Mausteet ja yrtit

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Ensin meinasin nakata asian pieniin kysymyksiin, mutta sitten tajusin, että aiheen ympärillä riittää kyllä keskusteltavaa.


Sahrami
Avaan ketjun kysymällä, että mistä saa laadukasta sahramia (crocus sativus)? Ostin joskus markkinoilta 1g ja se riitti muutaman vuoden. Nyt olisi tarkoitus ostaa lisää ja haluaisin panostaa sen laatuun Meiran markettipussin sijasta. Itiksessä on myynnissä "Aito iranilainen sahrami 4.90€/g". Mutta en koskaan ole assosioinut sahramia ja Irania keskenään. Netistä löytyi kuitenkin, että: "Sahramin tuottajamaita ovat Espanja, Kreikka, Intia, Iran, Ranska ja Turkki."

Sahramihan on todella tehokas sekä maustamaan että värjäämään kastikkeet, marinadit ja dipit. Jotkut muorit käyttävät sitä myös leivonnaisten maustamiseen, mutta tässä käytössä se menee mielestäni hukkaan. Lihan, etenkin lampaan ja vaalealihaisten kalojen kanssa sahrami toimii erinomaisesti.

Sahrami on oman kokemuksen perusteella ns. "avautuva mauste". Vaatii siis lämmitystä, jotta mausteen aromit pääsevät valloilleen. Aloitteleva kotikokki tuleekin monesti laittaneensa liikaa sahramia ruokaan, sillä tarvittava määrä on todella pieni ja tämä selviää vasta kun mauste on auennut. Tästä seuraa ruoassa / leivonnaisessa esiintyvä epätyypillinen makumaailma, joka saa monet tuomitsemaan sahramin.


Kertokaa omista kokemuksistanne mausteiden ja yrttien maailmassa. Onko hiljattain tullut vastaan uusia, mielenkiintoisia makuelämyksiä? Netti on pullollaan kotikokkireseptejä ja -niksejä, joissa mausteita ja etenkin yrttejä käytetään väärin. Kuuntelen siis mieluummin asialle vihkiytyneiden kokemuksia, suosituksia ja perusteluita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Yrttejä oikeastaan käytän aika paljon. Korianteria ehkä eniten nykyään, mutta timjami, rosmariini, minttu, basilika nyt menee kanssa. Rosmariini yleensä yhdistetään tummaan lihaan, mutta eilen grillasin rosmariinilla marinoitua possun sisäfilettä ja ai että oli hyvää. Persilja taitaa olla nykyään aika aliarvostettu yrtti, se kuitenkin maustaa monen ruoan, tai antaa viimeisen silauksen tjs kun roiskasee persiljasilppua päälle.
 

Verity

Mitä häh?
Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
340
Itsehän olen maustamisessa oikeasti aika onneton, mutta kiinnostusta löytyisi oppia lisää. Kaapista löytyy lähinnä ihan perusmausteita (suolaa, erilaisia pippureita, joitain maustesekoituksia). Tuoreyrttipuolellakin osaaminen rajoittuu muutamaan erityistapaukseen (kalalle tilliä, minttua nojitoon ja korianteria pico de galloon). Jos joku tietää esim. hyviä nettisivustoja, joilla käsitellään nimenomaan tätä puolta niin linkkejä mielelläni ottaisin vastaan. Toinen juttu, mikä kiinnostaisi, on tuoreyrttien kasvattaminen kotona, josta olisi myös kiva kuulla kokemuksia.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Toinen juttu, mikä kiinnostaisi, on tuoreyrttien kasvattaminen kotona, josta olisi myös kiva kuulla kokemuksia.
Osta marketista tuoreyrttipuska ja ala kastella sitä kotona. Säilytä ikkunalla tai muussa aurinkoisessa paikassa.
 

gb1

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
208
Yrtit ja mausteet tulee nykyään ostettua yhdeksän kertaa kymmenestä lähi-itäläisten ja aasialaisten pyörittämistä kaupoista. Monessa paikassa saa euron/nippu korianteria, oikeasti maukasta minttua, timjamia, basilikaa, rosmariinia ym. Ja näiden nippujen rinnalla kitukasvuiset Järvikylän ruukut jää auttamatta kakkoseksi maun ja määrän puolesta - tuli mitattua keittiövaa'alla lehtipaino etnisen kaupan euron tuorekorianterinipusta ja kahden euron S-Marketin ruukkukorianterista sillä tuloksella, että nipussa oli painoa noin 3.5 kertainen määrä ja silmämääräisesti varsinkin basilikassa, vahvassa mintussa ja rosmariinissa etu on etnisten kauppojen suuntaan vielä suurempi.

Alkaa kotitekoiselle pestolle ym. tulla kumman paljon hintaa jos pitää viisi ruukullista markettikamaa ruveta blenderiin työntämään yhtä satsia varten..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Tuli taas piipahdettua kauppakeskushelvetissä ja tottahan sitä pitää mennä aina Flying Tigeriin ja Normaliin mausteostoksille. Noissa on kyllä hyvä hintalaatusuhde ja saa vähän erikoisempiakin sekoituksia. FT tosin on supistanut todella rajusti maustepuolta, mutta Normalissa oli sentään aika hyvä, ja euron per pussi ja sitten joku kastikesetti lähti neljällä eurolla mukaan. Saa nähä miltä ne maistuu..
 
Liittynyt
10.05.2022
Viestejä
131
Ai täällä on tällainenkin lanka. Olisi tuo oma off topic sopinut sitten varmaan paremmin tänne, mutta olkoon nyt siellä missä keskustelu heräsi ja viisaammat siirtäkööt, jos näin parhaimmakseen katsovat.

Kyllähän nuo ns. normi kauppojen maustevalikoima aika usein herättää lähinnä surkuhupaista myötähäpeää, siinä missä peruseinesten ja normi lounaspaikkojenkin maustamiset. Nykyään kun aikaa on, niin tulee tehtyä enimmäkseen ruuat itse kotona ja vaikka itse kehu vähän haisisikin, niin väitän käsi sydämellä, että jää kyllä moni ravintolakin kakkoseksi.

Käyttämäni yrtit tulee kesäisin pääsääntöisesti omalta kasvimaalta ja mausteet juurikin noista etnisista puodeista. Ulkomaanmatkoilta tulee kanssa aika paljon mausteita tuotua, mitä nyt laatu viinien ja vaikeasti kotimaasta hankittavien viinasten kylkiäisiksi laukkuun mahtuu.

Kyllä tässä iän karttuessa on tullut huomattua, että hyvän ruuan salaisuus pilee kärsivällisyydessä ja hyvissä raaka-aineissa.
Valitettavasti vaan täältä pohjolan perukoilta on monesti vaikea saada tiettyjä etelän herkkuja laadukkaina tai ainakaan järki hintaan. Ehkä peiliin sopisi katsoa sen verran, että tulee usein liian vähän käytettyä niitä laadukkaita kotimaisia raaka-aineita, joita on kyllä saatavilla, kutem esim. kalaa, mutta aika kovissa hinnoissa nuokin tuolla kaupan tiskillä pyörii. Terveys kun ei tällä hetkellä anna myöden, että kävisi itse raaka-aineet luonnosta hakemassa joka tietysti olisi se ideaali. Se meinaan se järvilohi tai ihan tavallinen abborakin maistuu ihan erilaiselta kun sen on käynyt itse pyytämässä ja maustanut itse kasvatetuilla yrteillä, jostain peuran paistista nyt puhumattakaan.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Kerääkös täällä kukaan villiyrttejä?

Minulla on tapana kesällä kerätä vuohenputkea ja siankärsämöä talvikäyttöä varten. Kumpikin sopii mielestäni hyvin pataruokiin, joita syön käytännössä vain talviaikaan, joten tuorekäyttö on sitten vähäisempää. Lisäksi kerään kangasajuruohoa (villitimjami).
Tiedän, että Suomen luonnossa on vaikka kuinka muitakin käyttökelpoisia maustekasveja, mutta vielä en ole uskaltanut kaikkia kokeilla. Lajitunnistuksen kun pitäisi olla kohdillaan. Vinkkejä?
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
224
Kerääkös täällä kukaan villiyrttejä?

Minulla on tapana kesällä kerätä vuohenputkea ja siankärsämöä talvikäyttöä varten. Kumpikin sopii mielestäni hyvin pataruokiin, joita syön käytännössä vain talviaikaan, joten tuorekäyttö on sitten vähäisempää. Lisäksi kerään kangasajuruohoa (villitimjami).
Tiedän, että Suomen luonnossa on vaikka kuinka muitakin käyttökelpoisia maustekasveja, mutta vielä en ole uskaltanut kaikkia kokeilla. Lajitunnistuksen kun pitäisi olla kohdillaan. Vinkkejä?
Maitohorsmaa kannattaa kokeilla, toimii aika lailla parsan tapaan. Pitää vaan kerätä pienenä ennenkuin kukkii tai lehdet kasvaa, eli aikalailla alkukeväästä.
Nokkosta tulee itellä myös kerättyä jonkun verran ja kerkkiä (tarvii maanomistajan luvan)
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
682
Mitens ihmisillä erilaiset pippurit maistuu? Itse siirryin käyttämään valkopippuria, kun ei oikein musta tai vihreä tuntunut maistuvan ja poltteet oli liika epämukavia omaan makuun. Törmäsin sitten tähän blogiin, jossa puhuttiin punapippurista. Tilasin sitten joulun alla tätä myllyllisen ja käyttänyt sitä kokeilumielessä. Ehkä kalan kanssa toiminut parhaiten tähän mennessä. Joskus valkoa ja tuota pistän yhdessä ja aika maukasta lopputulosta ollut. Toisaalta omat makunystyrät ei ole niin hienostuneet, että maun erottaisin selkeästi.

Miettiny sitten, onko järkeä investoida kalliimpiin pippureihin, vaikka olisiki sitä valkopippuria? Onko niillä eroa markettitavaraan?
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Olen kasvattanut siemenestä monenlaista mausteyrttiä. Kaikista niistä timjami vei voiton. Maustepurkissa myytävä timjami ei ole sinnepäinkään itse kasvatetun rinnalla. Näissä kahdessa on niin valtava ero, että olen alkanut epäilemään, että maustepurkkitimjami ei ole timjamia. Itsekasvatettu timjami on todellakin hyvää ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille. Ei ole vaikea kasvatettava muuten kuin että vaatii kasvivalon talvella. Toisaalta, kaikki itsekasvatettava vaatii kasvivalon talvella.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Kerääkös täällä kukaan villiyrttejä?

Minulla on tapana kesällä kerätä vuohenputkea ja siankärsämöä talvikäyttöä varten. Kumpikin sopii mielestäni hyvin pataruokiin, joita syön käytännössä vain talviaikaan, joten tuorekäyttö on sitten vähäisempää. Lisäksi kerään kangasajuruohoa (villitimjami).
Tiedän, että Suomen luonnossa on vaikka kuinka muitakin käyttökelpoisia maustekasveja, mutta vielä en ole uskaltanut kaikkia kokeilla. Lajitunnistuksen kun pitäisi olla kohdillaan. Vinkkejä?
Keväisin/kesäisin järjestetään kursseja näiden keräilemiseen. Omiin silmiin osunut ainakin näitä, mutta en nyt kyllä muista että missä. Ehkä paikkakunnan lehdessä/nettisivuilla/metsänhoitoyhdistuksen tiedotuskanavissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Nokkonen nyt ollut useampana vuonna keväinen perinne. Aivan mahtava korvaamaan pinaatin esim. vohveleissa.
Nokkosvohvelit, kylmäsavulohi ja keitetty kananmuna aiettä.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
362
tilli,persilja,meirami,lipstikka semmosia mitä alkanu taas käyttämään reilummin. lipstikka ainakin helppo kasvattaa, senku tökkää maahan niin se villiintyy ja yhen kesän sadon kun harvestaa ja kuivattaa niin riittää pitkäks aikaa, sopii liharuokiin ja varsinkin keittoihin mainiosti.
Kuivatukseen kannattaa valita semmonen tila ja ajankohta että voi tuulettaa, meinasin tukehtua ku oli kuivuri täynnä ja aromi valtasi talon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 986
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom