itse olisi jo ostanut käytettynä vaikka jonkun 6000- tai 7000-sarjan Radeonin tilalle, mutta kun edes suunnilleen saman hintaluokan kortit jää telineisiin, niin en ole kokenut järkeväksi päivittää pelkän numeron/pienemmän virrankulutuksen vuoksi. Ainoa peli, joka oikeasti kaipaisi lisäpotkua on StarCitizen, mutta se nyt on muutenkin ihan omilla poluillaan muihin verrattuna ja olisin ehkä jopa vähän pettynyt, jos se rullaisi kevyesti vuosi vanhalla raudalla. Yritin tässä juur pohtia, että mikä on "uusin" peli, jota tullut pelattua ja se on varmaan Star Wars: Outlaws, jonka pelailin just joku kuukausi sitten läpi (onhan sekin toki jo viime vuodelta - eli 2024). Kyllä se ihan sujuvasti pyöri ja kyllä sitä ihan kiva oli katella. Mutta siis "sujuvasti" tarkoittaa siis sitä, että toimii käytettävästi. Vanhahan se on, enkä suosittele, että kukaan tämmöistä nyt uudeksi itselleen hommaa, mutta kyllä 500 €:n hintaluokalla pelaa oikein kivasti.
Tarkoitus on hommata joku 9070 (XT) tai 9060 vähintään jossain vaiheessa tulevaa vuotta tai sitten odotella vielä seuraavia. Nvidiaan en koske varmaan vuosikausiin kuin pakon edessä, ihan puhtaasti päivänselvästi täysin kuluttajavastaisen tuotemarkkinoinnin ja hintapolitiikan vuoksi. Samasta syystä en ole aikapäiviin koskenut myöskään Intelin prosessoreihin, joskin AMD nyt on lopulta pakottanut Intelin oikeasti tekemäänkin jotain. Uusimmat Arcit kyllä kelpais varsinkin meriapalvelimeen, hieman ontuvista ajureista huolimatta. Sohvalla ei täällä juuri pelailla, eli tämä jokseenkin puhtaasti medikäyttöön, jotain FIFAa luukuun ottamatta, mutta se nyt ei ihmeitä vaadi. En itse siedä pelata padilla yhtään oikeestaan juuri mitään muuta kun jotain urheilupelejä, eli kaikki muu pelaillaan sitten työpöydän ääressä, ja 4K-näyttö olis mielestäni aika turha kapine tässä 32-tuuman luokassa, Juur 1440p kelpais, ja vähän 16:9 leveämpi ruutu. Mediakoneen perässä toki on sitten 4K-töllö. Jokusen pelikoneen olen täs vuosien saatossa muillekin kasannut, eikä niistä yksikään ole mennyt olohuoneeseen, vaan kaikki on menneet pöydällä nököttävän monitorin perään, ja kaikki on olleet reiluhkosti alle tonnin budjeteilla.
Kaiken kaikkiaan tämä on uutisena mielestäni vähän outu, koska muistelen jo vuosia sitten Microsoftin hehkuttavan panostavansa Windowsin pelipuoleen jatkossa merkittävästi (mm. vuotuisissa Xbox Showcaseissa) ja niinhän ovat tehneetkin, Windows 10:stä alkaen mm. lukuisten uusien ominaisuuksien, peliohjainten, pelikaupan ja Game Passing kanssa.
Itse olen sillä kannalla, että Windows ei ole juuri koskaan ollut pelialustana nykyistä parempi vaikka monilla tuntuu olevan kauheasti kaikenlaisia ongelmia, joihin en itse ole törmännyt kertaakaan ja nyt taitaa olla jo ainakin neljäs kokoonpano tässä itselläni menossa Windows 10 - 11 insider -käyttäjänä, plus muutama muille kasattu kone päälle. Kolmannen osapuolen laitevalmistajia on pilvin pimein, peliohjainta löytyy joka lähtöön, moniverroin laajemmin kuin konsoleille konsanaan ja ajurituki on pääsääntöisesti ihan eri tasoa kuin ennen, joskin laajemman tarjonnan vuoksi myös tietyllä tavalla rikkonaisempaa, kun paljon uutta tulee nopeampaan tahtii pihalle (itse pidän tästä, ja hyväksyn myös uusimman uuden mukana tulevat ongelmat). Moni asia on tämän myötä myös teknisesti monimutkaistunut ja muuttunut huomattavasti, mutta esim. nykyään ei juuri tarvitse pelien asetuksia itse ruuvailla, ellei välttämättä halua säätää ja virittää (itse en enää juur jaksa) tai tarvitse vaihdella näppäimiä tai jotain äänilaitteita tms. Itse selailen asetukset yleensä läpi ja saatan hiukan kokeilla, miten korkeammilla pelittää, mutta yleensä automaattiset oletukset on varsin hyvät. Joku valitteli jossain kohtaa monikanvaäänituen kadonneen, mutta siitä saa kyllä syyttää ihan kehittäjiä, etteivät urpot tue uusia tekniikoita (vai pitäisikö syyttää pelimoottorikehittäjiä, kuten Epicciä?). Jos laitteisto ja ääniajurit monikanavaääniä tukee, niin kyllä sitä voi kaikki softat ihan vapaasti hyödyntää. Dolby Atmos ja DTS:n vastineet nykyään myös tarjolla, joskin näille toki lisenssit joutuu ostamaan (olisko se Dolbyn kotiteatterilisenssi nyt ollut kertamaksuna joku massiiviset 15 € (ja onhan se nyt kauheeta, kun täyden sijaan voi juoda vaan puol laatikollista Sandelssia...). Itse olen täysin sen kannalla, että se on maksullisia lisäpalikoita sen sijaan, että sisältyisi peruspakettiin kun Windowsia ajetaan paljon enemmän ympäristöissä, joissa nuo ovat täysin turhia ja hittoako sitä niihin tunkemaan mukaan (ovat kaiken lisäksi kolmansien osapuolten tekniikoita, eli sitä suuremmalla syyllä nykytoteutus paljon vanhaa parempi). Sama pätee erinäisiin videoformaatteihin, joille voi ostaa lisäpalikkana tuen (eli siis maksaa lisenssistä, jos sitä tarvitsee/haluaa käyttää), esim. HEVC (ei edes pakko hankkia, vaan voi huolettaa käyttää vaikka VLC:tä, MPC:tä tai mitä nyt sitten lystää). Dolby toimii mediakoneessa oikein erinomaisesti Atmos-soundbarin kanssa, ja tämä toimii siis myös vanhempienkin Dolby-versioiden kanssa, ettei siis pidä olla Atmos-laite perässä - kaikki tulee monikanavaisena, ellei käytetty softa halua väkisin lykätä stereota pihalle (joko voi bitstreamata tai sitten valmiiksi purettuna pistää pihalle, niin kyllä saa tulemaan monikanavaisena - ja jos vaapaaehtoisvoimin ylläpidetyt softat saa monikanaääntä pihalle, mutta kaupalliset miljardiluokan bisnekset ei, niin sitten on vika jossain ihan muualla kuin itse alustassa... - vähän sama asia, kuin melkein mikä tahansa Nvidian logolla varustettu tuote - Shieldit on ainoat hyvät asiat, jotka Nvidiasta tulee viime vuosilta mieleen, mutta nekin on pikkusen ylihintaisia, mutta ei sentään yhtä absurdisti, kun näytönohjaimet).