Meta ilmoittaa nostavansa vuonna 2020 julkaistujen Quest 2 -virtuaalilasien hintaa 100 dollarilla

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 229
Meta on ilmoittanut nostavansa jo kaksi vuotta vanhojen Quest 2 -virtuaalilasiensa hintoja ensi kuun alussa. Ennestään Yhdysvalloissa 299,99 dollaria kustantanut 128 Gt:n malli tulee elokuun jälkeen maksamaan 399,99 dollaria ja vastaavasti 399,99 dollaria maksanut 256 Gt:n malli maksaa jatkossa 499,99 dollaria. Rajoitetun ajan virtuaalilasien mukana tullaan hinnannousun hyvityksenä toimittamaan Beat Saber -peli.

Euroopan hintoja Metan blogipäivitys ei erikseen mainitse, mutta muutosta voinee tapahtua myös täälläkin. Toistaiseksi ennen Oculus Quest 2 -nimellä tunnetut Meta Quest 2 -lasit kustantavat Suomessa 349 ja 449 euroa.

Lähde: Meta
 
Metan konsultoiva CTO John Carmack kommentoi twitterissä hinnanostoa. Carmack pohtii hinnan vaikutusta laitteen myyntimääriin. Carmack pohtii myös meta tunnuksen vaikutusta quest2 adoptioon versus pakotettu facebook login.

Lienee niin, että sekä valmistuskustannukset että laitteiden rahdit tehtailta kauppoihin ovat nyt kalliimpia kuin esimerkiksi vuosi sitten. Inflaatio laukkaa ja kovaa. On ihan ymmärrettävää, että konsolityyliin todennäköisesti +-0:lla ellei jopa tappiolla myydyn laitteen hintaa nostetaan tässä markkinatilanteessa ettei tappion määrä per myyty laite kasva sietämättömäksi. Voi myös tämä hinnannosto enteillä jotain tänään julkaistavasta facebookin/metan kvartaaliraportista. Oletettavasti tarvii näyttää sijoittajille keino palata tekemään enemmän voittoa ettei kurssi syöksy kohti mordoria.



 
Viimeksi muokattu:
Ihmetyttää kyllä, että Carmack on edelleen Metalla hommissa. Ilmeisesti hommat on vaan todella kiinnostavia tai korvaus tähtitieteellinen. Sen keynoteja on aina mielenkiintoista kuunnella.
 
Ihmetyttää kyllä, että Carmack on edelleen Metalla hommissa. Ilmeisesti hommat on vaan todella kiinnostavia tai korvaus tähtitieteellinen. Sen keynoteja on aina mielenkiintoista kuunnella.
Meta antaa sille kai aika paljon vapauksia, kun se on "vain" konsultoiva cto. Kai carmack käyttää suurimman osan ajastansa omiin tekoäly/agi-juttuihin. Tosin nekin asiat jollain tapaa sopii metan palettiin vaikka carmack puuhais omalla ajalla ja omasta mielenkiinnosta.

Enemmän ihmetyttää miten abrash on edelleen 100% työntekijänä metalla vr-jutuissa?

Kai se vastaus on yksinkertaisesti, että saavat tehdä sellaista juttua mikä kiinnostaa ja mitä ei muuten voisi tehdä? Meta kaataa miljardeja vr-rautoihin ja softaan. Järjetön kasa mennyt rahaa protoihin ja tutkimukseen mikä ei vielä ole mennyt tuotteisiin asti, mutta on varmasti mielenkiintoista väsätä.

edit. Allaolevan kaltaista kamaa metalla r&d:ssa parempien optiikoiden, silmienseurannan yms. lisäksi. Olishan noilla hauska päästä leikkimään/kehittään jotain
 
Viimeksi muokattu:
edit. Allaolevan kaltaista kamaa metalla r&d:ssa parempien optiikoiden, silmienseurannan yms. lisäksi. Olishan noilla hauska päästä leikkimään/kehittään jotain
Mikäs tuossa nyt on sitä uutta ja erikoista kun se ei pelkkää kuvaa tuijottamalla ainakaan minulle aukea
edit: aa, ilmeisesti entistä parempi haptinen palaute. Mutta onhan noita haptisia hanskoja ennenkin jo ollut?
 
Mikäs tuossa nyt on sitä uutta ja erikoista kun se ei pelkkää kuvaa tuijottamalla ainakaan minulle aukea
edit: aa, ilmeisesti entistä parempi haptinen palaute. Mutta onhan noita haptisia hanskoja ennenkin jo ollut?

Pointti oli siinä, että ehkä carmack on pysynyt metalla töissä, kun meta kaataa miljardeja protoihin ja softaan? Saa tehdä duunia kiinnostavien vehkeiden kanssa + vaikuttaa merkittävästi siihen mihin vr(ja ar) tulevaisuus menevät. Tämä siis oli mun spekulaatio vastauksena lainattuun postaukseen, jossa herätettiin kysymys miksi carmack on edelleen metalla töissä. Rahan en usko olevan syy siihen, että carmack tekee edelleen "palkkaduunia":

Hanska on konkreettinen esimerkki metan protosta, jota ei saa käsiinsä ellei ole metalla töissä. Carmack lienee myös sen verran arvostettu, että voi konkreettisesti vaikuttaa siihen mihin softaan ja rautaprotoihin meta rahansa laittaa(aikaisempi täyspäiväinen cto, nykyinen konsultoiva cto). Carmack siirtyi konsultoivaksi cto:ksi, kun hän halusi alkaa tekemään omia tekoälyjuttujaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näiden hintojen täytyy laskea ainakin 70-80% jotta moisista tulee koskaan kuluttajatavaraa.
FB saa toki käyttää näihin miljardeja jos lystää, mutta jos hinta ei laske Rajusti niin mitä näillä sittenkään itse asiassa tekee? Keksi vieläkään mitään syytä maksaa FB'lle senttiäkään mistään virtuaalivedätyksestä...
 
Näiden hintojen täytyy laskea ainakin 70-80% jotta moisista tulee koskaan kuluttajatavaraa.
FB saa toki käyttää näihin miljardeja jos lystää, mutta jos hinta ei laske Rajusti niin mitä näillä sittenkään itse asiassa tekee? Keksi vieläkään mitään syytä maksaa FB'lle senttiäkään mistään virtuaalivedätyksestä...
Eli alkuperäisellä hinnalla laskettuna sun mielestä vr voi olla mainstreamia vain jos hinta on max 90e? Miten selität pelikonsolit tai vaikka sen 15M myytyä quest2:sta? Millaisilla myynneillä ollaan mainstream:ssa? Onko uusi xbox tai playstation5 mainstream?
 
Onko tähän Questiin tullut lisää sisältöä? Pari vuotta sitten kokeilin ja ei jaksanut kiinnostaa paria viikkoa pidempään.
On, mutta jos pelit ei kiinnostaneet pari vuotta sitten tuskin ne kiinnostaa nyttenkään.

Mulle quest/VR on lisuke muuhun pelaamiseen. Ei se ainoa juttu. Siihen päälle vr-videot sekä normaali, että aikuisviihteenä ja en koe, että vr-satsaus olisi mitenkään kallis saatuun uniikkiin sisältöön nähden.

Yks tän vuoden siisteimmistä jutuista(minulle) oli soloist vr dokkari alex honnoldin vuorikiipeilyjutuista. Toinen mikä lämmitti mieltä oli star wars lisenssillä. Siinä pääsi toteuttamaan sellaista mitä oli vain nuorena kuvitellut pään sisällä. Etenkin kun talossa oli jo elite vr:n ja simujen jäljiltä joikkari+härpäkkeet pelin immersiivisempään ohjaamiseen



Moni pelaa autosimuja vr:ssa. Allaolevaan tyyliin
 
Viimeksi muokattu:
Onko tähän Questiin tullut lisää sisältöä? Pari vuotta sitten kokeilin ja ei jaksanut kiinnostaa paria viikkoa pidempään.
Suurimman hyödyn saa jos laittaa kiinni PC:hen johdolla taikka airlinkillä. On tuolla kai joitain pelejä standalonessakin mutta niistäkin tietokoneversiot hommattuna pääsääntöisesti. Videoita tulee kyllä katsottua välillä. Minusta jo Google Earth (PC) on upea VR-laseilla. Ei ole kyllä pariin vuoteen tullut mitään ihmeitä lisää jos ei laske parempaa airlinkkiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 566
Viestejä
4 477 222
Jäsenet
73 957
Uusin jäsen
helzinki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom