Tätä nykyä kun noita kytkimiä ja niiden valmistaja on yhtäkkiä melko lauma, onko vastaan tullut omien kokemusten mukaan ei kannata ostaa, siis esimerkiksi huonon työn jäljen, vaihtelevan laadun tai semmoisten takia?
Varmaankin ainakin kaikki Cherryjä huonommat kytkimet voi töissäkäyvä rakentelija torpata, koska sanotaan niistä mitä vaan, ainakaan sinisten MX:ien kanssa itselläni ei ole ollut mitään ongelmia ja se on ihan hyvä lähtökohta mille tahansa laitteelle. Meinaan siis, että jos Gateronit ovat mahdollisesti jotenkin parempia kuin Cherryt, hyvä niin, mutta jos MX Blue maksaa Keygemilla 45 senttiä kappale ja Gateron Blue 37, se ei ainakaan minulle ole itsessään myyntivaltti (alle satasen näppäimistöjä sarjatuotantona pykäävä tehdas voi ajatella tuota eroa merkityksellisenä).
Sanotaanko näin että Cherryt ei ole monenkaan harrastelijan suosikki tai edes ehdotuksien arvoinen (poislukien Vintage Black hifistelyt). Cherryn kytkimet ovat useimmiten karhean tuntuiset ja kuuloiset, edes nämä uudet hyperglided eivät ole smoothit vaikka niin kovasti mainostaakin. Omat Cherry MX Hyperglide Blackit on tähän asti ollut itsellä huonoimmat lineaariset mitä customeihin olen pistänyt kiinni. Vaikka rahina äänen sai pois, niin silti se siellä tuntui. Tämän tuloksen saaminen kuitenkin vaati että kytkimet myös menetti paljon ääniprofiilia.
Enimmäkseen ne ihmiset jotka ovat tottuneet tykkäämään Cherryjen ominaistuntumasta ja -äänesta, pitävät niistä. Näihin henkilöihin kuitenki harva tuntuu kuuluvan, varsinkin sen jälkeen kun on saanut vähän enemmän kokemusta muistakin kytkimistä.
Outemun kytkimistä ei ole kuin parista laudassa kokemusta, mutta taitaa sille olla ihan syynsäkkin miksi juuri sen valmistajan kytkimet näistä halpis laudoista löytyikin. Ei meinaa sellaisia tulisi itse käytettyä päivittäin.
Gateronin perus kytkimet on omasta mielestä parempia kuin Cherryn, varsinkin lubeamisen jälkeen.
Gateronin uudet Red Pro:t taas yllätti täysin. Täysin stockina ja sen hintaiseksi aivan loistavat. Ei toki samaa luokkaa kuin nämä muut harrastelijoille suunatut kytkimet, joita Gateron on tuonut todella paljon markkinoille erittäin hyvillä tuloksilla.
Itsellä ollut melkein aina sen hetkinen suosikki kytkin ollut Gateronin tekele, ja näitäkin ollut useita.
Kailhin kytkimet on myös ollut aika mitäänsanomattomia, mitä niitäkin muutamia testannut. Ehkä myös se että en tykkää miten top- ja bottom housing on kiinni toisissaan, sekä että nämä on useimmiten 3pin vaikuttaa myös omaan mielipiteeseen.
Itse ehkä suosittelisin jättämään suoraan Kailh, Outemu ja Cherry kytkimet hyllyyn ellet tiedä että oikeasti ne on sun
NE kytkimet. Samaten myös perus Gateronit mitä Glorious myy heidän pakkauksillaan.
Kytkinmarkkinat on kuitenkin kehittynyt todella paljon lyhyessä ajassa. Monet kytkimet on jopa oikein hyvät ilman mitään modaamistakin ja vaihtoehtoja niin värien, tuntuman ja äänen osalta löytyy varmasti jokaiselle jokin.
Edit:
Lisätään vielä se kun ilmeisesti katselet pääsääntöisesti clicky kytkimiä kun vertailit cherryn ja gateronin sinisiä kytkimiä.
Niiden markkinaosuus on pienempi, koska tuntuu että harva harrastelija tykkää niistä. Eikä näitä voi/kannata paljoa edes modailla.
Mutta clicky kytkimien osalta taas itse tykkäsin eniten Kailh Box Whitesta (niin paljon kuin clickeystä voikaan tykkää). Ja vissiin Kailh Box Jadet on ollut yks suosituimmista clicky kytkimistä.