Matkapuhelimen korjaaminen - itse ?

ImBanned

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2021
Viestejä
117
Kaivoin pöytälaatikosta vanhan Samsung S8:n josta putoamisen seurauksena on etulasi pahasti säröillä. Näyttö kyllä toimii, akku hyvä, kosketus toimii ja laite toimii kaikilta osin mutta on "hieman epäesteettinen". Tuli mieleen että näihin myydään parilla kympillä vaihtolaseja. Onko kenelläkään kokemusta näytön itse vaihtamisesta?

Esimerkiksi tämä: Samsung Galaxy S8 / S8 Plus Näytönlasi ja työkalut (20,95€)
Tuo ei tietenkään ole mitään gorilla-lasia. Todennäköisesti jotain PVC-muovia joka naarmuuntuu jo pelkästä uloshengityshöyrystä mutta parempi sekin kuin säröllä oleva.

Vaihdattaminen maksaa monta kertaa enemmän kun uuden puhelimen osto. Näyttää olevan vaihdattaminen luokkaa 200€ jolla saa jo paremman ja modernimman uuden luurin joten ei ole kannattava operaatio. Mutta itse tekemällä voisi juttua kokeilla. Tästä saisi hyvän luurin 4. varaluuriksi ja ei ole iso vahinko jos operaatio mene pieleen.

Youtubessa on jotain ohjeita miten lasi vaihdetaan mutta onko joku oikeasti vaihtanut itse lasin. Oliko operaatio hankala ja onko nuo youtuben videot "kaunisteltuja"?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
412
Kaivoin pöytälaatikosta vanhan Samsung S8:n josta putoamisen seurauksena on etulasi pahasti säröillä. Näyttö kyllä toimii, akku hyvä, kosketus toimii ja laite toimii kaikilta osin mutta on "hieman epäesteettinen". Tuli mieleen että näihin myydään parilla kympillä vaihtolaseja. Onko kenelläkään kokemusta näytön itse vaihtamisesta?

Esimerkiksi tämä: Samsung Galaxy S8 / S8 Plus Näytönlasi ja työkalut (20,95€)
Tuo ei tietenkään ole mitään gorilla-lasia. Todennäköisesti jotain PVC-muovia joka naarmuuntuu jo pelkästä uloshengityshöyrystä mutta parempi sekin kuin säröllä oleva.

Vaihdattaminen maksaa monta kertaa enemmän kun uuden puhelimen osto. Näyttää olevan vaihdattaminen luokkaa 200€ jolla saa jo paremman ja modernimman uuden luurin joten ei ole kannattava operaatio. Mutta itse tekemällä voisi juttua kokeilla. Tästä saisi hyvän luurin 4. varaluuriksi ja ei ole iso vahinko jos operaatio mene pieleen.

Youtubessa on jotain ohjeita miten lasi vaihdetaan mutta onko joku oikeasti vaihtanut itse lasin. Oliko operaatio hankala ja onko nuo youtuben videot "kaunisteltuja"?
Kyllähän noita pystyy vaihtamaan itse jos vähänkään meisseli pysyy kädessä ja malttaa vaikka katsoa pari videotutoriaalia. Veikkaisin että suurimmat ongelmat ovat lasisen takakannen irroituksessa mikäli se tarvitsee näytönvaihtoa varten irroittaa. On nääs monesti liimattu kiinni ja vaatii lämpöä ja jotain työkaluja mitä työntää lasin ja rungon väliin.

Sitten nuo näytöt. Kannattaa katsoa vähän mitä ostaa. Esim Iphone 12-mallit joissa on oled näyttö. Markkinoilla on monenlaatuisia näyttöjä jopa aivan eri paneelitekniikoille (lcd) ja oledejakin löytyy useamman hintaisia ja laatuisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Eipä siinä vaihdossa mitään ihmeellistä ole. Kuten jo huomasit niin youtubessa videoita millä pääsee jo pitkälle. Ja jos tuntuu että se video on kaunisteltu, niin kato toinen video siitä samasta luurista.
Useasti noi työkalut mitkä tulee mukana riittää mainiosti siihen vaihtohommaan.
Nyt en tarkkaa mallia muista, mutta jotain piti lämpätä kuumailmapuhaltimella(systerin föönillä), että lähti liimaukset irti nätisti.
Ja jos pari kymppiä maksaa korjaus verrattuna siihen että luuri makaa jossain laatikossa odottamassa ser-paikkaa, niin mitä siinä testauksessakaan menettää?
 
Liittynyt
21.01.2018
Viestejä
5
Pelkkä lasin vaihto ei ole kyllä näihin nykynäyttöihin todellakaan enää pikkuhomma (varsinkaan kaarevareunaisiin). Koko näyttöpaketti laseineen vaihtuukin sitten jo huomattavasti helpommin, mutta hintaa tulee touhulle sitten moninkertaisesti.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
oman kokemuksen perusteella nuo valmiit liimat ei kestä, parempi ostaa tuubitavaraa ja liimata niin pysyy paremmin. Tahtoo nuo silti aina ruveta irvistämään reunoista. Ikävä sitä aikaa, kun takakuoren sai repäistyä irti ja vaihdettua akku. Imho liimatut lasikannet on ihan perseestä, sillä ei ole mitään väliä minkä näköinen se takapuoli on kun kuitenkin pakko käyttää suojakuorta. Toivottavasti Fairphone:n kaltaisia tulisi lisää isoilta valmistajilta.
 

Larske

Maataistelija
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
356
Useampi kymmenen näytön, akun, latausportin yms. vaihtoa on tullut itse tehtyä. Nyt en ole enää kohta pariin vuoteen, kun puhelimien rakenteet monimutkaistuu ja on hankalampaa saada yhtä hyvää, laadukkaat osatkin on koko ajan hintavampia. Kiinnostuskin vähän hiipunut. Uudemmat Appletkin valittaa ei-OEM näytöstä yms. muutoksia mitä näihin nyt on tullut.

Pelkkää näytön lasia en ole koskaan vaihtanut. Joko näyttö+lasi-setti tai jopa näyttö+lasi+runko-setti, johon komponentit kiinnittyy, ja on helpompi kasata. B-8000 nimistä liimaa on tullut käytettyä ja ajanut asiansa. Jotakin todella ohutta ja kapeaa "teippiäkin", en muista nyt merkkiä ja mallia mutta hyvin piti ruudut. Liimapintoja putsattu vahvalla isopropyylialkoholilla. Pääasiassa iFixitin ohjeista ja teardowneista otettu oppia. Liimoja lämmittäessä kannattaa olla kärsivällinen, niin pääsee helpommalla.

ETradeSupply-verkkokaupasta on tullut tilattua paljon varaosia. Alkuun tilailin Ebaysta, Aliexpressistä yms. mutta kyllästyin huonoon laatuun ja mittavirheisiin, muutaman kerran jopa suoraan paketista viallisiin osiin. ETS:stä Grade S ja S+ -laatuiset varaosat ovat osoittautuneet päteviksi ja ovat aina sopineet paikalleen. Ainakin aikoinaan sai ruutuja pikkuosat ym. valmiiksi kiinnitettynä, oikein helppoa ja vastasivat alkuperäistä. Toki puhelinkohtaiset osat kuten sormenjälkitunnistimet pidettävä alkuperäisinä, jos haluaa että toimii jatkossakin.

Postikulut ETS:ssa on näyttäneet ainakin kasvaneen viime kerrasta. Parista muustakin kaupasta olen laadukkaita osia aina saanut, takuut pelanneet jne., muttei tule nimet juuri nyt mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Vieläkös löytyy vanhoja nokialaisten korjaajia? Tuli näin joulun aikaan joku fetissi alkaa elvyttämään vanhoja kunnon rautoja. Puhelimia ainakin E72, 6110 pari kipaletta,7110 joka ei löydä kenttiä.... Jos jollain tietoa, mielenkiintoa tai vinkata joku pätevä korjaaja niin olisi hienoa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 174
Postikulut ETS:ssa on näyttäneet ainakin kasvaneen viime kerrasta. Parista muustakin kaupasta olen laadukkaita osia aina saanut, takuut pelanneet jne., muttei tule nimet juuri nyt mieleen.
Voisiko olla tämä Samsung-parts.net - Authorized distributor of Samsung spare parts Onko kukaan tilannut tuolta? ETS:ssä näyttäisi kyllä olevan reilusti halvemmat hinnat.

Koitan korjata äidin Samsung Galaxy S6 Edgeä, kun hän on tykästyny siihen, vaikka on jo uusikin puhelin. Akun vaihdan ja tuon piirin, missä on usb- ja kuulokeliitännät. Auki sain sen ja paikannettua, mitkä osat pitäisi hankkia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Voisiko olla tämä Samsung-parts.net - Authorized distributor of Samsung spare parts Onko kukaan tilannut tuolta? ETS:ssä näyttäisi kyllä olevan reilusti halvemmat hinnat.

Koitan korjata äidin Samsung Galaxy S6 Edgeä, kun hän on tykästyny siihen, vaikka on jo uusikin puhelin. Akun vaihdan ja tuon piirin, missä on usb- ja kuulokeliitännät. Auki sain sen ja paikannettua, mitkä osat pitäisi hankkia.
Mikäs firma tää ETS on?
Google ei tunnu kertovan mitäään ko. puljusta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Onkos kellään kokemusta näytön vaihtamisesta viimeisen parin vuoden ajalta Samsungeihin? Spesifisti kyseesä olisi S20FE5G, lahjoin vanhan luurini muksulle ja tuohan onnistui räveltämään sen näyttö edellä katuun kahden viikon jälkeen ja näyttö säröillä. Luuri toimii edelleen kaikin puolin moitteetta ja nyt käyttää sitä näyttö rikki, mutta onhan se vähän ankeaa sillä tavalla ja mietin pitäiskö tuolle tehdä jotain.

Oon tässä keski-ikäistyessä sen verran laiskistunut etten jaksais alkaa itse vaihtamaan, mutta kun vaihtohinnat näyttää olevan 200 euroa +/- muutama kymppi, ja vaihtosarjan sais tällä hetkellä 80 eurolla niin jäähän tuossa omalle työlle tuntipalkkaa.

Mietin vaan että millainen duuni tuossa vaihtamisessa on ja onko siinä suurikin riski että paskoo puhelimen vahingossa? Joskus olen elektroniikkaa fiksaillut ja ruuvari pysyy jotenkin kädessä, mutta eipä näitä ole tullut enää vuosiin fiksailtua niin ei oikein tiedä kannattaako lähteä itse kokeilemaan vai ei…

Kyseisen vaihtosarjan myyjällä oli ohjevideo sivuilla ja kyllähän tuossa aika paljon tekemistä näytti olevan. Epäilyttää myös miten hyvin nuo liimaukset ym saa tehtyä vaihdon jälkeen. Varmaan ip-luokitukselle saa ainakin sanoa heipat vaihdon jälkeen (tosin niin se on nytkin) kun liikkeen korjaamana ehkä vois vielä jotain vedenpitävyyttä olla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
412
Onkos kellään kokemusta näytön vaihtamisesta viimeisen parin vuoden ajalta Samsungeihin? Spesifisti kyseesä olisi S20FE5G, lahjoin vanhan luurini muksulle ja tuohan onnistui räveltämään sen näyttö edellä katuun kahden viikon jälkeen ja näyttö säröillä. Luuri toimii edelleen kaikin puolin moitteetta ja nyt käyttää sitä näyttö rikki, mutta onhan se vähän ankeaa sillä tavalla ja mietin pitäiskö tuolle tehdä jotain.

Oon tässä keski-ikäistyessä sen verran laiskistunut etten jaksais alkaa itse vaihtamaan, mutta kun vaihtohinnat näyttää olevan 200 euroa +/- muutama kymppi, ja vaihtosarjan sais tällä hetkellä 80 eurolla niin jäähän tuossa omalle työlle tuntipalkkaa.

Mietin vaan että millainen duuni tuossa vaihtamisessa on ja onko siinä suurikin riski että paskoo puhelimen vahingossa? Joskus olen elektroniikkaa fiksaillut ja ruuvari pysyy jotenkin kädessä, mutta eipä näitä ole tullut enää vuosiin fiksailtua niin ei oikein tiedä kannattaako lähteä itse kokeilemaan vai ei…

Kyseisen vaihtosarjan myyjällä oli ohjevideo sivuilla ja kyllähän tuossa aika paljon tekemistä näytti olevan. Epäilyttää myös miten hyvin nuo liimaukset ym saa tehtyä vaihdon jälkeen. Varmaan ip-luokitukselle saa ainakin sanoa heipat vaihdon jälkeen (tosin niin se on nytkin) kun liikkeen korjaamana ehkä vois vielä jotain vedenpitävyyttä olla.
Galaxy S21 puhelimeen olen näytön vaihtanut kahdesti. Molemmilla kerroilla hommasin näytön runkoineen päivineen ja siirsin vanhan puhelimen piirilevyt ynnä muut komponentit uuteen näyttöön ja runkoon. Näin välttää monta hankalaa työvaihetta mitä joutuisi tekemään jos pelkän näytön alkaisi vaihtamaan. Ostin myös takakantta varten uudet liimasuikaleet kun niitä oli edullisesti saatavilla. Paljon käytetään ilmeisesti myös tuubista pursotettavia liimoja.

Homma oli kohtuullisen helppo. Tuossa puhelimessa suurin osa ruuveista oli tavallisia ristipääkantaisia, mutta kolme ruuvia olikin sitten kolmisakaraisella kannalla. En tietenkään ollut tuohon varautunut niin jouduin vielä ostamaan erikseen sopivan avaimen niille. Takakannen ja akun irroitus oli ehkä työläin homma, koska Samsungin käyttämät liimat oli todella tujua tavaraa.

Näytön ostamisen kanssa kannattaa olla tarkkana. Ensimmäisen ostin Aliexpressistä, ja se oli selvästi huonompilaatuinen kuin alkuperäinen. Sormenjälkilukijan ja valoisuusanturin aukot näkyivät selvästi läpi tietyissä tilanteissa ja eräät vihreän sävyt näyttivät oudoilta. Toinen näyttö oli sitten suomalaisfirman kautta ja se oli alkuperäistä vastaava.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 077
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom