Mahdollisimman edullinen kone nettiselailuun ja verkkopankkikäyttöön

Terve!

Itsellä ei mitään hajua edullisimman pään raudasta. Voisiko joku enemmän tietävä listata järkevän kokoonpanon otsikon mukaiseen käyttöön. Pitää saada Win11 ja ei kuitenkaan mitään pommiosia esim virtalähteen osalta. Myös M2 SSD saisi olla luotettvaksi todettu. Varmaan järkevä koko tuolle 512Gb? Win11 lisenssi löytyy jo omasta takaa ja osien pitää olla uusia. Mikähän olisi järkeva CPU cooleri budjettiluokkaan, kovaa ääntä koneesta ei kuitenkaan saa tulla. Itse aina käyttänyt Noctuaa, mutta tuskin hinnan takia järkevää tähän.

Tuskin kuitenkaan valmiskone järkevämmäksi osoittautuu?

Tuollaiseen käyttöön ei mitenkäänpäin tarvita erillisosista koottua laadukasta ja tehokasta konetta, halvat minipc:t on juuri nappiin sopivia.

Isoa levyä ei nettiselailuun tarvita, yleisesti tarjolla olevat pienin 250 gigaa riittää. Jos hankkii vaikka Chromebookin, niissä oleva 32/64/128 gigaa riittää sekin.

Tässä pari esimerkkiä 150 ja 185 eurolla. Halvimmat erillisosista kootut koneet maksaa tuplasti eivätkä tuo nettiselailuun mitään parempaa.
https://www.amazon.de/-/en/ACEMAGICIAN-T8Plus-LPDDR5-Pocket-Office/dp/B0DNQ9TMDG

Tuollaiseen käyttöön ei mitenkäänpäin tarvita erillisosista koottua laadukasta ja tehokasta konetta, halvat minipc:t on juuri nappiin sopivia.

Isoa levyä ei nettiselailuun tarvita, yleisesti tarjolla olevat pienin 250 gigaa riittää. Jos hankkii vaikka Chromebookin, niissä oleva 32/64/128 gigaa riittää sekin.

Tässä pari esimerkkiä 150 ja 185 eurolla. Halvimmat erillisosista kootut koneet maksaa tuplasti eivätkä tuo nettiselailuun mitään parempaa.
https://www.amazon.de/-/en/ACEMAGICIAN-T8Plus-LPDDR5-Pocket-Office/dp/B0DNQ9TMDG
Kiitos! Hieman vierastan tuollaisia, mille ei itse voi mitään tehdä jos hajoaa tms. Pyöriikö tuollaisilla koneilla Youtube 4K videot?

Koneella taidetaan tietämykseni mukaan pelata jotain selaimessa pyöriviä pelejä.

Koneen käytön tulee olla sulavaa ja nopeaa. Itsellä jotenkin sellainen mielikuva noista pienistä ”kuutioista” että ovat aika hitaita?

Itse olen n95 konetta käyttänyt työpöytäkäytössä hetken ja omaan makuun se toimi ongelmattomasti ja riittävän nopeasti, ei ollut mitään valittamista. Ellei tiedä olevansa todella vaativa käyttäjä, noiden n95/n100/n150 koneiden tehot riittää surffailukäyttöön.

Tuossa tuplahintaan 300 eurolla tehokkaampi laite. Vaikka onkin kannettava, niin toimii tietysti ihan pöytäkoneen tavoin kun laittaa oheislaitteet kiinni. Ja jos huomaa ajan myötä, että muisti ei riitä, sitä saa laitettua tuohon lisää. Toki 300 euroa on jo paljon enemmän kuin mitä halvin mahdollinen hyvä surffailukone maksaa.

Surffailukäytössä yhden ytimen tehot ratkaisee, lisäytimistä ei ole mitään hyötyä. Tuossa on vertailtu n100:sta ja i3-1315u:ta yhden ytimen tehoiltaan vastaaviin i5-6400:een ja i5-12400:een.

Itse olen n95 konetta käyttänyt työpöytäkäytössä hetken ja omaan makuun se toimi ongelmattomasti ja riittävän nopeasti, ei ollut mitään valittamista. Ellei tiedä olevansa todella vaativa käyttäjä, noiden n95/n100/n150 koneiden tehot riittää surffailukäyttöön.

Tuossa tuplahintaan 300 eurolla tehokkaampi laite. Vaikka onkin kannettava, niin toimii tietysti ihan pöytäkoneen tavoin kun laittaa oheislaitteet kiinni. Ja jos huomaa ajan myötä, että muisti ei riitä, sitä saa laitettua tuohon lisää. Toki 300 euroa on jo paljon enemmän kuin mitä halvin mahdollinen hyvä surffailukone maksaa.

Surffailukäytössä yhden ytimen tehot ratkaisee, lisäytimistä ei ole mitään hyötyä. Tuossa on vertailtu n100:sta ja i3-1315u:ta yhden ytimen tehoiltaan vastaaviin i5-6400:een ja i5-12400:een.
Kiitoksia. Kannettava kone ei ole vaihtoehto, pitää olla perinteinen pöytäkone. Mielellään myös mahdollisimman kestävä.

Heillä ollut nyt käytössä vuonna 2011-2012 kasaamani i7-2600k pohjainen kone, näyttis GTX680, muistia 16Gb DDR3. Ainut syy miksi tarvitaan uusi, on tuo Win11 yhteensopivuus (ei mitään rekisteri puukotuksia). Joten suotavaa olisi myös uudella olevan todella pitkä elinikä.

Minä olen nyt omaan tuttavapiiriin juuri tuohon käyttötarkoitukseen hommaillut noita käytettyjä tiny yrityskoneita:
~200€ saa vuoden takuulla i5-8500T/i5-9500t 8/256 yhdistelmiä.

Ehdottomasti paras diili oli täältä foorumilta i5-9600T 16/256 wlan variantti 130€. Olisi pitänyt ostaa silloin niitä useampia kun myyjällä oli iso kasa niitä tarjolla.

Sitten itellä on olkkarissa tehokkaampi kiinanpurkki, nykyisin tuokin on alle 300€:

Ensimmäinen vuosi on takana tuolla nyt, ainakaan vielä ei ole levinnyt.

Mac mini.

Tai sitten osista. Kalliimpi jäähy ei välttämättä ole pakollinen jollei ole todella herkkä äänelle, koska ei tuossa käytössä varmaan tule vakiojäähy vastaan - täytyy toki säätää kiekat käsin niin ettei tuuletin sahaa koko ajan ylös alas.
1741512712490.png

Mac mini.

Tai sitten osista. Kalliimpi jäähy ei välttämättä ole pakollinen jollei ole todella herkkä äänelle, koska ei tuossa käytössä varmaan tule vakiojäähy vastaan - täytyy toki säätää kiekat käsin niin ettei tuuletin sahaa koko ajan ylös alas.
1741512712490.png
Kiitos näistä. Mikä merkki tuo Kolink oikein on? Ihan vieras itselle.

Itse kaavailin alla olevaa aamusta, kun yritin jotain osia tutkia. Define Minin ja Noctuan vanhan tornicoolerin voisi ottaa vanhasta koneesta (kaipa nuo vielä sopimaan saa, mallia en muista ulkoa).

IMG_8412.png

Tosin kätevämpää olisi viedä kokonainen uusi kone tilalle, kun tuo vanha täynnä tiedostoja ja tietoja yms.

Ja Jimms vain nyt esimerkkinä, tiedän että on kopterikauppojensa jälkeen pannassa. 😅

EDIT: Niin ja Mac ympäristö ei ole vaihtoehto.

Kiitos näistä. Mikä merkki tuo Kolink oikein on? Ihan vieras itselle.

Itse kaavailin alla olevaa aamusta, kun yritin jotain osia tutkia. Define Minin ja Noctuan vanhan tornicoolerin voisi ottaa vanhasta koneesta (kaipa nuo vielä sopimaan saa, mallia en muista ulkoa).

IMG_8412.png

Tosin kätevämpää olisi viedä kokonainen uusi kone tilalle, kun tuo vanha täynnä tiedostoja ja tietoja yms.

Ja Jimms vain nyt esimerkkinä, tiedän että on kopterikauppojensa jälkeen pannassa. 😅

EDIT: Niin ja Mac ympäristö ei ole vaihtoehto.
Tuo tarvii sitten vielä näyttiksenkin, ellet sitten vanhaa siirrä uuteen kokoonpanoon.

Jos aiot vanhaan koppaan rakennella vain uusia sisuskaluja niin silloin otsikko on hieman hämäävä ja kyseessä on päivityspaketti ;)

https://www.proshop.fi/CPU/AMD-Ryze...D-AM4-AMD-Boxed-jaeaehdyttimen-kanssa/2776912 70€
https://www.proshop.fi/RAM/Team-Gro...6-Dual-Channel-2-pcs-Intel-XMP-Harmaa/3059149 32€
ASRock A520M Pro4 Emolevy - AMD A520 - AMD AM4 socket - DDR4 RAM - Micro-ATX 85€
WD Blue SN580 SSD - 500GB - PCIe 4.0 - M.2 2280 | Varastossa 40€
Enermax CyberG II Virtalähde - 650 Watt - 120 mm - ATX 3.1 - 80 Plus Kulta sertifioitu 62€

=289€

SSD ja Virtalähde 5 vuoden takuulla.

Uusi prossujäähy jos wraith ei riitä:
ID-Cooling FROZN A410 SE ARGB - CPU-ilmanjäähdytin - Max 29 dBA ~20€

Vanha kone kun on intel niin onko vanhan jäähyn am4/5 kiinnikkeitä olemassa?

Jos vanha näyttis ei siirry niin:
tai

Tuo tarvii sitten vielä näyttiksenkin, ellet sitten vanhaa siirrä uuteen kokoonpanoon.

Jos aiot vanhaan koppaan rakennella vain uusia sisuskaluja niin silloin otsikko on hieman hämäävä ja kyseessä on päivityspaketti ;)

https://www.proshop.fi/CPU/AMD-Ryze...D-AM4-AMD-Boxed-jaeaehdyttimen-kanssa/2776912 70€
https://www.proshop.fi/RAM/Team-Gro...6-Dual-Channel-2-pcs-Intel-XMP-Harmaa/3059149 32€
ASRock A520M Pro4 Emolevy - AMD A520 - AMD AM4 socket - DDR4 RAM - Micro-ATX 85€
WD Blue SN580 SSD - 500GB - PCIe 4.0 - M.2 2280 | Varastossa 40€
Enermax CyberG II Virtalähde - 650 Watt - 120 mm - ATX 3.1 - 80 Plus Kulta sertifioitu 62€

=289€

SSD ja Virtalähde 5 vuoden takuulla.

Uusi prossujäähy jos wraith ei riitä:
ID-Cooling FROZN A410 SE ARGB - CPU-ilmanjäähdytin - Max 29 dBA ~20€

Vanha kone kun on intel niin onko vanhan jäähyn am4/5 kiinnikkeitä olemassa?

Jos vanha näyttis ei siirry niin:
tai
Kiitos kattavista listauksista ja avusta. Tässä on vähän kaikki auki vielä miten tuon vanhempien koneen päivittää/uusii. Pahoittelut siis tästä ajatuksen tulvasta. 😅

Kaikki vanhat kiinnitysosat ovat tallella. Minulla taitaa olla itseasiassa kaksi noita Noctuan jäähyjä jossain kaapin perukoilla lisää.

Aivan, nuo AMD:t ei siis sisällä igputa, ellei ole tuota G loppua nimessä.

Itselle olisi helpointa ostaa heille vain joku tuollainen valmiskone, mutta tuo käy vähän oman luonnon päälle, kun aina ollut periaatteellisesti noita vastaan. No toki niillekin paikkansa on, kuten ehkäpä juuri tässä. Mutta ainahan se itse koottu se parhain vaihtoehto on ollut, tai ainakin näin ennen. Toki olen ollut kyllä tästä tietotekniikka maailmasta jo itsekin useamman vuoden aika ulkona, niin ei ole viimeisintä tietoa juuri mistään. 😃 Siksi täällä tyhmänä kyselenkin.

Itselle olisi helpointa ostaa heille vain joku tuollainen valmiskone, mutta tuo käy vähän oman luonnon päälle, kun aina ollut periaatteellisesti noita vastaan. No toki niillekin paikkansa on, kuten ehkäpä juuri tässä. Mutta ainahan se itse koottu se parhain vaihtoehto on ollut, tai ainakin näin ennen. Toki olen ollut kyllä tästä tietotekniikka maailmasta jo itsekin useamman vuoden aika ulkona, niin ei ole viimeisintä tietoa juuri mistään. 😃 Siksi täällä tyhmänä kyselenkin.
Helpoin vaihtoehto tosiaan on valmiskone ja varsinkin nuo ns yrityskoneet on kyllä tehty kestämään.
Esim tuossa tarjouskoneessa on aivan jäätävät tehot tuollaiseen käyttöön:

Kone on täysin yliampuva, mutta voi toki olettaa että menee helposti sen ~10 vuotta tästä eteenpäinkin tuossa käytössä.

Helpoin vaihtoehto tosiaan on valmiskone ja varsinkin nuo ns yrityskoneet on kyllä tehty kestämään.
Esim tuossa tarjouskoneessa on aivan jäätävät tehot tuollaiseen käyttöön:

Kone on täysin yliampuva, mutta voi toki olettaa että menee helposti sen ~10 vuotta tästä eteenpäinkin tuossa käytössä.
Thanks! Varsin mielenkiintoinen vaihtoehto, tuossa ei tosin taida olla sitä äänilähtöä takapaneelissa lainkaan. Etupaneelin kuulokelähtö ei ole vaihtoehto epäsiistin ulkonäön takia.

Edit: Siinä mielessä tuo aiemmin linkkaamani Lenovo olisi parempi vaihtoehto.

Thanks! Varsin mielenkiintoinen vaihtoehto, tuossa ei tosin taida olla sitä äänilähtöä takapaneelissa lainkaan. Etupaneelin kuulokelähtö ei ole vaihtoehto epäsiistin ulkonäön takia.

Edit: Siinä mielessä tuo aiemmin linkkaamani Lenovo olisi parempi vaihtoehto.
No on siellä samaan hintaan tarjouksessa tuo täysverisellä työpöytäprossulla oleva isompi laatiko, jossa äänilähtö on takana:

Statistiikka

Viestiketjuista
270 624
Jäsenet
76 632
Uusin jäsen
Urf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom