Makkarat, grillimakkarat ym. Keskustelua makkaroista.

Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 444
En löytänyt aihetta tälle haualla joten aloitetaan.

Snellmannin Savu Eetvartti.
Pientä savuisuutta ehkä havaittavissa maussa, mutta ei niin paljon kuin antaa mainostaa.
Joka tapauksessa korkealaatuinen grillimakkara hyvällä suutuntumalla, maulla ja korkealla lihapitoisuudella.
Ei rasva-ällö, vaan oikeanlainen makkara.
Itse tykkään noista muistakin Snellmannin tuotoksista.
savu-eetvartti-1200x1454-c-default.png
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Mää on mää, mutta luulen että tämä ei ole ensimmäinen makkarathread täällä. Lihaa pitää olla ja makkaroissahan on kolme eri laatua : Jauho, +80% lihaa ja raakamakkarat. Kaikille on oma paikkansa.
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Mää on mää, mutta luulen että tämä ei ole ensimmäinen makkarathread täällä. Lihaa pitää olla ja makkaroissahan on kolme eri laatua : Jauho, +80% lihaa ja raakamakkarat. Kaikille on oma paikkansa.
Plus kasvisversiot! Mulla meni noin 10 vuotta melkein kokonaan ilman makkaroita, kun asuin Britanniassa ja siellä makkaroiden kova lihapitoisuus ja ihmisten raakamakkarainnostus olivat jotenkin inhottavia suomalaisiin jauhomakkaroihin tottuneena, vaikka joskus sielläkin makkara eksyi lautaselle. (Ikinä en kuitenkaan meiramin, muskottipähkinän, ryytisalvian yms. käyttöön makkaran maustamisessa päässyt tottumaan.) Sitten Suomeen palattua taas inhotti ajatus kamaran syömisestä, joten ensimmäisen kerran kun ainesosaluettelon vanhasta suomalaisesta suosikkigrillimakkarasta luki, niin makkarat muuttuivat muutama vuosi sitten ikään kuin vahingossa mulla kokonaan vegaanisiksi. :D Syön kyllä kyläillessä sitä perus Atrillia, kun tarjotaan, mutta yritän olla ajattelematta, mitä suuhuni pistän... MUU-kasvismakkarat on tosi hyviä. On tullut kokeiltua grillimakkaraa (normaali, jalapeno-vuusto, valkosipuli-yrtti) ja ryynimakkaraa. Kaikki erinomaisia. Sama suutuntuma ja maku kuin siinä itsessään, mutta ilman kamaraa tai korkean lihapitoisuuden mukanaan tuomaa mulle jotenkin... ööh... haastavaa tönkköisyyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Kesän suosikki on kyllä Lidlin Punasipuli Cheddar. Hyvä koostumus ja mukavasti makua molemmista. Ei noi muut Lidlin maut juuri säväytä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
46
Itseä kovasti polttelis mieli kokeilla tehdä itse makkarat.
raakamakkaroita tullutkin jonkun verran syötyä, mutta isojen lihatalojen kama vähän bulkki vrt citymarketeissa myytävään pienen lihatalon raakamakkaraan.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 444
Wilhelm chimichurri oli maultaan suht hyvää, 3/5
Itse en kovin perustanut tuosta Wilhelmin uutuudesta, jotenkin oudon makuinen. Vaikkakin muut Wilhelmin makkarat ovat erittäin hyviä.

Lidlin raakamakkara Chorizoa syönyt tässä tänään ja eilen. Hyvä, mausteinen, pieni polte jopa, koostumus aika rasvainen omasta mielestä, mutta ihan kelpo raakamakkara kesägrillailuun. 3/5 Mutta parempiakin raakamakkaroita on.

Täällä aiemmin mainittu Lidlin Täyteläinen cheddar-punasipuli taitaa nousta omiin tämän kesän suosikkeihin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Itse en kovin perustanut tuosta Wilhelmin uutuudesta, jotenkin oudon makuinen. Vaikkakin muut Wilhelmin makkarat ovat erittäin hyviä.

Lidlin raakamakkara Chorizoa syönyt tässä tänään ja eilen. Hyvä, mausteinen, pieni polte jopa, koostumus aika rasvainen omasta mielestä, mutta ihan kelpo raakamakkara kesägrillailuun. 3/5 Mutta parempiakin raakamakkaroita on.

Täällä aiemmin mainittu Lidlin Täyteläinen cheddar-punasipuli taitaa nousta omiin tämän kesän suosikkeihin kanssa.
Mä yllätyin Kotimaista Tex Mex raakamakkarasta. En nyt tiiä oliko niin texmex, mutta maku ja koostyumus oli yks parhaita raakamakkaroita mitä on.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 176
Tämä on mun mielestä paras chorizo mitä olen suomalaisesta kaupasta saanut. Tämä löytyi K-Marketista. Sopivasti poltetta ja rakenne on vähän kokkareinen, ei mitään tasalaatuista massaa.

IMG_20221122_164251.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Tämä on mun mielestä paras chorizo mitä olen suomalaisesta kaupasta saanut. Tämä löytyi K-Marketista. Sopivasti poltetta ja rakenne on vähän kokkareinen, ei mitään tasalaatuista massaa.

Kokkareiset makkarat on kauheita. Just sellainen eurooppalaistyylinen. Napakka saa makkara olla mutta ei kokkareinen. Ällöttää ne rasvapalat mitkä jää aina hampaanrakoon.. Chorizo on hyvä esimerkki. Makuna valtavan hyvä mutta raekoko on jotain hirveetä. Semmonen perusmeetvurstin kokoinen jauhatus on jees mutta sitä suuremmat ällötyksiä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Niihin kokkareihin auttaa se kun leikkaa tarpeeksi ohuita viipaleita. Monet tuon tyyliset salamit on kyllä aika kovia joten tulee aina leikattua tosi ohuita siivuja esim. kuppiin naposteltavaksi juustojen, oliivien jne. seuraksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Minäkään en pidä mistään sellaisesta makkarasta joissa on isoja kokkareita eli jotain mantelin kokoisia könttejä mutta vähän saa jotain tekstuuria olla, ei tarvitse ihan jätemyllyn läpi laskettua täysin sileää tavaraa olla. Toisaalta melkeinpä ärsyttävimiä makkaroita on ne, jotka muuten ovat ihan hienojakoista kamaa mutta yhtäkkiä siellä on yksi tai kaksi jotain mystistä kovaa könttiä. Noita tosin yleensä esiintyy vain ihan halvimmissa jauhomakkaroissa joissa joukkoon on eksynyt joku mikälienee jänteen pätkä tai kavion palanen.

Jotain vähän parempia chilimakkaroita kyllä toivoisi valikoimiin, tavalliset chili-sulatejuusto -makkarat ei liiemmin ainakaan omaan suuhun chilille maistu vaan ovat vain lähinnä törkeän rasvaisia ja suolaisia ja Tuska-makkarakin on nykyään vähän mitäänsanomaton vaikka siinä sentään vähän potkua vielä onkin jäljellä. Sellainen joku vanhan ja nykyisen Tuska-makkaran välimuoto kelpaisi itselleni varsin mainiosti.

Joskus vuosia sitten Prismassa oli jotain hyvää chilimakkaraa, ei ollut mitenkään älyttömän tulista mutta oli muuten mielestäni varsin erinomaista eikä mitään älyttömän hintaistakaan. Se vaan katosi valikoimista kun remontoivat lähiPrisman enkä mitenkään muista minkä valmistajan makkaraa se oli. Jotenkin etäisesti muistelisin ettei olisi ollut minkään kotimaisen firman tuote. Oli kuitenkin sellaisessa väljässä muovipakkauksessa eikä perinteisessä tyhjiöidyssä kelmussa.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Minäkään en pidä mistään sellaisesta makkarasta joissa on isoja kokkareita eli jotain mantelin kokoisia könttejä mutta vähän saa jotain tekstuuria olla, ei tarvitse ihan jätemyllyn läpi laskettua täysin sileää tavaraa olla. Toisaalta melkeinpä ärsyttävimiä makkaroita on ne, jotka muuten ovat ihan hienojakoista kamaa mutta yhtäkkiä siellä on yksi tai kaksi jotain mystistä kovaa könttiä. Noita tosin yleensä esiintyy vain ihan halvimmissa jauhomakkaroissa joissa joukkoon on eksynyt joku mikälienee jänteen pätkä tai kavion palanen.

Jotain vähän parempia chilimakkaroita kyllä toivoisi valikoimiin, tavalliset chili-sulatejuusto -makkarat ei liiemmin ainakaan omaan suuhun chilille maistu vaan ovat vain lähinnä törkeän rasvaisia ja suolaisia ja Tuska-makkarakin on nykyään vähän mitäänsanomaton vaikka siinä sentään vähän potkua vielä onkin jäljellä. Sellainen joku vanhan ja nykyisen Tuska-makkaran välimuoto kelpaisi itselleni varsin mainiosti.

Joskus vuosia sitten Prismassa oli jotain hyvää chilimakkaraa, ei ollut mitenkään älyttömän tulista mutta oli muuten mielestäni varsin erinomaista eikä mitään älyttömän hintaistakaan. Se vaan katosi valikoimista kun remontoivat lähiPrisman enkä mitenkään muista minkä valmistajan makkaraa se oli. Jotenkin etäisesti muistelisin ettei olisi ollut minkään kotimaisen firman tuote. Oli kuitenkin sellaisessa väljässä muovipakkauksessa eikä perinteisessä tyhjiöidyssä kelmussa.
Itse ihastuin wilhelmin chili-juusto makkaraan. Maistuu chilille mukavasti ja on rasvainen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 360
Snellmanin chorizo on just jees ruokiin. Sitä pilkon melkein minkä tahansa sekaan. Monesta valmisruoasta tulee mainioita sen tai vastaavan lisun kanssa (esim kkartanon pastat yms). Muutamien valmistajien valkosipuli-jotain ovat myös tuohon käyttöön ok. Ja toki vaikka lidlin tms bratwurstit paistamisen jälkeen sopivat ruokaan kuin ruokaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 712
Viestejä
4 190 126
Jäsenet
70 784
Uusin jäsen
juged

Hinta.fi

Ylös Bottom