Markettien omat tuotemerkit

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
22
Eli keskustelua Pirkka, Rainbow, Eldorado, Euroshopper, X-tra, Milbona ja mitä näitä nyt on tuotteista.

Laatua vai roskaa, parhautta vai sitä itseään.

Lemmikit ja inhokit, kertokaa kokemuksistanne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
X-tra ei taida olla minkään marketin oma tuotemerkki, mutta silkkaa paskaa se kyllä on. Pirkka on ainakin muuttunut ihan laadukkaaksi merkiksi, joskaan se ei kyllä enää mikään halpamerkki ole.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Olen ihmetellyt miksi Lidlillä on näitä omia eri "merkkejä" niin monta, pitkästi toista sataa. Mitä tarkoitusta se palvelee? Voisivat kaikki olla Lidl-merkkisiä minun puolestani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
967
Kaverini on allerginen kalalla mutta pystyy syömään X-tra kalapuikkoja. Kertoo merkistä oleellisen :lol:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
22
Olen ihmetellyt miksi Lidlillä on näitä omia eri "merkkejä" niin monta, pitkästi toista sataa. Mitä tarkoitusta se palvelee? Voisivat kaikki olla Lidl-merkkisiä minun puolestani.
Aika selkeästi kuitenkin esim. liha, maito ja valmisateriat yms. ovat omien merkkiensä alla tuoteryhmittäin.

Osassa ryhmiä merkkejä tosin on useampia mutta eiköhän se johdu siitä, että kuluttajalle halutaan antaa vaikutelmaa runsaasta valikoimasta ja valinnan vapaudesta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
"vesi kielellä" muistelen niitä alta parikymppisenä usein ostettuja X-tra ranskanperunoita. Aina tietty määrä oli homeesta vihreänä ja joutui heittämään roskiin. Myös rainbow "lihapulla-pannussa" (pakaste) oli aina jotain yllätyksiä mukana, etten olisi yllättynyt hiiren päästäkään.

En ole ostanut vuosiin mitään kaupan omia merkkejä, ellei nyt lidlistä lasketa joku Dulano tai Grillimaisteri tähän... Komento takaisin! Olen ostanut sittenkin usein S-kaupan oman tuotemerkin jauhelihaa ja broilerinkoipea. Ovat perusainesta ja halvempia usein, muistinkin vasta nyt nuo "poikkeukset".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
22
"vesi kielellä" muistelen niitä alta parikymppisenä usein ostettuja X-tra ranskanperunoita. Aina tietty määrä oli homeesta vihreänä ja joutui heittämään roskiin. Myös rainbow "lihapulla-pannussa" (pakaste) oli aina jotain yllätyksiä mukana, etten olisi yllättynyt hiiren päästäkään.

En ole ostanut vuosiin mitään kaupan omia merkkejä, ellei nyt lidlistä lasketa joku Dulano tai Grillimaisteri tähän... Komento takaisin! Olen ostanut sittenkin usein S-kaupan oman tuotemerkin jauhelihaa ja broilerinkoipea. Ovat perusainesta ja halvempia usein, muistinkin vasta nyt nuo "poikkeukset".
Ei se vihreä niissä sentään hometta ole. Perunat muuttuvat valoa saatuaan ihan luonnostaan vihreiksi, eli ihan lehtivihreää se on. Samalla kun se pottu alkaa itämään siinä muodostuu toki sitten kemikaaleja jotka nyt suurina määrinä eivät hyväksi ole, eivätkä maistu hyvältä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Ei se vihreä niissä sentään hometta ole. Perunat muuttuvat valoa saatuaan ihan luonnostaan vihreiksi, eli ihan lehtivihreää se on. Samalla kun se pottu alkaa itämään siinä muodostuu toki sitten kemikaaleja jotka nyt suurina määrinä eivät hyväksi ole, eivätkä maistu hyvältä.
Ok, no sitten syytin homeen osalta X-traa aivan turhaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Joku tollanen pizzajuustoraaste oli, missä ei ollu tippaakaan juustoa. Varmaan ihan pirun hyvää. [emoji23]
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Ainoat mitä säännöllisesti ostan halpamerkeistä on talouspaperi ja käsisaippua. Ne saa olla niin halpaa kuin löytyy.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Olen ihmetellyt miksi Lidlillä on näitä omia eri "merkkejä" niin monta, pitkästi toista sataa. Mitä tarkoitusta se palvelee? Voisivat kaikki olla Lidl-merkkisiä minun puolestani.
No "Lidl" nimestä on tiedä, mutta se mua ihmetyttää miksi Lidl ei nimeä edes niitä maakohtaisesti jotka on kotimaisia ja sellaisia joiden valmistaja ei kovin usein vaihdu. Vaikka esimerkkinä maito, mutta paljon muitakin on (osa vielä täsmälleen sama tuote kuin se suomalaisen valmistajan omalla nimellä S/K-ketjuissa myytävä). Kai säästää ettei tarvi pakkauksia suunnitella aina uudelleen.

Xtra on kyllä paskinta paskaa lähes kaikessa. Vessapaperista alkaen. Hyvähän noita on sitten ottaa hintavertailuihin mukaan kun laatu ei vastaa muita :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
46
Eldoradoa tosin noista halpismerkeistä näkyy useissa kaupoissa, yllättäen jopa Stockalla.
Eldorado on Suomessa Tuko Logistiksin tuote. Ässällä samaa logistiikkavirtaa hoitaa Inex ja Koolla Kesko. Siksi Stockat, Suomen Lähikaupat ja muut, S- ja K-ketjun puljuja lukuunottamatta, myy Eldoradoa.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 266
K-Menun chilipähkinät ja maissilastut ovat niin makunsa kuin hintasakin puolesta vakava uhka patsasmaisille linjoilleni :eat:
No tämä! Tähän kun vielä yhdistää Rainbown 1.50€ maksavat pakastepizzat niin tämäkin veistoksillinen vartalo on vaarassa.

Muutenkin näitä kauppojen omia merkkejä tulee ostettua todella usein vaikka varaa olisi parempaankin. Varmaan jokin jäänne opiskelijavuosilta ja en muutenkaan näe järkeä maksaa ylimääräistä lähes samasta tuotteesta. Nehän on pääasiassa vain uudelleen brändättyjä tuotteita niistä kalliimmista merkeistä. Poikkeuksena jotkin Xtran tuotteet jotka ovat olleet täyttä roskaa...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Xtra on kyllä paskinta paskaa lähes kaikessa. Vessapaperista alkaen. Hyvähän noita on sitten ottaa hintavertailuihin mukaan kun laatu ei vastaa muita :facepalm:
Olen käsittänyt, että Xtra on S-ketjun hyllyillä vain hintavertailujen takia. Xtran kaakaojuomajauhe kelpaa palautusjuomaan, mutta ei oikein muuhun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 328
ZIIP -jäätelöt ja maito ovat mainioita, Halpa-Halli -ketjun omaa tuotemerkkiä... Joitakin ihan hyviä muitakin saman merkin alla.

Xtroissa on ollut joitakin ihan hyviäkin tuotteita mutta ei juuri nyt heti tule mieleen. Ai niin, jotain maitotuotteita ne olivat, olisko ollut rahkaa tai raejuustoa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 727
Rainbow maksamakkaran (suomalaista lihaa/tehty suomessa) voi lisätä "yllättävän hyviä" -tuotteiden listaan ainakin omalla kohdalla. Testiksi ostin ja meni heti seuraavalla kerralla takaisin ostoslistalle...
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 648
Jokaisessa noista sarjoista on ihan ok kamaa. Ongelma on vain etsiä se muiden paskojen joukosta. Itse kuvittelin, että S-marketin tonnikalat ovat pelkkää paskaa, kunnes huomasin, että niissä on saman sarjankin sisällä huomattavia eroja. Muutama malli on täyttä paskaa, mutta hyviäkin on. Harmi, että sitä ei pysty näkemään ostamatta ja testaamatta. Ainakin se vaalea tonnikala on ihan ok rainbow sarjassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
22
ZIIP -jäätelöt ja maito ovat mainioita, Halpa-Halli -ketjun omaa tuotemerkkiä... Joitakin ihan hyviä muitakin saman merkin alla.

Xtroissa on ollut joitakin ihan hyviäkin tuotteita mutta ei juuri nyt heti tule mieleen. Ai niin, jotain maitotuotteita ne olivat, olisko ollut rahkaa tai raejuustoa...
Ziip mehut taisi olla VIP-mehutehtaan tuotoksia? Pari suomalaista mehustajaa valmistaa limukoita ja mehuja useammalle brändille, ja VIP on niistä toinen.

Raejuusto oli mielestäni kyllä järjettömän halpaa, maku oli tosin sen mukainen. X-tra sokeroitu marjarahka oli ihan syötävää, aika vaikeahan tuota toki on pilatakaan marjat, sokeri, rahka, yksunkertaista.

X-tra pikakahvit ovat olleet pikakahveina ihan pikakahveja, eli sitä mitä ovat. Täyttäneet paikkansa tarvittaessa. Joku niistä tosin oli ihan jopa ok, mukana siinä oli jo maitojauhe tarkempaa nimeä en nyt muista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
22
Ostoskassin sisältö paljastaa Rainbow Zoo Mix makeisten olevan Fazerin valmistamia. Tulipahan huomattua tämäkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
159
Xtran ranskalaisissa kulki kerran jotain siimaa läpi ja muutenkin semmosia paksuja löllöjä ne ranut ettei ole tarvinnut enää ostaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
22
Rainbowilla aka. "kotimaista" kyllä meneviä tuotteita, joskin limukkapuolella nyt mikään ei voita peruskokista. Oluetkin olleet ihan juotavia. Kahvi ehdottomasti parasta halpiskahvia!
Ihmetyksen asia esimerkiksi Rainbow colassa on se ettei se ole lainkaan edullisempaa kuin aito kokis tuplapakkauksena ostettaessa, kalliimpaa itse asiassa. Kahden pakkaus kokista on 2.69 euroa ja Rainbow 1.47 per pullo.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Ihmetyksen asia esimerkiksi Rainbow colassa on se ettei se ole lainkaan edullisempaa kuin aito kokis tuplapakkauksena ostettaessa, kalliimpaa itse asiassa. Kahden pakkaus kokista on 2.69 euroa ja Rainbow 1.47 per pullo.
Tuo 2x1,5l aitoa Coca Colaa taitaa olla joku pidempiaikainen kampanja. Katsoin Foodien kautta hintoja niin omassa Prismassa 2x1,5l pahvilla yhdistettynä maksaa yhteensä 2,79e ja yksi 1,5l pullo maksaa 2,39e. Eli litrahinnat 0,66e/l vs 1,33e/litra.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
22
Tuo 2x1,5l aitoa Coca Colaa taitaa olla joku pidempiaikainen kampanja. Katsoin Foodien kautta hintoja niin omassa Prismassa 2x1,5l pahvilla yhdistettynä maksaa yhteensä 2,79e ja yksi 1,5l pullo maksaa 2,39e. Eli litrahinnat 0,66e/l vs 1,33e/litra.
Se on niitä halpuutettuja hintoja sisäänheitto tuotteena.

Tuo tosiaan oli Prisman hinta, mutta jopa S-Marketeissa hinta on 2.99 tuplapakkaukselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Finn Springin tuotteet tunnistaa aina pullosta vaikka valmistajaa ei mainittaisikaan. Lidlin Siti-colan voin arvata Finn Springin valmistamaksi pullon perusteella vaikka sitä ei kerrota.
Saman valmistajan tuotetta Finn Springinä, Pirkkana ja Kotimaisena:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 245
Ei noihin X-tra tuotteisiin kannata liikaa takertua, niitä hankitaan siten että tehdään vaan tarjouskilpailu että kuka maailmalla toimittaa halvimmalla miljoona kappaletta jotain tuotetta x ilman mitään erityisiä laatuvaatimuksia. Laatu on sitten ihan sen mukaista, eli niistä kannattaa pysyä ihan kategorisesti kaukana ja keskittyä oikeisiin tuotteisiin mitä kaupasta löytyy. Ei noille missään sivistysvaltioissa olisi edes markkinoita. Periaatteessa ehkä jossain tuotekategoriassa voisi riittää se, että tuote vain funktionaalisesti tekee sen mitä sen on tarkoitus tehdä, ilman mitään laatuvaatimusta, mutta ei nyt tule esimerkkiä mieleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 805
Nyt kun talous sakkaa ja entistä enemmän pitää katsella mitä kaupasta ostaa niin olen joissain tuotteissa alkanut suosia X-tra:a.
Suurimmaksi osaksihan tuo on kuraa, mutta muutamia merkittäviä asioita olen huomannut.

Esimerkiksi chilipähkinät on oikein oiva tuote ja mikä parasta, suolaa on vähemmän kuin kilpailijoiden tuotteissa. Kaikki ei varmasti tykkää, mutta itse olen sitä mieltä että suola on yleensä vähän täyteaine mitä lisätään melkein kaikkeen missä on mausteita. Itse taas mielummin lisään itse suolan ja teen mausteilla maut.

Saman huomasin X-tra tacomaustepussissa; suolaa vähemmän kuin isoilla merkeillä joten enemmän mausteita. Sitä melkein tuleekin sitten ostettua ja lisättyä itse suola.

Myös salsat ko. merkillä on hyviä verrattuna moniin muihin, mutta niissä taas hiukan enemmän suolaa. Mutta maku voittaa esim Lidlin Kanian salsan heittämällä.

X-tran 1,5l jaffaa tulee myös silloin tällöin ostettua ja on ihan juotavaa.
Alkoholeissa en ole vielä hyvään X-tra tuotteeseen törmännyt..
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 130
Nyt kun talous sakkaa ja entistä enemmän pitää katsella mitä kaupasta ostaa niin olen joissain tuotteissa alkanut suosia X-tra:a.
Suurimmaksi osaksihan tuo on kuraa, mutta muutamia merkittäviä asioita olen huomannut.

Esimerkiksi chilipähkinät on oikein oiva tuote ja mikä parasta, suolaa on vähemmän kuin kilpailijoiden tuotteissa. Kaikki ei varmasti tykkää, mutta itse olen sitä mieltä että suola on yleensä vähän täyteaine mitä lisätään melkein kaikkeen missä on mausteita. Itse taas mielummin lisään itse suolan ja teen mausteilla maut.

Saman huomasin X-tra tacomaustepussissa; suolaa vähemmän kuin isoilla merkeillä joten enemmän mausteita. Sitä melkein tuleekin sitten ostettua ja lisättyä itse suola.

Myös salsat ko. merkillä on hyviä verrattuna moniin muihin, mutta niissä taas hiukan enemmän suolaa. Mutta maku voittaa esim Lidlin Kanian salsan heittämällä.

X-tran 1,5l jaffaa tulee myös silloin tällöin ostettua ja on ihan juotavaa.
Alkoholeissa en ole vielä hyvään X-tra tuotteeseen törmännyt..
X-tran pesto on ihan hyvää ja halpaa, ja siinäkin suolaa ehkä maltillisemmin kuin joissain muissa pestoissa. 2% siltikin. Mutta se on ilmeisesti tässä asiayhteydessä ihan maltillista.. Oliko 1,29 e purkki.

X-tran kookosmaito on nyt halvempaa kuin mikään kookosmaito on Suomessa varmaan koskaan ollut, 79 senttiä tölkki viimeisimmän hinnanlaskun jälkeen... Tuote on tosin vetisempi kuin jotkut kilpailevat tuotteet, mutta tuohon hintaan ei paha. Tosin Lidlkin laski oman kookosmaitonsa hintaa ja se on nyt 85 senttiä. Saattaa olla täyteläisempi tuote.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 538
X-traa kun tasaisesti haukutaan syömäkelvottomaksi niin näitä tulee ostettua ja hyväksi todettu:

-cocktail riisipiirakat, pakasteena mitkä paistetaan itse
-ranut, ihan samaa tavaraa kuin muilla
- tortilla chipsit, normi ja juustonmakuiset. Ne naturalit ovat parempia.
-tortilla letut, ei huomaa eroa muihin
-normi sipsit, ne ohuet
-possun pihvifilee, kilon pötkö. Näköjään Poutun valmistama mutta saksalaista possua.
-meetvursti. Vaimo väittää huomaavansa eron, minä en.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
X-traa kun tasaisesti haukutaan syömäkelvottomaksi niin näitä tulee ostettua ja hyväksi todettu:

-cocktail riisipiirakat, pakasteena mitkä paistetaan itse
-ranut, ihan samaa tavaraa kuin muilla
- tortilla chipsit, normi ja juustonmakuiset. Ne naturalit ovat parempia.
-tortilla letut, ei huomaa eroa muihin
-normi sipsit, ne ohuet
-possun pihvifilee, kilon pötkö. Näköjään Poutun valmistama mutta saksalaista possua.
-meetvursti. Vaimo väittää huomaavansa eron, minä en.
Juu, osa xtra-tuotteista on kelvollisia. Juurikin nuo maustamattomat sipsit ja ranskalaiset esimerkiksi. Ja sitten xtran joku salmiakkipussi on ihan samaa tavaraa Van Slooten -salmiakkien kanssa. Valitettavasti jotkut xtra-tuotteet vastaavasti ovat suunnilleen elintarvikkeeksi kelpaamattomia, ainakin ketsuppi oli joskus aikanaan enkä ole toista kertaa uskaltanut kokeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 805
X-traa kun tasaisesti haukutaan syömäkelvottomaksi niin näitä tulee ostettua ja hyväksi todettu:

-cocktail riisipiirakat, pakasteena mitkä paistetaan itse
-ranut, ihan samaa tavaraa kuin muilla
- tortilla chipsit, normi ja juustonmakuiset. Ne naturalit ovat parempia.
-tortilla letut, ei huomaa eroa muihin
-normi sipsit, ne ohuet
-possun pihvifilee, kilon pötkö. Näköjään Poutun valmistama mutta saksalaista possua.
-meetvursti. Vaimo väittää huomaavansa eron, minä en.
Noi riisipiirakat on kyllä hyviä, niitä tulee air fryerissä monesti tehtyä. Ranuista ja tortillalastuista en ole kyllä samaa mieltä, lastut on semmosta ihme höttöä joka ei meinaa kunnolla pysyä kasassa ja ranut ylirasvaisia mistä ei saa uunissa oikein millään hyviä, eli rapeita päältä ja pehmeitä sisältä. Tosin melkein kaikissa hapiksissa on samaa vikaa. Sen jälkeen kun tehny Avikoita ja Oolannin ranuja niin ei ole juuri tehnyt mieli halpiksiin palata. Rasvakeitin taas on ihan eri asia.

Lihaa en kyllä Xtralta osta, ne on aina joko marinoituja tai "miedosti suolattuja" jolloin suolavettä pumpattu maksimit. Esim sekä uunifileessä ja pihvifileessä on molemmissa rapiat 30% suolavettä ja marinadia mukana. Tosin alkaa nykyään kaikissa marinoiduissa alkaa tuo vesi/marinadipitoisuus uhkaavasti nousta ja tommonen 30 pinnaa alkaa olla jo aika normi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 179
Kuulostaa enemmän siltä, että kertoo kaverista kaiken oleellisen. Näitähän on nykyään aika lailla, jotka on gluteenittomia tai muuten allergisia, paitsi aina välillä.
Juu, wanhan viestin anekdootti on ihan hauska muttei täysin rehellinen. Toki paskat kalapuikot ovat suurelta osin jauhoa ja öljyä, mutta niissä sentään oikeasti on sisällä sitä halpaa valkoista kalaa, olkoonkin sitten halpiksissa huonompaa.

Tämä tuo mieleen K-Menun tuotteet "Pyörykkä" ja "Lenkki" joissa ei mainita lihapullaa tai makkaraa. Lihapitoisuus 0%, tosin sisältävät ns. lihaan verrattavia valmisteita. Eivät siis ole huonoudestaan huolimatta vegetuotteita sen enempää kuin X-tra kalapuikko muka kalaton tuote.
 
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
174
Itselleni on vastikään auennut, että kauppojen omat merkit ovat ongelmallisia kotimaisen maataloustuotannon kannalta. Tuottaja saa niistä siis vielä vähemmän itselleen kuin mitä muista tuotemerkeistä, sikäli mikäli kyse on siis kotimaisesta tuotteesta ylipäätään.

Kannatan omavaraisuuden säilyttämistä, ja onneksi minulla on taloudellinen mahdollisuus valita muita kuin kaupan merkkejä. Ymmärrän toki että kaikilla näin ei ole, ja ruokamenot ovat monelle sellainen pakkorako missä täytyy säästää. En siis halua moralisoida, vaan pikemminkin tuoda huomion esille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 805
Itselleni on vastikään auennut, että kauppojen omat merkit ovat ongelmallisia kotimaisen maataloustuotannon kannalta. Tuottaja saa niistä siis vielä vähemmän itselleen kuin mitä muista tuotemerkeistä, sikäli mikäli kyse on siis kotimaisesta tuotteesta ylipäätään.

Kannatan omavaraisuuden säilyttämistä, ja onneksi minulla on taloudellinen mahdollisuus valita muita kuin kaupan merkkejä. Ymmärrän toki että kaikilla näin ei ole, ja ruokamenot ovat monelle sellainen pakkorako missä täytyy säästää. En siis halua moralisoida, vaan pikemminkin tuoda huomion esille.
Missäs näin on sanottu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 805
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
822
Isojen ketjujen tilausvolyymit suuret niin voidaan painaa sisäänostohinnat alas.
Ja katteet tietenkin ketjujen kassaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
489
Toikin on tosi hullunkurista että välistä jää yksi käsi pois niin tuottaja saa vähemmän rahaa.
Välistähän ei jää yhtään porrasta pois, koska ei ne kauppaketjut noita tuotteita itse tee. Kauppa voi näillä omilla merkeillään painaa valmistajien ja sitä kautta tuottajien osuutta hinnasta alas kilpailuttamalla näitä, kun brändi kuuluu kaupalle eikä valmistajalle. Suomen vähittäiskaupan oligopolissa kauppaketjujen valta on muutenkin suhteeton, ja kaupan omat merkit vain pahentavat tilannetta.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Miks siitä brändistä pitäs maksaa senttiäkään ylimääräistä jos se tuote on kuitenkin täysin samaa sisällöltään?
Siis näin kuluttajan näkökulmasta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 130
Välistähän ei jää yhtään porrasta pois, koska ei ne kauppaketjut noita tuotteita itse tee. Kauppa voi näillä omilla merkeillään painaa valmistajien ja sitä kautta tuottajien osuutta hinnasta alas kilpailuttamalla näitä, kun brändi kuuluu kaupalle eikä valmistajalle. Suomen vähittäiskaupan oligopolissa kauppaketjujen valta on muutenkin suhteeton, ja kaupan omat merkit vain pahentavat tilannetta.
Kauppojen omat merkit ei kuitenkaan ole mikään suomalainen erikoisuus, vaan se on yleistä maailmalla, ja lisäksi esimerkin S-ryhmän Coop ja Xtra ovat yhteispohjoismaisia merkkejä..

Ja jos mä ostan vaikkapa näiden tuotemerkkien pestoa ja kookosmaitoa, niin ei se ole mitenkään suomalaisilta tuottajilta pois, koska ei noita Suomessa tuoteta. Päinvastoin, näin minulle jää enemmän rahaa ostaa vaikkapa jotain suomalaistakin.. ;)

Markkinatalous on sellaista, ettei kenelläkään ole mitään automaattista "oikeutta" mihinkään tuloihin, toisin kuin vaikka apteekkareilla Suomessa, joilla on oikeus painaa rahaa omalla rahanpainokoneella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 805
Miks siitä brändistä pitäs maksaa senttiäkään ylimääräistä jos se tuote on kuitenkin täysin samaa sisällöltään?
Siis näin kuluttajan näkökulmasta.
Kuluttajan näkökulmasta ei pidäkkään. Mutta jos kantaa huolta myös suomalaisesta ruuantuotannosta ja haluaa että viljelijäkin saisi vähän enemmän käteen niin siitä näkökulmasta kyllä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 472
Viestejä
4 192 325
Jäsenet
70 744
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom