• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Monikansallisen miehistön jäsenillä tulisi olla voimassa olevat ja tarvittavat asiakirjat, mikäli he haluavat astua Suomen maaperälle, Porola kertoo.
– Vähintään passi pitäisi olla. Viisumi, jos tullaan vähän kauempaa.
Poliisi on aiemmin kertonut miehistön koostuvan Georgian ja Intian kansalaisista. Porola ei osaa sanoa, onko noin 20-henkisen miehistön jäsenillä tarvittavat asiakirjat.
– Jos maahantulon edellytykset ovat kunnossa, poliisin toimet eivät siihen aseta estettä.

Jos nuo merimiehiä ovat niin luulisi heiltä löytyvän merimiespassit joilla pääsee käymään maissa ilman viisumiakin. Miehistöäkin saattaa olla hieman enemmän kuin mitä miehitystodistus minimissään vaatii alukselle, jolloin pieni osa miehistöstä voisi mahdollisesti poistua alukselta.

Siinä mielessä paskatankin täyttymis väitteissä voisi myös olla pohjaa , kun todennäköisesti aluksella olevat viranomaiset ovat käyttäneet aluksen vessoja operaation aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Ei maksa suomalaisetkaan rahtialukset 😃 Matkustajalaivat tyhjentää maihin ja toki tätä kovasti mainostaa. Todellinen syy lienee kuitenkin se, ettei ne aja missään kohtaa riittävän kaukana rannasta.
Onkos Suomen lipun alla enää edes mitään isoja valtamerillä seilaavia rahtialuksia? Nestekin lopetti varustamotoiminnan jo vuosikymmen sitten muistaakseni.
 
Onkos Suomen lipun alla enää edes mitään isoja valtamerillä seilaavia rahtialuksia? Nestekin lopetti varustamotoiminnan jo vuosikymmen sitten muistaakseni.

Eipä taida oikein olla. Pääasiassa Suomen lipun alla seilataan enää Itä- ja Pohjanmerellä.
Toki joitain poikkeuksia kauempanakin maailmalla on ja esimerkiksi Espaniaan nyt ajetaan useamman suomalaisen varustamon laivoilla säännöllisesti Biskajanlahden yli (Atlantin puolella).

Tällä hetkellä ainakin yksi Suomen lipun alla oleva laiva (Mimer) hieman pidemmällä reissulla Karibialta Turkkiin, mutta ei mene kyllä kategoriaan iso rahtilaiva.
Iso osa Suomen lipun alla olevista isommista rahtilaivoista on pituudeltaan alle 160m. Finnlinesilla taitaa olla pisimmät laivat n. 220m, mutta kauas jäädään entisestä Masterasta metreissä, tonneista puhumattakaan.
 
Siinä mielessä paskatankin täyttymis väitteissä voisi myös olla pohjaa , kun todennäköisesti aluksella olevat viranomaiset ovat käyttäneet aluksen vessoja operaation aikana.

Kyllä joku on mokannut ja pahasti, jos septitankki on täynnä tuossa vaiheessa. Ei siihen ihan suomen viranomaiset riitä. Kun laiva oli jostain tulossa johonkin menossa. Ellei sitten tarkoitus ollut tyhjentää tankki mereen... Mutta paatti rantaan ja samalla kun bensat imetään pois, niin kakkasäiliö tyhjennykseen.

Eipä taida oikein olla. Pääasiassa Suomen lipun alla seilataan enää Itä- ja Pohjanmerellä.
Toki joitain poikkeuksia kauempanakin maailmalla on ja esimerkiksi Espaniaan nyt ajetaan useamman suomalaisen varustamon laivoilla säännöllisesti Biskajanlahden yli (Atlantin puolella).

Tällä hetkellä ainakin yksi Suomen lipun alla oleva laiva (Mimer) hieman pidemmällä reissulla Karibialta Turkkiin, mutta ei mene kyllä kategoriaan iso rahtilaiva.
Iso osa Suomen lipun alla olevista isommista rahtilaivoista on pituudeltaan alle 160m. Finnlinesilla taitaa olla pisimmät laivat n. 220m, mutta kauas jäädään entisestä Masterasta metreissä, tonneista puhumattakaan.


Masterahan pyörii kuvioissa edelleen, oli menossa romuksi välillä, sitten vaihtoi nimeä ja matka jatkuu. Vaikka purkuun joutaisi. Olihan se hieno laiva uutena, itselle sattumoisin tuttu alus.

Joo sorry OT
 
Kyllä joku on mokannut ja pahasti, jos septitankki on täynnä tuossa vaiheessa. Ei siihen ihan suomen viranomaiset riitä. Kun laiva oli jostain tulossa johonkin menossa. Ellei sitten tarkoitus ollut tyhjentää tankki mereen...

Niinkuin muut jo pari viestiä aikaisemmin mainitsivat niin juuri sinne mereen ne paskat lähtökohtaisesti pumpataan.
Eli ei tuota voi pitää minään mokana mikäli nyt on tankki täysi.

Muutenhan tuo on toki turhaa länkytystä asianajajalta kun hommathan varmastikin hoituisi heti kun laivalta vain tyhjennys tilattaisiin ankkuri paikalle. Kuuluu tietysti "pelin henkeen", että vastapuoli koittaa saada viranomaiset näyttämään kohtuuttomilta jne...
 
Ihme toimintaa kun ei miehistöä ole otettu tutkintavankeuteen. Epäiltynä on kuitenkin vakavarikos joista saatetaan normaalisti istuttaa tutkinassa vankilassa jopa vuosia.
 
Ihme toimintaa kun ei miehistöä ole otettu tutkintavankeuteen. Epäiltynä on kuitenkin vakavarikos joista saatetaan normaalisti istuttaa tutkinassa vankilassa jopa vuosia.

Ihme toiminta on ollut se mitä tapahtui viimeiset 20 vuotta. Nämä kaapelien katkomiset ym. ovat vain seurausta yhteiskunnan puoluskyvyn romahtamisesta.

Ilmastonmuutoksen varjolla ei esim. Virolaiset voi nyt käyttää varavoimalaitoksiaan, sama taisi olla meilläkin virsi kun niitä laitoksia laitettiin nippuun ja sitä rataa. Kun yhteiskunnan tärkeät asiat upotetaan kustannustehokkaasti keskelle maailman meriä 30cm halkaisijalla olevaan esineeseen niin siinä olisi oltava vastaava puolustuskin paketoituna mukana. Vaikka se merimiinaverkko tai jotain muuta kivaa jäynää.

Sabotaasia, hurskastelua, korruptiota, hyvesignalointia. Nyt on nukkekotileikit leikitty ja siirrymme reaalimaailman puolelle missä aikuiset tekevät ratkaisuita (toivottavasti) ja mahdollisesti joskus kymmenien vuosien päästä on taas tilanne on stabiloitu. Kiva maksella vanhojen polvien eläkkeet, velat, homeiset asunnot ja sitten vielä puolustuskyvyn korjausvajeesta miljardit päälle vuosittain.
 
Masterahan pyörii kuvioissa edelleen, oli menossa romuksi välillä, sitten vaihtoi nimeä ja matka jatkuu. Vaikka purkuun joutaisi. Olihan se hieno laiva uutena, itselle sattumoisin tuttu alus.

Joo sorry OT
Niin puhuttiin Suomen lipun alle olevista laivoista. Ei ole ollut pitkään aikaan Suomen lipun alla. Varustamo ja lippu on vaihtunut. Ei kukaan väittänytkään, ettei tuota laivaa enää olisi olemassa.
 
Onkos Suomen lipun alla enää edes mitään isoja valtamerillä seilaavia rahtialuksia? Nestekin lopetti varustamotoiminnan jo vuosikymmen sitten muistaakseni.
Säännöllistä valtameri liikennettä ei ole. Neste lopetti, mutta käytännössä homma ei muuttunu miksikään, pelkkä nimi palkkakuitissa vaihtu. Ja lähes kaikki edut lähti pois.
Eipä taida oikein olla. Pääasiassa Suomen lipun alla seilataan enää Itä- ja Pohjanmerellä.
Toki joitain poikkeuksia kauempanakin maailmalla on ja esimerkiksi Espaniaan nyt ajetaan useamman suomalaisen varustamon laivoilla säännöllisesti Biskajanlahden yli (Atlantin puolella).

Tällä hetkellä ainakin yksi Suomen lipun alla oleva laiva (Mimer) hieman pidemmällä reissulla Karibialta Turkkiin, mutta ei mene kyllä kategoriaan iso rahtilaiva.
Iso osa Suomen lipun alla olevista isommista rahtilaivoista on pituudeltaan alle 160m. Finnlinesilla taitaa olla pisimmät laivat n. 220m, mutta kauas jäädään entisestä Masterasta metreissä, tonneista puhumattakaan.
Mimer on todennäköisesti tulossa telakalle, ovat mielestäni aiemminkin ajattaneet euroopan puolelle telakalle. Muutoinhan kyseinen laiva on jo vuosia ollu Karibian liikenteessä (sisäisessä).

Isoimmat Suomen lipun alla olevat laivat ovat yhä edelleen "Nesteen" tankkerit. Jaarli&Jatuli n. 250m pitkät ja n. 100000dwt.
 
Hyvä huoltovarmuuden kannalta, että on korvaajat tulleet Suomen lipun alle :thumbsup:. Mennyt noiden tulo itseltä näköjään ohi muutama vuosi sitten.
No itseasiassa isot raakaöljylaivat eivät kuulu syystä tai toisesta huoltovarmuuden piiriin. 4 pienempää tuotetankkeria kylläkin. Nekin on uusiutunu tämän vuosikymmenen aikana. Eivät tosin ihan präniköihin, vaan muutaman vuoden vanhoihin second-hand laivoihin.

Our Fleet – Navidom Tuo on sen verran kerinnyt jo muuttua, että Kiisla on myyty viime vuoden lopussa. Eikä Suulassakaan (niinkun ei Kiislassakaan) enää reiluun vuoteen ole ollut suomen lippua. Suulakin on myynnissä. Myynnin syynä on puhtaasti ikä, 20v jälkeen ei länsimarkkinoilla saa käytännössä kuljettaa lastia (kemikaaleihin ne jostain syystä kelpaavat vielä senkin jälkeen). Muuten ovat/olivat niin toimivia laivoja, että Neste halusi/haluaa ajattaa niitä niin kauan kun pystyy.
 
Viimeksi muokattu:
20v jälkeen ei länsimarkkinoilla saa käytännössä kuljettaa lastia (kemikaaleihin ne jostain syystä kelpaavat vielä senkin jälkeen). Muuten ovat/olivat niin toimivia laivoja, että Neste halusi/haluaa ajattaa niitä niin kauan kun pystyy.

OT, mutta mielenkiintoinen ajatusharjoitus. Länsimaat hoitavat Venäjän, Kiinan ja Intian investointitarpeet ostamalla uudet laitteet, jotka sitten annetaan käytännössä niille ilmaiseksi kuskailemaan öljyä meille eri lipun alla 30 vuoden ajaksi (elinkaariajalle 20-50 vuotta). Tai siis 10km päähän meidän rannikoista, ties miten keplottelemalla noi kuljetettavat hyödykkeet saammekaan käyttöömme.

Tämä sama kuvio toistuu aivan joka ikisessä kulutustuotteessa ja sen vuoksi näiltä valtioilta säästyy mittaamattomia varoja, joilla voivat sitten tuhota yhteiskuntamme. Poistamme käytöstä tuotteet ympäristöväitteisiin vedoten, mutta laitteita ei tuhota vaan ne jätetään käyttöön viholliselle. Pitäisiköhän Ukrainalle saada joku ympäristövelvoite luovuttaa aseita Venäjälle, saastuttavat rynkyt ja tankit.

Edit: Tarkoitan tässä siis nykyisellään toteutuvaa kaluston poistoa, jotka eivät todellisuuduessa poistu vaan jäävät meidän kontrollin ulkopuolelle huolimatta siitä, että olemme ne ostaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Kiisla ei onneksi mennyt naapuriin. Mikään laki ei rajoita käyttämästä vanhoja laivoja. Tämä rajoite on täysin isojen öljy-yhtiöiden (joihin Euroopan sisällä myös Neste kuuluu) sisäisen riskinhallinan päätös. Jonkun käppyrän mukaan 20v alkaa riskit ympäristövahingoille kasvaa liian suureksi. Kuivarahtipuolellahan on taas liikenteessä vielä paljonkin aluksia, jotka ovat valmistuneet 80 ja 90 luvuilla.

Kiisla myytiin Kanadalaisille. Sielläpäin ei ilmeisesti pidetä vanhaa laivaa niin kovana riskinä kuin euroopassa.

Nojoo, nyt on menny liika OT. Takaisin katkomaan kaapeleita.
 
No niin, tämä eagle äss tavalla tai toisella jää meidän veronmaksajien harmiksi.
Saisiko tälle heitolle jotain taustoja, kun ei tuosta nyt oikein saa kiinni, että mitä mahdat tarkoittaa? Jotain uutta tietoa jossakin aiheesta?

Edit.
Jaa, vissiin tätä uutista tarkoitit? Kannattaa laittaa lähteet mukaan saman tien, niin ei tarvitse arvailla.


Aika ongelmalliselta näyttää. Lastia ei voi noin vain vaihtaa rahaksi ja tankkeri pitää pahimmillaan nostaa maihin. Ettei vaan olisi ollut Venäjän pelikirjassa listattu kikka tämäkin alusta lähtien? Se selittäisi senkin miksi tulivat Suomen aluevesille mukisematta.
 
On sillä Eagle S:llä oikea paskaongelma:
...
Eagle S:llä on niin paljon ulostetta, että sen tyhjentäminen vie koko päivän
..
– Alukselta haetaan jätevedet ja pilssiöljyt. Lisäksi sinne viedään juomavettä. Semmoiset huoltotoimet. Haemme roskat pois sieltä, aluksen omistaja ja kansimiehenä toimiva Heikki Harjanti kertoo.
..
– Kolme kuormaa otetaan nyt sieltä pois. Kaksi autollista jätevettä ja yksi pilssivettä, Harjanti kertoo.

Harjanti arvelee, että toimella varmistellaan se, ettei jätevesiä päästetä mereen.

Kyseiset huoltotoimet kestävät arviolta kaksi päivää.

..
 
On sillä Eagle S:llä oikea paskaongelma:
...
Eagle S:llä on niin paljon ulostetta, että sen tyhjentäminen vie koko päivän

Nyt todellakin toivon ettei tätä tehdä valtion piikkiin. Jos ei paskat pysy veneen sisällä niin ei muuta kuin lisää kakkua kapteenille. Ai niin, sitten muistin syövän nimeltä suomalainen oikeuskäytäntö vapausrangaistuksiin liittyen.
Tollasella tankkerilla on tuhansia kuutioita säiliöitä, paskaavat vaikka sinne bensan sekaan.
 
Aika ongelmalliselta näyttää. Lastia ei voi noin vain vaihtaa rahaksi ja tankkeri pitää pahimmillaan nostaa maihin. Ettei vaan olisi ollut Venäjän pelikirjassa listattu kikka tämäkin alusta lähtien? Se selittäisi senkin miksi tulivat Suomen aluevesille mukisematta.
Tämä voisi olla aika toimiva strategia, vähän kuin se itärajan pakolaiskriisi. Tietävät, että Suomi noudattaa prikulleen (kansainvälisiä) lakia, niin ei voida päästä tuossa kunnossa olevia aluksia jatkamaan josta sitten seuraa sekasorto ja räkätinaurua putinin kumpaneille. Venäjä olisi varmaankin itte ottanut lastin hyötykäyttöön ja sota-aluksillaan sitten saattaneet aluksen pois omilta vesialueiltaan
 
Maailma on täynnä halpoja vanhoja tankkereita, joilla ryssä vielä kuskaa öljyä muutaman vuoden, kun ei turhia katsastele ja tee isoja remppoja. Eiköhän nuo jätä kotkan Suomen riesaksi ja meno jatkuu.

Kiinaa Kiinan nimellä ei ehkä enää sotketa mainehaitan takia.
 
Maailma on täynnä halpoja vanhoja tankkereita, joilla ryssä vielä kuskaa öljyä muutaman vuoden, kun ei turhia katsastele ja tee isoja remppoja. Eiköhän nuo jätä kotkan Suomen riesaksi ja meno jatkuu.

Kiinaa Kiinan nimellä ei ehkä enää sotketa mainehaitan takia.
Toivotaan, että tästä opitaan ja saadaan noiden ankkurijärjestelmien kuntotarkastukset pakolliseksi, elleivät jo ole? . Ketjuahan noissa voi olla satojametrejä. Netistä löysin yhden mitoitus esimerkin. Ketju 330m, lenkin paksuus 78mm. Tätä hallitaan ankkurikelalla, jossa jarru. Siitä sitten painovoimaisena laskeutuu klyysiputken läpi laivan lokeroon tai sieltä sitten kelan kautta mereen. Luulis noiden kelan jarrujen kuluvan. => Mitä vanhempi laiva sitäkuluneempi?

Toinen sitten, että mietitään tapaja suojata noi kaapelit ainakin matalilla kansainvälisillä merialueilla paremmin.
Noita kaapelirikkoja tapahtuu maapallolla n. 150-200 vuodessa. Meillä riski siihen (tahattomaankin) kasvaa, kun käytetään vanhoja laivoja.

Toi Suomea puhuvaa lakimies tekee vaan työtään ja se kuuluu tälläseen oikeusvaltioon (murhaajiakin puolustetaan). Mäkin veikkaan, että Suomen valtion piikkiin tässä sitten taas lisäkuluja saadaan. Aika sitten näyttää mitä miehistö tästä saa ja miten tahallisuus voidaan osoittaan vai oliko huolimattomuutta?
Merellä vastuu on kapteenilla ja miehistön pitäisi hänen ohjeitaan noudattaa => ikävä paikka syyttömille merimiehille/kaikki heistä eivät voi olla osallisia.
 
Aika sitten näyttää mitä miehistö tästä saa ja miten tahallisuus voidaan osoittaan vai oliko huolimattomuutta?
Jos merenkulun asiantuntijat sanoo, että ankkurin laahauttaminen pohjassa pitkiä matkoja "vahingossa" on epäuskottavaa, niin eiköhän siinä ole ihan riittävästi todistetta. Plus sitten kun muistetaan maailmanpoliittiset kokonaistilanteet ja tapahtuman paikka, joka ihan "sattumoisin" oli kaapeleiden kohdalla.

Sekin auttaa asiaa, jos tosiaan on niin, että laivalla on aiemmin havaittu vakoiluvälineistöä, jolloin on kiistatonta, että laiva on ollut Venäjän sotilaspoliittinen työkalu.
 
Vahingossa ankkuria ei voine laahata. Ketju pitää hitonmoista pauketta runkoa vasten ja hakkaa maalit rungosta ja keulan lommoille. Kiinni takerteleva ankkuri kiskoo keulaa sivulle ja ruoria saa varmasti veivata, että laiva menee yhtään suoraan.

Aikaisemmassa tapauksessa joku merikapteeni kommentoi, että ankkuri pohjassa ajelu ei todellakaan onnistu epähuomiossa yhtään sen paremmin kuin ajella epähuomiossa autolla, josta puuttuu toinen etupyörä.
 
Viimeksi muokattu:
Toivotaan, että tästä opitaan ja saadaan noiden ankkurijärjestelmien kuntotarkastukset pakolliseksi, elleivät jo ole? . Ketjuahan noissa voi olla satojametrejä. Netistä löysin yhden mitoitus esimerkin. Ketju 330m, lenkin paksuus 78mm. Tätä hallitaan ankkurikelalla, jossa jarru. Siitä sitten painovoimaisena laskeutuu klyysiputken läpi laivan lokeroon tai sieltä sitten kelan kautta mereen. Luulis noiden kelan jarrujen kuluvan. => Mitä vanhempi laiva sitäkuluneempi?
Siis tässä ei ollut mikään vahinko tuo ankkurin raahaaminen, joten mitkään akkurien kuntotarkistukset ei auta. Aivan varmasti laivalla kaikki laivaa ohjaavat ovat tienneet, että vedetään akkuria. Laivan vauhti tipahtaa niin paljon ja laivaa joutuu kokoajan ohjaamaan, joten sitä ei voi olla huomaamatta.
 
Siis tässä ei ollut mikään vahinko tuo ankkurin raahaaminen, joten mitkään akkurien kuntotarkistukset ei auta. Aivan varmasti laivalla kaikki laivaa ohjaavat ovat tienneet, että vedetään akkuria. Laivan vauhti tipahtaa niin paljon ja laivaa joutuu kokoajan ohjaamaan, joten sitä ei voi olla huomaamatta.
Luultavasti nopeutta pudotetaan, jotta laivaan ei tule isompia vaurioita ja ettei pohjassa loikkiva ankkuri missaa kaapeleita. Hiljaa hyvä tulee tihutöissäkin.
 
Luultavasti nopeutta pudotetaan, jotta laivaan ei tule isompia vaurioita ja ettei pohjassa loikkiva ankkuri missaa kaapeleita. Hiljaa hyvä tulee tihutöissäkin.
Näinhän siinä on luultavasti toimittu. Lähinnä nyt toin vaan esille sen, ettei tuollainen tapahdu vahingossa miehistön huomaamatta. Jos se akkuri jonkun vian seurauksena tippuisi, niin alus kyllä pysähtyisi ja vetäisi ankkurin ylös ennen matkan jatkamista.
 
En ole merenkäynnin erikoisasiaintuntija, mutta uskoisin että komentosillalla vilkkuu riittävästi erilaisia varoitusvaloja ja summeri soi, jos ankkuri tipahtaa ihan vahingossa kun laiva vauhdissa. Luultavasti se olisi ihan kohtuuiso vaaratilanne.
 
En ole merenkäynnin erikoisasiaintuntija, mutta uskoisin että komentosillalla vilkkuu riittävästi erilaisia varoitusvaloja ja summeri soi, jos ankkuri tipahtaa ihan vahingossa kun laiva vauhdissa. Luultavasti se olisi ihan kohtuuiso vaaratilanne.
Tavan laivassa ei komentosillalla ole yhtäkään valoa tai summeria indikoimassa ankkurin statuksesta.
Vahingossa ankkurit eivät kuitenkaan putoa kun merellä kulkiessa ankkurin pysyminen on varmistettu miehistön toimesta ankkuripelin (vinssi) jarrun lisäksi erillisellä stopparilla, jonka tarkoitus on estää ankkurin putoaminen vaikka jarru ankkuripelillä pettäisi. Satamaa tai merenkulullisesti haastavaa aluetta lähestyessä voidaan tuo stoppari käydä avaamassa valmiiksi, jotta tarvittaessa hätäankkurointi voidaan suorittaa nopeasti vain avaamalla ankkupelin jarru.
1735832454883.png
 
Tavan laivassa ei komentosillalla ole yhtäkään valoa tai summeria indikoimassa ankkurin statuksesta.
Vahingossa ankkurit eivät kuitenkaan putoa kun merellä kulkiessa ankkurin pysyminen on varmistettu miehistön toimesta ankkuripelin (vinssi) jarrun lisäksi erillisellä stopparilla, jonka tarkoitus on estää ankkurin putoaminen vaikka jarru ankkuripelillä pettäisi. Satamaa tai merenkulullisesti haastavaa aluetta lähestyessä voidaan tuo stoppari käydä avaamassa valmiiksi, jotta tarvittaessa hätäankkurointi voidaan suorittaa nopeasti vain avaamalla ankkupelin jarru.
1735832454883.png
Näin on. Jos ankkuri pääsee vapaasti putoamaan, sen ja ankkuriketjun massa kiskaisevat koko hoidon meren pohjaan (alla olevassa videossa alkaen kohasta 2:30).
Tuollaisen vapaasti putoavan ankkurin kitkalämmöstä saattaa syttyä tulipalokin.
Tällä videolla esitellään koko ankkuroinnin periaate (indglishiksi lausuttuna).
 
Itse kyllä tiedän tapauksen missä on 2 päivää ajettu tietämättä rahtilaivalla 250m ankkuri ketjua ulkona. Tosin niin syvää että ei ole ankkuri osunut pohjaan asti.
 
Vahingossa ankkuria ei voine laahata. Ketju pitää hitonmoista pauketta runkoa vasten ja hakkaa maalit rungosta ja keulan lommoille. Kiinni takerteleva ankkuri kiskoo keulaa sivulle ja ruoria saa varmasti veivata, että laiva menee yhtään suoraan.
Näinhän siinä on luultavasti toimittu. Lähinnä nyt toin vaan esille sen, ettei tuollainen tapahdu vahingossa miehistön huomaamatta. Jos se akkuri jonkun vian seurauksena tippuisi, niin alus kyllä pysähtyisi ja vetäisi ankkurin ylös ennen matkan jatkamista.

Harvemmalla on kokemusta ankkuri pohjassa ajamisesta, mutta tässähän on hieman eri asiat tuo tarkoituksella naaraaminen ja tilanne jossa ankkuri ketjua putoaisi vahingossa enemmän mereen. Mikäli ketjua kulkee pohjassa kymmeniä tai jopa satoja metrejä alkaa tuo ankkuri pitämään aivan eri tavalla kuin tarkoituksella sitä pohjan tasossa naaraamalla.
1735833847958.png
1735833829020.png


Meteliin liittyen tuo ankkuripeli sijaitsee tuolla aluksen keulassa ja asuinrakennus aluksen perässä 200metrin päässä. Eipä tuolta keulakannelta äänet ihan helposti tuolla asuinrakennuksessa kuulu.

En siis yritä sanoa, että tämäkään tapaus olisi ollut vahinko, mutta voisin silti pitää yleisesti mahdollisena tilannetta, jossa ankkuri ketjua valuisi mereen sen verran, että ankkuri osuu pohjaan eikä tätä tapahtumaa heti laivalla havaittaisi, koska

1. Komentosillalle ei tule indikaatiota ankkurin statuksesta.
2. Äänet, jotka tästä syntyvät eivät välity asuinrakennukseen 200metrin päähän kaiken muun metelin yli (merenkäynti, moottorit).
3. Laivoja ajetaan merellä autopilotti päällä, joka osaa pitää suunnan (asetuksista riippuen) kovissa myrskyissäkin tarvittaessa vain muutaman solmun nopeudella. Perämies voi sillä välin vaikka lukea kirjaa tai näprätä puhelimella.
4. Kaikki maailman halpamaista tulevat merimiehet eivät ole ammattitaitoisia tai kokeneita.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä henkilökohtaisesti uskon täysin, että nyt tapahtunut voisi olla ihan hyvin täysi vahinkokin. Siksihän tuota keinoa tykkäävät käyttääkin, koska kovin vaikea saada aukoton tahallisuus osoitettua. Tahtoo sanoa, että aikamoisia taikatemppuja pitää tutkijoiden pyöräyttää, jos tuosta halutaan saada raskaampi syyte aikaiseksi. Voisiko peräti vaatia, että saadaan joltakin tunnustus? Sen sijaan jos koko miehistö päällystöineen väittää kivenkovaa, että ei mitään huomattu ja on sattunut muuallakin, haasteita tulee kyllä tutkinnalla olemaan.

En kyllä itse usko vahinkoon hetkeäkään, vaan 95% varmuudella oli tahalleen tehty.
 
Harvemmalla on kokemusta ankkuri pohjassa ajamisesta, mutta tässähän on hieman eri asiat tuo tarkoituksella naaraaminen ja tilanne jossa ankkuri ketjua putoaisi vahingossa enemmän mereen. Mikäli ketjua kulkee pohjassa kymmeniä tai jopa satoja metrejä alkaa tuo ankkuri pitämään aivan eri tavalla kuin tarkoituksella sitä pohjan tasossa naaraamalla.
1735833847958.png
1735833829020.png


Meteliin liittyen tuo ankkuripeli sijaitsee tuolla aluksen keulassa ja asuinrakennus aluksen perässä 200metrin päässä. Eipä tuolta keulakannelta äänet ihan helposti tuolla asuinrakennuksessa kuulu.

En siis yritä sanoa, että tämäkään tapaus olisi ollut vahinko, mutta voisin silti pitää mahdollisena tilannetta, jossa ankkuri ketjua valuisi mereen sen verran, että ankkuri osuu pohjaan eikä tätä tapahtumaa heti laivalla havaittaisi, koska

1. Komentosillalle ei tule indikaatiota ankkurin statuksesta.
2. Äänet, jotka tästä syntyvät eivät välity asuinrakennukseen 200metrin päähän kaiken muun metelin yli (merenkäynti, moottorit).
3. Laivoja ajetaan merellä autopilotti päällä, joka osaa pitää suunnan (asetuksista riippuen) kovissa myrskyissäkin tarvittaessa vain muutaman solmun nopeudella. Perämies voi sillä välin vaikka lukea kirjaa tai näprätä puhelimella.
4. Kaikki maailman halpamaista tulevat merimiehet eivät ole ammattitaitoisia tai kokeneita.

Jos nyt miettisi, että se ankkuri olisi tippunut vaikka teknisen vian takia, niin ketju itsessää painaa niin paljon, että veikkaisin sitä ketjua tulevan pihalla aika reilusti. Aika väkivaltaisesti näyttää tulevan ketju ulos mitä on videoita kun se ankkuri tippuu hallitsemattomasti, mikä sen pysäyttäisi niin, että se vaan vähän hipoo pohjaa? Tällöin olettaisin kyllä, että komentosillalla huomattaisiin, että jokin ei nyt ole ihan oikein kun ankkuri ottaa kiinni ihan kunnolla.

Kyllä mä henkilökohtaisesti uskon täysin, että nyt tapahtunut voisi olla ihan hyvin täysi vahinkokin. Siksihän tuota keinoa tykkäävät käyttääkin, koska kovin vaikea saada aukoton tahallisuus osoitettua. Tahtoo sanoa, että aikamoisia taikatemppuja pitää tutkijoiden pyöräyttää, jos tuosta halutaan saada raskaampi syyte aikaiseksi. Voisiko peräti vaatia, että saadaan joltakin tunnustus? Sen sijaan jos koko miehistö päällystöineen väittää kivenkovaa, että ei mitään huomattu ja on sattunut muuallakin, haasteita tulee kyllä tutkinnalla olemaan.

En kyllä itse usko vahinkoon hetkeäkään, vaan 95% varmuudella oli tahalleen tehty.
Eikös uusiin isoihin laivoihin tullut pakolliseksi VDR (Voyage Data Recorder) jo pari vuosikymmentä sitten? Joten tässäkin pitäisi sellainen olla. Näkisi sitten miten on sillalla juteltu, moottoritehot jne. Toki onhan tuo voitu sabotoida ennen kaapelien katkomista, mutta kyllä sekin nyt vähän herättää kysymyksiä, jos se ei toimi/löydy.
 
Kyllä mä henkilökohtaisesti uskon täysin, että nyt tapahtunut voisi olla ihan hyvin täysi vahinkokin. Siksihän tuota keinoa tykkäävät käyttääkin, koska kovin vaikea saada aukoton tahallisuus osoitettua. Tahtoo sanoa, että aikamoisia taikatemppuja pitää tutkijoiden pyöräyttää, jos tuosta halutaan saada raskaampi syyte aikaiseksi. Voisiko peräti vaatia, että saadaan joltakin tunnustus? Sen sijaan jos koko miehistö päällystöineen väittää kivenkovaa, että ei mitään huomattu ja on sattunut muuallakin, haasteita tulee kyllä tutkinnalla olemaan.

En kyllä itse usko vahinkoon hetkeäkään, vaan 95% varmuudella oli tahalleen tehty.

Ei se asian "vahingossa" tekeminen poista sitä syyllisyyttä ja vastuuta tekemisistä.
 
Ei se asian "vahingossa" tekeminen poista sitä syyllisyyttä ja vastuuta tekemisistä.
Ei kai kukaan niin tässä argumentoinutkaan. Minä ainakin ymmärsin mitä tuossa edellä tarkoitettiin.

Rautalangasta vääntäen: Se on vähän niinkuin yksi tämän hybridiaseen etu, että jää jonkinlainen epävarmuus. Jos ei nyt uskottava kiistettävyys niin ainakin järkevä epäily. Tietenkin kun yksittäistapauksista siirrytään kuvioon, ei kokonaisuus ole kenellekään epäselvä.
 
Eikös uusiin isoihin laivoihin tullut pakolliseksi VDR (Voyage Data Recorder) jo pari vuosikymmentä sitten? Joten tässäkin pitäisi sellainen olla. Näkisi sitten miten on sillalla juteltu, moottoritehot jne. Toki onhan tuo voitu sabotoida ennen kaapelien katkomista, mutta kyllä sekin nyt vähän herättää kysymyksiä, jos se ei toimi/löydy.
Mielestäni näin tänään jonkun uutisen että tuo VDR olisi otettu haltuun ja tutkittavaksi. Tai uutisessa taidettiin puhua aluksen mustasta laatikosta mutta oletan että se on juuri tuo VDR.
 
Jos nyt miettisi, että se ankkuri olisi tippunut vaikka teknisen vian takia, niin ketju itsessää painaa niin paljon, että veikkaisin sitä ketjua tulevan pihalla aika reilusti. Aika väkivaltaisesti näyttää tulevan ketju ulos mitä on videoita kun se ankkuri tippuu hallitsemattomasti, mikä sen pysäyttäisi niin, että se vaan vähän hipoo pohjaa?
Mietin jotain sen kaltaista teoreettista tilannetta, että ensin pitäisi olla vahingossa (unohtunut) jäänyt stopparit laittamatta kiinni satamasta lähdön jälkeen.
Merellä aallokossa sitten roikkuvaan ankkuriin alkaa kohdistua vaihtelevia voimia.
Huonosti huolletun ankkuripelin jarrupalat alkavat antamaan silloin tällöin aallokossa hieman kerrallaan periksi ja kettinkiä valuu mereen vaikka joitain kymmeniä senttejä kerrallansa. Koska kettinki ei missään kohtaan pääse juoksemaan vauhdilla ei jarru syty palamaan eikä tilanne mene hallitsemattomaksi kuten joissakin ankkurin lasku videoissa, joissa koko ankkuri menetetään. Pidemmän ajan kuluttua kettinkiä on valunut jo kymmeniä metrejä ja matalassa meressä ankkuri ketjuineen saavuttaa pohjan, jolloin 15tonnin ankkurin paino ei enää samalla tavalla aiheuta vetoa ankkuripelin jarrulle ja jarrun ajoittainen luistaminen hidastuu. Ulos tullut kettingin painokin (esim 40metriä × 150kg= 6tonnia) on pienempi kuin ankkurin paino, koska meri oli niin matala, ettei kettinkiä tullut enempää ulos.
Laitetaan vielä, että aallokkokin sopivasti laskee ja aluksen keula ei enää nouse ja laske merenkäynnissä.

Siinä teoreettinen malli, jonka realistisuudesta ja fysiikan mallinuksesta en ota vastuuta 😀

Edit. Yksi "realistinen" vaihtoehto on myös, että kettinki on jumittunut ankkuriboxiin sopivasti tuossa kohtaa eikä enää juokse ulos vaikka jarru ei pidäkkään kunnolla. Joskus ankkuroidessa tuo voi oikeasti olla ongelma kun ankkuria nostaessa kettinki on viimeksi laskostunut huonosti boksiinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuossa kävisi niin, että ankkurin tippuminen kiihtyisi koko ajan. Jos jarru ei pidä ankkurin painoa, vielä vähemmän se pitää ankkurin + ketjun painoa. Jossakin vaiheessa koko ketju rumisee vauhdilla ulos. Viimeistään kun ankkuri ottaa pohjaan ja tarttuu kiinni
 
Eikös tuossa kävisi niin, että ankkurin tippuminen kiihtyisi koko ajan. Jos jarru ei pidä ankkurin painoa, vielä vähemmän se pitää ankkurin + ketjun painoa. Jossakin vaiheessa koko ketju rumisee vauhdilla ulos. Viimeistään kun ankkuri ottaa pohjaan ja tarttuu kiinni
Yleensä ketju tulee kyllä kokonaan pihalle jos jarru pettää. Mutta niinkui Lyijy13 tuossa pohti, niin miksei ainakin teoriassa voisi olla mahdollista hissukseen valuminen.

Ankkurin voi toki laskea myös lekottamisen sijaan ajamalla alas. Lekottaminen on yleisempää, koska aiheuttaa vähemmän kuormitusta laitteille. Ja jarrupalat kuluu yllättävän hitaasti. Täälläkin ankkurointi tapahtuu varmaan keskimäärin kerran viikossa, eikä mun käsittääkseni ainakaan 5 vuoteen ole tarvinnut paloja vaihtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: drs
Mietin jotain sen kaltaista teoreettista tilannetta, että ensin pitäisi olla vahingossa (unohtunut) jäänyt stopparit laittamatta kiinni satamasta lähdön jälkeen.
Merellä aallokossa sitten roikkuvaan ankkuriin alkaa kohdistua vaihtelevia voimia.
Huonosti huolletun ankkuripelin jarrupalat alkavat antamaan silloin tällöin aallokossa hieman kerrallaan periksi ja kettinkiä valuu mereen vaikka joitain kymmeniä senttejä kerrallansa. Koska kettinki ei missään kohtaan pääse juoksemaan vauhdilla ei jarru syty palamaan eikä tilanne mene hallitsemattomaksi kuten joissakin ankkurin lasku videoissa, joissa koko ankkuri menetetään. Pidemmän ajan kuluttua kettinkiä on valunut jo kymmeniä metrejä ja matalassa meressä ankkuri ketjuineen saavuttaa pohjan, jolloin 15tonnin ankkurin paino ei enää samalla tavalla aiheuta vetoa ankkuripelin jarrulle ja jarrun ajoittainen luistaminen hidastuu. Ulos tullut kettingin painokin (esim 40metriä × 150kg= 6tonnia) on pienempi kuin ankkurin paino, koska meri oli niin matala, ettei kettinkiä tullut enempää ulos.
Laitetaan vielä, että aallokkokin sopivasti laskee ja aluksen keula ei enää nouse ja laske merenkäynnissä.

Siinä teoreettinen malli, jonka realistisuudesta ja fysiikan mallinuksesta en ota vastuuta 😀

Edit. Yksi "realistinen" vaihtoehto on myös, että kettinki on jumittunut ankkuriboxiin sopivasti tuossa kohtaa eikä enää juokse ulos vaikka jarru ei pidäkkään kunnolla. Joskus ankkuroidessa tuo voi oikeasti olla ongelma kun ankkuria nostaessa kettinki on viimeksi laskostunut huonosti boksiinsa.

Satamaan ajetaan, yleensä luotsin avulla vieläpä. Hinaaja avustaa, sitten narut pollareihin kiinni. Poistuessa sama toisinpäin. Ankkureihin ei kosketa. Redillä olevat laivat voivat olla vaikka yhdella ankkurilla kiinni siellä jossain rannikon läheisyydessä.
 
Ei kai täällä nyt ihan oikeasti pohdiskella, että voisiko noissa kaapelisabotaaseissa olla kyseessä ihan vaan vahinko? Että siellä eivät hyväntahtoiset merimiehet aluksen päällikkö mukaan lukien vaan huomanneet laivan poukkoilevaa menoa ja ankkuriketjun jumalatonta ryskettä ja pauketta, kun ovat istuneet täyttämässä paskahuusia tms?
 
Mietin jotain sen kaltaista teoreettista tilannetta, että ensin pitäisi olla vahingossa (unohtunut) jäänyt stopparit laittamatta kiinni satamasta lähdön jälkeen.
Merellä aallokossa sitten roikkuvaan ankkuriin alkaa kohdistua vaihtelevia voimia.
Huonosti huolletun ankkuripelin jarrupalat alkavat antamaan silloin tällöin aallokossa hieman kerrallaan periksi ja kettinkiä valuu mereen vaikka joitain kymmeniä senttejä kerrallansa. Koska kettinki ei missään kohtaan pääse juoksemaan vauhdilla ei jarru syty palamaan eikä tilanne mene hallitsemattomaksi kuten joissakin ankkurin lasku videoissa, joissa koko ankkuri menetetään. Pidemmän ajan kuluttua kettinkiä on valunut jo kymmeniä metrejä ja matalassa meressä ankkuri ketjuineen saavuttaa pohjan, jolloin 15tonnin ankkurin paino ei enää samalla tavalla aiheuta vetoa ankkuripelin jarrulle ja jarrun ajoittainen luistaminen hidastuu. Ulos tullut kettingin painokin (esim 40metriä × 150kg= 6tonnia) on pienempi kuin ankkurin paino, koska meri oli niin matala, ettei kettinkiä tullut enempää ulos.
Laitetaan vielä, että aallokkokin sopivasti laskee ja aluksen keula ei enää nouse ja laske merenkäynnissä.

Siinä teoreettinen malli, jonka realistisuudesta ja fysiikan mallinuksesta en ota vastuuta 😀

Edit. Yksi "realistinen" vaihtoehto on myös, että kettinki on jumittunut ankkuriboxiin sopivasti tuossa kohtaa eikä enää juokse ulos vaikka jarru ei pidäkkään kunnolla. Joskus ankkuroidessa tuo voi oikeasti olla ongelma kun ankkuria nostaessa kettinki on viimeksi laskostunut huonosti boksiinsa.

Ja huonosti huollettu ja puhkiruostunut ankkuriketju vaan katkeaa, kun on muutaman tunnin kosketuksissa suolaveteen? Kaapelikin sattui juuri sopivasti olemaan jonkin törmän päällä, että akkuri sen nappasi vähän niinkuin vahingossa mukaan?

Käsittääkseni sen verta paksu tuo kaapeli kuitenkin, ettei ihan sipaisemalla poikki mene.

Kyllä siellä nyt vaan jäätiin kiinni housut kintuissa. Tietävät sen itsekin ja siksi ovat yhteistyöhaluisia. Mitäpä sitä enää on kieltämään, kun Turva -laivan komennettua ankkurin nostoon, on sieltä enää noussut pelkkä ketju.
 
Ei kai täällä nyt ihan oikeasti pohdiskella, että voisiko noissa kaapelisabotaaseissa olla kyseessä ihan vaan vahinko? Että siellä eivät hyväntahtoiset merimiehet aluksen päällikkö mukaan lukien vaan huomanneet laivan poukkoilevaa menoa ja ankkuriketjun jumalatonta ryskettä ja pauketta, kun ovat istuneet täyttämässä paskahuusia tms?
Tuntuu sitkeässä olevan kuvitelma että Venäjä ei mitään pahaa tee vaan tapahtumille löytyy joku muu selitys.

Herätkää, Venäjä on tapattanut 1000 ihmistä JOKA päivä viimeiset kolme vuotta. Eikä tämä tunnu riittävän heille...
 
Satamaan ajetaan, yleensä luotsin avulla vieläpä. Hinaaja avustaa, sitten narut pollareihin kiinni. Poistuessa sama toisinpäin. Ankkureihin ei kosketa. Redillä olevat laivat voivat olla vaikka yhdella ankkurilla kiinni siellä jossain rannikon läheisyydessä.
Lainaan aikaisemmasta viestistäni, joka ilmeisesti meni sinulta ohi...
Satamaa tai merenkulullisesti haastavaa aluetta lähestyessä voidaan tuo stoppari käydä avaamassa valmiiksi, jotta tarvittaessa hätäankkurointi voidaan suorittaa nopeasti vain avaamalla ankkupelin jarru.

Ei kai täällä nyt ihan oikeasti pohdiskella, että voisiko noissa kaapelisabotaaseissa olla kyseessä ihan vaan vahinko? Että siellä eivät hyväntahtoiset merimiehet aluksen päällikkö mukaan lukien vaan huomanneet laivan poukkoilevaa menoa ja ankkuriketjun jumalatonta ryskettä ja pauketta, kun ovat istuneet täyttämässä paskahuusia tms?
Tuntuu sitkeässä olevan kuvitelma että Venäjä ei mitään pahaa tee vaan tapahtumille löytyy joku muu selitys.

Herätkää, Venäjä on tapattanut 1000 ihmistä JOKA päivä viimeiset kolme vuotta. Eikä tämä tunnu riittävän heille...
Lainaan aikaisemmasta viestistäni, joka ilmeisesti meni teiltä ohi...
En siis yritä sanoa, että tämäkään tapaus olisi ollut vahinko

Oli tietysti arvattavissa, että lopulta tämä menee joillakin öyhötykseksi ja kohta varmaan haukutaan Putinin kätyriksi, kun yrittää tuoda joihinkin asioihin hieman ammatillista näkemystä.
Käsitykseni mukaan myös kanssani keskustelleet (esim @HTK12 tai @j-o-r-e ) ovat vakaasti sitä mieltä, että kyseessä on jälleen hybridi operaatio Länttä vastaan.
Mikäli keskustelua lukisi niin ymmärtäisi varmasti, että keskustelin/mme siitä kuinka realistisena voidaan pitää mahdollista narratiivia siitä, että kyseessä olisi vahinko.

Täällä on kovasti ehdottomia väitteitä muun muassa siitä kuinka "jumalatonta ryskettä ja pauketta" tuo naaraaminen aiheuttaa jne...
Henkilökohtaisesti en ole ikinä kuullut ankkurin ääniä tuonne laivan asuinrakennukseen. En ankkuria laskiessa, en sitä nostettaessa, enkä silloin kun ankkuri kettinkeineen ei olekaan pitäneet ja laiva on lähtenyt tuuliajolle ankkuri edelleen pohjassa. Luonnollisestikaan en ole kuitenkaan ajanut laivalla 9solmun nopeudella ankkuri pohjaa viistäen, mutta jos minun pitäisi arvata kuulisinko tätäkään aluksen sisälle 200 metrin päässä yli kaiken muun laivan äänimaailman niin arvioisin, että voisi jäädä sekin kuulematta.
 
Mietin jotain sen kaltaista teoreettista tilannetta, että ensin pitäisi olla vahingossa (unohtunut) jäänyt stopparit laittamatta kiinni satamasta lähdön jälkeen.
Merellä aallokossa sitten roikkuvaan ankkuriin alkaa kohdistua vaihtelevia voimia.
Huonosti huolletun ankkuripelin jarrupalat alkavat antamaan silloin tällöin aallokossa hieman kerrallaan periksi ja kettinkiä valuu mereen vaikka joitain kymmeniä senttejä kerrallansa. Koska kettinki ei missään kohtaan pääse juoksemaan vauhdilla ei jarru syty palamaan eikä tilanne mene hallitsemattomaksi kuten joissakin ankkurin lasku videoissa, joissa koko ankkuri menetetään. Pidemmän ajan kuluttua kettinkiä on valunut jo kymmeniä metrejä ja matalassa meressä ankkuri ketjuineen saavuttaa pohjan, jolloin 15tonnin ankkurin paino ei enää samalla tavalla aiheuta vetoa ankkuripelin jarrulle ja jarrun ajoittainen luistaminen hidastuu. Ulos tullut kettingin painokin (esim 40metriä × 150kg= 6tonnia) on pienempi kuin ankkurin paino, koska meri oli niin matala, ettei kettinkiä tullut enempää ulos.
Laitetaan vielä, että aallokkokin sopivasti laskee ja aluksen keula ei enää nouse ja laske merenkäynnissä.

Siinä teoreettinen malli, jonka realistisuudesta ja fysiikan mallinuksesta en ota vastuuta 😀

Edit. Yksi "realistinen" vaihtoehto on myös, että kettinki on jumittunut ankkuriboxiin sopivasti tuossa kohtaa eikä enää juokse ulos vaikka jarru ei pidäkkään kunnolla. Joskus ankkuroidessa tuo voi oikeasti olla ongelma kun ankkuria nostaessa kettinki on viimeksi laskostunut huonosti boksiinsa.

Tälläinen toki lienee ainakin teoriassa mahdollinen, että ne stopparit tosiaan unohtuneet niiltä ei niin ammattimaisilta merimiehiltä ja sitten se huono ankkurin jarru antaisi laivan keinuessa vähän kerrallaan periksi.

Kun katsoo tuota laivan reittiä & nopeutta, niin kyllähän tuossa melkoisen meriselityksen saa antaa, jos meinasi kaikkea väittää vahingoksi.
 
Kun katsoo tuota laivan reittiä & nopeutta, niin kyllähän tuossa melkoisen meriselityksen saa antaa, jos meinasi kaikkea väittää vahingoksi.
Tuon laivan kapteeni antoi jo malliesimerkin meriselityksestä. Vaikka lyhyt olikin, niin suoraan venäjän oppikirjasta se selitys. Luultavasti saneltu tietenkin venäjän toimesta miten kommentoida tilannetta.
 
Hah, tuleekohan ohjeet suoraan korvanappiin itänaapurista, on sen verran hupaisaa kommenttia tältä laivayhtiön asianajajalta
14:34
Ljungberg täsmentää, että kaapelin rikkoutuminen on hänen nähdäkseen normaalia.

- Laivan kaappaus ei ole normaalia, hän sanoo.
Ilmeisesti se on sitten normaalia että merikaapelit vain katkeilee, ei aiheuta toimenpiteitä :D


Varmaan vähän kuumottaa olla puolustusasianajaja tällaisessa keississä, etenkin kun tiedetään se kuka oikeasti taustalla häärii. Jos ei mene homma putkeen, niin kannattaa varmaan jatkossa vältellä liikkumista ikkunoiden ja potkulautojen lähellä ja kieltäytyä kohteliaasti tee tarjoiluista :lol:
 
Lainaan aikaisemmasta viestistäni, joka ilmeisesti meni sinulta ohi...




Lainaan aikaisemmasta viestistäni, joka ilmeisesti meni teiltä ohi...


Oli tietysti arvattavissa, että lopulta tämä menee joillakin öyhötykseksi ja kohta varmaan haukutaan Putinin kätyriksi, kun yrittää tuoda joihinkin asioihin hieman ammatillista näkemystä.
Käsitykseni mukaan myös kanssani keskustelleet (esim @HTK12 tai @j-o-r-e ) ovat vakaasti sitä mieltä, että kyseessä on jälleen hybridi operaatio Länttä vastaan.
Mikäli keskustelua lukisi niin ymmärtäisi varmasti, että keskustelin/mme siitä kuinka realistisena voidaan pitää mahdollista narratiivia siitä, että kyseessä olisi vahinko.

Täällä on kovasti ehdottomia väitteitä muun muassa siitä kuinka "jumalatonta ryskettä ja pauketta" tuo naaraaminen aiheuttaa jne...
Henkilökohtaisesti en ole ikinä kuullut ankkurin ääniä tuonne laivan asuinrakennukseen. En ankkuria laskiessa, en sitä nostettaessa, enkä silloin kun ankkuri kettinkeineen ei olekaan pitäneet ja laiva on lähtenyt tuuliajolle ankkuri edelleen pohjassa. Luonnollisestikaan en ole kuitenkaan ajanut laivalla 9solmun nopeudella ankkuri pohjaa viistäen, mutta jos minun pitäisi arvata kuulisinko tätäkään aluksen sisälle 200 metrin päässä yli kaiken muun laivan äänimaailman niin arvioisin, että voisi jäädä sekin kuulematta.
Keskustella toki saa ja niitä ammatillisia mielipiteitä on ihan hyväkin tuoda julki, mutta se vaan on kovin huvittavaa, miten tällaisessa tilanteessa ja tällaisessa ketjussa kukaan kehtaa vihjatakaan siihen suuntaan, että kyse voisi olla millään tasolla vahingosta. Enkä nyt tarkoita tällä juuri sinua, vaan yleisesti.

Taisipa tuossa vilahtaa välissä ainakin yksi nimimerkki, joka on ollut alusta lähtien kovasti vastustamassa Suomen Natojäsenyyttä ja vänkäämässä kaikesta siihen liittyvästä, sekä ylipäätään puolustamassa Venäjän toimintaa ja rajojen pitämistä avoimena, joten en ihmettele yhtään, jos nämäkin satojen miljoonien kustannuksia aiheuttavat ilmiselvät hybridisodankäyntiin liittyvät sabotaasit näyttäytyvät samalla aatesuunnalla varustettujen lasien kautta katsottuna pelkiltä vahingoilta/virhearvioinnilta.

Ja noista 7-10 solmun nopeudella kymmeniä kilometrejä laivan perässä raahattavan, keulan toiselta puolelta lasketun ankkurin/ketjun aiheuttamista kolinoista ja ylipäätään muista sen tuottamista ongelmista aluksen ohjattavuuteen nähden uskon mieluummin ihan oikeita asiantuntijoita, joista vaikka tässä yksi. Ei sitä varmaan jossakin pannuhuoneessa muiden hommien ohessa havaitse, mutta ei se oikeasti voi jäädä aluksen päällikköä myöten kaikilta huomaamatta tuossa mittakaavassa toteutettuna.

Hah, tuleekohan ohjeet suoraan korvanappiin itänaapurista, on sen verran hupaisaa kommenttia tältä laivayhtiön asianajajalta

Ilmeisesti se on sitten normaalia että merikaapelit vain katkeilee, ei aiheuta toimenpiteitä :D


Varmaan vähän kuumottaa olla puolustusasianajaja tällaisessa keississä, etenkin kun tiedetään se kuka oikeasti taustalla häärii. Jos ei mene homma putkeen, niin kannattaa varmaan jatkossa vältellä liikkumista ikkunoiden ja potkulautojen lähellä ja kieltäytyä kohteliaasti tee tarjoiluista :lol:
Koko haastattelu tuossa videossa on kuin suoraan Kummelista. "Ei saatana, päästikö ne sen sinne yksin kommentoimaan...!?" :D

Ei välttämättä ole heppu itsekään tietoinen millaiseen paskakasaan tämä on ahneet sormensa työntänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Jännää myös, että näitä vahinkoja on nyt vasta alkanut tulemaan. Ennen saanu kaapelit olla aika rauhassa tuolla merenpohjassa ja nyt niitä on jo useampi katkennut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 544
Viestejä
4 569 854
Jäsenet
75 217
Uusin jäsen
coolflat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom