• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Niin voihan se olla että juuri sitä haluavatkin. Sitten voi omalle kansalle kertoa kuinka "Lännen viholliset estävät meidän laivoja liikkumasta"
Sitten voi laittaa ryssän sotalaivat suojaamaan ja saattaa tulla aseellisiakin yhteenottoja kun natonatsit hyökkäävät viattomia ankkuria rashaavia kauppalaivoja vastaan kansainvälisillä vesillä.

Jotenkin tämä tukee eskaloitumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmissa uutisissa olevissa laivoissa omien polttoainetankkien koko on luokkaa 2000-3000t. Tuskin kuitenkaan piripinnassa ovat, ainakaan tuolla konerikkoisella aluksella. Eagle S maksimi lastimäärä mitä voi ottaa kyytiin on n. 70000t. Itämerellä kulkevat raakaöljylaivat kulkevat n. 100000t lastissa. 150m metrinen tankkeri kuskaa reilu 15000t tonnia lastia kerralla.

Tossa vähän mittasuhteita.
Mikäli minulle vastasit niin en tarkoittanutkaan etteikö olisi aivan eri asia jos olisi lastissa, mutta tarkoitus oli tuoda tiedoksi, ettei ympäristö vahinkoon Itämeressä tarvita välttämättä edes tankkeria tai sen lastia.
 
Sitten voi laittaa ryssän sotalaivat suojaamaan ja saattaa tulla aseellisiakin yhteenottoja kun natonatsit hyökkäävät viattomia ankkuria rashaavia kauppalaivoja vastaan kansainvälisillä vesillä.

Jotenkin tämä tukee eskaloitumaan.

Kyllähän se eskaloituu kun tuo naapuri eskaloi tilannetta. Ei tässä nyt oikein muuta vaihtoehto ollut kun tehdä jotain. Jos ei olisi tehty, niin kohta olisi naarattu kaikki kaapelit poikki Itämerellä. Toki se on vaikka toimittaisiinkin, ei ole ihan helppoa estää.
 
Kyllähän se eskaloituu kun tuo naapuri eskaloi tilannetta. Ei tässä nyt oikein muuta vaihtoehto ollut kun tehdä jotain. Jos ei olisi tehty, niin kohta olisi naarattu kaikki kaapelit poikki Itämerellä. Toki se on vaikka toimittaisiinkin, ei ole ihan helppoa estää.
Tilanne on siinä mielessä huono, että aloite on ryssällä. Ryssä voi tehdä mitä haluaa ja muut maat mitä pystyvät lait ja asetukset huomioiden. Ryssän ei niitä tarvitse paljoakaan huomioida.

Nyt laivan varustamolla ja miehistöllä on oikein Suomalainen merioikeuden asianajaja Helsingistä hiillostamassa Suomen oikeuslaitosta ja syyttämässä merirosvoudesta ja ihmisoikeuksien loukkaamisesta. Lopputulemana Suomi maksaa varustamolle miljoonakorvaukset.
 
Tilanne on siinä mielessä huono, että aloite on ryssällä. Ryssä voi tehdä mitä haluaa ja muut maat mitä pystyvät lait ja asetukset huomioiden. Ryssän ei niitä tarvitse paljoakaan huomioida.

Nyt laivan varustamolla ja miehistöllä on oikein Suomalainen merioikeuden asianajaja Helsingistä hiillostamassa Suomen oikeuslaitosta ja syyttämässä merirosvoudesta ja ihmisoikeuksien loukkaamisesta. Lopputulemana Suomi maksaa varustamolle miljoonakorvaukset.

Ainahan nuo asianajajat räksyttää julkisuuteen, kuuluu niiden toimenkuvaan. Tuollainen kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa ja tutkia rauhassa ja sitten nostaa syytteet. Suomen olisi korkea aika alkaa ajattelemaan omaa etuaa ja alkaa vetämään hommassa kotiinpäin. Kun tuhosivat infraa tahallaan niin silloin on oikeus merioikeuden mukaan nousta laivaan. Tutkinnan kannalta on ihan perusteltua, että otetaan puhelimet pois ja estetään pääsy tietokoneille tuhoamaan todisteita. Ihan normaalia toimintaa rikostutkinannassa kun on tälläinen vakava epäily.

Tämähän on nyt tilaisuus länsimaiden ottaa se aloite takaisin itselleen.
 
Hybridivaikuttamisessa aloite on aina hyökkääjällä. Aina voi keksiä uusia keinoja, etsiä porsaanreikiä laeista ja vaihtaa taktiikkaa, kun keinoa ei enää voi käyttää. Puolustautuminen paljon vaikeampaa, jos ei haluta ampua syyttömiä.

Sama asianajaja on aiemmin ajanut ryssäläisen varustamon asiaa ahtaajien lakon tiimoilta, eli kokemusta on.
 
Hybridivaikuttamisessa aloite on aina hyökkääjällä. Aina voi keksiä uusia keinoja, etsiä porsaanreikiä laeista ja vaihtaa taktiikkaa, kun keinoa ei enää voi käyttää. Puolustautuminen paljon vaikeampaa, jos ei haluta ampua syyttömiä.

Sama asianajaja on aiemmin ajanut ryssäläisen varustamon asiaa ahtaajien lakon tiimoilta, eli kokemusta on.
Nollatoleranssi olisi paras lääke kaikkeen bullshittiin eli pistetään heti voimalla peli seis kun ilmenee jotain paskaa ja kostetaan tavalla tai toisella mahdollisuuksien puitteissa.
 
Nollatoleranssi olisi paras lääke kaikkeen bullshittiin eli pistetään heti voimalla peli seis kun ilmenee jotain paskaa ja kostetaan tavalla tai toisella mahdollisuuksien puitteissa.
Ei ole.


Siis ihan oikeasti on vähän monimutkaisempaa. Ennustajanlahjojen puutteessa on toki vaikeaa valita optimi valintoja, mutta tärkeää toki aina vähän loitontaa näkymää ja miettiä miten reagoi vähän laajemmin.

Kyse pikkusesta joka kerjää tappellua, huutele jostain punkkerista, enemmän sitä pännii se ettei sen kanssa leikitä, ei kunnioiteta, kaikki pilkkaa, pakotteet sattuu enemmän kuin jotkut nyrkkileikit.
 
Nollatoleranssi olisi paras lääke kaikkeen bullshittiin eli pistetään heti voimalla peli seis kun ilmenee jotain paskaa ja kostetaan tavalla tai toisella mahdollisuuksien puitteissa.
Näinhän sitä katutappeluissa toimitaan, mutta lakien noudattamisen mallimaalle voi olla hankalaa tuollainen. Tuossa Eagle S tapauksessa ollaan varmasti testattu monen kansainvälisen lain rajoja ja oikeudenkäynnistä tulee pitkä ja kallis. Pahimmassa tapauksessa pitkä penni korvauksia varustamolle ja miehistölle kaltoinkohtelusta ja mielipahasta, sekä ansionmenetyksestä.
 
Hybridivaikuttamisessa aloite on aina hyökkääjällä. Aina voi keksiä uusia keinoja, etsiä porsaanreikiä laeista ja vaihtaa taktiikkaa, kun keinoa ei enää voi käyttää. Puolustautuminen paljon vaikeampaa, jos ei haluta ampua syyttömiä.

Sama asianajaja on aiemmin ajanut ryssäläisen varustamon asiaa ahtaajien lakon tiimoilta, eli kokemusta on.

Kyllähän tässä olisi tilanne ottaa aloite vaikka Naton estämällä ilman länsimaisia vakuutuksia/muita papereita seilaaminen Itä-merellä. Tälläkään botskilla ei olle vakuutukset/paperit kunnossa. Siinä olisi vähän miettimistä miten kuljettavat sen öljynsä kun tämä varjolaivasto taitaa tällä hetkellä siitä aikalailla vastata.

No varmasti tuohon valitaan joku kokenut. Kuten sanoin tässä olisi tilaisuus nyt vetään vähän kotiapäin. Laissa on aina tulkinnan varaa, joten tulkitaisiin nyt kerrankin omien etujen mukaan ja todettaisi, että tässä toimittiin täysin lakien mukaan. Ainahan asianajajat sanoo medialle päämiehen olevan syytön vaikka minkälaiset todisteet olisi tiedossa.
 
Näinhän sitä katutappeluissa toimitaan, mutta lakien noudattamisen mallimaalle voi olla hankalaa tuollainen. Tuossa Eagle S tapauksessa ollaan varmasti testattu monen kansainvälisen lain rajoja ja oikeudenkäynnistä tulee pitkä ja kallis. Pahimmassa tapauksessa pitkä penni korvauksia varustamolle ja miehistölle kaltoinkohtelusta ja mielipahasta, sekä ansionmenetyksestä.
Suomessa ei yleensä kai ole muodollisuusrikkomuksille annettu kovin hirveästi painoarvoa oikeudessa toisin kuin USA:ssa... Eli että esimerkiksi todisteet on jotenkin laittomasti hankittu, joten syyllinen vapaaksi. Ei, vaan syyllinen saa tuomion ja sitten muodollisuuksia voidaan miettiä erikseen...

Se on varmaan aika kiistatonta pikku hiljaa, että merirosvousta tms. huliganismia on tapahtunut ja kaapeleita rikottu. Asianomaisille kuuluu tuomio ja vahingonkorvaukset. Jos jostain muodollisuuksista on erimielisyyttä niin ei se itse asiaa miksikään muuta.

Sitä paitsi mun käsittääkseni YK:n säännöt merirosvoukseen liittyen pätee tähän ja Suomella oli kaikki oikeus puuttua asiaan.

Kyllähän se aika kestämätön tilanne olisikin, jos ei olisi oikeutta puuttua. Come on.
 
Ainahan nuo asianajajat räksyttää julkisuuteen, kuuluu niiden toimenkuvaan. Tuollainen kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa ja tutkia rauhassa ja sitten nostaa syytteet. Suomen olisi korkea aika alkaa ajattelemaan omaa etuaa ja alkaa vetämään hommassa kotiinpäin. Kun tuhosivat infraa tahallaan niin silloin on oikeus merioikeuden mukaan nousta laivaan. Tutkinnan kannalta on ihan perusteltua, että otetaan puhelimet pois ja estetään pääsy tietokoneille tuhoamaan todisteita. Ihan normaalia toimintaa rikostutkinannassa kun on tälläinen vakava epäily.

Tämähän on nyt tilaisuus länsimaiden ottaa se aloite takaisin itselleen.
Kai jokainen tajuaa että tuo asianajaja löytynee lähes satavarmasti akselilta venäjämielinen - venäjän vakooja tai muuten vaan venäjän palveluksessa. Asiaa voi tietysti olla vaikea todistaa mutta olisin hyvin yllättynyt mikäli näin ei olisi. Suomessa on pilvin pimein venäjän nukkuvia soluja ja soluttautujia jotka vain odottanut tämänkaltaista kutsua palvelukseen. Eduskuntaa myöten. Ano Turtiainen lienee ilmiselvä tapaus mutta siellä on varmaan muitakin ei niin ilmiselviä tapauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kai jokainen tajuaa että tuo asianajaja löytyy lähes satavarmasti akselilta venäjämielinen - venäjän vakooja tai muuten vaan venäjän palveluksessa.
Asiaa voi tietysti olla vaikea todistaa mutta olisin hyvin yllättynyt mikäli näin ei olisi. Suomessa on pilvin pimein venäjän nukkuvia soluja ja soluttautujia jotka vain odottanut tämänkaltaista kutsua palvelukseen.
Ymmärtääkseni hänen palveluksiaan venäläiset käyttäneet vuosien saatossa (aiemmin). no tavallaan se vain yksi asia lisää mikä linkittää laivan tiukemmin venäjään.

Siitä en tiedä onko vain asianajan stereotypia moraaliltaan, vai onko jotain syvempää yhteyttä tuonne suuntaan.
 
Tilanne on siinä mielessä huono, että aloite on ryssällä. Ryssä voi tehdä mitä haluaa ja muut maat mitä pystyvät lait ja asetukset huomioiden. Ryssän ei niitä tarvitse paljoakaan huomioida.

Nyt laivan varustamolla ja miehistöllä on oikein Suomalainen merioikeuden asianajaja Helsingistä hiillostamassa Suomen oikeuslaitosta ja syyttämässä merirosvoudesta ja ihmisoikeuksien loukkaamisesta. Lopputulemana Suomi maksaa varustamolle miljoonakorvaukset.
Ei. Faktat näyttävät siihen suuntaan, että ko. laiva teki tihutöitä. Mikään oikeus ei taivu siihen suuntaan, että siitä koituisi korvauksia rikolliselle.
 
Mikäli minulle vastasit niin en tarkoittanutkaan etteikö olisi aivan eri asia jos olisi lastissa, mutta tarkoitus oli tuoda tiedoksi, ettei ympäristö vahinkoon Itämeressä tarvita välttämättä edes tankkeria tai sen lastia.
Joo ymmärsin. Halusin vaan vielä avata lisää millaisia määriä noissa yleensä liikkuu. Ja tosiaan ei tarvita tankkeria, isommissa kuivarahtialuksissa voi tosiaan olla omaa polttoainetta enemmän kuin riittävästi ympäristökatastrofia varten.
 
Ymmärtääkseni hänen palveluksiaan venäläiset käyttäneet vuosien saatossa (aiemmin). no tavallaan se vain yksi asia lisää mikä linkittää laivan tiukemmin venäjään.

Siitä en tiedä onko vain asianajan stereotypia moraaliltaan, vai onko jotain syvempää yhteyttä tuonne suuntaan.
Asianajajalla on oikeus kieltäytyä ottamasta juttua hoitaakseen. Kieltäytymisen syytä ei tarvitse kertoa. Tämä asianajaja otti tässä maailmantilanteessa ryssän desanttien terroriteon hoitaakseen ja syyttää Suomen viranomaisia kaikesta mahdollisesta väärinkäytöksestä ja ihmisoikeusloukkauksesta. Maanpetoksen meininkiä. Saa varmasti tietynlaisen sulan hattuunsa vastenmielisenä niljakkeena. Hänellä kokemusta ryssän piikkiin toimimisesta aiemminkin.
 
Hienosti toimii aluksen ympärille määrätyn liikkumiskieltoalueen valvonta :rolleyes:. Liikkumiskieltoalue on merimaili aluksen ympärillä ja veneellä päästiin nyt ajamaan ihan aluksen kylkeen lehtijutun mukaan ("Vene ajaa aivan Eagle S -aluksen viereen"). Erikoinen välikohtaus Eagle S -aluksen lähettyvillä
Linkin mukaan olivat saksalaisia toimittajia ja siis rajavartiolaitoksen väki tuli tarkistaan ko veneilijät ja saattoivat heidät kauemmaksi.
 
Linkin mukaan olivat saksalaisia toimittajia ja siis rajavartiolaitoksen väki tuli tarkistaan ko veneilijät ja saattoivat heidät kauemmaksi.
Juuri näin. Tilanne oli siis aivan harmiton. On tuo silti hieman noloa. Toki eniten saksalaisille toimittelijoille jotka saksalaisina kuvittelevat että he saavat tehdä Suomessa mitä tahansa ja toimittelijoina kuvittelevat ettei laki missään päin maailmaa koske pressiä, mutta myös viranomaiselle joka ei onnistu pitämään tuollaisia tampioita kaukana.

Nyt on sen verran vakava aika ja vaihe menossa, että tällaisia hieman noloja tapauksia olisi syytä välttää. Jonkinlaisia pisteitä täytyy tietysti pelisilmästä antaa siitä hyvästä, että pellet toivotettiin ilman sakkoa helvettiin.
 
Asianajajalla on oikeus kieltäytyä ottamasta juttua hoitaakseen. Kieltäytymisen syytä ei tarvitse kertoa. Tämä asianajaja otti tässä maailmantilanteessa ryssän desanttien terroriteon hoitaakseen ja syyttää Suomen viranomaisia kaikesta mahdollisesta väärinkäytöksestä ja ihmisoikeusloukkauksesta. Maanpetoksen meininkiä. Saa varmasti tietynlaisen sulan hattuunsa vastenmielisenä niljakkeena. Hänellä kokemusta ryssän piikkiin toimimisesta aiemminkin.
Noita venäläisten asioiden hoitajia on edelleen, tiedä sitten onko kyse aatteesta, ahneudesta, vai pelosta,
Ne suoraselkäiset sitten erikseen jotka venäläisistä irtaantui vikkelästi jo 2022. ottaen enemmän tai vähemmän isoa hittiä.
 
Juuri näin. Tilanne oli siis aivan harmiton. On tuo silti hieman noloa. Toki eniten saksalaisille toimittelijoille jotka saksalaisina kuvittelevat että he saavat tehdä Suomessa mitä tahansa ja toimittelijoina kuvittelevat ettei laki missään päin maailmaa koske pressiä, mutta myös viranomaiselle joka ei onnistu pitämään tuollaisia tampioita kaukana.

Nyt on sen verran vakava aika ja vaihe menossa, että tällaisia hieman noloja tapauksia olisi syytä välttää. Jonkinlaisia pisteitä täytyy tietysti pelisilmästä antaa siitä hyvästä, että pellet toivotettiin ilman sakkoa helvettiin.
Miten tuo tilanne tuolla käytänössä tavis veneilijöille, miten se liikkumiskielto alueen havaitsee tai pitäisi havaita, paperisissa merikartoissa ilmeisesti ei ole, eikä kaikissa sähköisissä. (onko joissain?).
 
Kyllä. Vesikosta olisi torpedo pitänyt vetää kylkeen!
Jos nyt olisi edes miehet paikalla ja moottorit käynnissä kun on tällainen Kuuban ohjuskriisi omalla alueella päällänsä.

Miten tuo tilanne tuolla käytänössä tavis veneilijöille, miten se liikkumiskielto alueen havaitsee tai pitäisi havaita, paperisissa merikartoissa ilmeisesti ei ole, eikä kaikissa sähköisissä. (onko joissain?).
Havaitsee siitä kun häädetään pois ennen kuin ehtii kieltoalueella kiinni otetun merirosvolaivan viereen soutuveneellä.

Ymmärrän täysin että joku mökkiläinen ei tiedä moisesta mitään. Sen sijaan saksalaiset toimittelijat rikkoivat sääntöjä ihan tahallaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Naton läsnäolo lisääntyy Itämerellä. Luvassa on mahdollisesti myös muita suojaamistoimenpiteitä.

Nato kertoo lisäävänsä sotilaallista läsnäoloaan Itämerellä.

Naton tiedotteen mukaan päätöksen taustalla ovat Suomen ja Viron välisten merenalaisten kaapeleiden joulupäivänä Suomenlahdella havaitut vauriot.

– Kaapeleiden vauriot, joita Suomen viranomaiset tutkivat, on yksi useista viimeaikaisista tapauksista Itämerellä, joita tutkitaan mahdollisen sabotaasin vuoksi, tiedotteessa sanotaan.

– Valppauden säilyttämiseksi, tilannekuvan parantamiseksi, ja tulevien tapausten estämiseksi Nato lisää sotilaallista läsnäoloaan Itämerellä.

– (Nato-jäsenmaat) harkitsevat myös muita toimenpiteitä merenalaiseen kriittiseen infrastruktuuriin kohdistuviin mahdollisiin uhkiin vastaamiseksi, mukaan lukien tämän vuoden toukokuussa perustetun Naton Kriittisen merenalaisen infrastruktuurin turvallisuuden merikeskuksen tuella, tiedotteessa sanotaan.

Keskus (Maritime Centre for the Security of Critical Undersea Infrastructure) perustettiin toukokuussa Naron Allied Maritime Command -keskuksen yhteyteen.

Tiedotteen mukaan Nato-jäsenmaat tapasivat sotilasliiton päämajassa maanantaina, ja keskustelivat Itämeren kriittisen infrastruktuurin Suomenlahden kaapelivaurioiden jälkeen.


Jäsenmaat ilmaisivat solidaarisuutta Suomelle ja Virolle, tiedotteessa sanotaan.

Aika näyttää mitä tuo tarkoittaa ja millä aikataululla, mutta hieno asia tämäkin on. Aika turvaton olo olisi nyt, jos ei oltaisi Naton jäseniä tällä hetkellä.
 
Miehet, kuten myös naiset olivat paikalla ja tiesivät kuinka toimia.
No sittenhän se on just niin. Toisaalta häiriköt olisi voinut amatöörikin napata vähän nopeammin. Henkilöiden alapäästä en tiedä mitään ja käytin sanaa "mies" sukupuolineutraalisti tarkoittamaan henkilöstöä joka asiaa hoitaa.
 
Näinhän sitä katutappeluissa toimitaan, mutta lakien noudattamisen mallimaalle voi olla hankalaa tuollainen. Tuossa Eagle S tapauksessa ollaan varmasti testattu monen kansainvälisen lain rajoja ja oikeudenkäynnistä tulee pitkä ja kallis. Pahimmassa tapauksessa pitkä penni korvauksia varustamolle ja miehistölle kaltoinkohtelusta ja mielipahasta, sekä ansionmenetyksestä.
Niin, voi olla vaikeaa muissakin vähänkin lakia noudattavissa maissa. Mikä valtio se sellainen on joka ei noudata omia lakejaan? Totta kai siis tuollaisia vastaan täytyy aseet olla, mutta se on lainsäätäjien tehtävä edistää pikavauhtia näitä porsaanreikiä tukkoon ennen kuin niitä koitetaan kuin kepillä jäätä.

Toisin sanoen viranomaisilla täytyy olla hyvin laaja toimivalta valtiollista turvallisuutta koskevissa asioissa. Samalla siitä voi tulla pelottavaa kansalaisille kun oma valtio jossain pisteessä voi salakuunnella ketä tahansa kansalaista paikallistaakseen valtionvihollisia, mutta paskan oikeasti osuessa tuulettimeen se on tavallisen kansalaisen etu että kädet eivät ole lakiteknisesti sidotut näissä hybridioperaatioissa ja harmaana aikana kun ei olla varmoja mikä on rauhanaikaista toimintaa ja mikä ei esim. rajanylityspaikoilla jne.
 
Niin, voi olla vaikeaa muissakin vähänkin lakia noudattavissa maissa. Mikä valtio se sellainen on joka ei noudata omia lakejaan? Totta kai siis tuollaisia vastaan täytyy aseet olla, mutta se on lainsäätäjien tehtävä edistää pikavauhtia näitä porsaanreikiä tukkoon ennen kuin niitä koitetaan kuin kepillä jäätä.

Toisin sanoen viranomaisilla täytyy olla hyvin laaja toimivalta valtiollista turvallisuutta koskevissa asioissa. Samalla siitä voi tulla pelottavaa kansalaisille kun oma valtio jossain pisteessä voi salakuunnella ketä tahansa kansalaista paikallistaakseen valtionvihollisia, mutta paskan oikeasti osuessa tuulettimeen se on tavallisen kansalaisen etu että kädet eivät ole lakiteknisesti sidotut näissä hybridioperaatioissa ja harmaana aikana kun ei olla varmoja mikä on rauhanaikaista toimintaa ja mikä ei esim. rajanylityspaikoilla jne.
Siksi tuossa kirjoitinkin, että tällaisessa aloite on aina hyökkääjällä. Ryssä voi tehdä mitä haluaa ja suinkin keksii ja Suomi voi tehdä mitä pystyy lait ja kansainväliset sopimukset huomioiden.

Kiusan tekeminen on paljon helpompaa kuin sen estäminen. Joka maasta löytyy pikkurikollisia, jotka rahasta suostuvat tihutöihin jne. Kännykkämasto kaatuu kun rälläköi toisen puolen harukset akkurälläkällä poikki jne. Parin tonnin palkkiolla saa kymmenien tai satojen tonnien vahingot nips ja naps.
 
Siksi tuossa kirjoitinkin, että tällaisessa aloite on aina hyökkääjällä. Ryssä voi tehdä mitä haluaa ja suinkin keksii ja Suomi voi tehdä mitä pystyy lait ja kansainväliset sopimukset huomioiden.
Toivottavasti tällaisesta cuck-ajattelusta päästään länsimaissa ja Euroopassa joku päivä eroon ja mielummin liian nopeaan kuin liian hitaasti. Maat jotka rikkovat toistuvasti kriittisiä kahdenvälisiä tai yleisiä sopimuksia, säädöksiä yms. niin että niistä on merkittävää haittaa muille valtioille menettävät kaikki oikeutensa niiden ja muiden sopimusten suhteen välittömästi sillä hetkellä. Siksi Venäjää ja Kiinaa vastaan tulee käyttää vapaasti mitä tahansa keinoa riippumatta siitä mitä joku lappu sanoo.
Jenkit ymmärsivät tämän kylmän sodan aikana ja Israel ymmärtää sen edelleen. Toki on ideaalia että sopimukset joko revitään tai pikavauhtia uusitaan, mutta ei me voida alistua paskamaiden vallan alle byrokraattisista syistä.
 
Toivottavasti tällaisesta cuck-ajattelusta päästään länsimaissa ja Euroopassa joku päivä eroon ja mielummin liian nopeaan kuin liian hitaasti. Maat jotka rikkovat toistuvasti kriittisiä kahdenvälisiä tai yleisiä sopimuksia, säädöksiä yms. niin että niistä on merkittävää haittaa muille valtioille menettävät kaikki oikeutensa niiden ja muiden sopimusten suhteen välittömästi sillä hetkellä. Siksi Venäjää ja Kiinaa vastaan tulee käyttää vapaasti mitä tahansa keinoa riippumatta siitä mitä joku lappu sanoo.
Jenkit ymmärsivät tämän kylmän sodan aikana ja Israel ymmärtää sen edelleen. Toki on ideaalia että sopimukset joko revitään tai pikavauhtia uusitaan, mutta ei me voida alistua paskamaiden vallan alle byrokraattisista syistä.
Tässä on se ongelma, että sian kanssa ei kannata ruveta painimaan, koska sika nauttii siitä enemmän.

Varovaisuudessa on se puoli, että Suomi on pieni maa. Kannattaa huomata, että Venäjä on nyt kiusannut näillä katkomisilla vain Suomea ja Viroa, ei mitään isoja maita. Kun otit esimerkiksi USA:n, niin erona on se, että Venäjä ei uskalla tehdä kiusaa USA:lle. Suomelle uskaltaa, ainakin tietyissä rajoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Toivottavasti tällaisesta cuck-ajattelusta päästään länsimaissa ja Euroopassa joku päivä eroon ja mielummin liian nopeaan kuin liian hitaasti. Maat jotka rikkovat toistuvasti kriittisiä kahdenvälisiä tai yleisiä sopimuksia, säädöksiä yms. niin että niistä on merkittävää haittaa muille valtioille menettävät kaikki oikeutensa niiden ja muiden sopimusten suhteen välittömästi sillä hetkellä. Siksi Venäjää ja Kiinaa vastaan tulee käyttää vapaasti mitä tahansa keinoa riippumatta siitä mitä joku lappu sanoo.
Jenkit ymmärsivät tämän kylmän sodan aikana ja Israel ymmärtää sen edelleen. Toki on ideaalia että sopimukset joko revitään tai pikavauhtia uusitaan, mutta ei me voida alistua paskamaiden vallan alle byrokraattisista syistä.
Joo periaate ihan oikea, jos sopimusta ei kunnioiteta toisella puolella ei sitten meilläkään. Minusta tärkeää on kunnioittaa omaa lainsäädäntöämme joka pitää optimoida meidän tarpeisiimme eikä vieraiden. Silloin voimme toimia näissä harmaan vaiheen tapauksissa haluamallamme tavalla alistumatta ryssälle ja alentumatta heidän tasolleen.
 
Tutkinta eli kopitus laivassa kestää kuukausia ja luvassa on sen jälkeen kapteenille vähintään pari vuotta kivitalossa. Saattaa olla, että seuraavan merellisen hybridioperaation markkinahinta nousee parilla dekadilla ja sittenkin on harvassa halukkaat miehistöt.
 
Menee nato-ketjun puolelle, mutta pidän isona ihmeenä, jos ryssä ei Trumpin kaudella testaa toimiiko artikla 5 jollakin sopivan pienellä konfliktilla.

Veikkaan että ei toimi, sillä Trumpia ei kiinnosta näpertelyt, eikä hänelle vittuileva Eurooppa ja aika monen Itä-Euroopan maan johdossa on jo kotiryssä. En näe sellaista tilannetta, että yksimielisyys saataisiin. Siksi kahdenväliset sopimukset entistä elintärkeämpiä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Haha :D Melko absurdeja väitteitä

Varustamoa ja miehistöä edustava asianajaja Herman Ljungberg on esittänyt julkisuudessa väitteitä, että miehistöä kohdeltaisiin kaltoin.

Ljungbergin mukaan ruoka ja vesi ovat käymässä vähiin, jätetankitkin täyttyneet.

Viranomaisoperaatiota johtaa Helsingin poliisilaitos, jonka ylikomisario Heikki Porolan mukaan ”haasteita on aina merellisissä olosuhteissa”.

– Kapteenin pitää varmistaa, että vedet ja ruoat riittävät, kun pitkälle merimatkalle lähdetään.

– Kapteenin vastuulla se on, kun vieläkin ollaan merillä.

Minne ne oli menossa, jos ny jo ruoka ja vesivarastot tyhjillään? :D Paskattanukki nii paljon, että jätetankitki täynnä. Mut kyl hymyilyttää poliisin toiminta ja viestintä jälleen. Niinku silloin tiedotustilaisuudessaki.


Naapurissaki tykätään Suomen toiminnasta:
– Paljon on puhuttu Venäjän hybridisodankäynnistä Nato-maita vastaan, mutta länsimaiden vastatoimet ovat harvoin näyttäytyneet yhtä päättäväisinä.
Aluksen epäillään kuuluvan Venäjän niin sanottuun varjolaivastoon. Expressen kutsuu viime aikojen kaapelivaurioita ”Putinin kaapelisabotaasiksi”, joka aiheuttaa länsimaille todellisen uhan.


– Toistaiseksi Suomi näyttää olevan ainoa maa, joka todella ymmärtää sen.

 
Haha :D Melko absurdeja väitteitä



Minne ne oli menossa, jos ny jo ruoka ja vesivarastot tyhjillään? :D Paskattanukki nii paljon, että jätetankitki täynnä. Mut kyl hymyilyttää poliisin toiminta ja viestintä jälleen. Niinku silloin tiedotustilaisuudessaki.
MItenkähän ne olisivat lastin kanssa Egyptiin asti selvinneet, jos ruoka olisi loppunut ja septitankki haljennut jo Gibraltarilla?
 
Eikös kuset ja paskat yleensä lennä suoraan mereen? Itämerestä en varma, mutta valtamerellä ainakin. Ainakin tässä käsityksessä olen.
No mitäpä tosta väitteleen, ku pointti oli se, että asianajaja näin väittää. Jos noi väitteet ois totta, nii voidaan alkaa kyseenalaistaan myös laivan toimintaa, että oliko sillä koskaa mitää muuta tarkoitustakaa, ku käydä paskomassa piuhoja. Pöljä asianajaja. e: mut melkoisesti ovat saaneet vessassa käydä kuite, jos seki alkaa olla jo ongelma.
 
Poliisi kiistää ne aiemmin Lloyd`s Listin esittämät väitteet laivalla olevista vakoilulaitteista.

Joko väite oli keksitty, tai sitten laitteet on heitetty mereen siinä vaiheessa, kun alkoi kuumottelemaan.


Suomenlahden kaapelivaurioista epäillystä Eagle S -tankkerista ei ole löydetty vakoilulaitteita, keskusrikospoliisista kerrotaan Iltalehdelle.

Meriliikenteeseen erikoistunut brittimedia Lloyd's List on väittänyt aiemmin, että tankkeria olisi käytetty Venäjän ”vakoilualuksena”. Julkaisun mukaan tankkerissa olisi ollut tiedustelulaitteita, joita käytettiin Naton meri- ja ilma-alusten radioliikenteen kuunteluun.

Rikoskomisario Elina Katajamäki kuitenkin kertoo Iltalehdelle, että aluksella on tehty laajaa tutkintaa, eikä havaintoja lehdissä kuvatuista vakoilulaitteista ole tehty.
 
Joko väite oli keksitty, tai sitten laitteet on heitetty mereen siinä vaiheessa, kun alkoi kuumottelemaan.
Signaalitiedustelua varten laivalla on vähän antenneja, jos mitään ymmärrän niin takana on VHF antennit ja ehkä HF dipoli ja keulassa toinen duplexin varten.
Kuvat on vähän sumuisia mutta joku peili taitaa löytyä netflixiä varten.

En kyllä laittaisi ukkosenjohdattimia bensa laivaan.
 
Poliisi kiistää ne aiemmin Lloyd`s Listin esittämät väitteet laivalla olevista vakoilulaitteista.

Joko väite oli keksitty, tai sitten laitteet on heitetty mereen siinä vaiheessa, kun alkoi kuumottelemaan.

Tuo alkuperäinen juttu mielestäni kertoi Englannin kanaalin seudun touhuista heinäkuussa, ja silloin olisi kyydissä ollut isoja kuunteluvarustuksella olevia salkkuja jne oheistarviketta. Eli ei välttämättä ole tällä nykyisellä reissulla ollut kyydissä. Mutta toisaalta, äkkiäkös tuollaiset Pelican-caset viskaa laidan yli jos niikseen tulee.
 
Signaalitiedustelua varten laivalla on vähän antenneja, jos mitään ymmärrän niin takana on VHF antennit ja ehkä HF dipoli ja keulassa toinen duplexin varten.
Kuvat on vähän sumuisia mutta joku peili taitaa löytyä netflixiä varten.

En kyllä laittaisi ukkosenjohdattimia bensa laivaan.
Juu, mitään kovin selkeää kuvaa en itsekään löytänyt mistä noita antenneja olisi voinut bongata. Toki HF- ja VHF-antenneillakin pystyy jo aika paljon kuuntelemaan ja tallentamaan niiden taajuuskaistojen signaaleita ja korkeampien taajuuksien antennit saattavat olla kovin pieniäkin taajuudesta riippuen mutta sinänsä noista huonoista kuvista ei ainakaan mitään kovin silmiinpistävää antennipatteristoa pistä silmään.

Toisaalta, VHF-bandilla taitaa liikkua aika paljon kaikkea mielenkiintoista, varsinkin jos sitä dataa tallentaa jollakin laajakaistaisella vastaanottimella mutta...

Ja jos nuo vakoilulaitteet olisi heitetty laidan yli niin luultavasti antennit nyt kuitenkin olisivat jääneet ja olisi kummallisia antennikaapeleita jossain irrallaan. Paha sanoa kun ei ole itse paatilla käynyt.
 
Tuo alkuperäinen juttu mielestäni kertoi Englannin kanaalin seudun touhuista heinäkuussa, ja silloin olisi kyydissä ollut isoja kuunteluvarustuksella olevia salkkuja jne oheistarviketta. Eli ei välttämättä ole tällä nykyisellä reissulla ollut kyydissä. Mutta toisaalta, äkkiäkös tuollaiset Pelican-caset viskaa laidan yli jos niikseen tulee.
Samasta laivasta puhuttiin, mutta ei tosiaan juuri tästä hetkestä, vaikka muutamissa medioissa onkin vihjailtu, että lähteet olisivat kertoneet tietävänsä niiden vakoilulaitteiden olleen laivalla myös nyt.

Oli miten oli, nyt joka tapauksessa Poliisi vahvisti, että laivalla ei sellaisia ollut ainakaan enää siinä vaiheessa, kun ovat päässeet tutkimaan.


RUSSIA-LINKED dark fleet* tanker Eagle S (IMO: 9329760), seized by Finland on December 25 for damaging an undersea cable, had transmitting and receiving devices installed that effectively allowed it to become a “spy ship” for Russia, Lloyd’s List has learnt.

The hi-tech equipment on board was abnormal for a merchant ship and consumed more power from the ship’s generator, leading to repeated blackouts, a source familiar with the vessel who provided commercial maritime services to it as recently as seven months ago.
 
Haha :D Melko absurdeja väitteitä



Minne ne oli menossa, jos ny jo ruoka ja vesivarastot tyhjillään? :D Paskattanukki nii paljon, että jätetankitki täynnä. Mut kyl hymyilyttää poliisin toiminta ja viestintä jälleen. Niinku silloin tiedotustilaisuudessaki.
Paskatankki tyhjätään mereen. 12nm täytyy olla etäisyyttä lähimpään rantaan - > hyvin yleistä että satamakäynnin jälkeen (etenkin jos in edeltänyt ankkurissa odottelu) on paskatankki täynnä. Eivät yleensä mitään kauhean suuria ole. Toki muutaman viikon paskat mahtuu. Polttoainetta ja ruokaa otetaan hyvin yleisesti Skagenissa (Tanskassa juuri ennen siirtymistä Pohjanmeren puolelle). Eli nuo väitteet saattaa olla ihan tottakin.
Signaalitiedustelua varten laivalla on vähän antenneja, jos mitään ymmärrän niin takana on VHF antennit ja ehkä HF dipoli ja keulassa toinen duplexin varten.
Kuvat on vähän sumuisia mutta joku peili taitaa löytyä netflixiä varten.

En kyllä laittaisi ukkosenjohdattimia bensa laivaan.
Aluksissa on HF radio(t) pakolliset (A3 radiovarustus on se yleisin). Itselle ei tosin ole tullut vastaan mitään duplex antennia, en silti väitä etteikö sellaisia jossain olisi. Yleensä kylläkin vain yksi pitkä antenni. Sateliittiyhteydet on toki ainakin omassa firmassa ollu arkipäivää jo yli 15v. Tällä hetkellä esim. meillä on Inmarsat-C (aatamin aikanen, mutta toimintavarma. Tosin täähän on vain tekstipohjainen systeemi). Sit on Starlink ja jos (kun) sen kuukausidata loppuu löytyy myös iät ja ajat käytössä ollu vsat. Nää on ihan perus nettikäyttöön (työ & vapaa-aika).
 
Haha :D Melko absurdeja väitteitä



Minne ne oli menossa, jos ny jo ruoka ja vesivarastot tyhjillään? :D Paskattanukki nii paljon, että jätetankitki täynnä. Mut kyl hymyilyttää poliisin toiminta ja viestintä jälleen. Niinku silloin tiedotustilaisuudessaki.


Naapurissaki tykätään Suomen toiminnasta:




Täydennyksiä piti ottaa Tanskasta (ruoka & vesi ihan hyvin ymmärtää miksi ei otettu tuolta naapurista), joten teoriassa mahdollisista. Kuten todettiin niin septitankit tyhjennetään avomerellä. Tälläiset alukset ei varmasti ala satamassa tuosta palvelusta maksamaan.
 
Täydennyksiä piti ottaa Tanskasta (ruoka & vesi ihan hyvin ymmärtää miksi ei otettu tuolta naapurista), joten teoriassa mahdollisista. Kuten todettiin niin septitankit tyhjennetään avomerellä. Tälläiset alukset ei varmasti ala satamassa tuosta palvelusta maksamaan.
Ei maksa suomalaisetkaan rahtialukset 😃 Matkustajalaivat tyhjentää maihin ja toki tätä kovasti mainostaa. Todellinen syy lienee kuitenkin se, ettei ne aja missään kohtaa riittävän kaukana rannasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 287
Viestejä
4 563 135
Jäsenet
75 163
Uusin jäsen
Niilo159

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom