Majoneesin teko?

Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 831
Alunperin tuli idea tähän ketjuun, kun huomasin että sekoittamalla ketsupin, sinapin ja kaupan valmis hampurilaismajoneesin saan kätevästi vain yhden kastikkeen jonka lisään hampurilaisen tai hotdogin väliin. Ajan säästämisen lisäksi tuolla tapaa on helppo lisätä sopiva määrä kastikkeita, kun tulee monesti laitettua liikaa jos lisää yksitellen. Kumminkin, kaupan valmis majoneeseilla kaikki maistui samalta, niin mietin että mitenhän semmosen maustamattoman majoneesin sais maustettua "jännemmän" makuiseksi? Olen ihan aloittelija näissä hommissa, enkä tiedä mitä vaikka johonkin Hellman's Majoneesiin kannattaisi lisäillä ja kuinka paljon?
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 801
Alunperin tuli idea tähän ketjuun, kun huomasin että sekoittamalla ketsupin, sinapin ja kaupan valmis hampurilaismajoneesin saan kätevästi vain yhden kastikkeen jonka lisään hampurilaisen tai hotdogin väliin. Ajan säästämisen lisäksi tuolla tapaa on helppo lisätä sopiva määrä kastikkeita, kun tulee monesti laitettua liikaa jos lisää yksitellen. Kumminkin, kaupan valmis majoneeseilla kaikki maistui samalta, niin mietin että mitenhän semmosen maustamattoman majoneesin sais maustettua "jännemmän" makuiseksi? Olen ihan aloittelija näissä hommissa, enkä tiedä mitä vaikka johonkin Hellman's Majoneesiin kannattaisi lisäillä ja kuinka paljon?
Schirachaa lisäämällä tulee hyvä soossi. Sekoitussuhteen voi päättää itse. Ite laitan 3:1 noin.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
592
Tässä lienee kyse majoneesin maustamisesta, ei tekemisestä.

Lähtisin kuitenkin kokeilemaan vaikkapa sitruunamehulla tai chilikastikkeella. Maustekurkulla tai kurkkusalaatilla, jos kurkkumajoneesi maistuu. Savupaprikakin ihan jees.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
449
Nestemmäinen savu lienee yksi, tuo on tujua tavaraa eli isolla tipalla ei kannata aloittaa. Worcestershire kastike voi myös toimia. Teriyaki voi myös olla jännä vaihtoehto. Sopivat osat grillimausteesta keräämällä ehkä saa jotain aikaan.
 
Liittynyt
30.10.2022
Viestejä
202
Tavallinen täysmajoneesi on siitä hyvä, että siihen voi sekoittaa maun mukaan ihan mitä vaan. Mutta kannattaa tosiaan sekoittaa erillään, maku on parempi kuin laittaisi vain lusikallisen hampurilaisen väliin ja muut mausteet päälle.

Yrttipitoiset mausteseokset (provence, pizzamauste yms.) toimi hyvin. Pieni tilkka piimää ja tulee juoksevampi esim salaatinkastikkeeksi tai kasvisten sekaan. Hampurilaismajoneesiin saa rakennetta kurkkusalaatilla.
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
218
hyväksi havaittuja yhdistelmiä:

- 2 ruokalusikallista hellmansia ja teelusikallinen valitsemaasi hot saucea: tämä itsessään tuo jo about rajattomat mahdollisuudet kun kastikkeita on eri tulisuuksilla ja mauilla. lopputulos on jonkin verran perusmajoa notkeampi
- majoneesia + savupaprikajauhetta + chilijauhetta: kiinteämpi lopputulos, muistuttaa vähän legendaarista La Costenan Mayo Chipotlea (muistajat muistaa!) jota sai kaupoista about 10v sitten
- majoneesia + juustokuminaa + chilijauhetta: sopii hyvin esim. kebabeihin tmv. "lähi-itä"-virityksiin. curryjauhetta sekaan niin ollaankin jo intian suunnalla
- majoneesia + pestoa: about sama suhde kuin ensimmäisessä. menee hyvin esim. pihvin ja ranujen kanssa
- majoneesia + sitruunankuorta + mustapippuria: sopii mihin vaan. joskus heitellyt myös rosmariinia tai timjamia sekaan (tuore parempi)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 878
Itse majoneesinkin tekee nopeasti vaikka sauvasekoittimella, ei mene montaa sekuntia. Kannattaa opetella jos vähänkin enemmän majoneesia käyttää. Esimerkiksi tähän tyyliin: Helppo majoneesi sauvasekoittimella - Resepti

Ja tosiaan sitten vaan testailemaan eri mausteilla mikä on omaan mieleen. Esimerkiksi pikaruokapaikkojen sooseista löytyy netistä melko liki alkuperäisiä sooseja vastaaville ohjeita. oddjobs jo listailikin aika lailla sen tyyppisiä majoneesiyhdistelmiä mitä itse olen tehnyt. Ja niinkuin aiemmin jo mainittiinkin, itse ainakin laittaisin hampurilaiseen ketsupit ja sinapit erikseen, ne eivät vaan ole sama asia majoneesiin sotkettuna kun maut sekoittuvat jotenkin väärällä tavalla.

Samaan tyyliin itse aikanaan koitin tehdä jäljitelmää yhdestä kaupallisesta "kermaviilikastikkeesta", ihan samanlaista en koskaan saanut aikaiseksi mutta prosessissa kyllä tuli opittua mikä toimii minkäkin kanssa ja kuinka paljon pitää mausteita laittaa joukkoon jne. Ja lukuisia erittäin hyviä tee-se-itse -sooseja kyllä tuli keksittyä tuossa samalla.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 831
Tässä lienee kyse majoneesin maustamisesta, ei tekemisestä.

Lähtisin kuitenkin kokeilemaan vaikkapa sitruunamehulla tai chilikastikkeella. Maustekurkulla tai kurkkusalaatilla, jos kurkkumajoneesi maistuu. Savupaprikakin ihan jees.
Joo, näin ajattelin alunperin, mutta täällä tulikin hyviä neuvoja niin vois kai sitä koittaa tehdä joskus alusta asti itse.

Helpon testattavuuden takia valmiiseen maustamattomaan majoneesiin sekoittamiset silti etusijalla.
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
248
Muutama hyvä kombo

- Paahdettua valkosipulia, eli noin 180c uunissa kuorineen folioon käärittynä ja tilkka öljyä, niin pitkään (noin 30-45min) että tulee puristamalla ulos kuoresta . Tahna majoneesin sekaan. Tuo valkosipulitahna säilyy pitkään myös jääkaapissa öljyyn upotettuna.
- Piparjuuri tahnaa majoneesin sekaa.
- Vaaleata misotahnaa sekoittaa tilkkaan soijakastiketta ja se majoneesin sekaan, suoraan misotahnaa ei saa sekoitettua majoneesiin, on sen verran jämäkkää tavaraa.
 
Liittynyt
08.08.2020
Viestejä
21
Itse majoneesinkin tekee nopeasti vaikka sauvasekoittimella, ei mene montaa sekuntia. Kannattaa opetella jos vähänkin enemmän majoneesia käyttää. Esimerkiksi tähän tyyliin: Helppo majoneesi sauvasekoittimella - Resepti

Ja tosiaan sitten vaan testailemaan eri mausteilla mikä on omaan mieleen. Esimerkiksi pikaruokapaikkojen sooseista löytyy netistä melko liki alkuperäisiä sooseja vastaaville ohjeita. oddjobs jo listailikin aika lailla sen tyyppisiä majoneesiyhdistelmiä mitä itse olen tehnyt. Ja niinkuin aiemmin jo mainittiinkin, itse ainakin laittaisin hampurilaiseen ketsupit ja sinapit erikseen, ne eivät vaan ole sama asia majoneesiin sotkettuna kun maut sekoittuvat jotenkin väärällä tavalla.

Samaan tyyliin itse aikanaan koitin tehdä jäljitelmää yhdestä kaupallisesta "kermaviilikastikkeesta", ihan samanlaista en koskaan saanut aikaiseksi mutta prosessissa kyllä tuli opittua mikä toimii minkäkin kanssa ja kuinka paljon pitää mausteita laittaa joukkoon jne. Ja lukuisia erittäin hyviä tee-se-itse -sooseja kyllä tuli keksittyä tuossa samalla.
Oman majoneesin tekoon menee todellakin se sama aika, mitä aineiden sekoittamiseen valmiiseen majoneesiin.

Itse teen hyvin usein "aiolia"

2 kananmunaa
2.5 dl rapeseed öljyä (nimestä ei tiedä onko se rypsi- vai rapsiöljyä, mutta en ole huomannut eroa)
4 valkosipulinkynttä (näiden kanssa menee hivenen aikaa, koska pilkon ne. Toki sauvasekoitin hoitaa ilman pilkkomista, mutta ei mielestäni tarpeeksi hyvin)
Suolaa oman maun mukaan
Sinappia myös oman maun mukaan
Muita mausteita voi laittaa ihan miten huvittaa

Itse laitan tuotoksen vielä 30 min. pakastimeen. Tykkään että majoneesi on hivenen viileää.

Mutta perus resepti on. 2 kananmunaa, 2.5 dl öljyä.
Siitä vaan sitten laittamaan sekaan mitä ikinä mieleen juolahtaa.
Voin sanoa, että olen kokeillut aika ihmeellisiä comboja. Jotkut toimii, jotkut ei.

Sen uhohdin mainita, että käytän tuohon sellaista "medium" kokoista suolakurkku- tai sillipurkkia.
Ovat juuri oikean kokoisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 820
Oman majoneesin tekoon menee todellakin se sama aika, mitä aineiden sekoittamiseen valmiiseen majoneesiin.

Itse teen hyvin usein "aiolia"

2 kananmunaa
2.5 dl rapeseed öljyä (nimestä ei tiedä onko se rypsi- vai rapsiöljyä, mutta en ole huomannut eroa)
4 valkosipulinkynttä (näiden kanssa menee hivenen aikaa, koska pilkon ne. Toki sauvasekoitin hoitaa ilman pilkkomista, mutta ei mielestäni tarpeeksi hyvin)
Suolaa oman maun mukaan
Sinappia myös oman maun mukaan
Muita mausteita voi laittaa ihan miten huvittaa

Itse laitan tuotoksen vielä 30 min. pakastimeen. Tykkään että majoneesi on hivenen viileää.

Mutta perus resepti on. 2 kananmunaa, 2.5 dl öljyä.
Siitä vaan sitten laittamaan sekaan mitä ikinä mieleen juolahtaa.
Voin sanoa, että olen kokeillut aika ihmeellisiä comboja. Jotkut toimii, jotkut ei.

Sen uhohdin mainita, että käytän tuohon sellaista "medium" kokoista suolakurkku- tai sillipurkkia.
Ovat juuri oikean kokoisia.
Itse olen tehnyt melkein samalla reseptillä, mutta siis:
2 kananmunaa (käytän Lidlin Vapaan Kanan munia)
2.5dl (puoli pulloa) Keiju-rypsiöljyä
1 tl dijon-sinappia (tuo runkoa)
0.5 tl suolaa (lisää säilyvyyttä)
2 tl omenasiiderietikkaa (lisää säilyvyyttä)
(0.5 - 1 tl ruokosokeria, jos laitan paljon mausteita, niin tämä tasoittaa makua)

Ja viimeeksi meni 1 lime (kuori + mehu) + 1 ruohosipulinippu maustamiseen ja hyvää tuli. Sitä limenmehua oli vaan sen verran, että tuli vähän lötköä, eikä niin kiinteää, mutta hyvää oli taas..

1720519636151.png


..ja nykyisillä Lidlin/Prisman hinnoilla tämä on 1.6€ majoneesi, että säästää vielä rahaakin vrt. Hellmann's.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 691
Viestejä
4 335 943
Jäsenet
72 269
Uusin jäsen
Teemu80

Hinta.fi

Ylös Bottom