Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos keski-aikaisia löytyy, niistä ilman muuta pitää ilmoittaa museovirastolle mutta ei taida enää koskea 1800-luvun ja sitä nuorempia löytöjä?Muistaa vaan että suomessa etsintään pitää olla maanomistajan lupa ja löydöistä on ilmoitettava museovirastolle ja käytännössä et saa pitää itse löytöjäsi.
Raja on 100 vuotta, eli 1800-luvun löydöt pitää ilmoittaa.Jos keski-aikaisia löytyy, niistä ilman muuta pitää ilmoittaa museovirastolle mutta ei taida enää koskea 1800-luvun ja sitä nuorempia löytöjä?
Kuulisin mielelläni, että mihin lakiin perustuu se, että esimerkiksi metsässä ei saisi etsiä ja kaivaa ilman maanomistajan lupaa? Itse olen ollut ihan toisessa käsityksessä. Pellolla sitten eri asia.Muistaa vaan että suomessa etsintään pitää olla maanomistajan lupa ja löydöistä on ilmoitettava museovirastolle ja käytännössä et saa pitää itse löytöjäsi.
Kuulisin mielelläni, että mihin lakiin perustuu se, että esimerkiksi metsässä ei saisi etsiä ja kaivaa ilman maanomistajan lupaa? Itse olen ollut ihan toisessa käsityksessä. Pellolla sitten eri asia.
Tästä eteenpäin.
Metallinetsimen käyttö | Metsähallitus
Metallinetsimen tms. etsintälaiteen käyttö on sallittua jokaisenoikeuksien nojalla. Maaperän kaivamiseen vaaditaan kuitenkin Metsähallituksen lupa.www.metsa.fi
Rikoslaissa lienee kohdalla ”hallinnan loukkaus”
Hallinnan loukkauksena ei kuitenkaan pidetä tekoa, josta on aiheutunut ainoastaan vähäinen haitta.
Itsehän "kaivoin" joitakin vuosia sitten metsästä plooturahan noin 10cm syvyydeltä kääntämällä vain mättään ympäri ja sitten käänsin sen takaisin päälle. Uskoisin, että 99% metsästä kaivetuista nauloista rahoista yms tuottaa vain vähäistä haittaa metsälle. Kyllähän siellä eläimetkin myllää
Ei ole tarkoitus saivarrella. Ihan vain tahtoisin tietää, että minkä perusteella se esim tuolla metsähallituksenkin sivuilla on. Ja niin kuin tuossa aiemmin mainitsin, niin ymmärtääkseni kaivaa saa kuitenkin esim malminäytteitä ihan lainkin nojalla ilman maanomistajan lupaa.