Markettipelitietokoneiden heikkoudet?

Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
22
Haluaisin hieman keskustella ns. markettikoneista ja niiden heikkouksista tai sanoisiko akilleen kantapäistä. Tarkemmin sanottuna kysymys koskee tällä hetkellä teknisesti uusimpien tunnettujen merkkien valmiiden konepakettien laadusta ja ongelmista. Tunnetuilla merkeillä tarkoitan esimerkiksi Asus, Acer, MSI, HP, Lenovo etc. joita esimerkiksi Gigantti ja Verkkokauppa com myyvät ja, jotka sisältävät esimerkiksi jonkin NVIDIAn 30-sarjan näytönohjaimen. Jätetään siis keskustelusta pois myös jonkin alan liikkeen esimerkiksi Jimm'sin omat tai asiakkaan pyynnöstä osista valmiiksi kasatut koneet. Turhaa on myös keskustella siitä, jos on joskus 3-6 vuotta sitten ostanut pakettikoneen ja se oli ihan paska. Lähinnä siksi, että yleisesti ns. Gaming-kulttuuri on voimistunut ja nykyään aika moni tietää vaikka mikä on e-sports. Se on myös mielestäni pakottanut valmistajia katsomaan hieman tarkemmin mitä niiden koneensa sisältää.

En tässä aloituksessa haluaisi myöskään hirveästi keskustella markettikoneiden hinnoista tai verrata siihen kuinka paljon halvemmalla saa itse kasattua vastaavanlaisen koneen tai siitä miksi juuri nyt ei kannata kasata tai ostaa tietokonetta tai ainakaan X hinnalla, johon keskustelu hyvin usein menee. Tekniikkajulkistuksia on kymmeniä tai satoja joka vuosi. On loputon suo keskustella siitä milloin on oikea hetki ja osua juuri siihen aallon harjalle, kunnes taas kohta huomaa olevansa siellä pohjalla. Toki komponenttipula rajoittaa tällä hetkellä niin valmiiden tietokoneiden saatavuutta kuin mahdollisuutta kasata sellainen itse. Itse uskon, että jos lähiaikoina haluaa uuden koneen itselle ostaa (joko itse kasatun tai valmiin) niin mitään erityistä hintojen laskua on turha odottaa. Maailmalla, kun tuntuu olevan patoutunutta kysyntää komponenteille niin se ei kovin madalla hintapainetta. Valmistajat ja jälleenmyyjät varmasti takovat rahaa pitkään vaikka saatavuus paranisikin.

Mitä olen jonkin verran keskusteluja lukenut niin usein puhutaan, että valmiiden markettikoneiden osien laatu on yleisesti huono tai, että niiden jokin komponentti eli esimerkiksi virtalähteen teho tai (prosessorin) jäähdytys on alimitoitettu. Toisien sanoen vaikka kone pystyisi toimimaan tehokkaammin niin jokin osa on pullonkaulana ja osa hyödystä jää käyttämättä ja kasaamalla koneen itse olisit välttynyt tältä (hinnan pysyessä vähintäänkin samana). Tai sitten kone käy kuumana ja tuulettimet huutaa kuin poistoilmapuhallin. Keskusteluissa on joskus esiintynyt myös ongelmat päivitettävyyden kanssa eli osien vaihtaminen uudempiin ja tehokkaampiin. Yleensä niin, että se on teknisesti mahdotonta ellei vaihda kaikkia sisuskaluja, jos sekään mahdollista. Tosin esimerkiksi Lenovo mainostaa nykyään komponenttien vaihtamisen olevan sallittua eli jopa takuu säilyy ja ilmeisesti myös tehty teknisesti mahdolliseksi ja helpoksi (standardiosat). Sitäkin kuulee, että pakettikoneista niistä tehdään vain näyttävän ja houkuttelevan näköisiä eli brändätään ja todellisuus on se, että ne sisältävät kaikkea turhaa ja huonolaatuisia osia. Mikä on tilanne tänä päivänä?

Alla muutamia kysymyksiä mihin voi vastata, mutta ei ole pakko. Vapaa keskustelu sallittu.

-Mikä on suurin syy miksi et itse halua omistaa valmista markettikonetta? (pl. hinta)
-Miksi et haluaisi suositella henkilölle X valmista markettikonetta? (pl. hinta)
-Missä tilanteessa voisit suositella henkilölle X valmista markettikonetta? (pl. hinta)
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
- Jostakin on AINA tingitty. Joko virtalähteestä, emosta, kotelosta, muisteista tai näyttiksestä. Valinta vapaa. Lisäksi haluan itse päättää, mitä kone sisältää.
- Sama.
- Silloin kun ei osata tai haluta kasata konetta itse, ja halutaan päästä helpolla. En muulloin.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Lähinnä siksi, että yleisesti ns. Gaming-kulttuuri on voimistunut ja nykyään aika moni tietää vaikka mikä on e-sports.
Ne ovat sanoja joita mainokseen laittamalla voidaan nostaa hintaa, vaikka osat ovatkin samoja halpiksia.
Miksi oikein luulet jokaisen haluavan perustaa oman pelituotebrändin?

Ei markettikoneissa ole mitään muutosta tapahtunut siihen, että hyviä osia on pari kappaletta loppujen ollessa halpiksia tai muuten vain ala-arvoisia käyttötarkoitukseen.
(kuten pienet muutamasta isosta pelistä täyttyvät SSD:t)
 
Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
22
Ei markettikoneissa ole mitään muutosta tapahtunut siihen, että hyviä osia on pari kappaletta loppujen ollessa halpiksia tai muuten vain ala-arvoisia käyttötarkoitukseen.
(kuten pienet muutamasta isosta pelistä täyttyvät SSD:t)
SSD-levyjen pienuus on varmasti juuri ihan noiden halvempien mallien ongelma, mutta tarjontaa on aika laajalla skaalalla, josta sitten alkaa löytyä esimerkiksi 1 teran levyjä. Tallennustilaa voi toki monesti lisätä myös itse, mutta tässä vähän ehkä astutaan jo siihen kasaamisen puolelle.

Olen miettinyt tekevätkö suuret komponenttivalmistajat kuten vaikka MSI tai ASUS huonompaa laatua omiin valmiisiin konepaketteihin? Monessa mainitaan nykyään ihan virtalähteenkin luokitus ja niiden mukaan ei nyt ihan mitään sekundaa sisältäisi. Ehkä hankalin asia on selvittää millaisen prosessorin jäähdyttimen kone sisältää ja ylipäätään tuulettimista mainitaan yleisesti vain niiden määrä.
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
230
-Mikä on suurin syy miksi et itse halua omistaa valmista markettikonetta? (pl. hinta)
-Miksi et haluaisi suositella henkilölle X valmista markettikonetta? (pl. hinta)
-Missä tilanteessa voisit suositella henkilölle X valmista markettikonetta? (pl. hinta)
-Koska saa itse valita osat ja näpertää kuntoon. Jos jotain hajoaa niin yksittäisen komponentin vaihtaminen on helppoa verrattuna siihen, että koko paketti pitää lähettää huoltoon.
-Jos on kykyä kasata itse tai jonkun avustuksella niin silloin on järkevämpää tehdä niin.
-Jos on käsi raudan kanssa niin mielummin suosittelen markettikonetta, jolloin korjaaminen menee takuun aikana valmistajan huoltoon.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Aloittaja voisi kaivaa jonkun esimerkkimarketkoneen, jonka komponentit ja rakenne saadaan näkyville, niin voitaisiin spekuloida hyvyydestä tai huonoudesta. Vasta luin keskustelun tonnin marketkoneesta, ja sille ei kyllä oikein järkevää vaihtoehtoa löytynyt itse kasattavista osista. Toki siinä oli joulun jälkeen 100-200 euroa alennusta hinnassa.

Omat vastaukset kysymyksiin:
-Mikä on suurin syy miksi et itse halua omistaa valmista markettikonetta? (pl. hinta) ATK on minulle harrastus. Valitsen itse komponentit, rakennan koneen ja virittelen sen tappiin asti. Markettikoneet ovat tylsiä.
-Miksi et haluaisi suositella henkilölle X valmista markettikonetta? (pl. hinta) Jokaisen oma asia. Jos pc-tekniikka ei yhtään kiinnosta niin markettikone on ihan ok valinta kunhan keskustelee jonkun kanssa, että mitä koneelta odottaa.
-Missä tilanteessa voisit suositella henkilölle X valmista markettikonetta? (pl. hinta) Siinä tilanteessa, että ei ole yhtään perehtynyt pc-tekniikkaan. Myyjän opastuksella oikeanlainen kone tai mieluummin vähän ylimitoitettu.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Monessa mainitaan nykyään ihan virtalähteenkin luokitus ja niiden mukaan ei nyt ihan mitään sekundaa sisältäisi.
Ihan samalla lailla niitä halpiksia löytyy 80+ Goldinakin.
Edes 80+ Titaniumkaan ei takaa korkeata laatua. (Silverstonet)

Ja emolevyissäkin mATX mallit tuntuvat olevan paljolti markettikoneisiin suunniteltua riman ali limboamista.
Esim. ITX:iä on helpompi löytää laadukkaalla VRM:llä.
 
Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
22
Aloittaja voisi kaivaa jonkun esimerkkimarketkoneen, jonka komponentit ja rakenne saadaan näkyville, niin voitaisiin spekuloida hyvyydestä tai huonoudesta. Vasta luin keskustelun tonnin marketkoneesta, ja sille ei kyllä oikein järkevää vaihtoehtoa löytynyt itse kasattavista osista. Toki siinä oli joulun jälkeen 100-200 euroa alennusta hinnassa.
Niin onko se vain, että rahalle saa paremmin vastinetta kuin kasaa itse vai onko se laatu valmiissa konepaketeissa oikeasti vielä tänäkin päivänä paskaa tai muuten kelvotonta tai sellaista, että jos sieltä jokin osa menee rikki tai haluaa päivittää niin sille ei mitään pysty tekemään. Itsestä ainakin tuntuu sellaisella näppituntumalla, että homma olisi parantunut, jos vertaa vaikka 5-10 vuoden takaiseen (puhumattakaan kun mennään vielä taaksepäin), jolloin koneita ei itse varmasti kasattu samalla tavalla kuin tänä päivänä, joka taas aiheutti sen, että valmiisiin konepaketteihin oli helppo tunkea vähän sitä sun tätä. Tarkoitan sitä, että ihmiset ovat valistuneempia sen suhteen nykyään, että ihan kaikkea ei niellä ja tietotekniikasta ymmärtäviä on aiempaa enemmän.

Tässä nyt vaikka yksi: MSI MAG Codex 5 -pöytäkone, Win 10 1 999,90

Noin parin tonnin kone eli noin puolivälistä, jos ajatellaan, että halvimmista halvimmat on reilun 500 ja kalleimmat on reilun 4,5k. Tuotakin esimerkkiä on myyty ja myydään useammalla eri kokoonpanolla ja hinta sitten tietty muuttuu sitä mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Tässä on taas yksinkertaistettu asioita ja niin nuo valmistajat tykkäävät tehdä. Mieluummin nyt pidän AP:ta asioista tietämättömänä ja keksin ihan päästäni hänen mielipiteitänsä - ja kerron, kuinka markettikoneet näissä huijaavat:

"Virtalähde on 750W" -> Käytännössä virtalähde voi olla huono monella tavalla, eikä se tehoton ole ensimmäisenä mielessä. Tämän takia ne 750W Bronze-virtalähteet myyvät, vaikka käyttäjä todennäköisesti saa enemmän paskaa käteensä kuin ostamalla 650W laadukkaan Goldin. Asia ei ole niin, että "tarvitset tehoa x wattia", vaan että tarvitset powerin, joka pystyy puhtaasti, vailla rippleä antamaan luvatun tehon ja selviää nopeista transienteista ja virtapiikeistä pysyen ATX-speksin volttirajojen sisällä. Jos tässä tuli monta uutta termiä, niin hyvä, googleta niitä vähän ja kun kaikkia ei kuitenkaan kiinnosta, niin asioita yksinkertaistetaan sanomalla "hanki hyvä Gold", joka on useimmille ihmisille riittävä.
Huono virtalähde vetää powerit pois koko koneelta liiassa rasituksessa, aiheuttaa epävakautta (kyllä) ja käy lämpimänä (huono hyötysuhde) - eikä edes anna luvattuja tehoja. Lisäksi ne osat edelleen kuluu siellä sisällä, niin kaikki (halpa)kondensaattorit ei kestä siellä lämmössä kuin takuuajan - ja näin se on suunniteltukin menemään.

"Gaming-kulttuuri, Nvidian 30-sarja" -> Siellä on tehty yksi pohja , jolle näitä marketti-ihmeitä kasataan. Voisin nauraa sinulle päin naamaa, jos tosissasi väität, että sinne laitetaan niitä parhaita Gaming-malleja, esim. MSI:ltä Suprim-sarjaa. Haha!
Todellisuudessa sinne laitetaan jotain perusmalleja, vaikka TUF non-OC:ta, kun ne tarvitsevat vähemmän tuuletusta, ovat halvempia, ei niitä kuitenkaan kelloteta ja ne käyttäjät eivät osaa katsoa speksilistasta kuin mallinumeron. Nyt linkittämässäsi koneessa on.. VENTUS.. Arvaa, mikä on MSI:n huonoin malli??

"Siellä on Intel 10700K, joka on hyvä suoritin!" -> Totuus: ei ole. Siellä on Intel 10700 ja itse keksit sen K:n päästäsi. Kun sitä K:ta voisi kellottaa, mutta sille ei saisi kympin Pirkka-jäähyä. Nyt kannattaa ennen ostopäätöstä miettiä se K ja ei-K ero selväksi. Käytännössä sama kuin alikellottaisit prosessoria.

"Varmasti on insinöörit laittaneet hyvän emolevyn" -> Juu ei. Siellä on se sama emolevy, jolla koko sarja vedetään ja se on Intelillä B465-sarjaa, jolla ei tee oikeastaan mitään päivitettävyyden kannalta ja sisälläkin voi olla valmistajan custom-bios, jolla saa vaan kerroinlukittuja prosessoreita, joiden power limit on vedetty alemmas kuin stock.
Itse asiassa, unohdetaan tuo, B465 oli linkittämääsi koneeseen liian hyvä :) Siellä on se halvin paskasarja, joista saa vastaavan Asrockin 50€, kunhan hinnat normalisoituvat.

"Siellä on kaikki osat valmiiksi asennettuna ja hyvin" -> itse asiassa joo, suunnilleen - niinkuin mäkkärin ateria, tässä saa tasalaatuisen kokemuksen.

"Windows ja virustorjunta kuuluu hintaan" -> kyllä, mutta ne on sidottu siihen infernaaliseen emolevyyn.

"3200MHz muistit! Wohoo!" -> muistit voi olla mitä vaan, onpa nähty 16GB yhdellä kammalla ja edelleen, kannattaa selvittää ei-K rajoitukset, kun tuo muisti ei toimi 3200MHz tai edes 3000MHz..

"512 GB M.2 SSD!" (pienensin tätä) -> kyseessä on perusmalli, ja tuo tila käy nopeasti ahtaaksi. Jos ei itse päivitä, et tuolla pärjää koneen elinikää.

Keksin osan mielipiteistäsi päästäni, koska muuten en saanut pointtia selväksi, mutta hirveän kaukana en ole markettikoneiden ostajan ajatusmaailmasta. Käytännössä käytetään hyväksi tiedon puutetta ja laitetaan "tuttuja" osia ja sitten kärjistetysti kaikki muu on paskaa.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Ja kotelona parin kympin muovikurapaska.
Esim. takatuulettimen ritilä on aika rankasti ahdistava.
Ja tuskinpa on muissakaan tuuletinpaikoissa (kuinka monta niitä edes on?) sen paremmat.
Korttipaikkojen peitelevytkin ovat irti revittäviä kertakäyttöisiä prässäyksiä.
Muovikuoret muutenkin näyttävät olevan asstetiikka edellä suunniteltu.

H410 on halpispiirisarja ja emolevy lienee muutenkin halpis, jolla prossu ei tavoittele korkeita kelloja raskaasti monisäikeisillä kuormilla.
Jos jo prossujäähy ei ole alimittainen halpis.

Muistit ovat ilmeisesti tasoa Hämeen Hitaat 2666MHz varaston peränurkan muualle kelpaamattoman ylijäämärojun läjästä.
(tosin tukeneeko halpispiirisarja edes parempaa Intelin rahastaessa kaikesta)

Ja poweri tosiaan lienee hattiwattihalpis.
80+ Bronze kertoo ettei edes yritetäkään muuta kuin rahastaa sillä 750W markkinointilukemalla.
 
Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
22
Hyviä pointteja. Itse kyllä tiesin noista mainituista asioista, mutta jotain uuttakin tuli. Sinänsä tässä ei ole tarkoitus asettaa asioita vastakkain. Ajatus ei myöskään sinänsä ollut, että valmiin koneen ostaja olisi välttämättä mikään ylikellottaja tai alan harrastaja. Jostain muuten luin, että MSI lähtenyt mukaan virtalähdebisnekseen. Se ei tosin vielä takaa laatua. Ei hyvää eikä huonoa.

Onko siis niin, että hyvää valmista konepakettia ei markkinoilta löydy? Muutama hyvä juttu ja kaikki muu on enemmän tai vähemmän paskaa?
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 569
Ite näkisin että valmiiden konepakettien suhteen on vähän turhaakin nirsoilua.

Jos katotaan tota msi:n konepakettia niin olis tälläinen näkemys:

-ylikellotus on nykyään turhaa niin lukittu prosessori käy ihan hyvin.

-kun ei ylikellota ni tollanen h410 emolevy kuulostaa ihan sopivalta. Moni vois sanoa että päivitettävyys olis heikkoa, ite näkisin ettei edes tarvi päivitystä kun 10700 -> 10900k olis aika pieni päivitys.

-kotelo on vähän makuasia että tykkääkö ulkonäöstä. Katossa ja takana on tuuletusreijät niin riittää varmasti ihan hyvin ilmanvaihto kun ei muutenkaan ole hirveän virtaa kuluttavia osia sisällä.

-intel alustalla muistin nopeudet ei niin hirveesti vaikuta niin muistitkin on varmaan ihan ok kun on kaks tikkua. Ja vaikka olis 2133 tikut ni eiköhän ne saa sinne 2600-2933 lukemiin kellotettua.

-virtalähde joko on hyvä tai ei ole. Löytyy ainaki 3 vuoden takuu. Ehkä kestää 3 vuotta, ehkä 10 sitä ei kukaan tiedä.

Pakettikoneet on jonkinverran kalliimpia kun itse kasatut muttei välttämättä hirveästi huonompia. Eipähän tarvi itse kasailla ja saa käyttövalmiin koneen. Sekin on vähän konekohtaista ja parhaiten näkee jostakin arvostelusta.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Olen miettinyt tekevätkö suuret komponenttivalmistajat kuten vaikka MSI tai ASUS huonompaa laatua omiin valmiisiin konepaketteihin?
En usko. Ainakaan kestävyyden suhteen tuskin tehdään kompromisseja. Ne GPU:t ja CPU:t on varmaan ihan samalta liukuhihnalta kuin muutkin. Kuten mainittu, niin muissa komponenteissa valmiskoneissa tehdään kompromisseja. Esim. Jenkkilästä tutumpi Alienware on mestari karseiden kompromissien tekemisessä.

Jos nyt jotku väkisin haluaa valmiita konepaketteja, niin sitten ei niitä Helvetin packkardeja, vaan kannattaa ostaa jostain Jimmsiltä tms, jossa on saatettu jopa vähän miettiä jäähdytystä, ja emolevyt virtalähteet usein F-luokan sijaan sentään C-luokkaa. Jotku Asusin Primet taitaa olla kovia lankkuja Alienwarejen paskalankkujen rinnalla.

Nykyaikana aivan mahdoton suositella markettien valmiskoneita. Faktuaalisesti parhaan vastineen saa rahalle, kun kysyy foorumilta hyvän komponentti-respetin, tilaa ne vaikka Jimmsiltä kasauksella, ja kovaa ajoa seuraavat 5-10 vuotta. Matkan varrella voi uusia GPU tai CPU, ilman että tarvii murehtia virtalähteiden riittävyyksiä tms.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T

KiriGai

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
304
suosittelisin jotain Jimmsin valmispakettia tms. jossa on käytetty hyllytavaraa osina, eikä kakkosluokan komponentteja kuten ns. markettikoneissa.
Tämä on itsenikin mielestä paljon parempi vaihtoehto kun ostaa se hirveesti maksava sekunda Acer sieltä gigantin hyllyltä. On jimmyn koneissakin välillä "huonoja" osia mutta ne sentään pystyy itse vaihtamaan parempiin, sekä myös tallennustilaa saa päiviteltyä isommaksi jne.
 
Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
22
Kiitos vastauksista. Kuten aloitusviestissä sanoin niin on tiedossa, että juuri vaikka se Jimm'sin valmiiksi suunnittelema ja kasaama kone on toden totta parempi vaihtoehto kuin markettikone. Ja näinhän se ilmeisesti yleensä on, että se Acerin tai Asuksen markettikone on "prässätty" siihen muottiin, jonka kanssa sitten ollaan ja eletään. Takuu on se 2-3 vuotta ja sen jälkeen ei tiedä, jos kosahtaa, että pystyykö mitään tekemään. Joissain ilmeisesti pystyy vähän paremmin tekemään muutoksia ja joissain sitten ei. Toisaalta, kun ajatellaan niin tuollaisen valmiskonepaketin (edelleenkin puhun näistä tunnetuista merkeistä) ostaja tuskin yleensä on mikään ns. alan harrastaja niin sitä tuskin edes kiinnosta tehdä muutoksia koneeseen eli kunhan se napista lähtee käyntiin ja sillä pystyy joitain tiettyjä pelejä pelaamaan niin se riittää. Näille ihmisillehän ne on varmasti tehty. Joku pitää sitä ehkä kusettamisena, mutta täytyy muistaa ettei kukaan ole niitä itse rakennettuja keneltään pois viemässä, kun välillä tuntuu, että tunteet kuumenee näistä asioista puhuttaessa.

Jonkin verran on tullut muuallekin kuin Jimm'sille myyntiin näitä kasattuja koneita kaupan omilla merkeillä esim. Verkkiksellä taitaa olla Blackstorm ja Gigantilla Edge, joita toki on niitäkin hyvin isolla haitarilla ja kaikki ei varmasti ole niistäkään hyviä. Näissä kuitenkin taitaa olla sentään mahdollisuus jotain tehdä itsekin halutessaan tai tarvittaessa, kun tavara on sitä standardia hyllytavaraa.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Kannan oman korteni kekoon: kaupan hyllyltä on välittömästi saatavissa esim Lenovo Legion t7 jossa MSI 3080 näyttis, 850W gold modulaarinen poweri, samsungin 1tb nvme levy ja z490 piirisarjalla emo... jossa sitten onkin se heikko kohta eli Lenovon oma bios ja ei käytä XMP profiileja muisteista vaan pelkästään jedec 3200mhz 22cl 1.2V

Millainenkohan reaalimaailman performancehitti noista muisteista tulee vs. perus 3200mhz 16cl muistit
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
812
Gigantin ja powereiden tarkoitus on kuitenkin tehdä voittoa ja mielummin mahdollisimman hyvällä katteella. Jos komponentit kotelosta lähtien olisi kaikki erinomaisia niin se tietenkin näkyisi kovana hintalappuna kuluttajille kaupan hyllyllä. Tällöin ei koneita myytäisi n.1000e hinnalla lähelläkkellään vaan koneiden hinnat alkaisivat varmasti numerolla 2. Joka taas tekee sen että koneita ei myytäisi niinkään paljoa vaan voi olla että konsolit houkuttelis vielä enemmän tms.

Se on ihan kiva että niissä pakettikoneissa on tehty kompromisseja ja näin saatu hinta sopivalle tasolle kaikenlaisille kuluttajille, varsinkin tarjouskoneet varmasti houkuttelee monia ei alan harrastajia ja myös näitä alan harrastajia. Tietysti harrastajille tuo on hirveää katsella kun pakettikoneilla on hintaa mutta osat mitä on ja päivitettävyys usein se 0. Mikäs sen mukavampaa että on mahdollisuus itse kasata juuri sellainen kone minkä tahtoo ja oman budjetin mukaan.

Reilu vuosi sitten itsekkin mietin että kun ei ole taitoa kasata konetta niin jos ostais valmiskoneen, mutta päätin sitten lähteä tälle tuntemattomalle tielle ja opetella mainioiden io-techiläisten avustuksella itse kasaamaan kunhan he olivat valinneet sopivia osia ensiksi. En katunu, sain mitä halusin ja sen jälkeen kun kone oli kasassa oli ihan hauska seurata minkälaisia koneita poweri ja gigantti myy. Täytyy sanoa että en katunu että kasaamista opettelin sekä hieman tulee samalla komponentit tutuksi. Tosin vaikka nyt vuoden sisään harjotellu kovasti kasaamista ja muutaman koneen kasannu, niin silti vaan joutuu kyselemään apua sen hetkiseen osavalintaan että varmasti tulee valittua oikein sopivat osat.

Mielummin kasaan jatkossakin muille ja itselle koneita, siinä säästää vähän vs pakettikone ja osat on parempia, aina. Tottakai se särähtää harrastajan korvassa kun se katsoo pakettikonetta ja miettii mitä tuolla rahalla olisi saanut itse kasaamalla. Mutta ei ne pakettikoneet varmastikkaan niin sentäs huonoja ole etteikö ne kelpais joillekkin aloitteleville tietokonepelaajille(tai sellaisille joilla ei mielenkiintoa edes opetella kasaamaan itse). Varmasti toimii ihan hyvin muutaman vuoden. Tai enemmänkin.

Tämmöinen kuva minulla itsellä on tällä hetkellä että itse kasaamalla saat vain niin paljon parempaa vastinetta rahalle ja hieman tehokkaammat osat sekä laatuosia alusta loppuun vs pakettikoneiden pakolliset kompromissit ja usein aika korkea hinta.

Tämä oli vain mielipidekirjoitus eikä sisällä välttämättä 100% faktaa tai edes lähellekkään, kirjoitin vain omia fiiliksiä parin kasatun koneen pohjalta ja omien havaintojen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2021
Viestejä
51
Kannan oman korteni kekoon: kaupan hyllyltä on välittömästi saatavissa esim Lenovo Legion t7 jossa MSI 3080 näyttis, 850W gold modulaarinen poweri, samsungin 1tb nvme levy ja z490 piirisarjalla emo... jossa sitten onkin se heikko kohta eli Lenovon oma bios ja ei käytä XMP profiileja muisteista vaan pelkästään jedec 3200mhz 22cl 1.2V

Millainenkohan reaalimaailman performancehitti noista muisteista tulee vs. perus 3200mhz 16cl muistit
Hei, perustuuko tämä tieto omakohtaiseen kokemukseen vai mistä tämä tieto?

Itselle tulossa kyseinen kone koska RTX 3080 näyttiksen saatavuus on heikko.
Jos asia pitää paikkansa niin minkähänlainen FPS droppaus tuosta aiheutuu...
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Omakohtaiseen kokemukseen. Maanantaina tilattu, tiistaina aamulla kymmeneltä tuotiin ovelle.
Muisteille ei mitään tehtävissä. Vaikka kokeilin ilman Lenovon omia kampoja hyperx 3200 cl16 kammoilla niin ei onnaa. Ei osaa käyttää XMP profiileja ja uusin bios sisällä mitä löysin. Performance hittiä voinee kokeille tavallisella koneella jos joku jaksaisi, senkun disabloi biosista XMP:n tai laittaa käsin latencyt 22
 
Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
22
Kannan oman korteni kekoon: kaupan hyllyltä on välittömästi saatavissa esim Lenovo Legion t7 jossa MSI 3080 näyttis, 850W gold modulaarinen poweri, samsungin 1tb nvme levy ja z490 piirisarjalla emo... jossa sitten onkin se heikko kohta eli Lenovon oma bios ja ei käytä XMP profiileja muisteista vaan pelkästään jedec 3200mhz 22cl 1.2V

Millainenkohan reaalimaailman performancehitti noista muisteista tulee vs. perus 3200mhz 16cl muistit
Mikähän tilanne lie tässä MSI:n mallissa..? Löytyy sama piirisarja. Hinta on tietysti mikä on.


Gigantin ja powereiden tarkoitus on kuitenkin tehdä voittoa ja mielummin mahdollisimman hyvällä katteella. Jos komponentit kotelosta lähtien olisi kaikki erinomaisia niin se tietenkin näkyisi kovana hintalappuna kuluttajille kaupan hyllyllä. Tällöin ei koneita myytäisi n.1000e hinnalla lähelläkkellään vaan koneiden hinnat alkaisivat varmasti numerolla 2. Joka taas tekee sen että koneita ei myytäisi niinkään paljoa vaan voi olla että konsolit houkuttelis vielä enemmän tms.
Ja näinhän se on, että raakaa bisnestä siinä tehdään, eikä mitään hyväntekeväisyyttä. Koneita on pakko tehdä ns. jokaiseen hintaluokkaan ettei markkinat karkaa. Silloin on pakko vähän nipistää, että saadaan hinnat kohdilleen ja katettakin vielä kaupalle.
 

Techmies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.05.2020
Viestejä
408
Mikähän tilanne lie tässä MSI:n mallissa..? Löytyy sama piirisarja. Hinta on tietysti mikä on.




Ja näinhän se on, että raakaa bisnestä siinä tehdään, eikä mitään hyväntekeväisyyttä. Koneita on pakko tehdä ns. jokaiseen hintaluokkaan ettei markkinat karkaa. Silloin on pakko vähän nipistää, että saadaan hinnat kohdilleen ja katettakin vielä kaupalle.
Tuolla koneellahan on tuplasti hintaa että mitä itse tuommoisen kasaisi..
 
Liittynyt
23.03.2019
Viestejä
22
Tuohon hintaan pitäisi kyllä mielestäni saada parempaa koteloa (näyttää todella tukahdetulta) ja huomattavasti laadukkaampaa poweria, eikä 80+ bronze. Muistit mahdollisesti 2933MHz jos luin oikeasta paikasta.
Tuolla koneellahan on tuplasti hintaa että mitä itse tuommoisen kasaisi..
Tuota koteloa itsekin katselin, että ei siellä hirveästi reikiä oikeastaan millään sivulla vrt. moneen muuhun. Kone on kallis, eikä pelkästään kallis vaan todella kallis. Varmasti vaikuttaa nykyinen saatavuustilannekin, mutta epäilemättä itse kasaamalla säästää parhaimmassakin tapauksessa satasia.

MSI:llä on jokin Creator-sarjakin, joka pakattu vielä kompaktimpaan pakettiin. Ilmeisesti ajateltu enemmän työntekoon. Siinä tosin sentään sivut ovat "auki". Eräässä niissä on Z490 ja 10700K, mutta hinta karkaa vielä kauemmas.

 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Lenovolla (Legion tower 7i, 10900k ja z-490 piirisarjan emo) kellotusta voi tehdä vain lenovon windows softalla, ei mitään asetuksia biosissa:
lenovo kellotus.jpg
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Oletko ollut tyytyväinen koneeseen? Onko hiljainen ja miten pelit pyörii?
Kone täytti sen tarpeen eli sen sai välittömästi. Ollut käytössä vasta tiistaista...Escape from Tarkovia pelannut vain ja siinä fps nyt 100 ja yli 2k resoluutiolla vrt vanhaan 1080 näyttiksellä ja 8700k prossulla missä mentiin välillä alle 60
En ole ennen pakettikoneita omistanut, mutta haaveen ryzen 5900x ja rtx 3080 saamiseksi ennen kesää olivat aika olemattomat. Nyt tietty piti inteliin tyytyä.
 
Liittynyt
17.01.2021
Viestejä
51
Kone täytti sen tarpeen eli sen sai välittömästi. Ollut käytössä vasta tiistaista...Escape from Tarkovia pelannut vain ja siinä fps nyt 100 ja yli 2k resoluutiolla vrt vanhaan 1080 näyttiksellä ja 8700k prossulla missä mentiin välillä alle 60
En ole ennen pakettikoneita omistanut, mutta haaveen ryzen 5900x ja rtx 3080 saamiseksi ennen kesää olivat aika olemattomat. Nyt tietty piti inteliin tyytyä.
Sama täällä. Monta arpaa ollut vetämässä ja nyt näyttäisi että RTX 3070 olisi tulossa mutta en minä sillä varmaan mitään tee 5120x1440/1ms/240Hz monitorilla. Eikö tuo vastaa resoluution osalta melkein 4K näyttöä?
 

Techmies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.05.2020
Viestejä
408
2560 x 1440 = 3.686.400

5120 x 1440 = 7.372.800

3840 x 2160 = 8.294.400

Eli melkein 4K
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2021
Viestejä
51
2560 x 1440 = 3.686.400

5120 x 1440 = 7.372.800

3840 x 2160 = 8.294.400

Eli melkein 4K
Jep. Eli turhaa yrittää 3070:lla pyörittään. Kait se tällä ”markettikoneella” Legion T7:lla RTX 3080 pitää yrittää pärjätä mutta kait tuo kuitenkin tuolta yläpäästä näistä markettikoneista on, ainakin hinnan puolesta jos ei muuten :D Jospa Lenovo julkaisisi jossain vaiheessa sellaisen biossin jossa XMP-tuki.
 
Liittynyt
17.01.2021
Viestejä
51
Kone täytti sen tarpeen eli sen sai välittömästi. Ollut käytössä vasta tiistaista...Escape from Tarkovia pelannut vain ja siinä fps nyt 100 ja yli 2k resoluutiolla vrt vanhaan 1080 näyttiksellä ja 8700k prossulla missä mentiin välillä alle 60
En ole ennen pakettikoneita omistanut, mutta haaveen ryzen 5900x ja rtx 3080 saamiseksi ennen kesää olivat aika olemattomat. Nyt tietty piti inteliin tyytyä.
Saiko tuohon koneeseen COD:ia mitä Nvidia mainostaa kaupantekijäisiksi?
 
Liittynyt
17.01.2021
Viestejä
51
Ei tullut mitään pelejä. 1kk xbox gamepass tai jotain oli mutta liekkö tavallinen kokeilujakso?

Rajoitetun ajan tarjouksena saat Call of Duty: Black Ops Cold Warin, kun ostat kampanjaan kuuluvan GeForce RTX 3080- tai 3090-näytönohjaimen tai -pelikoneen.

Taitaa olla vain tiettyjen liikkeiden kuten Jimms tai Proshopin kautta ostetuille.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 569
Lenovolla (Legion tower 7i, 10900k ja z-490 piirisarjan emo) kellotusta voi tehdä vain lenovon windows softalla, ei mitään asetuksia biosissa:
Intel xtu:lla voi myös kellotella jos ei halua käyttää tuota. Yleinen vinkki pakettikone/läppäri kellottajille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 565
Viestejä
4 190 883
Jäsenet
70 768
Uusin jäsen
Craft Bear

Hinta.fi

Ylös Bottom