Mandela efekti

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Voisihan tästä tosikkomaisestikin ajatella, ja lytätä teoria huuhaaksi jo pelkästään rinnakkaisulottuvuuksilla leikkimisen takia. Joka tapauksessa mielenkiintoinen ilmiö, omasta mielestäni enemmänkin aivojen ja muistin toiminnan kannalta.

Esimerkkinä vaikka Bondin Kuuraketin Jaws-Dolly ja naisen hammasraudat (joita siis ei ole koskaan ollutkaan, olen muistanut itsekin väärin). Hahmo on niin ristiriitainen: kuitenkin ihan viehättävä näyttelijätär, mutta rooliin on lisätty teinityttömäinen habitus, nörttimäiset lasit ja letit. Ehkä siihen automaagisesti aivot lisäävät samansuuntaiseen imagoon kuuluvat raudat, koko kohtaus molempien leveine hymyineen ei muuten jotenkin "sovi itseensä". Hahmo on jätetty tavallaan vajaaksi, ja katsoja lisää puuttuvat osat itse.

Mandelaa en kyllä itse muista pitäneeni kuolleena ennen hänen oikeaa kuolemaansa. En toisaalta keksi, mikä nimenomaan Mandelassa olisi sellainen asia, mikä ei sopisi todellisuuteen. Ehkä maan kaukaisuus, tiedon hataruus, yhdistelmä/sekoitus uutisissa kuulluista Etelä-Afrikan tapahtumista ja muiden maiden tilanteista.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 025
Itse hämmennyin suuresti kun Matti Nykäsen kuolinuutisten tiimoilta selvisi että edellinen valtiolliset hautajaiset saanut huippu-urheilija ei ollutkaan Seppo Räty.

Minä kun muistelen että siitä oli juttua uutisissa, urheilu-uutisissa ja tabloideissa joskus nolkytluvun lopussa

Kyse on kuitenkin siitä että ihmisillä on huono muisti. Tämä koskee myös tapahtumia, tuotenimiä ja kuuluisuuksia. Ihmiset vain muistavat näitä väärin. Sama jos et vaikka muista kartalta katsomatta kaikkia saksan naapurimaita niin ei se tarkoita että olisit kotoisin vieraasta ulottuvuudesta jossa Ranskaa ei ole :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
194
Jos todellisuutta/aikajanaa on jotenkin "retconnattu", niin miksi nää tyypit kuvittelee, että he pystyisivät sitä mitenkään huomaamaan? Eihän sitä silloin ole retconnattu.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 290
Mutta kyllä tuo 4-5 vuotta on jo toki ihan mahdollinen aika mistä voi tapahtumia muistaa. Itsekin muistan noin tuosta noin 5 vuoden iästä pari tapahtumaa mistä on mahdotonta, että kukaan olisi jälkikäteen mitään kertonut.
Ei kai ole mitenkään epänormaalia muistaa asioita 2-3 vuoden iästä? Kyllä ainakin minä muistan muutamia erillisiä asioita tuosta iästä, ja ne on tosiaan tapahtuneet eikä ole mistään mielikuvituksesta kysymys.

Noin 5 vuoden iästä muistan jo enemmänkin vaikka mitä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 368
Mitä tarkoittaa retconnaus?
Retcon (engl. retroactive continuity, retroaktiivinen juonijatkumo) on fiktiossa tapahtuva ilmiö, jossa tarinan kirjoittaja muuttaa tarinan fiktiivisen maailman faktoja joko jättämällä entiset faktat huomiotta tai selittämällä faktat myöhemmin toisella tavalla – esimerkiksi jonkin hahmon kuolema paljastuu myöhemmin lavastukseksi.
Retcon – Wikipedia
 
Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
57
Tein mandela effect quizin ja tulokset:
You must have an amazing memory, because you’re one of the few people on Earth who remember these examples correctly!

En sitten eläkään rinnakkaistodellisuudessa. :geek:
 
Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
57
Analysoin hivenen näitä "todisteita":

1. King Henry the VIII ja turkey leg.
Maalari on alkanut maalaamaan ja sanonut Henrikille. "Jotain puuttuu.?.?. Hmm.. Hae tuolta ruokapöydästä kalkkunanjalka kouraan niin sitten näyttää hyvältä!". Ei helvetti.

2. Väite: Raamatussa oleva kertomus leijonasta ja lampaasta.
Isaiah 65:25
The wolf and the lamb shall feed together, and the lion shall eat straw like the bullock: and dust shall be the serpent's meat. They shall not hurt nor destroy in all my holy mountain, saith the LORD.

Susi ei leijona! Miksi leijona olisi missään yhteydessä lampaan kanssa? Leijonat syö zeeproja, elefantteja, antilooppeja yms. ravinnokseen. Ei lampaita! Sudet tappavat lampaita. Jopa Suomessa. Koko väite on retardinen.

Ei Jumala luonut mitään rinnakkaisulottuvuuksia. Ateistien hölynpölyä!
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
2. Väite: Raamatussa oleva kertomus leijonasta ja lampaasta.
Isaiah 65:25
The wolf and the lamb shall feed together, and the lion shall eat straw like the bullock: and dust shall be the serpent's meat. They shall not hurt nor destroy in all my holy mountain, saith the LORD.

Susi ei leijona! Miksi leijona olisi missään yhteydessä lampaan kanssa? Leijonat syö zeeproja, elefantteja, antilooppeja yms. ravinnokseen. Ei lampaita! Sudet tappavat lampaita. Jopa Suomessa. Koko väite on retardinen.

Ei Jumala luonut mitään rinnakkaisulottuvuuksia. Ateistien hölynpölyä!
Itsekään en ole huomannu mitään mandela efektejä. Ehkä elän jossain rinnakkaistodellisuudessa jossa mandela efektiä ei ole.

Mutta kyllä se leijona syö heinää kuten härkä, ja kyllä ne sudet, lampaat ja leijonat kaikki lojuu suunnilleen samassa läjässä Raamatun mukaan:

Isaiah 11:6-7
"The wolf also shall dwell with the lamb, and the leopard shall lie down with the kid; and the calf and the young lion and the fatling together; and a little child shall lead them. And the cow and the bear shall feed; their young ones shall lie down together: and the lion shall eat straw like the ox."

Leijonat ja sudet syö lihaa, mutta Raamatun mukaan ne on ilmeisesti kasvissyöjiä tulevaisuudessa. Mutta se on totta että se on yleinen väärinkäsitys että siinä lukee "the lion also shall dwell with the lamb", mutta se varmaan johtuu siitä että siinä puhutaan myös leijonista...

Googlekin antaa 25400 sivua jossa lukee "the lion also shall dwell with the lamb", onhan se vähä outoa miten noin monta ihmistä on saanut saman väärinkäsityksen.

On olemassa myös joitakin kristittyjä jotka uskoo Mandela effektiin, ja he uskovat että Mandela effekti on muuttanut Raamattua, ja he uskovat että Raamattuun ei siksi voi enää luottaa, vaan meidän pitää siksi painaa muistiin koko Raamattu, koska siihen tulee lisää muutoksia tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
"Parhain" kuulostaa typerältä, joten on luonnollista, että harvoin näkemänsä karkkipussin nimen muistaa järkevämmässä muodossa "parhaat". Osavaltioiden lukumäärän olet kenties sotkenut viikkojen lukumäärään. Soppaa voi sotkea sekin, että Washington D.C. ei ole osavaltio, jolloin osavaltiontapaisia onkin 51 eikä 50.
Ja Puerto Rico hämää myös.
Kaiken muun lisäksi niillä on edustaja kongressissa ja osallistuvat presidentinvaalien esivaaleihin.
Puerto Rico on Yhdysvaltoihin kuuluva itsehallintoalue, jolla on varsin laajat oikeudet päättää omista sisäisistä asioistaan, mutta jonka asemasta määrää viime kädessä Yhdysvaltain liittovaltion hallinto. Saaren korkein päättäjä on kuvernööri. Saarelta valitaan liittovaltion edustajainhuoneeseen yksi edustaja, jonka virkanimikkeenä on Resident Comissioner, mutta hänellä ei ole siellä äänestysoikeutta. Erityisasemansa vuoksi Puerto Ricon sisäpolitiikka eroaa muun Yhdysvaltojen vastaavasta, saarella on esimerkiksi oma puoluejärjestelmä ja kansanedustuslaitos. Maantieteellinen etäisyys ja eri kieli vaikuttavat myös tämän eroavaisuuden suuruuteen.

Puerto Rico osallistuu Yhdysvaltain presidentinvaalien esivaaleihin. Varsinaiseen vaaliin itsehallintoalueen asukkaat sen sijaan eivät voi osallistua.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
57
Googlekin antaa 25400 sivua jossa lukee "the lion also shall dwell with the lamb", onhan se vähä outoa miten noin monta ihmistä on saanut saman väärinkäsityksen.
Siksi on parasta sulkea some ja alkaa elämään. Internet on täynnä väärää informaatiota.

Se mitä itse muistin tuosta kertomuksesta on susi ja lammas. En leijona ja lammas. Eihän siinä ole mitään järkeäkään. Leijonat eivät syö luonnossa lampaita ravinnokseen. Koska siellä ei ole lampaita. Sudet tappavat lampaita.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 025
On olemassa myös joitakin kristittyjä jotka uskoo Mandela effektiin, ja he uskovat että Mandela effekti on muuttanut Raamattua, ja he uskovat että Raamattuun ei siksi voi enää luottaa, vaan meidän pitää siksi painaa muistiin koko Raamattu, koska siihen tulee lisää muutoksia tulevaisuudessa.
On kai sitä Raamattua jonkin verran sensuroitu uusien painosten yhteydessä.

Eikös siellä jossain kohtaa orja sana ole muuttunut työntekijäksi, oliko jopa kymmenessä käskyssä?
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 718
Onhan sitä Raamattua muuteltu moneen otteeseen. Myöskään kääntäminen ei ole ihan eksaktia koskaan. Se mitä jossain alkuperäisversiossa on ollut voi olla nykyisessä englannin- tai suomenkielisessä versiossa ihan eri.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 025
Kuuluisin taitaa olla tuo että heprean kielen "neito" on latinaksi käännettäessä muuttunut neitsyeksi
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 625
Ei kai ole mitenkään epänormaalia muistaa asioita 2-3 vuoden iästä? Kyllä ainakin minä muistan muutamia erillisiä asioita tuosta iästä, ja ne on tosiaan tapahtuneet eikä ole mistään mielikuvituksesta kysymys.

Noin 5 vuoden iästä muistan jo enemmänkin vaikka mitä.
On se aika epänormaalia, suurin osa ei muista montaakaan asiaa 0-4v iästä ja niistäkin muistoista mitä muistetaan osa on muiden muistoja jotka muodostuu omaksi. Tässähän se pointti on, jos lapsi asuisi yksin metsässä eikä kukaan olisi muistuttelemassa jostain, nii jäisikö muistoja, vai olisiko niitä ollenkaan. Toisaalta lienee relevanttia kysyä myös, että minkäikäinen muistaja on. Viime vuoden asioita on helpompi muistaa kuin 30v takaisia.

Ite voinen sanoa, että mulla on ehkä 4-6 muistoa ennen viidettä ikävuotta. Arvelen näiden olevan oikeita muistoja, koska ne on suhteellisen triviaaleja. Muita muistoja on mahdoton ajoittaa onko ne minä vuonna, ja osan muistoista olen joutunut toteamaan vääriksi muistoiksi(ei ole tapahtunut niin kun olen asian muistanut, esim. isovelin jäi auton alle kun olin 2-3v, mutta muistot tästä oli ihan vääristyneitä).

Ihmisen muisti on jännä asia, eikä siihen tarvita efektejä. On unkarilaisia sotilaita, jotka on taistelleet Puolassa ja muistaa osallistuneen talvisotaan. On ihmisiä jotka muistaa nähneensä lähietäisyydeltä WTC:t vaikka olleet omassa toimistossaan toisella puolen kaupunkia yms.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 290
Lähtisin siitä, että sitä helpommin muistaa varhaisia asioita, mitä "jännemmistä"/traumatisoivemmista asioista on kysymys...

Jos elämä on suht' tasapaksua lapsena, niin ehkä sitten ei jää niin helposti muistoja.

Haluan myös uskoa, että yleisälykkyydellä on jotain tekemistä muistojen kertymisen kanssa.. ;)

"Muistan" myös sellaisen asian kahdesta ikävuodesta, jota en tavallaan voi muistaa mutta "muistan" kuitenkin, eli olin eräässä lääketieteellisessä toimenpiteessä nukutettuna... Näin tuosta usein unta jälkeenpäin eli tarkastelin tilannetta ulkopuolisen silmin. Kaiken lisäksi sain vasta aikuisena kuulla, että tällainen toimenpide tehtiin ja olin nukutettu, mutta näin siitä siis unta monta kertaa lapsuudessa.

Muistan myös toisen lääketieteellisen toimenpiteen elävämmin, vaikka siinäkin olin lääketokkurassa...
 
Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
57
Pikachun hännän tupsun väri todisteena rinnakkaistodellisuuksista? :rofl::rofl::rofl:

Teenpäs väitöskirjan. Rinnakkaistodellisuudet ovat totta koska Pikachun häntä!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Itse muistan tapahtumia, jolloin olen ollut kaksivuotias eli vuonna 1978. Esimerkkinä vaikka tämä Oulun lentokonekaappaus – Wikipedia . Asuttiin tuolloin muutaman kilometrin päässä Oulunsalon lentokentältä. Tai enää en toki tiedä muistanko varsinaisesti niitä asioita, mutta muistan muistaneeni. Toisinsanoen olen vatvonut joitain noita muistoja päässäni koko elämäni, niin siksi ne on vielä suht kirkkaana mielessä. En tiedä onko tuo ikä sitten epänormaalia vai ei, mutta noissa omissa varhaislapsuuden muistoissa on seassa jotain "yliluonnollisiakin" kokemuksia, jotka varmaankin ovat olleet ainakin suurilta osin vilkkaan mielikuvituksen tuotetta ja sitä että järki ei ole vielä oikein käsittänyt miten tämä maailma toimii.
Alle 3-vuotias ei yleensä muista mitään tai ei muista niistä tapahtumista mitään.

Löysin varaston pohjalta pussillisen lelujani ja en todellakaan muistanut niistä yhtään mitään. Muut kertoi tarkemmin kuinka paljon kuolasin mitäkin pehmolelua.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Siksi on parasta sulkea some ja alkaa elämään. Internet on täynnä väärää informaatiota.

Se mitä itse muistin tuosta kertomuksesta on susi ja lammas. En leijona ja lammas. Eihän siinä ole mitään järkeäkään. Leijonat eivät syö luonnossa lampaita ravinnokseen. Koska siellä ei ole lampaita. Sudet tappavat lampaita.
Vaikka olenkin ateismia työhypoteesina pitävä agnostikko, niin pitää puolustella Raamattua tässä suhteessa: leijonan levinneisyys oli ennen paljon nykyistä laajempi, esimerkiksi Kreikasta leijona hävisi vasta antiikin aikoina. Myös nykyisen Israelin alueella oli leijonia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Niitä. Muistattekos, kuinka Taivaallisen rauhan aukiolla tankit vaan jyräsivät opiskelijaparan yleisön katsellessa vieressä?
Katsotaan, mistä rinnakkaisuniversumista minä olen, mutta eihän sitä jyrätty. Tuosta on videokin olemassa, missä näkyy kuinka (muistaakseni) sotilas vetää ostoskassimiehen sivuun tankkien edestä.

Edit: Vähän väärin meni. Ei ollut ainakaan uniformussa.
 
Viimeksi muokattu:

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 718
Ihmisen muisti on jännä asia, eikä siihen tarvita efektejä. On unkarilaisia sotilaita, jotka on taistelleet Puolassa ja muistaa osallistuneen talvisotaan. On ihmisiä jotka muistaa nähneensä lähietäisyydeltä WTC:t vaikka olleet omassa toimistossaan toisella puolen kaupunkia yms.
Jep. Ihmisen muisti ei ole mitenkään tarkka ja varma, oikeastaan ihan kaikkea muuta. Vaikka itsestä tuntuu että asiahan on ihan selvä ja varma kun jotain asiaa muistelee niin todellisuudessa muisto on enemmän tai vähemmän vääristynyt versio asioista, tai jopa niin ettei koko asiaa ole oikeasti tapahtunut. Tosi helposti niihin muistoihin voi päätyä asioita muiden kertomana, unista tai ihan omasta mielikuvituksestakin. Sekin että muistelet jotain asiaa vääristää sitä muistoa lisää, koska seuraavan kerran kun muistelet samaa asiaa tavallaan muistelet sitä edellistä kertaa kun muistelit asiaa, et sitä alkuperäistä tapahtumaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 308
Katsotaan, mistä rinnakkaisuniversumista minä olen, mutta eihän sitä jyrätty. Tuosta on videokin olemassa, missä näkyy kuinka (muistaakseni) sotilas vetää ostoskassimiehen sivuun tankkien edestä.

Edit: Vähän väärin meni. Ei ollut ainakaan uniformussa.
Tämä on yksi niitä, mitkä pitäisi pystyä helposti päättelemään valemuistoksi. Tapaus on merkittävä juuri siksi, että panssari pysähtyi ja oli hetki, joka vetosi ihmisen tunteelliseen puoleen, joka sopi vaikka minkä aatteen nimissä romantisoitavaksi, josta saatiin vieläpä hyvä kuva näyttävässä miljöössä.

Tuohan ei lainkaan olisi tunnettu kuva tai hetki, jos mies olisi jyrätty - joko hengiltä tai selvinnyt mustelmilla ja tinnituksella. Sellaistahan sattuu harva se päivä, eikä niitä kuvia niin viraalisti laiteta esille kuin goresivuille ja kerran uutisiin. Sen sijaan tuota todellista versiota ei juuri tapahdu, ja jos sattuu käymään niin että kuva saadaan, niin sitähän esitellään vaikka missä alakoulussa ja seurakunnassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 308
On kai sitä Raamattua jonkin verran sensuroitu uusien painosten yhteydessä.

Eikös siellä jossain kohtaa orja sana ole muuttunut työntekijäksi, oliko jopa kymmenessä käskyssä?
Onhan sitä sensuroitu jo kirjojen valinnasta lähtien, tavallaan. Nämä raamattu-me:t lienevät enemmän, sikäli kun ei ole ihan vaan huonosta muistista kysymys, eroja käännösversioiden välillä. Käännöksissähän on tehty jopa suoranaista lokalisaatiota, joten en ihmettelisi jos jokin vertauksellinen eläinlaji on aivan väärin. Onhan sitä jopa epäselvyyttä siitäkin, onko Pedon luku oikeasti ollut 666 vai 616, tai ehkä jopa 606 tahi jotain muuta.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Katsotaan, mistä rinnakkaisuniversumista minä olen, mutta eihän sitä jyrätty. Tuosta on videokin olemassa, missä näkyy kuinka (muistaakseni) sotilas vetää ostoskassimiehen sivuun tankkien edestä.

Edit: Vähän väärin meni. Ei ollut ainakaan uniformussa.
Joo ei jyrätty.

Tank Man - Wikipedia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Tämä on yksi niitä, mitkä pitäisi pystyä helposti päättelemään valemuistoksi. Tapaus on merkittävä juuri siksi, että panssari pysähtyi ja oli hetki, joka vetosi ihmisen tunteelliseen puoleen, joka sopi vaikka minkä aatteen nimissä romantisoitavaksi, josta saatiin vieläpä hyvä kuva näyttävässä miljöössä.

Tuohan ei lainkaan olisi tunnettu kuva tai hetki, jos mies olisi jyrätty - joko hengiltä tai selvinnyt mustelmilla ja tinnituksella. Sellaistahan sattuu harva se päivä, eikä niitä kuvia niin viraalisti laiteta esille kuin goresivuille ja kerran uutisiin. Sen sijaan tuota todellista versiota ei juuri tapahdu, ja jos sattuu käymään niin että kuva saadaan, niin sitähän esitellään vaikka missä alakoulussa ja seurakunnassa.
Osittain OT: Tankin edessä seisoneen ja hetkeä myöhemmin pois raahatun miehen kohtaloa on spekuloitu paljon, mutta onko kukaan pohtinut tankin miehistön kohtaloa? Mitä jos käsky olikin ajaa yli? :smoke:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 025
Siinä universumissa, jossa minä asuin vuosituhannen vaihteen tienoilla niin Bill Clinton sai virkarikossyytteet ja tuomittiin, hän joutui jättämään toisen presidenttikautensa kesken ja myöhemmin tätä harmiteltiin, koska USA:n talous oli niin vahvassa vedossa Clintonin aikaan ja heti sen jälkeen talous lähti alamäkeen ja velanotto alkoi taas paisua.

Wikipedian mukaan "Jonesin jutun tutkinnassa kävi ilmi, että Clintonilla oli ollut salasuhde Valkoisen talon harjoittelijaan Monica Lewinskyyn. Asian ilmitulemisesta syntyi skandaali. Clinton kiisti aluksi suhteen, ja häntä syytettiin väärästä valasta.[19] Hänet vapautettiin syytteistä 1999"

Siis niinku mitä????
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 645
Siinä universumissa, jossa minä asuin vuosituhannen vaihteen tienoilla niin Bill Clinton sai virkarikossyytteet ja tuomittiin, hän joutui jättämään toisen presidenttikautensa kesken ja myöhemmin tätä harmiteltiin, koska USA:n talous oli niin vahvassa vedossa Clintonin aikaan ja heti sen jälkeen talous lähti alamäkeen ja velanotto alkoi taas paisua.

Wikipedian mukaan "Jonesin jutun tutkinnassa kävi ilmi, että Clintonilla oli ollut salasuhde Valkoisen talon harjoittelijaan Monica Lewinskyyn. Asian ilmitulemisesta syntyi skandaali. Clinton kiisti aluksi suhteen, ja häntä syytettiin väärästä valasta.[19] Hänet vapautettiin syytteistä 1999"

Siis niinku mitä????
Jos oma muistini yhtään pelaa niin tuosta kuuluu kiitos kotimaiselle lehdistölle, joka uutisoi kyllä syytteistä varsin laajalti, mutta syytteiden hylkäämisestä minimit.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 645
Ihmisten muisti tekee tepposia, mutta miksi ihmeessä tähän pitää jotain toisia ulottuvuuksia, matrixeja ja aika-avaruuksia sotkea??
Tämä on vastaus nyt todella vanhaan kysymykseen, mutten nopeasti huomannut ketään sanoneen tätä: Koska yksi puolustusmekanismeistamme on aivojen pakottama oletus että olet itse oikeassa. Kun se mekanismi on kyllin voimakas, pitää keksiä vaihtoehtoinen selitys asialle, kuten nyt sitten vaikka rinnakkaisulottuvuudet sun muut.
 

CryptoKid

Jonkun tarttis varmaan tehrä jottain
Make ATK Great Again
Team Linux
Team H2O
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
243
Löysin äsken kiistattoman todisteen siitä että tämä efekti on totta. ;)
Olen nimittäin aivan varma että lukion äikänkirjassa mainittiin 50 shades of gray samassa yhteydessä Sodoman 120 päivän kanssa, ja nyt luin Wikipediasta että ko. teos on julkaistu vasta vuonna 2011, jolloin olin jo yliopistossa. Ajan rakenne on selvästi muuttunut!
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 109
Apple ja suunniteltu vanheneminen? Esimerkiksi esimerkiksi tuo iPhonen akkujupakka. Tarkoitus oli pitää puhelimet käyttökelpoisena pitempään estämällä yllättävä sammuminen, mutta ihmisten kollektiivinen käsitys on, että Apple tarkoituksella tekee vanhoista tuotteista käyttökelvottomia saadakseen ihmiset ostamaan uusia.
Muutenkin kun miettii iPhonejen tuen pituutta, niin ei oikein voi puhua suunnitellusta vanhenemisesta Applen kohdalla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 645
Apple ja suunniteltu vanheneminen? Esimerkiksi esimerkiksi tuo iPhonen akkujupakka. Tarkoitus oli pitää puhelimet käyttökelpoisena pitempään estämällä yllättävä sammuminen, mutta ihmisten kollektiivinen käsitys on, että Apple tarkoituksella tekee vanhoista tuotteista käyttökelvottomia saadakseen ihmiset ostamaan uusia.
Muutenkin kun miettii iPhonejen tuen pituutta, niin ei oikein voi puhua suunnitellusta vanhenemisesta Applen kohdalla.
Täysin eri asia, ei liity asioiden muistamiseen mitenkään
 
Liittynyt
29.06.2020
Viestejä
1
Itselleni tulee mieleen Muumien Jäärouva. Olen kaikki Ylen piirretyt Muumit katsonut läpi monta kertaa jo lapsena, enkä muista niissä ikinä olleen mitään Jäärouvaa, eikä muista kukaan tuttunikaan. Mörkö on aina ollut ainoa, joka herätti pelkoa. Muutenkin tuntuu hyvin päälleliimatulta koko hahmo. Mutta nytpä on Jäärouva, ilmeisesti aina ollut Muumeissa, myös niissä Ylen piirretyissä.

P.S. Dollyllä on aina ollut hammasraudat, ja siksi Rautahampaan kanssa rakastuvatkin, kun näkevät toistensa HAMPAAT. Vaan eipä ole enää.
F9C0AA0D-0C59-4D0D-8A26-D2CE9030DE74.jpeg
62005F08-0869-40A3-8426-7C812B3FCE12.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 396
Itselleni tulee mieleen Muumien Jäärouva. Olen kaikki Ylen piirretyt Muumit katsonut läpi monta kertaa jo lapsena, enkä muista niissä ikinä olleen mitään Jäärouvaa, eikä muista kukaan tuttunikaan. Mörkö on aina ollut ainoa, joka herätti pelkoa. Muutenkin tuntuu hyvin päälleliimatulta koko hahmo. Mutta nytpä on Jäärouva, ilmeisesti aina ollut Muumeissa, myös niissä Ylen piirretyissä.

P.S. Dollyllä on aina ollut hammasraudat, ja siksi Rautahampaan kanssa rakastuvatkin, kun näkevät toistensa HAMPAAT. Vaan eipä ole enää.
Miksi ei ole enään hammasrautoja, onko elokuvastudio editoinut ne jälkikäteen pois?

Jaah toi hammasrauta kuva on kusetus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Itselleni tulee mieleen Muumien Jäärouva. Olen kaikki Ylen piirretyt Muumit katsonut läpi monta kertaa jo lapsena, enkä muista niissä ikinä olleen mitään Jäärouvaa, eikä muista kukaan tuttunikaan. Mörkö on aina ollut ainoa, joka herätti pelkoa. Muutenkin tuntuu hyvin päälleliimatulta koko hahmo. Mutta nytpä on Jäärouva, ilmeisesti aina ollut Muumeissa, myös niissä Ylen piirretyissä.

P.S. Dollyllä on aina ollut hammasraudat, ja siksi Rautahampaan kanssa rakastuvatkin, kun näkevät toistensa HAMPAAT. Vaan eipä ole enää.
Meidän aivoilla on vaan tapa yrittää täyttää tyhjyyksiä tai puuttuvaa tietoa, siksi monet luuli että Dollyllä oli hammasraudat. Kuvalaatukin siihen aikaan oli niin huono TV:ssä että ehkä niitä hampaita ei näkyny ihan kunnolla.





Meidän aivot huijaa meitä aika monestikin, siksi illuusioita on olemassa. Jotkut ei tajua sitä, joten ne ajattelee että ehkä todellisuus on muuttunut, sen sijaan että me olisimme tulkinnut tai muistanut jonku asian väärin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 462
Ei ole rautoja wat :0? En ole edes bondi fani, mutta kuurakettia tuli VHS:ltä kelattua ja olihan sillä ihan selvät raudat.

Pidin koko aihetta huijauksena, mutta tämähän tuon todistaa. Pitääkin katsella tuo ylempänä mainittu dokumentti aiheesta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Rautahammas on melko... noo, rumilus mieheksi, ja ainakin omassa päässäni näiden kahden välinen henkinen yhteys syntyy nimenomaan miehen rautahampaiden ja naisen (olemattomien) oikomisrautojen välillä. Muutenhan nainen on ihan normaali silmälasipäinen, lettipäinen nuori nainen, joten tavallaan ilman rautoja mitään syytä erityislaatuiseen bondingiin ei oikeastaan ole. Ehkä sitten 70-luvulla naisen olemus on ollut jotenkin syrjittävä (vrt. rautahampaan poikkeavuus), muuten koko hommassa ei ole mitään järkeä. Toki ihastua voi minkälaiseen ihmiseen vain, mutta oman käsitykseni mukaan se on nimenomaan syntynyt näiden kahden poikkeavuudesta kaikista muista.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 605
Joo kaikki tuijotti vaan tissejä jäi hampaat näkemäti vhs:llä ja sd#llä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 308
Rautahammas on melko... noo, rumilus mieheksi, ja ainakin omassa päässäni näiden kahden välinen henkinen yhteys syntyy nimenomaan miehen rautahampaiden ja naisen (olemattomien) oikomisrautojen välillä. Muutenhan nainen on ihan normaali silmälasipäinen, lettipäinen nuori nainen, joten tavallaan ilman rautoja mitään syytä erityislaatuiseen bondingiin ei oikeastaan ole. Ehkä sitten 70-luvulla naisen olemus on ollut jotenkin syrjittävä (vrt. rautahampaan poikkeavuus), muuten koko hommassa ei ole mitään järkeä. Toki ihastua voi minkälaiseen ihmiseen vain, mutta oman käsitykseni mukaan se on nimenomaan syntynyt näiden kahden poikkeavuudesta kaikista muista.
Nämä kaksi ovat toki tavallaan molemmat outoja, mutta ennen muuta keskenään vastakohtaisia. Siksi välitön vetovoima on symbolisesti vahva tarina.

Tai sitten vaan hampaat ovat ensimmäinen mielikuva, koska naisen purukalusto on silmiinpistävän rujo vaikkakin ehjä, ja hymyt ovat molemmilla leveät. Tätä mielikuvaahan vahvisti 90-luvun Visa-mainos jossa tytöllä olikin hammasraudat.

Näköjään ketjun alkupäässä jo samasta esimerkistä olikin puhetta viime vuonna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
29
Tai sitten vaan hampaat ovat ensimmäinen mielikuva, koska naisen purukalusto on silmiinpistävän rujo vaikkakin ehjä, ja hymyt ovat molemmilla leveät. Tätä mielikuvaahan vahvisti 90-luvun Visa-mainos jossa tytöllä olikin hammasraudat.
Avonainen decolte ja se leveä hymy Dollyllä varmaan itselleni jäi mieleen ja ties mistä assosiaatio hammasrautoihin. Suomalainen Sammon mainos jossa Richard "Jaws"Kiel mellasti ruokakaupassa vahvisti omaa muistoa että Dollyllä oli varmasti kanssa hammasraudat.


Vaan eipä ilmeisesti ollut. Sillä asiaa on kysytty oikein Dollyn näyttelijältä Blache Ravalecilta. Hän kiistää käyttäneensä. Asiaa on käyty lävitse myös tällä videolla:

 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
361
Ainoa järkevä selitys on se, että aivot muuntaa näyn jotenkin mielestään järkevämmäksi (ainakin jos ei keskity siihen mitenkään erikoisemmin).
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 605
Eikös se pikkupoika kussut allensa jurassic parkissa kun sillä kynnellä pelotteli? Eilen katoin netflixissä ja bluraylta ja ainakin niissä ei kyseisessä kohtauksessa pissi mennyt housuihin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 290
Avonainen decolte ja se leveä hymy Dollyllä varmaan itselleni jäi mieleen ja ties mistä assosiaatio hammasrautoihin.
Toi kohtaus olisi yksinkertaisesti ollut paljon järkevämpi, jos naisella olisi ollut raudat, ja siksi näyttelijän hymyä odotellessa jo automaattisesti olettaa että tottakai sillä on raudat, ennen kuin se ehtii edes suutaan avata...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 308
Eikös se pikkupoika kussut allensa jurassic parkissa kun sillä kynnellä pelotteli? Eilen katoin netflixissä ja bluraylta ja ainakin niissä ei kyseisessä kohtauksessa pissi mennyt housuihin.
Tällainen muistikuva minullakin on, mutta vasta nyt kun mainitsit. Saatan siis sekoittaa johonkin muuhun niistä miljoonasta elokuvataiteen hetkistä, joissa joku kusee housuunsa.

Lisäksi tuollainenhan on nykyisen kaikesta suuttumisen kulttuurin aikana melko helvetin sopimatonta. Siispä moiset on voitu editoida pois jo vuosia sitten julkaistuista versioista.

Löysin äsken kiistattoman todisteen siitä että tämä efekti on totta. ;)
Olen nimittäin aivan varma että lukion äikänkirjassa mainittiin 50 shades of gray samassa yhteydessä Sodoman 120 päivän kanssa, ja nyt luin Wikipediasta että ko. teos on julkaistu vasta vuonna 2011, jolloin olin jo yliopistossa. Ajan rakenne on selvästi muuttunut!
Oho, vastaanpa wanhaan mutta aktiiviselle käyttäjälle. No, ensinnäkin faktantarkastusta varten olisi kiva kuulla minä vuosina olit lukiossa, ja mikäli mahdollista, mikä kirja olisi voinut käytössä. Asian voisi tarkastaa.

Puhtaasti arvailulinjalla ehdottaisin, että siellä olisi tuossa yhteydessä mainittu O:n tarina, joka on ihan oikeasti mainitsemisen arvoinen eikä vaan yksi kioskikirja muiden joukossa kuten Fifty Shades of Grey. Sehän oli kuitenkin äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa, ei markkinoinnin ja mainonnan. Silti nämä voivat helposti mennä sekaisin jos ei ole laajasti sivistynyt, kirjallisuuden harrastaja tai innokas s/m-fetisisti.

Jälkimmäiselle tyttöpokkarillehan jonkin verran kovan hypetyksen sivussa naureskeltiin laimean sisällön ja heikon kaunokirjallisen laadun takia. Minun muistikuvissani lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa oli aika korkea asiallisuuden ja ammattimaisuuden aste, eikä niissä ollut viihteellisiä esimerkkejä vaan oikeasti maininnan arvoisia viittauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 351
Eikös se pikkupoika kussut allensa jurassic parkissa kun sillä kynnellä pelotteli? Eilen katoin netflixissä ja bluraylta ja ainakin niissä ei kyseisessä kohtauksessa pissi mennyt housuihin.
Jossain määrin alleen laskeminen kyllä sopisi kohtaukseen, mutta Sam Neillin esittämä hahmo ei ihan noin pahansuopa luonne ollut. Jos vahinko olisi sattunut, niin hän olisi varmasti pyydellyt pojalta anteeksi, mitä en todellakaan muista nähneeni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 959
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom