Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joojoo. Eli jos jokin on tänään 3800 se on 10 vuoden päästä Mooren käppyrällä 120.000
Pitäisi löytää jokin hyvä amerikkalaistyylinen tiiliskivi lineaarialgebraan, matriiseihin. Kunnolla teoriaa ja paljon harjoituksia, joihin mielellään ainakin osaan vastaukset, koska homma menee täysin itseopiskeluna. Onko tuollaista olemassa, vai kannattaako hankkia mieluummin kirja/aihe?
Joka tapauksessa suosituksia otetaan vastaan.
Älä puhu tehosta jos tarkoitat laskentanopeutta.
Mites näytönohjaimien (tässä tapauksessa vaikka 1080Ti) ytimen kellotaajuus vertautuu tehoon (3D mark, Furmark tai vaikka ihan karkea FPS arvio joissain peleissä)?
Sanotaan vaikka että minulla on 1080Ti FE joka nousee ylikellotettuna tyypillisesti Bäfässä 1865 Mhz.
Vastassa on Aoruksen Waterforce 1080Ti 2012 Mhz samassa pelissä.
Onko olemassa mitään laskentakaavaa määrittämään näytönohjaimien tehonnousua kellotaajuuden myötä. Ymmärrän, että todellinen FPS-kaava olisi mahdoton muuttujien vuoksi, mutta edes jotain benchmark-kaavaa.
Eikös tuo skaalautuvuus kellotaajuuden suhteen ole ollut usein luokkaa 0,9. Eli jos Lähtötilanteessa on 1000 Mhz ja 1000 pojoa, kellotat 1600 Mhz niin saat tehoa tuon 1000p*(1+ (1600MHz - 1000MHz)/1000MHz*0,9). Tätähän ei voi mitenkään universaalisti sanoa, vaan se riippuu mikä tekijä näytönohjaimessa kulloinkin rajoittaa FPS:ää. Mutta yleisesti spekulaatioissa on käytetty tuota 0,9 tienoilla olevaa kerrointa skaalaamaan ylikellotuksen hyötyjä alaspäin.
Ja tuo Mooren lakihan ei ole mikään totuus, vaan se riippuu siitä teknologian yleisestä kehityksestä. Tuotahan on veikkailtu pitkään että koska Mooren laissa tulee jokin teknologinen raja vastaan ja sirujen valmistusta ei esimerkiksi saada pienennettyä riittävän nopeasti. Esimerkiksi prosessoreissa IPC ei ole seurannut Mooren lakia, mutta corejen kasvun määrän kautta saatu laskentakapasiteetti voi taas olla melko hyvin Mooren lakiin sidoksissa. Sitten taas pelit ovat ohjelmia, jotka eivät välttämättä osaa käyttää tätä corejen kautta tullutta laskukykyä täysin hyväkseen, ja Mooren lain mukainen laskentanopeus ei näy suoraan peleissä.
Jos haluat FLOPSeja laskea niin siihen kaava on:Kiitos kaavasta. Tuollaista juuri kaipasin, eli edes jotain karkeaa laskentakaavaa. Hauska laskeskella, että jos olisi olemassa 1080Ti, joka kulkisi 3000mhz niin paljon tulisi laskentatehoa ulos.
Niin kauan on aikaa matematiikan tehtävistä ja tuli seuraava eteen:
Jos korissa on 3sinistä, 3punasta ja 3keltasta palloa nii millä todennäköisyydellä nostaa 2 punaista.
Mikä on vastaus?