En oikein ymmärrä, mitä etua on
loppukäyttäjän näkökulmasta on pakottaa heidät kirjautumaan online-profiiliin, oli sitten mitä tahansa rautaa kyseessä. Aika Bätmän saa olla, jos haluaa onnistuneesti elää kaksoiselämää, ilman että Metan tunnusta mikään algoritmi onnistuisi yhdistämään Facen varjoprofiiliin, joka automaattisesti luodaan kaikista oli sitten tili tai ei. Helppo puolustella Facebookkia sillä että: "Mutku kaikki isot pelikonsolivalmistajatkin tekee niin...ja Quest 2 on konsoli!". No, en mä halunnut mitään konsolia. En mä halua mitään tunkkaista ekosysteemia eli ns. Walled gardenia. Mä haluan mahdollisimman agnostisen härpäkkeen joka ei piittaa yhtään siitä, kuka käyttää, mitä tekee, mistä sisältö on peräisin jne.
PC on lähtökohtaisesti avoin alusta, ja mä voin periaatteessa asentaa tähän koneeseen minkä tahansa käyttiksen, joka automaattisesti osaa hallita yleisimpiä oheislaitteita (peliohjain, printteri, sormenjäljenlukija jne.) offline-tilassa ilman mitään keinotekoista nettitunnusten luomista valmistajan sivuille. Mutta isojen korporaatioiden vikuroivat (jos offline = haista paska) laitteet ei oikein istu tähän hienoon periaatteeseen. Vähän niinkuin Windows11 Home kaipaa kovasti MS tiliä asennusvaiheessa.
Mulla on jo Steamista kaikki pelit, jotka varmasti toimisivat myös Questilla. Jollain toisella on vaikka GoG:issa, Uplay:ssa, Origin:ssa tai ihan sama mulle. Maksan mielelläni raudasta sen käyvän hinnan, jos se on sitten yksityisyyden hinta nykyään. Mä pidän huussissa asioidessani oven kiinni vaikka olisin yksin kämpällä.