Joo, popissa ja ihan perusrokissa se laulusuoritus nostetaan niitten instrumenttien yli lähestulkoon aina, dödiksessä se vaan menee toistenpäin. Onhan tota kamaa sen verran laidasta laitaan et melkeen jokaselle löytyy jotain.Hyvää pohdintaa. Tykkäsin tuosta ajatuksesta vokaaleista instrumentteina. Suomenkielisessä pop/rockissa homma täysin päinvastoin jotta sanat varmasti kuuluu ja erottuu, muulla niin väliä.
Itse olen sen verran paatunut laulusuoritusten ihailija että örinä tuottaa hankaluuksia eikä anna oikein mulle mitään. Mutta dödis- ja muissakin äärimetallihommissa sitä digattavaa riittää onneksi monesti bändinkin puolesta.
Omat suosikit löytyy nykyään enimmäkseen djent suunnalta. Kai se luokitellaan kevyeksi sitten tässä yhteydessä.
Nykyinen äärimetalli on huomisen perusrytkettä![]()
Ei se djent mun mielestä kevyttä ole, toki en oo aiheeseen tutustunu sen enempää, vaan saanu pitkälti sen käsityksen et homman nimi on vääntää matalin kieli riittävän matalalle tai läiskytellä kasikielisellä kahta matalinta kieltä koko biisin ajan. Mulle henkilökohtasesti aika tylsää kuunneltavaa, jotenkin tuntuu vaan vähän laiskalta biisinteolta et puolet koko träkistä on sitä et taotaan parilta nauhaväliltä basarin tahtiin, välillä hitaammin ja välillä nopeemmin. Mut jokasella henkilökohtaset mieltymykset ja ei kai sitä tehtäis ellei joku siitä pitäis, oli se sit vaikka vaan tekijät ite.
Ehhh, kannattaa vaan tottua tohon asiaan. Ei mulla ainakaan ole pakottavaa tarvetta laitella omia musiikkeja soimaan illanistujaisissa, ellen oo varma siitä et se on kaikille fine ja joku muukin diggaa siitä. Tollanen perus listapoppirokkiräppi menee nimittäin varsin hyvin ihan pelkkänä taustameluna, ja vaikkei sitä ite kuuntelekkaan niin se on sen verran helppoo kuuneltavaa et siihen ei ees kiinnitä huomiota. Sitä kuitenkin lähtökohtasesti kaikki pystyy kuuntelemaan, eikä mulla mitään valittamista sen suhteen oo kauheemmin, joskus nuorempana saatto vituttaa kyllä kuunnella jotain Antti Tuiskua, mut asian oppi kyl hyväksymään aika nopeeta. Sellanen kunnon ölinä blästeineen on sit taas jo vähän sellasta kamaa et se lävähtää kasvoille niin sitä on vaikeempi kuvitella vaan taustameluna.Ärsyttää kyllä suuresti kuinka pieni kynnys jengillä on pistää jotain suomiräpskeidaa soimaan jossain yhteisissä illanistujaisissa mutta kun itse koittaa vähän kepillä jäätä ja laittaa jotain vähänkin rankempaa niin heti alkaa itku.
Varmaan monilla muillakin kokemuksia illoista kun on ollut illanvietossa bluetooth kajari hallussa ja olet varovasti hivuttanut musiikkia rankemmaksi ja rankemmaksi seuraten tarkasti kuinka seurue reagoi![]()