Mekaaniset näppäimistöt

Kiehtoisi ajatus tehdä mekaaninen näppis itse ja tarvisi vähän apua. Ajatuksena on tehdä kotelo ja plate itse (mitään järkeähän tässä tuskin on, mutta työn puolesta pääsy CNC-vehkeille ja samalla pääsee harjoittelemaan/harrastamaan joten miksi ei), mutta vähän hankaluuksia nyt löytää sopiva PCB tähän projektiin. Mikään ei ole kiveen hakattu, mutta alunperin suunnittelin 75% ISO-nordicin rakentamista. PCB vaihtoehtoja rajaa se, että haluaisin funktionäppäimien olevan aseteltu samaan tyyliin kun nykyisessä Keychronin K2 v2:ssa, eli suoraan numeroiden päällä samassa linjassa. Alapuolella esimerkkikuva.
keychron.png

Vaihtoehtonahan olisi tietty räjäyttää nykyinen näppis paloiksi ja käyttää tämän PCB:tä, mutta mielellään kokonaan uusi jos sopiva on olemassa ja saatavuusaika + hinta on järkevä. Hotswap, langattomuus jne eivät ole pakollisia, mutta tietty kivoja lisiä. Kytkimiä ja hattuja en ole vielä päättänyt, mutta pöydältä löytyy Ducky x Varmilon TKL pandanäppis Cherry mx cleareilla(?) ja sen tuntuma on omaan mieleen täydellinen kirjoittamiseen. Ainut miinus on tuo funktionäppäimien puute.
Yhtäkään näppistä en ole aikaisemmin itse rakentanut, joten jos joltain löytyy vastaavasta projektista kokemusta niin olisi kiva kuulla vinkkejä ja varoituksia mitä kannattaa ottaa huomioon. Myös kytkimiä saa suositella tuon Mx Clearin perusteella. Hatuiksi haluaisin jotkut järkevän hintaiset ja hillityllä väriprofiililla (värikkyys ei haittaa, kunhan jokainen nappi ei ole erivärinen tai monivärinen).
Materiaaliksi kotelolle suunnittelin alumiinia. Tätä nyt on paha alkaa sen enempää hahmottelemaan, ennen kun PCB löytyy.
 
Kiehtoisi ajatus tehdä mekaaninen näppis itse ja tarvisi vähän apua. Ajatuksena on tehdä kotelo ja plate itse (mitään järkeähän tässä tuskin on, mutta työn puolesta pääsy CNC-vehkeille ja samalla pääsee harjoittelemaan/harrastamaan joten miksi ei), mutta vähän hankaluuksia nyt löytää sopiva PCB tähän projektiin. Mikään ei ole kiveen hakattu, mutta alunperin suunnittelin 75% ISO-nordicin rakentamista. PCB vaihtoehtoja rajaa se, että haluaisin funktionäppäimien olevan aseteltu samaan tyyliin kun nykyisessä Keychronin K2 v2:ssa, eli suoraan numeroiden päällä samassa linjassa. Alapuolella esimerkkikuva.

Vaihtoehtonahan olisi tietty räjäyttää nykyinen näppis paloiksi ja käyttää tämän PCB:tä, mutta mielellään kokonaan uusi jos sopiva on olemassa ja saatavuusaika + hinta on järkevä. Hotswap, langattomuus jne eivät ole pakollisia, mutta tietty kivoja lisiä. Kytkimiä ja hattuja en ole vielä päättänyt, mutta pöydältä löytyy Ducky x Varmilon TKL pandanäppis Cherry mx cleareilla(?) ja sen tuntuma on omaan mieleen täydellinen kirjoittamiseen. Ainut miinus on tuo funktionäppäimien puute.
Jos tuollainen Keychronin PCB kelpaa niin yrittäisin sieltä saada uutta jollain tarinalla, esim. PCB ei enää toimi yms. Tai voihan sitä kokeilla ihan totuudenkin kertoa :)
Mä onnistuin hajottaa yhdestä Keychronista pohjalevyn kiinnikkeet ja sain tuolta uuden postikulujen hinnalla.
 
E: en ole varma onko hotswap vain tuossa v4 Pro 75 %?
Mutta luulisi olevan isommassakin, minusta v3 näppiksiin tuli hotswap.
Ei parane kyllä luulla tarkistamatta, Endorfy Thockeissa on niin että hotswap on vain olikohan langattomassa 75% mutta ei kaikissa saman sarjan tuotteissa.
 
Jos tuollainen Keychronin PCB kelpaa niin yrittäisin sieltä saada uutta jollain tarinalla, esim. PCB ei enää toimi yms. Tai voihan sitä kokeilla ihan totuudenkin kertoa :)
Mä onnistuin hajottaa yhdestä Keychronista pohjalevyn kiinnikkeet ja sain tuolta uuden postikulujen hinnalla.
Kelpaisihan tuo tavallaan, mutta ehkä haluan mielummin VIA-ohjelmoitavan jos mahdollista.
Tämä tuli vastaan ja olisi varmaan sitä mitä haen. Vähän houkuttelisi toi messinki plate tilata samalla tuolta, niin ei tarvisi sitä alkaa värkkäämään paikallisesti / itse. Jyrsinkoneen saa helpommin käyttöön.
Sitä en tiedä onko tuo kuinka laadukas PCB tai kuinka luotettava kauppa on.
 
Niin eih, GMK Evil Dolch GB tilaus tuli tehtyä sitten tuossa viikko sitten. Meinasin skippaa, mutta pakkohan se oli tilata vaikka käyttäen synninpäästöä tekosyynä kun nämä kloonit menin aikoinaan ostamaan.

Onneksi en seuraa näitä GBitä aktiivisesti ja luin tätäkin keskustelua vasta nyt, olisin muuten ollut taas 300€ köyhempi...

Ettei vallan mene OT:ksi; Ei jaksanut enää Epomaker TH96 duuninäppiksessä NP profiilin KBDfans hattuja, niin vaihdoin tilalle Keychronin Hackerit (OEM). Ei näköjään meikäläiselle maistu NP/XDA tyyliset hattuprofiilit.
20240910_131641.jpg

Ei ole kyllä hirveästi kehumista näissä Keychronin hattujen printtijäljessä. Kuvasta se ei erotu, mutta jälki on paikoin aika epätasaista. Kirjoitustuntuma ja ääni ovat tosin erinomaisia. Nupin takia leiska on vähän "omintakeinen makeinen", jonka takia ei ole sopivaa pientä plussaa, eikä oikean rivistä miinusta numpadiin. Kytkiminä Gazzew Boba U4, paitsi numpadissa Outemu Silent Cream Yellowit kun loppui U4:t kesken.
 
Onneksi en seuraa näitä GBitä aktiivisesti ja luin tätäkin keskustelua vasta nyt, olisin muuten ollut taas 300€ köyhempi...

Ettei vallan mene OT:ksi; Ei jaksanut enää Epomaker TH96 duuninäppiksessä NP profiilin KBDfans hattuja, niin vaihdoin tilalle Keychronin Hackerit (OEM). Ei näköjään meikäläiselle maistu NP/XDA tyyliset hattuprofiilit.
20240910_131641.jpg

Ei ole kyllä hirveästi kehumista näissä Keychronin hattujen printtijäljessä. Kuvasta se ei erotu, mutta jälki on paikoin aika epätasaista. Kirjoitustuntuma ja ääni ovat tosin erinomaisia. Nupin takia leiska on vähän "omintakeinen makeinen", jonka takia ei ole sopivaa pientä plussaa, eikä oikean rivistä miinusta numpadiin. Kytkiminä Gazzew Boba U4, paitsi numpadissa Outemu Silent Cream Yellowit kun loppui U4:t kesken.

Hyvin sopii hackerit tuohon lankkuun ja siistin näköinen näppis. Mulla oli Keychronin Developerit käytössä ja on hyvät kyllä.

Itse taas nyt olen tykästynyt noihin XDA Shimmereihin.
 
Onneksi en seuraa näitä GBitä aktiivisesti ja luin tätäkin keskustelua vasta nyt, olisin muuten ollut taas 300€ köyhempi...

Ettei vallan mene OT:ksi; Ei jaksanut enää Epomaker TH96 duuninäppiksessä NP profiilin KBDfans hattuja, niin vaihdoin tilalle Keychronin Hackerit (OEM). Ei näköjään meikäläiselle maistu NP/XDA tyyliset hattuprofiilit.
20240910_131641.jpg

Ei ole kyllä hirveästi kehumista näissä Keychronin hattujen printtijäljessä. Kuvasta se ei erotu, mutta jälki on paikoin aika epätasaista. Kirjoitustuntuma ja ääni ovat tosin erinomaisia. Nupin takia leiska on vähän "omintakeinen makeinen", jonka takia ei ole sopivaa pientä plussaa, eikä oikean rivistä miinusta numpadiin. Kytkiminä Gazzew Boba U4, paitsi numpadissa Outemu Silent Cream Yellowit kun loppui U4:t kesken.
Jos ne NP hatut oli ne valkoiset Nordic hatut etkä käyttöä keksi, niin tässä olisi yksi vapaaehtoinen ostamaan ne halvalla pois lojumasta ;)
 
Asiasta kukkaruukkuun: tuossa Shimmer sarjassa on muutamia vähän niin kuin pronssin värisiä hattuja ja koko ajan olen miettinyt, että jostain ne muistuttaa, mutta en saa päähäni mistä...

katson tässä juuri Adrian's Digital Basementin tuoreinta videota ja nyt tajusin: muistuttaa pahasti kellastunutta beigeä vanhaa näppäimistöä, lol
 
Nupin takia leiska on vähän "omintakeinen makeinen", jonka takia ei ole sopivaa pientä plussaa, eikä oikean rivistä miinusta numpadiin.
No helkkari, onko tällainen nyt sitten sikäli tunnustettu layout että tätä varten monessa laajemmassa kitissä on 1u - tab-rivin profiililla ja 1u + capslock-rivin profiililla? Oon sitä miettinyt että mikä kumma johtaa tilanteeseen jossa numpadin normaali pysty+ korvataan 1u - ja + :illa.
 
Kokemus Gloriouksen kanssa suoraan toimimisesta on hieman kaksijakoinen tähän asti.

GMMK 3:sta tulee kyllä statuspäivitystä tiuhaan ja muka jo vice presidentiltä itseltään terveiset, että kiva ja "stay glorious"

Kuitenkin tämän rinnalla yritän saada tilaukseen lisättyä sitä alumiinista kantta. Ensin kysyin, voisiko sen vaihtaa muovisen tilalle, ei, koska Boardsmith tilaus on jo käsittelyssä.
Ok, tuon ymmärrän kyllä, sitten kysyn no lisätkää tilaukseen erillisenä ja maksan siitä erikseen, sanotaan ei, valitettavasti täytyy tilata se erikseen.
Yritän tilata Glorioukselta sitä erikseen, checkout vaiheessa näytössä vilahtaa sekunnin ajan jotain "items unavailable for your region", ostoskori tyhjenee ja takaisin Gloriouksen etusivuille.

Tässä kohtaa alkaa jo hieman niin sanotusti harmittaa, joten taas sähköpostia supportiin, että näin käy, ettekö myy näitä lisävarusteita Eurooppaan suoraan, ja onko se nyt oikeasti muka mahdotonta lisätä se metallikansi GMMK 3 tilaukseen, kun melko varmasti molemmat sieltä jostain Dallasin peerioilta tulisi kuitenkin.

Luulisi jenkkiläisellä firmalla olevan hieman enemmän asiakaspalvelupelisilmää. Tosin siinä kai se onkin kun olen eurooppalainen asiakas...

lisäksi tuo GMMK 3 ei ole ihan niin täysin kustomoitavissa kuin aluksi voisi luulla, vaan seuraavat rajoitteet ainakin on olemassa:

- south facing LED asettelu on saatavilla ainoastaan langalliseen ja ei-HE versioon
- langattomaan versioon on pakko ottaa alumiinirunko - selittää osaltaan miksi hinta nousisi niin paljon - koska muovirungossa ei ole akun vaatimaa upotusta... koska syyt?

koko ajan tulee siis vähän tämmöisia "jaa..." seikkoja vastaan, kyllä noilla hinnoilla sietäisi olla täysin smooth sailingia.

Niin, ja sain GMMK 3 tilauksen jälkeen 10 % alennuskoodin, kiva, paitsi siellä lukee pienellä "does not apply to newly released products"....
 
Viimeksi muokattu:
Kokemus Gloriouksen kanssa suoraan toimimisesta on hieman kaksijakoinen tähän asti.

GMMK 3:sta tulee kyllä statuspäivitystä tiuhaan ja muka jo vice presidentiltä itseltään terveiset, että kiva ja "stay glorious"

Kuitenkin tämän rinnalla yritän saada tilaukseen lisättyä sitä alumiinista kantta. Ensin kysyin, voisiko sen vaihtaa muovisen tilalle, ei, koska Boardsmith tilaus on jo käsittelyssä.
Ok, tuon ymmärrän kyllä, sitten kysyn no lisätkää tilaukseen erillisenä ja maksan siitä erikseen, sanotaan ei, valitettavasti täytyy tilata se erikseen.
Yritän tilata Glorioukselta sitä erikseen, checkout vaiheessa näytössä vilahtaa sekunnin ajan jotain "items unavailable for your region", ostoskori tyhjenee ja takaisin Gloriouksen etusivuille.

Tässä kohtaa alkaa jo hieman niin sanotusti harmittaa, joten taas sähköpostia supportiin, että näin käy, ettekö myy näitä lisävarusteita Eurooppaan suoraan, ja onko se nyt oikeasti muka mahdotonta lisätä se metallikansi GMMK 3 tilaukseen, kun melko varmasti molemmat sieltä jostain Dallasin peerioilta tulisi kuitenkin.

Luulisi jenkkiläisellä firmalla olevan hieman enemmän asiakaspalvelupelisilmää. Tosin siinä kai se onkin kun olen eurooppalainen asiakas...

lisäksi tuo GMMK 3 ei ole ihan niin täysin kustomoitavissa kuin aluksi voisi luulla, vaan seuraavat rajoitteet ainakin on olemassa:

- south facing LED asettelu on saatavilla ainoastaan langalliseen ja ei-HE versioon
- langattomaan versioon on pakko ottaa alumiinirunko - selittää osaltaan miksi hinta nousisi niin paljon - koska muovirungossa ei ole akun vaatimaa upotusta... koska syyt?

koko ajan tulee siis vähän tämmöisia "jaa..." seikkoja vastaan, kyllä noilla hinnoilla sietäisi olla täysin smooth sailingia.

Niin, ja sain GMMK 3 tilauksen jälkeen 10 % alennuskoodin, kiva, paitsi siellä lukee pienellä "does not apply to newly released products"....
Joo onhan tuokin firman muuttunut kasvun myötä. Monissa asioissa ei myöskään siihen positiiviseen suuntaan.

Muistan kun oli vaan alkuperäinen GMMK näppis ja sitten alkuperäiset Model O ja D hiiret heiltä markkinoilla, niin pelkästään sen takia että yhdessä hiiressä oli johdon piuha PCB:ssä niin tiukkaan kiinni että kysyin tuesta onko normaalia, ennen kuin lähden repimään sillä toivolla että mitään ei mene rikki. Sanoi vaan että joissain erissä se on hieman jäykkä ja lähetti sitten mulle kokonaan uuden hiiren ilman mitään kuluja vastaan. Sitten kun oli tiedossa että uusi hiiri on jo matkalla, niin koitin sen piuhan irroittaa uudestaan ja kyllähän se voimalla sieltä lähti eikä mitään vahinkoa tapahtunut edes, joten käytönnässä sain vaan uuden ilmaisen hiiren niiltä kun kysyin hieman apua :D
 
Joo onhan tuokin firman muuttunut kasvun myötä. Monissa asioissa ei myöskään siihen positiiviseen suuntaan.

Muistan kun oli vaan alkuperäinen GMMK näppis ja sitten alkuperäiset Model O ja D hiiret heiltä markkinoilla, niin pelkästään sen takia että yhdessä hiiressä oli johdon piuha PCB:ssä niin tiukkaan kiinni että kysyin tuesta onko normaalia, ennen kuin lähden repimään sillä toivolla että mitään ei mene rikki. Sanoi vaan että joissain erissä se on hieman jäykkä ja lähetti sitten mulle kokonaan uuden hiiren ilman mitään kuluja vastaan. Sitten kun oli tiedossa että uusi hiiri on jo matkalla, niin koitin sen piuhan irroittaa uudestaan ja kyllähän se voimalla sieltä lähti eikä mitään vahinkoa tapahtunut edes, joten käytönnässä sain vaan uuden ilmaisen hiiren niiltä kun kysyin hieman apua :D

No joo, enemmän tuohon suuntaan oletin asenteen olevan etukäteen. Ei siis sillä, että olisin kuvitellutkaan saavani kantta ilmaiseksi, mutta että edes tilaukselle lisäys onnistuisi. Eikä asiakasta ns. pakoteta tekemään eri tilausta lisäkuluineen.
Se on ihan ymmärrettävää, että sitä Boardsmith tilausta ei muuteta sen jälkeen kun se on kerran tehty, kun sitten menisi ihan sekoiluksi järjestelmien kanssa yms.

No, odotan nyt vastausta viimeisimpään viestiini. Ihmetystä nyt eniten herättää se, miksi se erikseen tilauskaan ei onnistunut.
GMMK 3 tilaus meni läpi ihan mukisematta eikä toimituskulujakaan tullut. Toimitusehto on lisäksi DDP, joten mitään vero- tai tullimaksujakaan ei pitäisi enää erikseen tulla, ja eurohinnassa vaikutti olevan alv mukana kun se kerran oli selvästi dollarihintaa korkeampi.

E: sainkin jo vastauksen, Boardsmith tilaukset toimitetaan jenkkilästä ja siellä on varasto varta vasten näille.
Erilliset tilaukset toimitetaan sitten joko jenkkilän tai euroopan varastosta asiakkaan sijainnista riippuen ja koska EU varastossa ei ole GMMK 3 osia, tulee tämä virhe

Erittäinkin glorious asiakaspalvelija lupasi selvittää asiaa, että miten voisin saada sen kannen tilattua ja palaa huomenissa.

Joo, käyhän tuo järkeen, tosin voisihan näitä varastoja täydentää tuotejulkaisun yhteydessä. Kuitenkin Gloriouksen kauppa osasi näyttää, oliko jotain osaa varastossa vai ei ylipäätään, mutta ilmeisesti ei siinä kuitenkaan älyä katsoa, kumpaa varastoa pitäisi seurata.
Tai sitten ilmoittaa selkeämmin, että irto-osat on USA only, tosin käsittääkseni näin ei ole tarkoituskaan olla.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyisikö täältä vinkkiä metsästykseen?

Näppäimistö mahdollisimman hiljaisilla kytkimillä, numpadilla ja valkoisilla ledeillä olisi hakusessa,
hotswap ja medianäppäimet olisi mukava plussa mutta ei ehdoton.

Noita Keychronin näppiksiä katselin, mutta jostain syystä vain ANSI layoutissa on mahdollisuus valkoisiin ledeihin.

Das Keyboard 6 Pro ehkä tällä hetkellä lähimpänä noita kriteereitä.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyisikö täältä vinkkiä metsästykseen?

Näppäimistö mahdollisimman hiljaisilla kytkimillä, numpadilla ja valkoisilla ledeillä olisi hakusessa,
hotswap ja medianäppäimet olisi mukava plussa mutta ei ehdoton.

Noita Keychronin näppiksiä katselin, mutta jostain syystä vain ANSI layoutissa on mahdollisuus valkoisiin ledeihin.

Das Keyboard 6 Pro ehkä tällä hetkellä lähimpänä noita kriteereitä.
Varmilon valikoimassa on ainakin ollut lankkuja joissa on valkoinen led ja silent-nimellä markkinoidut kytkimet. Pitäisi olla suomi-ISO:nakin saatavissa hyvin. Numerosarja 109 hakutermeissä saattaa auttaa löytämään täysikokoisen ISOn.
 
Löytyisikö täältä vinkkiä metsästykseen?

Näppäimistö mahdollisimman hiljaisilla kytkimillä, numpadilla ja valkoisilla ledeillä olisi hakusessa,
hotswap ja medianäppäimet olisi mukava plussa mutta ei ehdoton.

Noita Keychronin näppiksiä katselin, mutta jostain syystä vain ANSI layoutissa on mahdollisuus valkoisiin ledeihin.

Das Keyboard 6 Pro ehkä tällä hetkellä lähimpänä noita kriteereitä.

Sen RGBn saa todennäköisesti asetettua valkoiseksi tai lähes valkoiseksi?
 
Taidanpa laittaa KTT Roset tulemaan niin olis sitten myös uudet kytkimet kokeilla kun GMMK 3 saapuu, kiitoksia vaan @Sprada :lle suosituksesta!

Olivat jotenkin menneet minulta ohi aiemmin, mutta vaikutti hyvinkin sopivilta speksien sekä parin äänitestin perusteella eikä ole tosiaan kalliit.

E: näistä näyttää olevan sekä 3-, että 5-pin versiota olemassa, mutta ilmeisesti muut speksit on samat molemmissa.
 
Viimeksi muokattu:
G815 alkanut lahoamaan ja tulemaan tuplaklikkauksia jo pidemmän aikaa, pahentunut vain ja aika päästää eläkkeelle. Joku 50-100e näppis etsinnässä joka olisi samanoloinen tai jopa parempaa. Onko suosituksia antaa mitenkä vastaava menisi?

En tiedä miten hyvin itse henkilökohtaisesti osaisin auttaa mutta varmasti joku täältä kylläkin, mutta varmasti auttaisi jos tietäisi tarkemmin mitkä on vaatimukset tai toiveet.
Kun tuo mainitsemasi G815 ja linkkaamasi G413 on hyvinkin erilaisia toisistaan. Molemmat on joo Logitechin ja molemmat mekaanisia, vaikkakin toisessa on low-profile ja toisessa ei. Muutenhan kaikki layout, macrot, rgb, volumerulla yms. ei ole verrattavissa eikä myöskään tietoa onko nykyisessä näppiksessä lineaariset, taktiilit tai clicky kytkimet tai mikä olisi toive uuden kanssa tämän osaltakin.
 
En tiedä miten hyvin itse henkilökohtaisesti osaisin auttaa mutta varmasti joku täältä kylläkin, mutta varmasti auttaisi jos tietäisi tarkemmin mitkä on vaatimukset tai toiveet.
Kun tuo mainitsemasi G815 ja linkkaamasi G413 on hyvinkin erilaisia toisistaan. Molemmat on joo Logitechin ja molemmat mekaanisia, vaikkakin toisessa on low-profile ja toisessa ei. Muutenhan kaikki layout, macrot, rgb, volumerulla yms. ei ole verrattavissa eikä myöskään tietoa onko nykyisessä näppiksessä lineaariset, taktiilit tai clicky kytkimet tai mikä olisi toive uuden kanssa tämän osaltakin.
Clicky1 kytkimet. En ole aikoihin edes koittanut korkeampaa painike näppäimistöä mutta en näkisi ongelmaksi? Tämä on kyllä aika huomaamaton kirjoitella. Mediapainikkeiden puuttuminen ei ole ongelma olivat vain yllättävän kätevät joissakin tilanteissa.
 
Vanha G910 on alkanut nyt lahoamaan, ja olisi etsinnässä ensimmäinen ANSI-näppis, mistäs tuollainen kannattaisi ostaa? Tulee perus kirjoitus- ja koodauskäyttöön. Pitääkö alkaa Saksasta tilaamaan vai saako Suomessa jotain järkeviä valmiiksi rakennettuja settejä? Kokeilin jo käytettynä metsästää mutta ei kyllä kovin paljoa löytynyt mistään.
Ja olisko jotain merkki-/mallisuosituksia antaa, näitä on aina se 500 eri mallia myynnissä kaupoissa niin tuntuu että pitäisi tehdä tunteja taustatutkimusta että pystyisi valitsemaan hyvän. Vaatimuksina oikeastaan ainoastaan että on joko 75% tai TKL. Kytkimistä en oikein muuta osaa sanoa että ei saa siniset olla. Näihin G910:n ruskeisiin oon kyllä tyytyväinen ollut. Näitäkin miljoona erilaista markkinoilla nykyään, oli paljon helpompaa päättää kytkimien välillä kun vaihtoehtoja oli se tasan neljä :D
 
Hei,

Olen ostamassa uutta näppäimistöä ja olen kallistunut Keychronin puoleen. Tarkoituksena ostaa barebone Q2. Langallisen version saisi aika paljon halvemmalla, mutta langaton kiinnostaisi ehkä enemmän. Pelaan jonkun verran CS2 ja mietin, että onkohan tuossa bluetooth yhteydessä latenssia pelatessa?
 
Hei,

Olen ostamassa uutta näppäimistöä ja olen kallistunut Keychronin puoleen. Tarkoituksena ostaa barebone Q2. Langallisen version saisi aika paljon halvemmalla, mutta langaton kiinnostaisi ehkä enemmän. Pelaan jonkun verran CS2 ja mietin, että onkohan tuossa bluetooth yhteydessä latenssia pelatessa?
Bluetoothissa on aina latenssia eikä oikein sovellu millään tapaa nopea tempoiseen pelaamiseen. Myös 2.4ghz voi myös olla hieman epäluotettava täysalumiini kotelossa. Joten itse pitäisin piuhaa kiinni pelatessa, tai jos langaton on pakollinen myös pelatessa, niin sitten paras vielä tässä vaiheessa vain suosia pelibrändien tuotteita.
 
Sain Gloriouksen aspan avustuksella GMMK 3 alumiinikannen nyt tulemaan - otin samalla liquid gold badgen - joten sen puoleen homma ok. Kuitenkin tämä voi olla osoitus samalla, että EU asiakkaiden ei ole välttämättä aivan suorasukaista näitä tilata, ainakaan tässä vaiheessa ennen kuin EU varasto täydentyy, jos täydentyy.

Nyt sitten odotetaan kumpi ehtii perille ensin, varusteet vai itse näppis.

Pikaisesti kokeilin KTT Roseja ja ovat ihan mukavat, ääniprofiili on yllättävänkin lähellä Black Lotuksia, ainakin tässä minun GMMK2:ssa ja XDA hatuilla.
Tuntumakin hyvin samantapainen, paitsi, että nämä ovat taas jäykkyydeltään enemmän HMX Jammyjen kaltaiset eli alkupainalluksen voima on pienempi kuin Black Lotuksessa vaikka jousi on jäykkyydeltään sama.

Näin ollen Black Lotus säilyy suosikkina tähän mennessä, mutta KTT Rose on kyllä hyvin lähellä kakkosena ja menevät tuohon GMMK3:een sitten kun saapuu.

Hinku olisi tilata nämäkin siihen kaveriksi Alista...

1727195648497.png
 
Viimeksi muokattu:
Omat Blackwidowit ovat olleet aika lyhyt ikäisiä (v2 & v3, molemmat n. 4 vuotta) ja päätin että haluan jonkun hyvän näppäimistön jota ei tarvitse itse viritellä "vaan toimii".
Tuli sitten päädyttyä Korealaiseen Leopoldiin. Vähän harvinaisempi brandi, koska tekevät lähes pelkästään ANSI.

1727195819192.png


Itse nyt käyttänyt tätä hetken ja pakko sanoa, että kiva on.. vaikka ANSI layout on vähän spessumpi tapaus & joutuu vähän opetella erillaista käyttämään.

1727196091377.jpeg
 
  • Tykkää
Reactions: God
Jousien vaihtelusta kysymys jousista mitään tietämättömältä. Mulla on Aflion Foggy Shadow Tactile Switch kytkmiä joissa ilmeisesti on 20mm double stage jousi ja bottom out force 63,5g. Vaikkei tuo kuulosta ihmeelliseltä niin ovat minulle raskaan, mutta muuten poikkeuksellisen hyvän tuntuiset kytkimet.
Millaiset jouset noihin voisi kokeilla vaihtaa jos halua hieman keventää tuntumaa?
 
En vissiin näitä Wooting kuvia koskaan tänne pistänyt kun oli vähän hakusessa mitkä hatut, kytkimet ja mitä modeja vaatii että saadaan taas traymount lauta kuulostamaan ja tuntumaan mahdollisimman kivalta HE kytkimien kanssa.

Kytkimistä kävi testissä perus Lekker L60, Gateron Jade HE sekä Geon Raptor HE:t.
Äänen puolesta Jadet oli kaikista kivoimmat, mutta 3.5mm travel ei iskenyt, sekä tuon takia vähän aiheitti harmitusta että actuation pointin määrittäminenkään ei ollut enää niin tarkkaa.
Geonin kytkimet oli ihan ok, hieman tylsän kuuloiset vaan ja jousi olisi voinut olla hitusen jäykempi. Mutta sitten Lekkerit oli taas aivan kamalan kuuloiset ja stem wobblekin aika raju.
Lopulta päädyin sitten monen suosimaan frankenswitchiin, eli Geonin bottom ja top housing, L60 stem ja jouset. Näillä nyt mennään, mutta luotto HE kytkimien ääneen ja tuntumaan on aika minimissä. Muutenhan tuo tekniikka on aivan loistava, varsinkin pelaamisen kannalta.

Alunperin kun mietin Wootingin hankkimista aikoinaan, niin harmittelin että olin myynnyt oman Blade60 laudan pois, kun se olisi ollut aivan loistava tämän kanssa, sillä tykkäsin sen ulkonäöstä henkilökohtaisesti todella paljon. Kuitenkin kun täältä tuon Wootingin sitten käytettynä ostin, niin sain siinä mukana sitten Tofu kotelon, joka ei ole nyt oma suosikki terävien kulmien takia, mutta onhan se niin paljon parempi tuokin kun stock muovikotelo minkä sain myös mukaan.

Hattuina piti olla alunperin myös kuvissa näkyvät MW 2DGF cherry profiilin hatut, mutta lopulta päädyin kuitenkin käyttämään XDA hattuja kun eivät pelaamista haitanneet sekä sopii tuohon gamer teemaan paremmin. 2DGF:t meni Neo70 lautaan sitten johon omasta mielestä sopiikin paremmin.

Lopulta tuli käytöön sitten tälläinen kokoonpano:
Wooting 60HE
Tofu60 Redux E-White
PC plate
Rasvatut Geon Raptor HE kytkimet, L60 stemeillä ja jousilla
XDA PBT hatut
Ja sitten burger mountilla, poron plate foamilla sekä vielä tapemodi. Stabeihin lisäsin vähän lisää rasvaa, muuten stockit oikein hyvät enkä nähnyt mitään syytä pistää kaapissa olevia Durockeja.

Tuntuma ja ääni nyt siedettävä, mutta halvemmalla ja pienemmällä vaivalla saa kyllä kaikin muiden paitsi HE ominaisuuksien osalta parempaa MX kytkimillä aikaan. Onneksi kuitenkin pääsääntöisesti vaan pelatessa käytössä, jolloin muutenkin kuulokkeet päässä ja keskittyminen itse pelissä.

Wooting_1.pngWooting_2.png

Wooting_3.pngWooting_4.png
 
Jousien vaihtelusta kysymys jousista mitään tietämättömältä. Mulla on Aflion Foggy Shadow Tactile Switch kytkmiä joissa ilmeisesti on 20mm double stage jousi ja bottom out force 63,5g. Vaikkei tuo kuulosta ihmeelliseltä niin ovat minulle raskaan, mutta muuten poikkeuksellisen hyvän tuntuiset kytkimet.
Millaiset jouset noihin voisi kokeilla vaihtaa jos halua hieman keventää tuntumaa?
TX:n XL (18mm) tai UXL (22mm) halutulla jäykkyydellä. Pidempi jousi antaa napakamman kytkimen palautumisen. Nämä on single stage jousia, mutta jotenkin en usko että kauheasti eroa huomaat taktiilisen kytkimen kanssa.
Itse olen myös tykännyt käyttää Geonin jousia, löytyy 18mm single stage ja sitten 18mm että 22mm triple stage ainakin. Durockillakin taisi olla nykyään vähän laajempi jousivalikoima.

Mutta en kuitenkaan alle 18mm jousilla menisi, silloin tuntuma saattaa muuttua hyvinkin paljon. Muutoin katsoisin vaan sitten itselle sopivan jousen painon enkä välttämättä ihan niin paljoa kiinnittäisi huomiota onko single, double tai triple stage taktiilisten kytkimien kanssa. Toki jos löytyy sopivalla mitalla ja jäykkyydellä useammalla eri stagella, niin silloin pysyisin double stagessa jos muuten haluaa tuntumaa varmasti pitää samana mutta vaan kevyempänä. Ja jos meinasit paljonkin kevyempää jousta, eli jotain 55g tai alempaa niin silloin ottaisin myös mieluummin 22mm pitkän jousen jotta kytkin pitää kuitenkin jonkinlaisen näpäkkyyden.
 
Pistetään o-renkaat ruuvien läpi PCB:n molemmin puolin.
Tähän tyyliin, vaikka kuvassa onkin topmount ja tofussa traymount, mutta idea on sama
1727199119367.png

Kiitti!

Vastasitkin siihen jo osittain, mutta piditkö siis muuten tuosta Gateron Jadesta miinus travel?
Tai minkä HE kytkimen ottaisit sellaisenaan, jos olisi otettava?

Täytyy minunkin jossain kohti kokeilla HE kytkimiä niin mietin mistä aloittaa (redditistä luetun pohjalta GMMK 3 toimii Gateronin kytkimillä myös, ainakin).
 
Omat Blackwidowit ovat olleet aika lyhyt ikäisiä (v2 & v3, molemmat n. 4 vuotta) ja päätin että haluan jonkun hyvän näppäimistön jota ei tarvitse itse viritellä "vaan toimii".
Tuli sitten päädyttyä Korealaiseen Leopoldiin. Vähän harvinaisempi brandi, koska tekevät lähes pelkästään ANSI.

1727195819192.png


Itse nyt käyttänyt tätä hetken ja pakko sanoa, että kiva on.. vaikka ANSI layout on vähän spessumpi tapaus & joutuu vähän opetella erillaista käyttämään.

1727196091377.jpeg
Iteltä löytyy kaksin kappalein Leopoldin näppiksiä, nyt ihan tarkkoja mallinimiä muista, mutta 96% sekä 65%, molemmat Cherryn ruskeilla, iso layoutilla sekä nordic hatuilla. Sääli ettei enää taida tuollaisia tehdä, sillä omasta kokemuksesta laadukkaimmat tehdasvalmisteiset näppäimistöt mitä omassa käytössä on tullut vastaan. Tainnut noita joskus olla ihan Verkkokauppa.comin valikoimissa.
 
Kiitti!

Vastasitkin siihen jo osittain, mutta piditkö siis muuten tuosta Gateron Jadesta miinus travel?
Tai minkä HE kytkimen ottaisit sellaisenaan, jos olisi otettava?

Täytyy minunkin jossain kohti kokeilla HE kytkimiä niin mietin mistä aloittaa (redditistä luetun pohjalta GMMK 3 toimii Gateronin kytkimillä myös, ainakin).
Noista mitä nyt kokeillut, niin Jadet ottaisin varmaan päivittäiseen käyttöön jos se olisi ainut näppis. Oikeastaan sen äänen takia vaikka travel ja jousi ei ehkä oma suosikki, niin voisin elää niiden kanssa kyllä. Omaan käyttöön, eli puhtaasti pelaamiseen ottaisin nuo Raptorit. L60 stemit siinä vaan vähentää stem wobblen minimiin vaikka stockina se muutenkin raptoreissa hyvin pientä. Ja L60 jouset on vaan jäykemmät.

Jossain välissä olisi ajatus vielä testaa Jadeja L70 jousilla.
 
Täytyy jo tässä vaiheessa todeta, että keychron.de ei hirveesti näköjään asiakkaat kiinnosta. Tilasin tosiaan Q1 HE näppiksen 14.9 .... tilauksen status on vieläkin Your package is waiting to be picked up by the carrier. Kohta 2 viikkoa mennyt ja edes kuriiri ei ole saanut vielä pakettia haettua.
 
Täytyy jo tässä vaiheessa todeta, että keychron.de ei hirveesti näköjään asiakkaat kiinnosta. Tilasin tosiaan Q1 HE näppiksen 14.9 .... tilauksen status on vieläkin Your package is waiting to be picked up by the carrier. Kohta 2 viikkoa mennyt ja edes kuriiri ei ole saanut vielä pakettia haettua.
Eikö .com:ssa ollut vai miksi tilasit tuolta? Eikös tuo ole yleensä kalliimpi.
 
Mitä eri kytkinvaihtoehtoja löytyy silent tactile kategoriasta?

En ole vielä saanut uutta näppäimistöä kasaan, kun odottelen casea. Kuitenkin päässyt jo vähän naputtelemaan lautaa Akko Penguin silenteillä, ja nämä ovat kyllä todella hyvät kaikin osin, paitsi hieman on alkanut epäilyttää onko nämä kuitenkin liian raskaat.

Kaverilta olen kokeillut myös Gazzew Boba U4 silentit (ehkä 68g versiot?), ne olivat myös liian raskaat.

Oon kauan käyttänyt Cherry browneja, mutta ne on taas kaikilta osin huonot kytkimet, paitsi keveyden puolesta :D Löytyykö jotain silent tactilea joka olisi lähellä cherry browneja?

Mikä on se arvo, joka kuvaa painalluksen vastusta, vai onko se näiden arvojen yhdistelmä? Esim Akko penguin silentit:
Operating force 48 +- 5 gf
Tactile force 65 +- 5 gf
End force 65 gf Max

Boba kytkimistä taas ilmoitetaan Bottom out force 62g, mikä arvo tämä on?

Kiitos avusta!
 
Viimeksi muokattu:
Outemu Cream Silent Yellow paras silent tacticle kytkin. Tai itseasiassa melkein paras kytkin kaikista, ja aika paljon ollut käytössä erilaisia kytkimiä mukaanlukien Boba U4. Outemut lisäksi paljon halvempia.
 
Mitä eri kytkinvaihtoehtoja löytyy silent tactile kategoriasta?

En ole vielä saanut uutta näppäimistöä kasaan, kun odottelen casea. Kuitenkin päässyt jo vähän naputtelemaan lautaa Akko Penguin silenteillä, ja nämä ovat kyllä todella hyvät kaikin osin, paitsi hieman on alkanut epäilyttää onko nämä kuitenkin liian raskaat.

Kaverilta olen kokeillut myös Gazzew Boba U4 silentit (ehkä 68g versiot?), ne olivat myös liian raskaat.

Oon kauan käyttänyt Cherry browneja, mutta ne on taas kaikilta osin huonot kytkimet, paitsi keveyden puolesta :D Löytyykö jotain silent tactilea joka olisi lähellä cherry browneja?

Mikä on se arvo, joka kuvaa painalluksen vastusta, vai onko se näiden arvojen yhdistelmä? Esim Akko penguin silentit:
Operating force 48 +- 5 gf
Tactile force 65 +- 5 gf
End force 65 gf Max

Boba kytkimistä taas ilmoitetaan Bottom out force 62g, mikä arvo tämä on?

Kiitos avusta!

Noiden arvojen kanssa saa ollakin tarkkana, mutta tuo bottom out force tai end force on yleensä se ns. jousen jäykkyys eli pohjaamiseen tarvittava voima ja operating force on vaadittu voima aktivointipisteessä.
Tactile force on taas se voima (tactile ja clicky kytkimissä), joka vaaditaan tuntopisteen ylitykseen.

Eli tuossa Akko Penguin tapauksessa painallus rekisteröityy 48 gf, tuntopisteen ylitys vie 65 gf ja tämä on myös pohjaukseen vaadittava voima.

Vertailu eri kytkinten välillä voi olla hankalaa jos arvoja ei ilmoiteta samalla tavalla, voimadiagrammia kannattaa katsoa jos löytyy.

Itse olen käyttänyt vain Durock Shrimp hiljaisia tactileita ja kertomasi perusteella ne eivät olisi esim. sellaiset mitkä haluat, jäykähköt ja aika raapivat myös.
Eli siinä kenties yksi, jonka voit raakata pois.
 
Mitä eri kytkinvaihtoehtoja löytyy silent tactile kategoriasta?

En ole vielä saanut uutta näppäimistöä kasaan, kun odottelen casea. Kuitenkin päässyt jo vähän naputtelemaan lautaa Akko Penguin silenteillä, ja nämä ovat kyllä todella hyvät kaikin osin, paitsi hieman on alkanut epäilyttää onko nämä kuitenkin liian raskaat.

Kaverilta olen kokeillut myös Gazzew Boba U4 silentit (ehkä 68g versiot?), ne olivat myös liian raskaat.

Oon kauan käyttänyt Cherry browneja, mutta ne on taas kaikilta osin huonot kytkimet, paitsi keveyden puolesta :D Löytyykö jotain silent tactilea joka olisi lähellä cherry browneja?

Mikä on se arvo, joka kuvaa painalluksen vastusta, vai onko se näiden arvojen yhdistelmä? Esim Akko penguin silentit:
Operating force 48 +- 5 gf
Tactile force 65 +- 5 gf
End force 65 gf Max

Boba kytkimistä taas ilmoitetaan Bottom out force 62g, mikä arvo tämä on?

Kiitos avusta!

Jo mainitut Outemu Cream Silent Yellowit on asialliset kytkimet (outemun pro ja jade on käsittääkseni tämän uudempia iteraatioita). Ne ovat keveydeltään jossain penguinien ja perus brownien välimaastossa. Outemu Silent Lemon V3 on noita kevyemmät ja saattaa olla aika lähellä perus browneja, pitkähkö aika kun ole perus browneja kokeillut niin en ole ihan varma.
Nuo molemmat on täysin vaimennettuja kytkimiä, ja lisää lähes vastaavia ja kalliimpia kytkimiä löytyy useilta valmistajilta. Jos haluaa, että kytkimet pitävät vähän ääntä ja ovat vähän napakampia niin siihenkin löytyy useampia vaihtoehtoja. Outemuita kalliimpia nekin kaikki on.
 
GMMK 3 pitäisi olla näpeissä 3.10. nykytiedon valossa, lähtenyt tulemaan eli ei mennyt kuin puolitoista viikkoa tilauksesta lähetykseen (tilattu 15.9., lähetetty 25.9.). Sain myös vahvistuksen sille, että hinta sisälsi verot ja kulut.
Piti vaan FedExille toimittaa tilausvahvistus tullausta varten kun kuulemma eivät saaneet tietoja lähettäjältä, mutta tämä voi olla vakiokäytäntö kun tullaustapoja on niin monia eri maissa, ja olisinhan minä voinut tullata sen itsekin.

Eli jos lasketaan tilauksesta siihen kun tuote on itsellä niin meni reilu pari viikkoa kaikkinensa. Asiallista toimintaa eli annetaan nyt kehujakin kun on aihetta.
Varsinkin kun prebuildit näyttävät olevan vielä suomalaisilla jälleenmyyjillä ennakkotilattavia eli edes näitä bulk-versioita ei ole varastossa vielä täällä.
 
Muuten, jos jollain on myydä XDA profiilin hattuja ISO tuella (ei tarvitse olla Nordic) niin saa paiskata YV:tä, jos löytyy miellyttävät sopuhintaan niin ostan poies :D
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 916
Jäsenet
73 258
Uusin jäsen
lu1kero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom