Mechwarrior 5 - Mercenaries

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 803
Ei sattunut silmään viestiketjua pelille, eikä hakukaan tuottanut tuloksia niin tässäpä tämä sitten.

Tänään julkaistaan Mechwarrior pelisarjan tuorein, ja se onkin ensimmäinen "perinteinen" yksinpelikampanja-mechwarrior sitten vuoden 2002 (vai oliko 2003) kun mechwarrior 3 julkaistiin.

MechWarrior 5: Mercenaries



Itse tämmöisenä nelikymppisenä pelaajan-alkuna muistan lämmöllä juurikin mechwarrior 3:n ja aiemmat osat, joten olen aika maksimi hypessä.

Kyseessä on peli jossa pelaaja asettuu melko kookkaan kävelevän "mechin"/kävelevän taistelurobotti-panssarivaunun ohjaimiin ja ampuu kaiken enemmän ja vähemmän päreiksi. Paljon taktisia elementtejä, AI:n ohjastamia tiimikavereita (joita voi käskyttää) ym. Matsien välissä voi mechiään varustella taistelukentältä kerätyllä "luutilla" eli mechien osilla.

Pelissä on jonkinlainen Co-Op mode, eli pääsee vääntämään kaverin kanssa.

Myynnissä epic storessa, hinta 41e.

Varsinaisesta julkaisu kellonlyömästä ei pelin sivuilla eikä epic storessa sanottu sanaakaan, löysin kuitenkin twiitin jossa kerrotaan että noin 16:00 Suomen aikaa peli tulee julki. Striimaan tätä tänään mun twitch-kanavalla (sigussa) about 15:45 maximum hyped ensitunnelmista lähtien.

 
Mikä siinä Epicissä on huonoa? No,mutta jos joku muistaa steel battalionin ja sen ohjaimet,niin oispa mukava pitkästä aikaa ohjastaa mechaa.
 
Pari viikkoa sitten muistelin tämän sarjan ensimmäisiä pelejä ja guuglettelin että vieläkös näitä tehdään. No onneksi on vielä pelisarja hengissä.

Harmi vain kun tulee vain PC:lle, kun ei enää löydy pelikalustoa. Tosin olisihan se aika parempi fiilis, kun kunnon hotas-ohjaimilla pääsisi pelailemaan.
 
Mikä siinä Epicissä on huonoa? No,mutta jos joku muistaa steel battalionin ja sen ohjaimet,niin oispa mukava pitkästä aikaa ohjastaa mechaa.

Vaikka onkin tullut muutama peli Epicistä ostettua (tämä mukaanlukien) niin on se silti aika pehvasta. Steamistä ostamistani peleistä tähän mennessä kaikissa on ollut preload mahdollisuus (joka olis ollut kiva tällekin 80GB pelille), puhumattakaan siitä että tässä on käytössä jo puolentusinaa eri kauppapaikkaa käytössä. Toivottavasti joku keksii kohta jonkun Game wallet-sovelluksen mikä tukee kaikkia kauppapaikkoja.
 
Tuo ei vaan poista sitä että noi pitää kumminkin olla asennettuna. Mietin enemmän sellaista että noilla steameillä yms. muilla kaupoilla olis joku yleinen rajapinta (kunhan vaan tilit olis linkattuna siihen) mitä vois hyödyntaa ilman koko softan asennusta

Mutta vähän offtopikkia joten ei tästä sen enempää :D
 
Tarvii tuo varmaan hankkia, vaikka taas vaan pelkkiä humanoidimechejä videoiden perusteella. :bored: Missä on kiinnostavammat mechit.
 
Nyt voi ainakin installoidessa näytti 21.5GB ja nyt kun on valmis tilaa vie 45.21GB

Tarvii tuo varmaan hankkia, vaikka taas vaan pelkkiä humanoidimechejä videoiden perusteella. :bored: Missä on kiinnostavammat mechit.


 
Viimeksi muokattu:
Neljä-viisi tuntia pelattu, ja aika hyvältä vaikuttaa. Kerran kaatui sen jälkeen kun vaihdoin borderless window -> fullscreen. Paha vielä sanoa mitään muuta kuin että peli toimii, ja kivaa on. Yritetään jotain kuitenkin;

Tykkään:

  • Old-school Mechwarrior fiilis
  • Mekkien liike/paino tuntuu hyvältä
  • Varustelu, talous, tehtävät tuntuu olevan kivaa mikromanageerausta pullollaan, mutta liian syvälle ei mennä että arcade henki ja rymistely säilyy
  • Valtava galaksi/mikälie, paljon planeettoja

Moitin:

  • Vihollis mekkien ragdolleissa on jotain pielessä kun vihut kuolee. Pari kertaa vihollismekki poksahti ja lensi volttien kera ilmaan kuin räsynukke, imersio särkyi niin että rasahti.
  • Toivon että tehtävät ei ala toistamaan itseään, mahdoton vielä sanoa kun alla on vain tutoriaali ja neljä-viisi tehtävää
  • Kaverien AI, varsinkin pathing, pari kertaa omat juoksi suojelutehtävässä suojeltavien talojen läpi ja kerran ne ei osannut hypätä rinteeltä mun perässä kun yritin flänkätä vihollisen linjojen taakse
 
Yksinpeli on ihan ok, tosin em. huolenaihe on just tuo että onko tehtävätyyppejä tarpeeksi. Eilen pelasin pari tehtävää, joissa oli useapi droppi saman tehtävän aikana ja se tuntui mielenkiintoiselta, kun ensimmäisessä missiossa ei voi ottaa kauheasti kuokkaan jos pitää vielä heti perään tehdä toinen :D
Kaveriporukalla olisi varmasti hauskempaa, kuin AI ukkojen kanssa.
 
Kontrollit on vielä hakusessa hieman kun en saanut joystickin throttlea toimimaan tässä. Sitten tutoriaalissa lakkasi loputkin akselit toimimasta, joten siirryin hiireen + näppikseen. Saattoi olla vaan tutoriaali joka ne disabloi, mutta hävitin sitten kaikki joystickin nappibindaukset siinä äheltäessä ja en jaksanut alkaa uudelleen säätämään :( Periaatteessa hiiri + näppiskin kyllä toimii mutta pitäisi se nyt saada tikulla pelattua. Ideana oli tikku vasemmassa kädessä ja hiiri oikeassa. Pitää nyt vielä tänään koittaa jos keksisi miten throttlesäätimen saisi mäpättyä.

Pelailin kuitenkin hiirellä+näppiksellä pari tehtävää eilen kampanjasta ja vaikuttaa ihan siistiltä. Nopeatempoisempaa kuin MW4 aikoinaan ainakin. Tänään iltapäivästä lähtee taas reactor online :cool:
 
Odotin tätä, mutta näemmä VR-tuki oli tippunut pois kehitystyön aikana. Kehittäjä lupasi ottaa VR-tuen uudelleen käsittelyyn, eivät saaneet moottoria tarpeeksi nopeaksi VR:lle julkaisuun.
https://gamingtrend.com/feature/interviews/russ-bullock-interview-for-mechwarrior-5-mercenaries/
"Russ: Post release we will take another fresh look at VR. The Challenge with a big full featured graphical game like MW5 mercs is getting a stable 60 fps per eye."

Eli menee odotuslistalle, kunnes tulee VR.
 
Toivottavasti joku väsää HUD modin suht nopeesti, kun tuo on melko penaalista. Kartta olis itelle parempi keskellä alhaalla ja noi mittaritkin on vähän turhan huomaamattomia.
 
Neljä-viisi tuntia pelattu, ja aika hyvältä vaikuttaa. Kerran kaatui sen jälkeen kun vaihdoin borderless window -> fullscreen. Paha vielä sanoa mitään muuta kuin että peli toimii, ja kivaa on. Yritetään jotain kuitenkin;

Tykkään:

  • Old-school Mechwarrior fiilis
  • Mekkien liike/paino tuntuu hyvältä
  • Varustelu, talous, tehtävät tuntuu olevan kivaa mikromanageerausta pullollaan, mutta liian syvälle ei mennä että arcade henki ja rymistely säilyy
  • Valtava galaksi/mikälie, paljon planeettoja

Moitin:

  • Vihollis mekkien ragdolleissa on jotain pielessä kun vihut kuolee. Pari kertaa vihollismekki poksahti ja lensi volttien kera ilmaan kuin räsynukke, imersio särkyi niin että rasahti.
  • Toivon että tehtävät ei ala toistamaan itseään, mahdoton vielä sanoa kun alla on vain tutoriaali ja neljä-viisi tehtävää
  • Kaverien AI, varsinkin pathing, pari kertaa omat juoksi suojelutehtävässä suojeltavien talojen läpi ja kerran ne ei osannut hypätä rinteeltä mun perässä kun yritin flänkätä vihollisen linjojen taakse
Miks vaihdoin fullscreeniin? G-sync? Mulla on nimittäin jostain syystä g-sync sekaisin jos käyttää borderlessia, toimii ikkunassa ja fullscreenissä. Ei koske pelkästään tätä peliä.

Kolme ekaa missionia aamulla räpelsin ennen töihin lähtöä läpi, ja onhan tuo vitun upeaa. MWO:ta tullut sen 1k tuntia väännettyä ja näyttää sen jälkeen todella komealta. Tosin siihen ei liikoja vaaditakaan :D
 
Miks vaihdoin fullscreeniin? G-sync? Mulla on nimittäin jostain syystä g-sync sekaisin jos käyttää borderlessia, toimii ikkunassa ja fullscreenissä. Ei koske pelkästään tätä peliä.

Kolme ekaa missionia aamulla räpelsin ennen töihin lähtöä läpi, ja onhan tuo vitun upeaa. MWO:ta tullut sen 1k tuntia väännettyä ja näyttää sen jälkeen todella komealta. Tosin siihen ei liikoja vaaditakaan :D

Tykkään pelailla FS:llä just gsyncin ja yleensä yleisen "toimivuuden" takia. Joskus borderless-window/windowed lisää tuntuvasti inputlagia, ei nyt tietenkään mechwarriorissa edes välttämättä huomaisi. Sanotaanko että valitsen vaihtoehdon; "vanhasta tottumuksesta laitoin".

*edit*

Tässä just alottamassa striimiä, sopii tulla ihmettelemään jos peli kiinnostaa!

 
Viimeksi muokattu:
Toi mechwarrior teema vaatis enemmän sinfonia pohjaista musiikkia. Vähän kyllä pelissä huomaa, että ollaan joissakin asioissa menty missä aita on matalin.
 
IGN antoi 8.1




Katsojat informoi mua eilen että tässä on kattava modituki :tup:

  • We are fully committed to supporting mod making for MechWarrior 5: Mercenaries. After the game releases, we will be working hard to release the editor and everything needed to create mods. Then early in 2020, we will integrate the end user experience for mod makers to share their creations with the community.
  • Epic Games store plans to release modding support, including product-specific storefronts for mods, in early 2020. For more information on current feature status, please visit the Epic Games store Roadmap:

Toi mechwarrior teema vaatis enemmän sinfonia pohjaista musiikkia. Vähän kyllä pelissä huomaa, että ollaan joissakin asioissa menty missä aita on matalin.

Kyllä se ihan kasari heviä pitäis olla :tup: vähän tylsää kitaratiluttelua omastakin mielestä, mutta ehkäpä sitä joku modaa sit vähän paremmat tunet vaikkapa sarjan aiemmista osista.
 
Näinköhän mechin ohjaaminen onnistuis simurigistä?Onko se kuinka tarkkaa puuhaa vs. Esim. Normi shooterit? Tarviiko paljon näppäimiä vai onko vain perusliikkuminen ja hiirellä ampuminen/asejärjestelmät? Ja saako asejärjestelmiä ja mechaa päivitettyä ja tuunattua? Oliko online pelaaminen ihmisiä vastaan?
 
Oon edelleen melko alkupäässä menossa, mutta ärsyttää tää että peli spawnaa vihuja lennosta aivan iholle. Vihollisten dropshippejä kyllä näkyy myös toisinaan pudottamassa mechejä, joka on periaatteessa ok, mutta tankit yms. vaan popsahtavat tyhjästä niin lähelle että minimietäisyydellä varustetut aseet tuntuvat turhakkeilta. Muutenkin tuntuu että vihollisten reinforcementteja tulee loputtomasti, vaikka vastassa olis joku talonpoikaisliitto... Pitää yleensä tehtävissä vaan tehdä hit & run, täyttää objective ja napsia sivussa pahimmat pommivihut häiritsemästä, mutta kokonaan alueen putsaaminen lienee mahdotonta.

En myöskään saanut edelleenkään joystickistä throttle slideria toimimaan. Tällä hetkellä mun Thrustmaster T.16000M:lle puuttuu pelissä jokin mäppäys kyseiselle akselille, joka estää sen käytön sekä pelissä että myös käsin filuihin editoimalla :confused: No, kaasu pohjassa sitä mennään pelissä kuitenkin valtaosan ajasta niin nopeuskontrollit ovat toistaiseksi mäpättynä vaan nappeihin. Muilta osin tikku+hiiri tuntuu pienen totuttelun jälkeen toimivan varsin hyvin. Hiiritähtäys helpottaa kummasti ja tikku on näppärä jalkojen ohjaamiseen. Vasen käsikin saa treeniä kun tikussa on vahva jousi :cool:

Näinköhän mechin ohjaaminen onnistuis simurigistä?Onko se kuinka tarkkaa puuhaa vs. Esim. Normi shooterit? Tarviiko paljon näppäimiä vai onko vain perusliikkuminen ja hiirellä ampuminen/asejärjestelmät? Ja saako asejärjestelmiä ja mechaa päivitettyä ja tuunattua? Oliko online pelaaminen ihmisiä vastaan?

Melko tarkkaa puuhaa tää on, varsinkin tähtääminen. Hiirellä tähtääminen helpottaa valtavasti. Käytännössä tarvitsee kolme akselia mechinhallintaan, torsonpyöritys, pitchi, ja jalkojen suunta. Näppäimiä on pitkä litannia mutta läheskään kaikkia ei ole pakko käyttää. Mulla on asegroupit ja zoomi hiiressä (defaultit), ja kaikki loppu mille näin käyttöä on mäpätty joystickiin jossa 20 nappia. Niistäkin käyttää ehkä vain jotain 7-8 nappia normaalisti.

Aseet ja mechit ovat muokattavissa kohtuu vapaasti, tai siis aseen voi vaihtaa saman tai pienemmän kokoluokan aseeseen samasta asekategoriasta (ballistiset, energia ja ohjukset). Alkupäässä peliä ei juurikaan ole paljoa vaihtoehtoja, kun sloteissa yleensä on vakiona järeämmät tai samat aseet kuin mitä salvagena voi saada. Useimmiten kantsii jotain aseita/komponentteja ottaa poiskin vakiosta ja lisätä mieluummin armoria tilalle. Mutta joo, tuunaamista ja päivitystä pääsee harrastamaan paljonkin, tosin ei yhtä paljon kuin muissa Mechwarrioreissa (tälle on tarinankerronnallinen syykin, peli sijoittuu aikaan ennen omnimechejä ja niihin liittyviä teknologisia hyppäyksiä).

Online on tässä ymmärtääkseni vain co-op. Ihmisiä vastaan pääsee pelaamaan saman firman Mechwarrior Onlinessa, kun eivät varmaan halunneet kannibalisoida omaa peliänsä.
 
Kiitos Batteringram,mun simurigissä on vähän haasteita saada hyvä ergonomia hiiren ja näppiksen kanssa ja siksi kyselin ohjaamisesta. :)
 
Pitkän odotuksen jälkeen ei oikein täyttänyt toiveita. En saanu Saitekkia toimimaan ja näppis & hiiri-kombo on vähän kämänen, kun on hankala ohjata torsoa erikseen. Pyörii tosi hyvin, mutta vastapainona graffat ei ollu ihan tän vuoden tasoa vaikka kaikki asetukset oli tapissa. Ehkä sitä oli täpinöissään ladannut vähän liikaa odotuksia...
 
Mulla on alkanut missiot ja biomit tuntumaan jo itseään toistavilta 15h pelaamisen jälkeen, mechejä on vielä näkemättä ja kokematta iso pino. Talousmekaniikasta tykkään, mutta mekkien kustomointi sais nyt alkuhämmennyksen hälvettyä olla syvällisempi.

Se mikä on alkanut eniten tökkiä on oman tiimin AI. Ne tuntuu ihan jäätävän typeriltä koko konkkaronkka. Erityisesti sellaiset puolustustehtävät joissa suojellaan rakennuksia, ja saat bonuksia mitä vähemmän talot on ottanut damagea. On kurja kattoa kun itse varoo ja säätää että ei kävele tai ammu talojen läpi, niin eikö sieltä tiimikaveri juokse vihollisen perässä parin varaston, tykkipatterin, kerrostalon halki ja sit kun komentaa "muodostelmaan" niin tallustaa vielä hangaarin, lentokentän ja muurin läpi pois sieltä savuavasta rauniosta. Tehtävä oli menossa läpi maksimi bonareilla, kunnes se menee minimeillä, kiitos.

Kertaalleen kävi striimissä niin että lakkasi ai-käskytys toimimasta, ja 2/3 objektiveista suoritettua tiimi vaan lähti menemään. Ja kun käskytysnapit oli poissa pelistä niin ei auttanut kun yksin jatkaa, ai-poikien keräillessä kukkia vuorilta.

Huoh.

Toivoisin myös että olisi monipuolisempi käskytysmoodi. Olisi hienoa jos kesken mission voisi avata kartan, valita tiimikaverin ja laittaa sille "reittipisteen" minne könytä ja määrätä sen pysymään siellä / operoimaan sieltä. Ja voisi määrätä tärkeys järjestyksen "Air units", "ground units" ja "mechs" väliltä. Olisi hämmentävän ihana jos voisi näin määrätä longrange-missile merkkinsä pysymään vähän kauempana ja pitämään taivaan tyhjänä ja ohjuslavetit poissa jaloista kun itse painaa close-combat mechillä mutapainia.

8/10 peli jos ai ois hyvässä kuosissa. Nyt 6/10 tuon takia. Jos pelaa cooppina niin 8/10 ehdottomasti :tup::tup:

Nämä kaikki toki sellaisia mitä modiskene saattaa rueta ensitöikseen työstämään jahka työkalut tammikuussa tulee saataville.
 
Taisteluetäisyys on täysi vitsi ja sen myötä ainakin LRMmät on käytännössä turhia. 90% ajasta taistelu tapahtuu 100m etäisyydellä ja on lähes poikkeuksetta vaan raakaa turpaanvetoa vailla taktiikan hiventäkään. Jos joku odottaa MWO:n tyylistä sensorileikkiä ja pitkän matkan toimintaa niin sen voi unohtaa täysin. AI on myös täysi vitsi, omat juoksentelee suojeltavat kohteet paskaksi ja viholliset pyörivät nascaria ympärillä tai sitten jumittavat vuoren seinää päin.
 
Vähän on kyllä jäänyt tästä pelistä rahat pois fiilis. Tätä peliä ei kyllä ole rakkaudella tehty.
 
Jaa-a. Mitähän sitä sanoisi. Hieman tyrmistynyt olen pelistä miksi Piranha Games otti MechWarrior 5: Merchenaries:n kanssa tämän arcade linjan. Eihän tuossa ole mecheissä kustomoitavaa juuri nimeksikään, vaikka jotkut ovat customointia kehuneet.

Nyt tulee siis ränttiä:

Olen siis pitkä MW fani, joista viimosimpana Mech Warrior Online. MWO on hyvin taktinen peli, jossa keskitytään niihin Mechien buildeihin ja yritetään jatkuvati löytää sitä metaa jolla vois päihittää sen vastajoukkueen - nimenomaan mechien kustomointien suhteen. Yhteisönä on toiminu Skye Rangers, ja tuolla Snords Irregulars:n puolella ja poppoossa tullu jauheltua pitkään.

Eihän MW5:ssa noissa mecheissä ole mitään kustomoitavaa! Otetaan vaikka Centurion malli CN9-A. MW5 mercissä tohon ei saa vaihdettua edes moottoria :facepalm:

Aloitetaan alusta: Centurion CN9-A on yksi lempparimecheistäni koska se niin hyvin kustoimoitavissa. Seuraavaksi tulee Trebucket ja sit Hunchback. Tykkään Medium mecheillä liikkua ja yleensä toimin WingManinä noille heveille (viittaus MW-onlineen).

MechWarrior 5: Merchenariessissa ne on nyt oikonu tuota ja rankasti. Eli palataan CN9-A malliin johon kuuluu siis AC10, 2xMedium laaseria ja LRM10 misslebay tehdaslähtöisesti. Ammukset saa suojattua C.A.S.E:n taakse (joka puuttuu MW5:sta). MW maailmassa LRM10:t on vaihdettavissa SMR-6:siin ja niitä mahtuu tuohon torsoon "normaalisti" 3 kipaletta. Eli 18 reikää.

Piranha Games tietää tän tasan tarkkaa sillä tossa 3D mallissa ja MW5 pelissä on slotit 18 ohjuspaikalle. Tässä kuvakaappaus MW5:sta, jossa tärkeet kohdat merkattu punasilla laatikoilla.

sshot-7.png


MW5:ssa tuonne ei mahdu kuin yksi SRM6:nen. Eli kun isket sinne yhden SRM6:sen 3D malli muuttuu tämmöiseksi:
sshot-13.png


Kun tilanteen "pitäisi" olla tämä:

dip.png


Ja samoten moottori pitäisi olla vaihdettavissa ja Piranha Games tietää tasan tarkkaa tän kaiken. Missä on XL moottorit? Missä AMS (anti missle system) ja muut kivat kilkkeet?

Tuosta puuttuu myös pilotin progressio, joka on MW5:ssa matkassa, mutta rakennettu automaagiseksi. Tällä hetkellä tuntuu että MW5 on mechien ja taktiikoiden sijaan pelimekaanisesti pelleilemistä pelkästään taloudellisten asioiden kanssa.

Typerintä tuossa mekaniikassa on kun peli ilmoittaa jatkuvasti että "industrial hubissa" korjaaminen maksaa vähemmän. Mutta kun otat damagea jossain tehtävässä, et sä todellakaan tuhlaa 250 000 c-billsiä että eka matkaat 5 planeetan läpi industrial hubiin korjaamaan mechit. Kun koko tiimin mechien korjaus maksaa siellä "conflict zonessa" 200 000 c-billsiä. Ja sit pitäs matkustaa vielä sieltä hubista 5 planeetan läpi takaisin sinne conflict zoneen. Eli käytännössä 200 000 c-bills korjaukseen tuhlaatkin 500 000 c-billssiä. Eihän tuossa ole mitään järkeä :rofl:

Mitä ihmettä tuo Piranha Games on ajatellut?

Tuon lisäksi on ihan kiva, että saa tallustella siellä mech-bayssa. Porukka toivonu tätä ja pitkään. Mutta pidemmän päälle on raivostuttavaa juosta jokasen missionin jälkeen noi samat rappuset ylös.

Ymmärrän kyllä että juttuja halutaan tehdä simppelimmäksi jotta peli tavoittaisi mahdollisimman paljon populaa ja toisi rahaa pöytään pelintekijöille. Ihan ok. juttu tältä kantilta ajateltuna.

Ja onhan toi MW5 ihan viihdyttävä kun pääsee mellestämään sinne taistelukentälle. Ei tuolla paljoa strategioita tarvita erityisesti jos pelaa yksinpeliä. Käskyttää defence missionissa noi kaveri-mechit pysymään siellä yksittäisessä gridissä, niin ne ei tallustele niitä suojattavia rakennuksia matalaksi. Ja aaltoina noi vihut spawnaa tyhjästä niin sen kuin vaan odottaa kärsivällisesti sen aallon että tulevat sun luo ja sitten jatkaa etenemistä. Strategisuus tuossa kaukana.

Minulle MW5: merchenaries on arcade setti aidosta MechWarrior maailmasta. Ja sen kyllä huomaa ihan pelatessa. Toisaalta ihan kivaa mättöä.

Sain just hommattua Pheonix Hawk PXH-1:sen ja tuolla on kieltämättä hauska mellestää taistelukentällä. Arcadea tuo on ja saa juosta avottomasti ympäriinsä. Käskyttää vaan välillä tota ai:ta pysymään tietyssä gridissä niin hyvä tulee:


Sori räntti.

Edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:
Jaa-a. Mitähän sitä sanoisi. Hieman tyrmistynyt olen pelistä miksi Piranha Games otti MechWarrior 5: Merchenaries:n kanssa tämän arcade linjan. Eihän tuossa ole mecheissä kustomoitavaa juuri nimeksikään, vaikka jotkut ovat customointia kehuneet.

Nyt tulee siis ränttiä:

Olen siis pitkä MW fani, joista viimosimpana Mech Warrior Online. MWO on hyvin taktinen peli, jossa keskitytään niihin Mechien buildeihin ja yritetään jatkuvati löytää sitä metaa jolla vois päihittää sen vastajoukkueen - nimenomaan mechien kustomointien suhteen. Yhteisönä on toiminu Skye Rangers, ja tuolla Snords Irregulars:n puolella ja poppoossa tullu jauheltua pitkään.

Eihän MW5:ssa noissa mecheissä ole mitään kustomoitavaa! Otetaan vaikka Centurion malli CN9-A. MW5 mercissä tohon ei saa vaihdettua edes moottoria :facepalm:

Aloitetaan alusta: Centurion CN9-A on yksi lempparimecheistäni koska se niin hyvin kustoimoitavissa. Seuraavaksi tulee Trebucket ja sit Hunchback. Tykkään Medium mecheillä liikkua ja yleensä toimin WingManinä noille heveille (viittaus MW-onlineen).

MechWarrior 5: Merchenariessissa ne on nyt oikonu tuota ja rankasti. Eli palataan CN9-A malliin johon kuuluu siis AC10, 2xMedium laaseria ja LRM10 misslebay tehdaslähtöisesti. Ammukset saa suojattua C.A.S.E:n taakse (joka puuttuu MW5:sta). MW maailmassa LRM10:t on vaihdettavissa SMR-6:siin ja niitä mahtuu tuohon torsoon "normaalisti" 3 kipaletta. Eli 18 reikää.

Piranha Games tietää tän tasan tarkkaa sillä tossa 3D mallissa ja MW5 pelissä on slotit 18 ohjuspaikalle. Tässä kuvakaappaus MW5:sta, jossa tärkeet kohdat merkattu punasilla laatikoilla.

sshot-7.png


MW5:ssa tuonne ei mahdu kuin yksi SRM6:nen. Eli kun isket sinne yhden SRM6:sen 3D malli muuttuu tämmöiseksi:
sshot-13.png


Tohon vasempaan torsoon ei mahdu MW5:ssa kuin yksi SRM6:nen, kun todellisuudessa tilanteen pitäisi olla tämä:

dip.png


Ja samoten moottori pitäisi olla vaihdettavissa ja Piranha Games tietää tasan tarkkaa tän kaiken. Missä on XL moottorit? Missa AMS (anti missle system) ja muut kivat kilkkeet?

Tuosta puuttuu myös pilotin progressio, joka on MW5:ssa matkassa, mutta rakennettu automaagiseksi. Tällä hetkellä tuntuu että MW5 on mechien ja taktiikoiden sijaan pelimekaanisesti pelleilemistä pelkästään taloudellisten asioiden kanssa.

Typerintä tuossa mekaniikassa on kun peli ilmoittaa jatkuvasti että "industrial hubissa" korjaaminen maksaa vähemmän. Mutta kun otat damagea jossain tehtävässä, et sä todellakaan tuhlaa 250 000 c-billsiä että eka matkaat industrial hubiin korjaamaan mechit. Kun koko tiimin mechien korjaus maksaa siellä "conflict zonessa" 200 000 c-billsiä. Ja sit pitäs matkustaa vielä takaisin sieltä hubista takaisin sinne conflict zoneen. Eihän tuossa ole mitään järkeä :rofl:

Mitä ihmettä tuo Piranha Games on ajatellut?

Tuon lisäksi on ihan kiva, että saa tallustella siellä mech-bayssa. Porukka toivonu tätä ja pitkään. Mutta pidemmän päälle on raivostuttavaa juosta jokasen missionin jälkeen noi samat rappuset ylös.

Ymmärrän kyllä että juttuja halutaan tehdä simppelimmäksi jotta peli tavoittaisi mahdollisimman paljon populaa ja toisi rahaa pöytään pelintekijöille. Ihan ok. juttu tältä kantilta ajateltuna.

Ja onhan toi MW5 ihan viihdyttävä kun pääsee mellestämään sinne taistelukentälle. Ei tuolla paljoa strategioita tarvita erityisesti jos pelaa yksinpeliä. Käskyttää defence missionissa noi kaveri-mechit pysymään siellä yksittäisessä gridissä, niin ne ei tallustele niitä suojattavia rakennuksia matalaksi. Ja aaltoina noi vihut spawnaa tyhjästä niin sen kuin vaan odottaa kärsivällisesti sen aallon että tulevat sun luo ja sitten jatkaa etenemistä. Strategisuus tuossa kaukana.

Minulle MW5: merchenaries on arcade setti aidosta MechWarrior maailmasta. Ja sen kyllä huomaa ihan pelatessa. Toisaalta ihan kivaa mättöä.

Sain just hommattua Pheonix Hawk PXH-1:sen ja tuolla on kieltämättä hauska mellestää taistelukentällä. Arcadea tuo on ja saa juosta avottomasti ympäriinsä. Käskyttää vaan välillä tota ai:ta pysymään tietyssä gridissä niin hyvä tulee:


Sori räntti.

Tässähän ei ole clan mechiä ja eikös ne ole paljon edistyneempiä kuin esim inner sphere mechit
 
Jos tässä pelissä on vain inner sphere tekkiä niin olisiko se syy miksi on rajoittuneempi nuo mechit ?
Kyllä mä ite veikkaan että Piranha Games ottanu ihan tarkoituksella tämän simppelimmän linjan ja vedon MW5: merchenariessissa. Ne tietää kyllä tasan tarkkaan kuinka noi mechit toimii ja mitä osia niihin voi iskeä. Tää ei ole faneille välttämättä mieleen, mutta kyllä se täytyy myöntää että noi taistelutilanteet ja toiminta on ihan kivaa viihdettä, että siinä ne on onnistunu: suoraviivasempaa settiä ja actionia.
 
Paljon kamppeista on Lostechiä silloin mihin peli sijoittuu, AMS esimerkiksi on pelissä mutta ei löydy kuin joistain hero-mecheistä tai rarena kaupasta. Mitä taas tulee moottorien kustomointiin ja aseslottien toimintaan, se on ärsyttänyt kyllä itseänikin. Large slottiin pitäis pystyä laittamaan useampi small/medium-ase esimerkiksi.

Mechien fiksaus conflict zoneilla ei juuri hidasta menoa pelin alussa, mutta kun etenet heavyihin/assaultteihin ja conflict zonen pelkkä penalty korjaushintaan on yhdelle mechille jo luokkaa 100000+ c-billiä, niin kyllä se pitää lähtä kohti industrial zoneja fiksailemaan. Penaltit nousevat alun paristakymmenestä prosentista sinne 100%:n kieppeille vikkelästi, joissain paikoissa on semmoisia mukavia 300% penaltyjäkin. Mun sen suuremmin taktikoimatta pelaaminen levelillä 11 on sitä että conflict zoneen tekemään 2-3 tehtävää, ja sitten mechit paskana pois korjailemaan. Matkustuskulut ovat samaa luokkaa kuin parin pahemmin turpaan ottaneen mechin penaltyt conflictialueella (ja AI onnistuu usein menettämään raajoja).
 
Viimeksi muokattu:
Eihän MWO:kaan toteuta kustomointia oikein, sillä alkuperäisessä lautapelissä ei ollut mitään hardpointteja, ja koko Centurionin sai täyteen vaikka small lasereita niin kauan kuin critical slotteja ja tonneja riitti. MW5 vaan tekee vielä tiukempaa linjaa kuin MWO. Hyvänä puolena iso lauma eri mechejä ei ole lähestulkoon toistensa kopioita, kuten MWO:ssa. Pelissä on myös XL moottorit niissä varianteissa, joihin sellainen tehdasvarustuksella kuuluu, samoin kuin endo steel structure ja ferro fibrous armor. Niitä ei vaan voi asentaa mecheihin, joista ne puuttuu.

Tuo hubeihin matkaaminen järkevöityy myöhemmin, kun korjaussummat kasvavat pelin edetessä.

Rappusia ei tarvitse juosta ylös. Siitä tietokoneelta mikä on heti vieressä kun tehtävä loppuu, voi hoitaa kaiken. Tai sitten painaa vain tabia ja pääsee samaan valikkoon mistä tahansa aluksen kyydistä.
 
Yksi syy voi olla myös se että on haluttu saada peli vetoamaan myös enemmän kasuaalipelaajiin kuin tehdä peli pelkästää hardcore faneille.

Itse olisin halunnut kyllä enemmän muokkausvaihtoehtoja tyyliin Roguetech modi
 
No onneksi Piranha Games ei ole vetänyt loren kanssa ihan noin tiukkaa linjaa mitä customoinnin suhteen, niin pääsee "rullaamaan" noilla "myöhemmin" julkaistavilla uusilla mecheillä :D

Esimerkiksi, BattleTechWiki:ssä olevien tietojen mukaan (jos siihen on luottaminen) Mauler julkastiin vuonna 3048 ja kyseinen mechi löytyy MW5 Merchenaries:sta, jossa mun pelikellon mukaan tällä hetkellä eletään vuotta 3021. MWO:n kello puolestaan taitaa sanoa, että siellä eletään vuotta 3058.

Edit: Kiitos kun selvensitte tuota industrial zone / conflict zone että tuohon tulee parempi järki sitten pelin myöhemmässä vaiheessa tuntuvien penaltyjen kanssa. Ja @Divvy :lle kiitokset tab:n käytöstä (ettei tarvi juosta rappusia), jäänyt kokonaan huomaamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Luulen että Piranha on halunnut vetää enemmän kasuaaleja pelin puoleen, vähän niinkuin allekirjoittanut. Mulla ei oo kauheasti mitään pohjia huudella mistään MW-universumin saloista, aikajanoista tai mistään muustakaan. Muistot on kullannu 90-luvun lopun / 2000-luvun alun mekkirymistelyt, ja halusin tältä peliltä oikeastaan vain että pääsee isolla tappokoneella huristelemaan pitkin tantereita ja ampumaan tykeillä/lasereilla toisia isoja tappokoneita päreiksi. Ja siinä peli toimittaa muuten ihan hyvin, mutta oman lancen AI on mielestäni todella luokaton ja tilannetta tavallaan pahentaa se että niitä ei voi oikein monipuolisesti käskyttääkkään. Seuraa ja Seiso Tuolla, siinäpä ne. Vie oikeastaan pelihaluja jo pois, kokeiltiin viikonlopulla cooppina ja se oli todella hauskaa rymistelyä.


Mutta jos peli ei tämmöisenään miellytä niin luulen ettei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon, ehkä vielä kannattaa kuitenkin pidättäytyä ostamasta ja katella mitä modituen lisääminen tuo helmikuusta lähtien. Modituen myötä luulen että on hyvä sauma käydä ns. "skyrimit", eli peliin tulee valtava määrä lisäsisältöä, niin aktiiviselta ja innokkaalta fanikunta esim. redditissä vaikuttaa. En epäile etteikö MW-simufaneja jo kuumottele päästä työkaluihin käsiksi jotta saadaan kustomoitua viimeisinkin nippeli ja nappeli, ja lore-intoilijoita varmaan syyhyttää päästä päivän tarkkuudella rajailemaan mechien ja aseiden "saatavuuksia" tai mitä hittoa nyt kukin haluaa.
 
Mutta jos peli ei tämmöisenään miellytä niin luulen ettei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon, ehkä vielä kannattaa kuitenkin pidättäytyä ostamasta ja katella mitä modituen lisääminen tuo helmikuusta lähtien. Modituen myötä luulen että on hyvä sauma käydä ns. "skyrimit", eli peliin tulee valtava määrä lisäsisältöä, niin aktiiviselta ja innokkaalta fanikunta esim. redditissä vaikuttaa. En epäile etteikö MW-simufaneja jo kuumottele päästä työkaluihin käsiksi jotta saadaan kustomoitua viimeisinkin nippeli ja nappeli, ja lore-intoilijoita varmaan syyhyttää päästä päivän tarkkuudella rajailemaan mechien ja aseiden "saatavuuksia" tai mitä hittoa nyt kukin haluaa.

Toivottavasti vaan modiframework tarjoaa riittävän laajan pääsyn pelin sisältöön eikä rajoitu pelkästään turhanpäiväiseen ulkoasun säätämiseen.
 
Toivottavasti vaan modiframework tarjoaa riittävän laajan pääsyn pelin sisältöön eikä rajoitu pelkästään turhanpäiväiseen ulkoasun säätämiseen.

Nooh, siinä voi vielä kulua 'tovi' koska epic-storessa ei ole mitään modihärveliä (steamworks jne), ja mw5mercs on epicin exclu. Joten ensin pitää odottaa että epicstoreen tulee modituki, ja sitten piranha pääsee julkaisemaan modityökalunsa. Tai näin olen ymmärtänyt että homma menee.

Pelin FAQ:ssa lukee näin, ja tämän suuntaista mantraa näkyy toistettavan redditissä:

MW5mercs_modituki.PNG


*edit*

Ja tästä siis toi oma arvioni, että varmaan helmikuussa jotain tarkempaa inffoa on modituesta tullut ja/tai se on jo tullut. Koska kaikkialla puhutaan 'alkuvuodesta' ja 'pian pelin julkaisun jälkeen'. Jos menee pitkälle kevääseen tai kesään, niin olen kyllä pettynyt.
 
Minulla on MWO:n puolelta hyvät kokemukset Piranha Gamesista ja kokemusteni mukaan he kuuntelevat omia fanejaan. En todellakaan ole heittämässä kirvestä kaivoon, vaikka tuossa kirjoittelinkin oman palautteeni liittyen mechien kustomointiin.

Olen viime päivinä koukuttunut aika pahasti pelailemaan MW5: mercciä. Eilen törmäsin sattumalta Hero Hunchbackiin, jolla tehdaslähtöisesti double heat sinkit, gauss rifle, 1x s.laser ja 2x mp.laserit ja SRM6set (HBK-GI). Moottorista MW5 ei kerro mitään mutta nopeus täsmää wikipedian 200 XL:ään joka tehdaslähtöisesti kuuluukin sille. Tuolla "Grid Iron":lla on mukava sulatella noita pikku vipeltäjiä. Kustomoisin sen mielelläni nopeammalla moottorilla kulkemaan 80 kph.

Vaikka randomisti etsittynä joku tämmöinen buildi Grid Ironille:
sshot-21.png

Tykkään kovasti myös manuaalitallennuksista erityisesti, kun tekee ratkaisuja ja peliliikkeitä kartalla alueitten koluamiseen. Suomikin on tuolla jollain tavalla myös edustettuna (saaremaa ja helsingfors :rofl: ):

saaremaa.png
 
Pelin alussa (olikohan harjoitteluvaihe) oli tehtävä, jossa piti etsiä varastorakennuksesta laatikkoja ja lootata ne. Nyt itse pelissä tuollaisia tehtäviä ei ole tullut vastaan vielä yhtään. Oletteko törmänneet?
 
Pelin alussa (olikohan harjoitteluvaihe) oli tehtävä, jossa piti etsiä varastorakennuksesta laatikkoja ja lootata ne. Nyt itse pelissä tuollaisia tehtäviä ei ole tullut vastaan vielä yhtään. Oletteko törmänneet?
Tuossa tutoriaalissa on itseasiassa ja mun mielestä kaksi hämmentävää tehtävää/juttua. Yksi on nuo varastorakennuksen laatikot ja itse olen olettanut, että peli vain opetti sut siihen että tuolla ympäri planeettoja olisi noita lootattavia laatikoita jotka ilmestyy sinne tänne. Taistelun tiimellyksessä en tosin ole törmännyt näihin salvage-crateihin, enkä erillisiin salvage-missioneihin.

Toinen on tuo "Repair station" johon alkupään tehtävät ohjas pelaajan. En ole toistaiseksi nähnyt näitä 'mechien korjaus-asemia' kentissä tai sitten keskityn liiaksi vihujen tappopuuhiin, ja jäänyt huomaamatta.

Veikkaisin, että kyseessä on joitain mekaniikkoja, jota ei ole toistaiseksi impementoitu MW5:mercciin, kun piti saada purkista pihalle määräaikoihin mennessä. Sama mitä joku tässä keskustelussa taisi mainitakin, ettei ole nähnyt toistaiseksi yhtäkään mech-vihu-varianttia, joka käyttäisi tuolla taistelutantereella jump-jettejä.

AI:ssa on myös puutteita ja jotenkin uumoilisin (tai siis: toivon), että tähän tulee fixi myös. Esim. osassa noista Assasination -tehtävissä se sun kohde partioi pienellä alueella liikkuen ees taas yhdessä ja samassa spotissa siitä huolimatta että räimit sitä sydämesi kyllyydestä.

Kun puolestaan osa noista assasination kohteista vaan jotenkin nuuskasee sut ja höökii heti päälle pyörimään sitä rundia sun ympärillä. Ja samaa voi sanoa muistakin vihuista. Yleensä nuo pikku vipeltäjät (tankit ja light mechit) on semmosia että ne vaan tulee sun luo ilman sen kummempaa itsesuojeluvaistoa.

Eli joku on/off AI häsmä tuossa on jota ei ole kunnolla valjastettu käyttöön. Tuota kun aattelee tarkemmin niin vihujen AI tuntuu olevan karikatyyrisesti sanottuna vastaavalla tasolla kuin Doom 1995:ssa: ne joko pysyy "paikoillaan" tai tulee "iholle". :D Tosin, defence missioneissa ja tietyissä tilanteissa niillä tuntuu olevan jotain älyä: eka kohde vihu-mechillä on se tukikohta jota yrität suojella, ja aggrotat sen tulemaan sun kimppuun ampumalla. Aggrot sitten vähän vaihtelee etäisyyksistä ja tuotetusta damagesta riippuen - sun ja sun lance -kavereitten välillä.

Luotetaan kuitenkin Piranha Gamesiin / tai modaajiin, että nämä kaikki tähän asti nähdyt puutteet korjataan / modataan lähitulevaisuudessa.

EDIT: joitian pieniä lisäilyjä.
 
Viimeksi muokattu:
PGI mainitsi tän viikon jossain streamissään että modityökalut on valmiit ja voitaisiin julkaista jo nyt jos saavat Epicin jonkin hyväksynnän niille. Jos ei kerkeä ennen joulua niin tammikuulle lupailivat sitten. Meinannee että ei olisi Steamin tavoin suoraan EGS:n kautta toimiva jakelualusta, vaan 3rd party-saiteilta itse asennettavia kikkareita (kuten steamissäkin ennen workshoppia).

Samassa puhuivat jatkavansa parannuksia vihollisten spawnimekaniikkoihin, joihin tulikin jo tän viikon pätsissä jotain säätöä. Edelleen kuitenkin siis tulevat poksahtamaan tyhjästä maailmaan kun pelaaja triggeröi jonkin ehdon, mutta sentään poksahtaisivat vähän kauemmaksi kuin parikyt metriä selän taakse :lol: Spawnaaminen lennosta lienee proseduraalisten tehtävien takia tehty päätös, vaikka se ärsyttääkin ajatuksena. Toivottavasti löytävät sopivan balanssin.
 
Mukavaa ja rauhaisaa joulunaikaa kaikille! :happy:

Onko muuten porukka kuinka löytäny omia lempparimechejään tuolta? Ja paljonko on pelitunteja kertynyt?

Epic Games launcheri kerää noita pelitunteja, mutta tarkemman ajan saa suoraan tuolta save -filukasta. Surffaa vain kohtaan:
Koodi:
%localappdata%\MW5Mercs\Saved\SaveGames
Jonka alta löytyy E0EE88XXXXXX -niminen kansio. Sieltä avaa "Campaign.json" -tiedoston notepadiin ja katsoo alimman saven, niin tuolla pelitunnit on kerätty sekunnin tarkkuudella. Mulla pelitunteja savefilukan mukaan 175010 s eli 48,6 h. Reputation 11 menossa ja olen enemmänkin jumahtanut tekemään noita random tehtäviä.

Lempparimechinä mulla on edelleen tuo Pheonix Hawk PXH-1. Hunchback (HBK-GI) mulla vaihtui Grasshopperin Hero varianttiin (GHR-MJ) sekä lemppareihin kuuluu nykyisin myös mechien sulattaja Catapult Butterbee 4x SRM6:sten kanssa (CPLT-BB). Rifleman on myös kova 2x LB 10-X AC haulikkojen kera lähietäisyydellä.

Oon huomannut että AI on parhaimmillaan hitaasti ampuvien aseiden kanssa kuten AC/20 ja PPC:t. Tuo Butterbee on ihan kamala AI:n käsissä :D

Demolition ja Raid tehtävät menee välillä ihon alle. Tuo peli lykkää välillä niin älyttömästi kamaa niskaan että oksat pois. Ne on aika usein helpoin suorittaa ihan yksin nopealla mechillä jotka onkin läpi alta 3 minuutin; eikä ole koko lancea tarvitse korjauttaa ja säästyy c-billsejä.

Demolition tehtävä spiderillä:

Jääny MWO:sta selkärankaan että pitää torsoa rotatoida sisääntulevan damagen jakamiseksi ympäri torson.


@Kapteeni_kuolio lisäsin sut tuonne MW5:seen kaveriksi (Carnaga:lta tuli pyyntö), että jos joskus satutaan olemaan online samaan aikaan ;)
 
Itse paukutan rep 12-13 randomeita nyt, eli assaulttitasoa painorajoituksen mukaan. Tiimikavereille olen myös päätynyt PPCeihin ykkösvalintana. Osaavat napsia niillä todella kaukaa tankit ja helikopterit, ja toimivat myös lähempääkin toisin kuin LRM:t. Gauss rifle on niille hyvä myöskin mutta hinnan ja saatavuuden takia ei niin hyvä idea...

Ilmeisesti AI pyrkii sille etäisyydelle vihusta kuin mikä on sen lyhimmän etäisyyden ase. Siksi napsin SRM:t, small laserit sun muut pois, ja AC20:n sijaan annan mieluummin AC10:n. Ei harmita niin paljon jos sattuu hajoamaan, ja AI osaa pitää paremmin etäisyyttä.

Itse olen käyttänyt enimmäkseen Orion ON1-V:tä, joka siis on yksi perusvarianteista. Koitin pelata jonkun matkaa Highlanderin hero- ja normi-versioilla mutta kädet levisivät suunnilleen aina :mad: Eikä niitä voi AIllekaan antaa kun tulevat puolikkaina takaisin... AI:lle Awesome ja perus-Atlakset toimivat minusta hyvin kun kalliimmat aseet saa torsoihin ja tilaa riittää pitkän matkan aseisiin.

Pitäisi löytää joku omaan pelityyliin sopiva useammalla ballistic slotilla varustettu nopeahko heavy/assault että sais myös tuon 2x LBX 10 käyttöön. Pitänee tsekata tuo Rifleman. :tup:
 
Onkos muuten ketään löytäny noita double heatsinkkejä myynnistä mistään? Aika massikeisari saa olla jos niitä saa vaan noista heromecheistä, taino jos tietenki metsästää vaan jotain light/medium mechejä missä niitä on ku ne nyt kuitenkaan niin paljoa maksa. Tai sitten vaan tulee otettua liikaa osumaa ja rahat uppoo korjauksiin :D. Tai sitten missannu jotain ja pahasti.
 
Onkos muuten ketään löytäny noita double heatsinkkejä myynnistä mistään? Aika massikeisari saa olla jos niitä saa vaan noista heromecheistä, taino jos tietenki metsästää vaan jotain light/medium mechejä missä niitä on ku ne nyt kuitenkaan niin paljoa maksa. Tai sitten vaan tulee otettua liikaa osumaa ja rahat uppoo korjauksiin :D. Tai sitten missannu jotain ja pahasti.
Kaikissa heroic mecheissä ei sitten tule edes tota double heatsinkkiä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 375
Viestejä
4 536 216
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom